Så sorgligt att påsklovet rusade förbi och nu är slut. Men ska inte hänga läpp då jag har gjort så otroligt mycket roliga saker och upptäckt en massa.

Som jag skrev i tidigare inlägg, så var min familj här förra veckan och vi besökte bland annat Glendalough. Dessa fem dagar tog slut på mig, så då spenderade jag två dagar i sängen med Sims 3......

I onsdags gick jag på bio med Ai och såg Zootropolis. ALLA måste se denna, den rekommenderas STARKT (ja även till DIG!).

I torsdags lämnade jag min säng redan klockan 4 på morgonen, efter en natt utan sömn. Turen gick till Cork, dit vi kom vid 10. Vi bodde på ett bra vandrarhem och promenerade nära 2 mil genom hela staden. Cork är ju inte heller platt....
Dagen därpå tog vi Paddywagons till Killarney där vi kom till ett annat mysigt vandrarhem där vi bodde tillsammans alla 10 studenter (och en 50+???🤔) i ett rum. Vi åt på en utsökt restaurang, där hela min meny var irländsk. Shepherd's pie, Guinness och Baileys cheesecake. Vi begav oss sedan mot en irländsk pub nära vandrarhemmet där vi njöt av god öl och bra livemusik.

Gårdagen spenderades på en tour genom Dingle och Slea Head. Det var så otroooooligt vackert!!! Vädret var även på vår sida. Vi besökte västligaste punkten av Europa vandrade på Inch Beach. Vi avslutade touren med en glass i Dingle från Murphy's (världens godaste smak: Dingle Seasalt och Irish Coffee med stark smak!!!). Vi åkte tillbaka till Killarney där vi käkade och sen råkade vi hamna på samma pub igen som fredagen...

Idag var det upp tidigt för att äta frukost. Dagens tour var igenom Rings of Kerry. Även där jäkligt vackert. Åker ni någonsin till Irland och Kerry, bör ni ta Paddywagons tour från Killarney. Guiderna är störtsköna och tourerna är sååå värda att uppleva. Värda varenda öre, trust me. Vi träffade massvis med djur som lamm, hjortar och åsnor och åt väldigt god mat med härlig utsikt.

Vi har verkligen fått lära oss så mycket nytt om Irlands kultur, miljö och något sjukt coolt är att vi kört igenom byar där de faktiskt pratar Gaeliska (irländska(helt olika ord än engelska)).

Efter en liten panikattack, att vi inte skulle hinna med vår connecting-bus, så är vi äntligen påväg hem till Dublin, på bussen vi fruktade att missa. Bara 2,5 timmar kvar till city, alltså hemma om drygt 4 timmar. Ska bli skönt med eget rum igen och mindre skönt med skola imorgon tiiiiidigt. Men jag har iallafall några sköna planer för veckan, även om jag gärna spelat sims och sovit varenda sekund.

Slán

Såååå skönt med lov! Den första veckan har varit mycket att göra och stå i.

Förra lördagen åkte jag till Howth Pawn Festival med Ai, men det var inte speciellt roligt eller bra väder. Vann iallafall en minion och slösade ytterligare 20 euro på egenskaper som jag saknar. Sen blev följande fyra dagar bara rena slappedagar med matshoppning och massvis av plugg.

I torsdags, skärtorsdagen, åkte jag till flygplatsen för att hämta min familj som kom hit. Det blev en lyckad helg, trots att rosen hade några taggar. Vi kom till hotellet vid 22:30, som var rätt fint faktiskt. Bjöd familjen på en överraskning som bestod av ostbricka, olika kex och massvis av vin och oliver. Det blev en bra start på denna långhelg.

Långfredagen bestod mest av bussåkande. Vi åkte in till stan och hoppade på en tour som tog oss till Glendalough och Powerscourt via Dublins vackra seaside. Vi hade världens bästa guide som även var chaufför. Han pratade, pratade och pratade... Allt från vad han gått på för konserter, turistinformation om ställen vi kört förbi, och även när och var han gifte sig och viktigast av allt var att han berättade återigen vart man kunde få tag på alkohol trots säljförbud, hahaha!
När vi kom hem till Dublin igen, så gick vi igenom St Stephen Green där det spelades säckpipor. Sen promenerade vi på Grafton Street. Kändes som om vi svepte hela Irlands historia på en och samma dag!

I lördags, påskafton, så var det dömt shoppingdag enligt Agnes. Ett besök på Pennys var sedan länge inplanerat. Men först besökte vi Guinness Storehouse. När vi gick dit, så var det bara jag som gillade Guinness. När vi lämnade så var alla förtjusta i det, även far min..... Efter Guinness och shoppingen i stan så blev det Irish Coffee i kyrkan. Väldigt coolt, om jag får säga det själv. Vi avslutade dagen med Irish Stew på en fin restaurang, vilket blev en godkänd påskmiddag.

Påskafton strejkade Luas, spårvagnen. Vi blev illa tvugna att ta buss in till stan för att se Easter Rising 1916 paraden. Det var mycket väntetider så vi gav upp, men pansarvagnarna och militärerna var rätt fräcka. Vi bestämde oss för att bege oss för en Guinness i Temple Bar. Morfar blev överlycklig när han såg att det var en man med dragspel som spelade för oss. När Guinnessen var slurkad, så begav vi oss hem för att besöka min värdmor och hus. I blev bjudna på afternoon tea och äppelpaj och en massa tjat trots att hon var lite stressad då sonen var försenad haha. Vi åkte sedan mot Phoenix Parken och matade hjortarna som var sååå söta och avslutade sedan denna dag med asiatisk buffé.

Igår lämnade dem mig, sorgligt nog. Men jag har fått en skön vila då jag legat i sängen och spelat Sims. Nu laddar jag upp inför nästa resa som avgår mot Cork, på torsdag tidig morgon...

Slán!

Man märker att man blir väldigt sliten när man inte har sportlov. Vilken tur att mitt påsklov började i onsdags, och varar i över två veckor. Välbehövligt!

Jag försöker tänka på vad jag har hittat på de senaste veckorna, men jag minns inte riktigt. Har säkerligen bara varit shopping, haha! Förutom att min nya "flatmate" anlände förra söndagen. Jo, vi firade ju också morsdag då, då min värdmors söner och barnbarn kom på besök.

Men förra veckan har varit extra rolig. I tisdags fick jag ääääntligen mitt CSN! Men pengarna gick direkt till att betala skolan, suck, men känns bra att ha det fixat.

Förra onsdagen så hade EF party på klubben Howl At The Moon. Så jäkla kul! Bra sällskap, grym musik och goda drinkar. Kan knappast bli bättre!

I lördags så åkte jag och Ai, min nya flatmate, till IKEA och handlade lördagsmys inför Mellofinalen! Wooooo! Och så åt jag köttbullar mumssss. Det var provsmakning på kanelbullar, gräddbullar och chokladbollar, så jäkla gott att äta detta igen! Vi åkte hem och tittade på mello tillsammans. Finalen var så jäkla bra, bra artister, bra mellanakt, bra resultat, även om min favorit var Oscar så gillar jag också Frans.

I söndags åkte jag och Ai till Blanchardstown och shoppade lite. Sen begav vi oss mot flygplatsen för att överraska Andrea, min andra flatmate. Lyckat!

Denna veckan som gått har dock varit såååå seg. Sista dagarna inför lovet och hjärnan ville bara sova. Men jag klarade det och kämpade mig igenom.

Sen har vi ju firat ST PADDYS DAY!!!! Igår!!! Har sett fram emot att få fira denna dag, i Dublin, i nästan ett år. Och äntligen fick jag det och dagen var Perfekt. Bra och genomtänkt parad, fantastiskt väder, goda drinkar och underbart sällskap! Första St Paddys day utan regn på flera år, känns coolt.

Idag har jag dock spenderat min dag i sängen, pluggandes till högskoleprovet och redigerat filmer från igår. Somnade vid 2 i natt, genomfrusen efter att ha varit uppe i 20 timmar och sista timmen var det nollgradigt. Vaknade vid 7 men kände mig väldigt dålig så gick inte till skolan. ( INTE hangover, den kom först senare 😜😜)

Imorgon ska vi antagligen till Howth på Dublin Bay Prawn Festival. Ska bli kul. Nu måste jag plugga vidare!

Slááán

Veckorna passerar och här står jag än på stadiga ben. Det är rätt sjukt att tänka att jag snart har varit här hälften av tiden. Tiden bara flyger förbi! 2,5 vecka kvar till påsklov och 3,5 vecka kvar tills familjen flyger över till mig. Jag har så mycket att längta efter, än är äventyret intressant!

Jag har inte riktigt känt för att blogga de senaste två veckorna, men jag har inte helt suttit stilla och pillat navelludd. Inte helt. Men när ekonomin är begränsad får man hitta gratis alternativ i denna dyra stad.
Två av mina favoriter är Phoenix Park, som jag besökte senast förra fredagen. Och sen har vi Howth, som jag besökte igår. Underbar natur.

Förrutom detta så har det varit Blanchardstown, där jag bland annat hjälpte min värdmor att hitta saker till sina barnbarn och dotter som i slutet av Mars tillfälligt flyttar in hos oss då de lämnar Texas.

Annars har jag träffat vänner hit och dit, druckit en pint med Kathrine och Jessica som kom hit över deras sportlov. Har även tagit många lugna dagar då jag kollat Glee och min nya (larviga?) favoritserie "Dance Academy". Sådär borde iallafall alla lördagar spenderas!

Just nu för tillfället har jag inga planer för denna veckan, får se vad jag känner för de olika dagarna. Idag har jag planer att spendera en eftermiddag utan läxor genom att börja förbereda mig inför högskoleprovet i London. Det är trots allt bara cirka en månad kvar...

Slán!

Ännu en vecka har flygit förbi, imorgon påbörjar jag min sjätte vecka här. Känns helt galet!

Imed att jag slösade alla mina pengar i helgen på flyg, prov, busskortspåfyllning och mobilpåfyllning så har jag tagit en rätt lugn vecka. Jag gillar att komma hem tidigt, ta en kopp te och småprata med min värdmor. Sen njuter jag av netflix på mitt rum.

Men idag så besökte jag iallafall Howth Cliffs, vilket var så mycket vackrare än jag ens hade kunnat drömma om. Jag tog bussen upp till toppen av Howth Summit, där jag började min promenad. Det tog enormt på låren och smalbenen men skönt var det! Vädret var kanonfint och det var 8 grader och knappt någon vind. Vinden kom i slutet, så det var inte så farligt.

Jag tror att jag ska fortsätta med långa söndagspromenader, det är så lugnande på något vis att vara ute i naturen här. Nästa vecka kanske man ska prova Wicklow? Tur jag har många månader kvar här för listan är oändlig. Om ni bara visste hur vackert det är här.

Nu ska jag hitta en bra film på Netflix och gå till sängs, skola 8:40 imorgon. Suck. Tidigt!!!

Slán!

30 dagar. Imorgon är det en månad. Jag har alltså bott utomlands i 30 dagar, pratat engelska i 30 dagar och pluggat i 30 dagar? Helt enkelt bara levt mitt drömliv!

Idag firade jag månadsdagen en dag för tidigt på IKEA, typiskt svenskt. Älskade varuhuset, maten och de hade svenskt godis!!! Dock lite dyrare än i Sverige men det får man leva med. Det är ju trots allt dyrare att åka hem och köpa och komma tillbaka. 😂

Denna månaden har gått så otroligt snabbt. Jag har fått uppleva så mycket och lärt mig en massa på så kort tid. Kom hit som en osäker och nervös tjej. Redan nu så märker jag skillnad på mig själv, min engelska och mina förväntningar på livet. Under denna månad har jag besökt ställen som Guinness Storehouse, Phoenixparken, Dun Laoghire, Killiney och Temple Bar. Har fortfarande en hel bucketlist kvar, men jag har ju också 4 månader kvar här.

Nu är jag i bussen från IKEA till city, då jag börjar skolan om cirka två timmar. Ska gå inom boots och fixa lite grejjer också då jag märker att Irlandslivet inte är järnrikt, haha. Och förresten så är det ju pannkaksdagen idag, vilket jag uppskattar mer än semlor! Mums.

Slán 🇮🇪

Denna vecka har varit rätt lugn. Mycket plugg för att förbereda mig inför delprovet nästa eller nästnästa vecka på bibliotek här och där samt hällt i mig stora mängder av Costa's cappuccino i sammanhanget.

På tisdagen så gick jag och Jade till St Stephen Green där vi provade en asiatisk buffée. Väldigt gott och sååå mättande.. Det följdes av en skoldag på tredje våningen *flås flås* och sen ett costa besök med Chrystelle!

Resterande dagar har mest varit plugg och tagit det lugnt. Men i fredags så följde jag med Chrystelle till Dun Laoghaire igen där vi besökte biblioteket.
Väldigt mysigt och fint. Vi besökte sedan The Auld Dubliner och tog en Guinness, vilket är mysigaste fredagsunderhållningen.

Igår var en sängdag. Skojjar inte ens, gick ner till köket två gånger but that's it. Kollade 16 avsnitt av en serie på netflix och sedan Mello. Bokade även flyg och högskoleprov i London! Men idag, söndag, fick jag dåligt samvete och gick ut och promenerade från norra Phoenix Parken ner till city. 16km hamnade dagens promenad på och mina ben och min rygg är så trötta just nu. Har nyss njutit av en rätt så nyttig tre rätters middag och ska nu bege mig till duschen och sen netflix. 😴

Slán!

Ett leende som man inte ens behöver anstränga sig för att få fram, ett skratt som är äkta.. Äntligen känner jag det där lyckoruset i kroppen igen. Att gå till sängs med både en mätt mage och ett stort leende på läpparna, att vakna med tanken "Åh, äntligen en ny dag!".. Jag har verkligen hamnat i ett bra hus nu. Min värdmor är guld, hon är så underbar. Livlig, exalterad, glad, positiv, stöttande, helt enkelt så fantastisk. Och sen har vi ju mina "rums"kamrater också som är jääättetrevliga. Den ena går i min klass och den andra har jag nyss träffat för första gången. Äntligen kan jag andas ut!

Igår var en helt underbar dag, vaknade till en glad värdmor som sprang igenom hela köket för att få fram en brunch till mig, hahah! Bestämde mig sedan för att åka ner till Killiney där jag promenerade vid stranden lite innan Chrystelle och hennes värdmor hämtade mig. Hennes värdmor körde oss till alla möjliga olika sevärdheter mellan Killiney och Dun Laoghaire. Den vägen var ungefär samma klass som Saltsjöbaden, fast ännu mer lyxigare. Bland annat bor Enya och en medlem av U2 där. Efter denna mysiga lilla roadtrip med vädret på vår sida, så begav vi oss in mot stan, jag och Chrystelle. Planen var att gå på hurling och rugby matcher på Croke Park men tanken på att sitta i kylan i 4-5 timmar var inte speciellt lockande. Det slutade med att vi gick till La Pizza och åt god mat innan ett besök i Biografen där vi såg The Hateful Eight. Vet dock inte vad jag tyckte om filmen, om den var värd pengarna. För mycket blod och dödsfall för min smak.
Kom hem vid 12 tiden på natten och möttes återigen av en glad värdmor som var vaken. Jättetrevligt!

Idag blev vi serverade brunch med korv, korvrullar, stekta ägg, fläsk, toast och te. Sååå gott. Hade dock för mycket sprall kvar i kroppen så slappardag var inte ens ett val längre, så jag begav mig till Blanchardstown Shopping Centre som ligger ca 9min med buss härifrån. Gick bara i en av alla tre delar, men lyckades iallafall köpa mig ett par nya skor som jag kan promenera i!
Kom hem och tog en kopp te och tittade på tv med min värdmor. Sen blev vi serverade svampsoppa (gudomlig!!!!) och irish stew. Yuuum!

Nu ska jag kolla lite netflix och sen sova, upp tidigt imorgon då jag börjar 8:40... Gäsp! Godnatt,
Slán!

Nu har jag packat ner alla mina ägodelar i mina resväskor igen, för att bege mig till andra sidan stan. Förhoppningsvis möts jag av en bätte värdmor som är positiv och bättre stöd till att hjälpa mig igenom mina resterande 4 månader här. Fick helt enkelt nog av min nuvarande, asshole som värdmor. Klagade på allt och hon pratade aldrig med mig om det inte var för att klaga på att jag gjorde något fel eller be om pengar så hon kan tvätta mina kläder. Det är heller inte lätt att utveckla sin engelska när man uttalar något fel och får en "ehhhh" blick tillbaka istället för hjälp att lära mig uttala det korrekt. Min personliga konkurs beror på att jag undviker att äta hemma för att slippa möta satkärringen (ursäkta språket.) Lämnar huset om 20min, äntligen!!!

Anyways, denna veckan har annars varit bra. I lördags tog jag en härlig promenad till North Bullet Island och promenerade längst stranden.

I söndags så besökte jag och Chrystelle Dublin Castle och gick för en guidad tur. Väldigt lärorikt och extremt fint. Fick även skåda Dublins äldsta original sak, nämligen en del av Power Tower (?) av slottet. När jag kom hem så hade jag fått nya rumskompisar. Trevliga, men den ena är lite svår att få kontakt med.

Under Tisdagen gick jag till skolan och berättade hur jag mådde hemma, och de fixade direkt en ny familj till mig. Snabbt! På kvällen besökte jag Ruby's Livesession med Jade där Gavin James och tre andra artister/grupper spelade. Verkligen sjukt bra! Tog en taxi hem och var i min säng vid 1...😴

Igår så gick jag och Chrystelle till EF partyt men jag blev direkt uttråkad då drinkvalet inte var speciellt stort. Slutade med att vi gick till en pub på andra sidan gatan för en riktig coctail istället.

Idag så fick jag veta att min lärare ska sluta nästa vecka, vilket jag inte blev så glad för. Gillar verkligen honom, lektionerna lär inte bli lika roliga utan honom. Men humöret blev genast bättre när skolan bjöd oss på fika, haha! Och nu skall jag strax ta mitt pick och pack och lämna detta helvete. Kommer dock sakna Michael, min värdfar. Och min ena rumskompis som är sjukt snäll. Men men, It's all for the better!

Slán.

Sådär ja! Vecka två är avslutad. Blir bara mer och mer positiv (om man bortser från att jag insett att tiden flyger iväg...)

Denna veckan har jag inte hittat på så speciellt mycket dock. Har varit mycket skola och läxor som jag gör med ett stort leende på läpparna. Detta är fortfarande så otroligt kul och min dröm.

Har spenderat tid med mina vänner, shoppat och fikat en del. Igår var jag och Chrystelle på filmkväll i skolan. De gav oss popcorn, kakor och läsk och så satte vi på netflix. Extremt mysigt!

Idag hade jag tidig skola, men min lärare var bortrest, så vi hade en vikarie. Efter skoltid så gick jag och Chrystelle ner till lecture hall, där vi lärde oss dansa irländsk dans, ceilic. Så mycket hoppande! Efter en timmes dans så var jag heeeelt slut i benen! Efteråt gick vi och lunchade och letade upp bibliotek. Tog sedan en spontanare till The Temple Bar, där Jade bjöd på en welcome Guinness, mycket uppskattat 😝! Vi njöt till riktigt bra musik. Vi begav oss sedan till Eddie's rocket, eller vad den restaurangen hette. Mycket god mat!

Nu sitter jag extremt trött i benen, i bussen hem. 21:43 är klockan, vilket är rätt tidigt för en fredagskväll men jag är nöjd med denna dag. Nu ska jag hem och bädda ner mig i sängen med netflix och galaxi choklad. Efter nästan 15km + 1 timmes irländsk dans så är jag värd det.