Den 4 dec hade vi jätte kul! vi fick lära oss traditionell indisk dans och hur man visar djur, blommor och naturen genom olika uttryck med kroppen och speciellt händerna. Vi fick även (tillsammans med lärarna) göra en egen dans koreografi och visa det för hela klassen. Alla tyckte att det var jätte kul.
Senare under dagen fick vi även se Goa's traditionell dans. Det var väldigt vackert och fascinerande. De dansade med låtsas hästar och elefant guden Ganesha.

​Tisdag den 1 december hade vi Tullinge teamet fotbolls match mot Chowgule Tigers. Vi kämpade hårt och hejade högt men Chowgule Tigers var professionella fotbolls spelare som vann mot oss. Det bästa med matchen var nog gemenskapen och hur alla stöttade varandra och sjöng nationalsången tillsammans. Även Chowgule elever satte sig bredvid Tullinge gymnasiet och började stötta oss.  Meningen med matchen var ju att bilda gemenskap och det lyckades vi med.
Senare fick vi besöka en gammal dags antik hus som stod kvar sedan 1800-talet. Det var intressant och vi fick veta att nästan alla möbler var importerade från utlandet som t.ex. Kina, Japan och England. Vi lärde oss mycket av Goa's historia den dagen.

On Tuesday,  1st december, we had a football match against Chowgule Tigers. We did our best, tried hard and cheered loudly but Chowgule Tigers were professional football players who won the match against us. The best thing about the match was how everyone got together and supported each other and sang the national anthem together. Even Chowgule students came and sat next to Tullinge students and began to cheer for us.

Later that day we visited an antique house that was built during the 1800s. it was pretty interesting and we learned that almost all the furniture was imported from abroad, from countries such as China, Japan and England. We leraned alot about Goa's heritage and history that day.

He

Hej alla nära och kära!

Nu har vi alla kommit hem. Det Charlotte blandade känslor när vi lämnade Goa för snart ett dygn sedan. En del kände att dem kunde stanna mycket längre, andra kände att det räckte med de dagarna vi var borta.

Vi verkligen be tusen gånger om ursäkt för dålig uppdatering, men wi-fi uppkopplingen har varit katastrof. Det enda stället vi har haft wi-fi på är endas i hotell lobin eller en resturang vid hotellet.

m

Dagen börja vi med yoga, det var spännande från början, sen blev vi bara trötta men det var ändå rätt roligt för att många av oss hade aldrig gjort yoga förut. Men man kan säga att alla var rätt nöjda efter yogan, vi lärde oss olika andnings tekniker vilket vi kan ha nytta av i framtiden.

Efter yogan åt vi frukost, lite annorlunda från det vi brukar äta men det är roligt att testa nya saker, efter frukosten skulle en guide ta oss runt och vissa oss runt i skolan så vi hittar klassrum.

Vi hade bara 1 föreläsning om edukations system i Indien det var jätte intressant att höra om hur det funkar i Indien.

Vid 3 tiden åkte vi till ett tempel, resan var ganska lång, det tog ungefär 1 timme att åka dit men det var värt att åka så långt för det var en underbar upplevelse, vi fick masoor med nya information om gudarna och själva templet.

På söndag eftermiddagen åkte vi till Chowgule collage för att träffa elever som ska åka till Sverige i april. Resan till skolan toga cirka 20 min och när vi kom fram så blev vi välkomnade av lärare från chowgule, först presentera vi oss för eleverna och sedan skulle eleverna uppträda för oss, alla var jätte duktiga, eleverna sjöng på hindi, indiska och engelska samt dansade de för oss en indisk dans.

Alla deltog i tävlingar eleverna hade ordnat, vi lärde känna eleverna och de var jätte trevliga vi lärde oss att dansa en indisk dans eller försökte, vi åt en middag tillsammans och det var jätte gott.

Alla var jätte nöjda med dagen dock var alla trötta efter den långa resan så vi åkte till hotellet och sov.

Söndags landade vi i Goa, vi blev välkomnade av representanter från Chowgule collage. Sedan tog vi bussen som tog oss till hotellet, resan var lagom lång och väldigt annorlunda från buss resan i Sverige som vi är vana vid.

När vi äntligen kom fram till hotellet checkade vi in på våra rum, vi var framme runt 4-5 på morgonen så många av oss var trötta och gick för att lägga sig. Efter att vi vakna så åt vi frukost på hotellet, och efter det bytte vi om till badkläder och gick gick till stranden.

Stranden var helt underbar, det var jätte varmt så det var perfekt för oss att sola och bada.

förlåt för dålig uppdatering men wifi på hotellet är jätte dålig!

Hej allihopa!
Imorse gick bussen 06:30 från södertörns högskola mot Arlanda. På flygplatsen gick allt bra, vi hade en stund att göra vad vi ville.
Nu är första planet check och alla har ätit och är mätta och belåtna. Flygresan var på cirka sex timmar och det är nog därför det just nu är lite blandade känslor. Smått trötta, lite irriterade men det övervinner med att folk tycker det är roligt. Tiden vi ska bara framme vid hotellet är kl:04:00, så det är ett antal timmar kvar.

hi Everyone, we took a bus from Södertörns university that took us to the arlanda airport. Everything  went well on the airport,and we had a little time for ourselves.
We just landed in Qatar, The flight took about 6 hours and everyone is quite tired an irretated but everyone are really happy about the trip. We are wainting for our next flight that will take us to Goa, and we will be there at 4 am, then we will check into our hotel and sleep.

Idag hade vi en lång möte där varje grupp fick berätta vad deras grupp hade kommit fram till. Man fick ge förslag och planera inför framtiden när eleverna från Indien ska besöka Sverige.
Presentgruppen hade köpt otroligt snygga presenter för eleverna i Indien, som t.ex. vykort, pennor och broschyrer. Vi kan alla verkligen inte vänta för att få dela ut dem!
Vi kom också fram till massa "typiskt svenska" idéer för att presentera inför eleverna i Indien, så som vikingarna och hur man undviker ögon kontakt på kollektivtrafiken!

Today we had a long meeting where each group got to present what they had come up with so far.
The group which is responsible for buying gifts had bought some awesome gifts for the students and teachers of Chowgulle College, such as souvenirs like brosches and pens marked with swedish symbols.
We even discussed  how we could talk about typical swedish stuff such as the vikings or how we are not supposed to make eye contact while travelling with public transportation in Sweden.