SÄ sorgligt att pÄsklovet rusade förbi och nu Àr slut. Men ska inte hÀnga lÀpp dÄ jag har gjort sÄ otroligt mycket roliga saker och upptÀckt en massa.

Som jag skrev i tidigare inlÀgg, sÄ var min familj hÀr förra veckan och vi besökte bland annat Glendalough. Dessa fem dagar tog slut pÄ mig, sÄ dÄ spenderade jag tvÄ dagar i sÀngen med Sims 3......

I onsdags gick jag pÄ bio med Ai och sÄg Zootropolis. ALLA mÄste se denna, den rekommenderas STARKT (ja Àven till DIG!).

I torsdags lÀmnade jag min sÀng redan klockan 4 pÄ morgonen, efter en natt utan sömn. Turen gick till Cork, dit vi kom vid 10. Vi bodde pÄ ett bra vandrarhem och promenerade nÀra 2 mil genom hela staden. Cork Àr ju inte heller platt....
Dagen dĂ€rpĂ„ tog vi Paddywagons till Killarney dĂ€r vi kom till ett annat mysigt vandrarhem dĂ€r vi bodde tillsammans alla 10 studenter (och en 50+???đŸ€”) i ett rum. Vi Ă„t pĂ„ en utsökt restaurang, dĂ€r hela min meny var irlĂ€ndsk. Shepherd's pie, Guinness och Baileys cheesecake. Vi begav oss sedan mot en irlĂ€ndsk pub nĂ€ra vandrarhemmet dĂ€r vi njöt av god öl och bra livemusik.

GÄrdagen spenderades pÄ en tour genom Dingle och Slea Head. Det var sÄ otroooooligt vackert!!! VÀdret var Àven pÄ vÄr sida. Vi besökte vÀstligaste punkten av Europa vandrade pÄ Inch Beach. Vi avslutade touren med en glass i Dingle frÄn Murphy's (vÀrldens godaste smak: Dingle Seasalt och Irish Coffee med stark smak!!!). Vi Äkte tillbaka till Killarney dÀr vi kÀkade och sen rÄkade vi hamna pÄ samma pub igen som fredagen...

Idag var det upp tidigt för att Ă€ta frukost. Dagens tour var igenom Rings of Kerry. Även dĂ€r jĂ€kligt vackert. Åker ni nĂ„gonsin till Irland och Kerry, bör ni ta Paddywagons tour frĂ„n Killarney. Guiderna Ă€r störtsköna och tourerna Ă€r sĂ„Ă„Ă„ vĂ€rda att uppleva. VĂ€rda varenda öre, trust me. Vi trĂ€ffade massvis med djur som lamm, hjortar och Ă„snor och Ă„t vĂ€ldigt god mat med hĂ€rlig utsikt.

Vi har verkligen fÄtt lÀra oss sÄ mycket nytt om Irlands kultur, miljö och nÄgot sjukt coolt Àr att vi kört igenom byar dÀr de faktiskt pratar Gaeliska (irlÀndska(helt olika ord Àn engelska)).

Efter en liten panikattack, att vi inte skulle hinna med vÄr connecting-bus, sÄ Àr vi Àntligen pÄvÀg hem till Dublin, pÄ bussen vi fruktade att missa. Bara 2,5 timmar kvar till city, alltsÄ hemma om drygt 4 timmar. Ska bli skönt med eget rum igen och mindre skönt med skola imorgon tiiiiidigt. Men jag har iallafall nÄgra sköna planer för veckan, Àven om jag gÀrna spelat sims och sovit varenda sekund.

SlĂĄn

• 59 Readers

SÄÄÄÄ skönt med lov! Den första veckan har varit mycket att göra och stÄ i.

Förra lördagen Äkte jag till Howth Pawn Festival med Ai, men det var inte speciellt roligt eller bra vÀder. Vann iallafall en minion och slösade ytterligare 20 euro pÄ egenskaper som jag saknar. Sen blev följande fyra dagar bara rena slappedagar med matshoppning och massvis av plugg.

I torsdags, skÀrtorsdagen, Äkte jag till flygplatsen för att hÀmta min familj som kom hit. Det blev en lyckad helg, trots att rosen hade nÄgra taggar. Vi kom till hotellet vid 22:30, som var rÀtt fint faktiskt. Bjöd familjen pÄ en överraskning som bestod av ostbricka, olika kex och massvis av vin och oliver. Det blev en bra start pÄ denna lÄnghelg.

LÄngfredagen bestod mest av bussÄkande. Vi Äkte in till stan och hoppade pÄ en tour som tog oss till Glendalough och Powerscourt via Dublins vackra seaside. Vi hade vÀrldens bÀsta guide som Àven var chaufför. Han pratade, pratade och pratade... Allt frÄn vad han gÄtt pÄ för konserter, turistinformation om stÀllen vi kört förbi, och Àven nÀr och var han gifte sig och viktigast av allt var att han berÀttade Äterigen vart man kunde fÄ tag pÄ alkohol trots sÀljförbud, hahaha!
NÀr vi kom hem till Dublin igen, sÄ gick vi igenom St Stephen Green dÀr det spelades sÀckpipor. Sen promenerade vi pÄ Grafton Street. KÀndes som om vi svepte hela Irlands historia pÄ en och samma dag!

I lördags, pÄskafton, sÄ var det dömt shoppingdag enligt Agnes. Ett besök pÄ Pennys var sedan lÀnge inplanerat. Men först besökte vi Guinness Storehouse. NÀr vi gick dit, sÄ var det bara jag som gillade Guinness. NÀr vi lÀmnade sÄ var alla förtjusta i det, Àven far min..... Efter Guinness och shoppingen i stan sÄ blev det Irish Coffee i kyrkan. VÀldigt coolt, om jag fÄr sÀga det sjÀlv. Vi avslutade dagen med Irish Stew pÄ en fin restaurang, vilket blev en godkÀnd pÄskmiddag.

PÄskafton strejkade Luas, spÄrvagnen. Vi blev illa tvugna att ta buss in till stan för att se Easter Rising 1916 paraden. Det var mycket vÀntetider sÄ vi gav upp, men pansarvagnarna och militÀrerna var rÀtt frÀcka. Vi bestÀmde oss för att bege oss för en Guinness i Temple Bar. Morfar blev överlycklig nÀr han sÄg att det var en man med dragspel som spelade för oss. NÀr Guinnessen var slurkad, sÄ begav vi oss hem för att besöka min vÀrdmor och hus. I blev bjudna pÄ afternoon tea och Àppelpaj och en massa tjat trots att hon var lite stressad dÄ sonen var försenad haha. Vi Äkte sedan mot Phoenix Parken och matade hjortarna som var sÄÄÄ söta och avslutade sedan denna dag med asiatisk buffé.

IgÄr lÀmnade dem mig, sorgligt nog. Men jag har fÄtt en skön vila dÄ jag legat i sÀngen och spelat Sims. Nu laddar jag upp inför nÀsta resa som avgÄr mot Cork, pÄ torsdag tidig morgon...

• 62 Readers

Man mÀrker att man blir vÀldigt sliten nÀr man inte har sportlov. Vilken tur att mitt pÄsklov började i onsdags, och varar i över tvÄ veckor. VÀlbehövligt!

Jag försöker tÀnka pÄ vad jag har hittat pÄ de senaste veckorna, men jag minns inte riktigt. Har sÀkerligen bara varit shopping, haha! Förutom att min nya "flatmate" anlÀnde förra söndagen. Jo, vi firade ju ocksÄ morsdag dÄ, dÄ min vÀrdmors söner och barnbarn kom pÄ besök.

Men förra veckan har varit extra rolig. I tisdags fick jag ÀÀÀÀntligen mitt CSN! Men pengarna gick direkt till att betala skolan, suck, men kÀnns bra att ha det fixat.

Förra onsdagen sÄ hade EF party pÄ klubben Howl At The Moon. SÄ jÀkla kul! Bra sÀllskap, grym musik och goda drinkar. Kan knappast bli bÀttre!

I lördags sÄ Äkte jag och Ai, min nya flatmate, till IKEA och handlade lördagsmys inför Mellofinalen! Wooooo! Och sÄ Ät jag köttbullar mumssss. Det var provsmakning pÄ kanelbullar, grÀddbullar och chokladbollar, sÄ jÀkla gott att Àta detta igen! Vi Äkte hem och tittade pÄ mello tillsammans. Finalen var sÄ jÀkla bra, bra artister, bra mellanakt, bra resultat, Àven om min favorit var Oscar sÄ gillar jag ocksÄ Frans.

I söndags Äkte jag och Ai till Blanchardstown och shoppade lite. Sen begav vi oss mot flygplatsen för att överraska Andrea, min andra flatmate. Lyckat!

Denna veckan som gÄtt har dock varit sÄÄÄÄ seg. Sista dagarna inför lovet och hjÀrnan ville bara sova. Men jag klarade det och kÀmpade mig igenom.

Sen har vi ju firat ST PADDYS DAY!!!! IgÄr!!! Har sett fram emot att fÄ fira denna dag, i Dublin, i nÀstan ett Är. Och Àntligen fick jag det och dagen var Perfekt. Bra och genomtÀnkt parad, fantastiskt vÀder, goda drinkar och underbart sÀllskap! Första St Paddys day utan regn pÄ flera Är, kÀnns coolt.

Idag har jag dock spenderat min dag i sĂ€ngen, pluggandes till högskoleprovet och redigerat filmer frĂ„n igĂ„r. Somnade vid 2 i natt, genomfrusen efter att ha varit uppe i 20 timmar och sista timmen var det nollgradigt. Vaknade vid 7 men kĂ€nde mig vĂ€ldigt dĂ„lig sĂ„ gick inte till skolan. ( INTE hangover, den kom först senare 😜😜)

Imorgon ska vi antagligen till Howth pÄ Dublin Bay Prawn Festival. Ska bli kul. Nu mÄste jag plugga vidare!

SlĂĄĂĄĂĄn

• 65 Readers

Veckorna passerar och hÀr stÄr jag Àn pÄ stadiga ben. Det Àr rÀtt sjukt att tÀnka att jag snart har varit hÀr hÀlften av tiden. Tiden bara flyger förbi! 2,5 vecka kvar till pÄsklov och 3,5 vecka kvar tills familjen flyger över till mig. Jag har sÄ mycket att lÀngta efter, Àn Àr Àventyret intressant!

Jag har inte riktigt kÀnt för att blogga de senaste tvÄ veckorna, men jag har inte helt suttit stilla och pillat navelludd. Inte helt. Men nÀr ekonomin Àr begrÀnsad fÄr man hitta gratis alternativ i denna dyra stad.
TvÄ av mina favoriter Àr Phoenix Park, som jag besökte senast förra fredagen. Och sen har vi Howth, som jag besökte igÄr. Underbar natur.

Förrutom detta sÄ har det varit Blanchardstown, dÀr jag bland annat hjÀlpte min vÀrdmor att hitta saker till sina barnbarn och dotter som i slutet av Mars tillfÀlligt flyttar in hos oss dÄ de lÀmnar Texas.

Annars har jag trÀffat vÀnner hit och dit, druckit en pint med Kathrine och Jessica som kom hit över deras sportlov. Har Àven tagit mÄnga lugna dagar dÄ jag kollat Glee och min nya (larviga?) favoritserie "Dance Academy". SÄdÀr borde iallafall alla lördagar spenderas!

Just nu för tillfÀllet har jag inga planer för denna veckan, fÄr se vad jag kÀnner för de olika dagarna. Idag har jag planer att spendera en eftermiddag utan lÀxor genom att börja förbereda mig inför högskoleprovet i London. Det Àr trots allt bara cirka en mÄnad kvar...

• 75 Readers

Ännu en vecka har flygit förbi, imorgon pĂ„börjar jag min sjĂ€tte vecka hĂ€r. KĂ€nns helt galet!

Imed att jag slösade alla mina pengar i helgen pĂ„ flyg, prov, busskortspĂ„fyllning och mobilpĂ„fyllning sĂ„ har jag tagit en rĂ€tt lugn vecka. Jag gillar att komma hem tidigt, ta en kopp te och smĂ„prata med min vĂ€rdmor. Sen njuter jag av netflix pĂ„ mitt rum.

Men idag sÄ besökte jag iallafall Howth Cliffs, vilket var sÄ mycket vackrare Àn jag ens hade kunnat drömma om. Jag tog bussen upp till toppen av Howth Summit, dÀr jag började min promenad. Det tog enormt pÄ lÄren och smalbenen men skönt var det! VÀdret var kanonfint och det var 8 grader och knappt nÄgon vind. Vinden kom i slutet, sÄ det var inte sÄ farligt.

Jag tror att jag ska fortsÀtta med lÄnga söndagspromenader, det Àr sÄ lugnande pÄ nÄgot vis att vara ute i naturen hÀr. NÀsta vecka kanske man ska prova Wicklow? Tur jag har mÄnga mÄnader kvar hÀr för listan Àr oÀndlig. Om ni bara visste hur vackert det Àr hÀr.

Nu ska jag hitta en bra film pÄ Netflix och gÄ till sÀngs, skola 8:40 imorgon. Suck. Tidigt!!!

• 99 Readers

30 dagar. Imorgon Àr det en mÄnad. Jag har alltsÄ bott utomlands i 30 dagar, pratat engelska i 30 dagar och pluggat i 30 dagar? Helt enkelt bara levt mitt drömliv!

Idag firade jag mĂ„nadsdagen en dag för tidigt pĂ„ IKEA, typiskt svenskt. Älskade varuhuset, maten och de hade svenskt godis!!! Dock lite dyrare Ă€n i Sverige men det fĂ„r man leva med. Det Ă€r ju trots allt dyrare att Ă„ka hem och köpa och komma tillbaka. 😂

Denna mÄnaden har gÄtt sÄ otroligt snabbt. Jag har fÄtt uppleva sÄ mycket och lÀrt mig en massa pÄ sÄ kort tid. Kom hit som en osÀker och nervös tjej. Redan nu sÄ mÀrker jag skillnad pÄ mig sjÀlv, min engelska och mina förvÀntningar pÄ livet. Under denna mÄnad har jag besökt stÀllen som Guinness Storehouse, Phoenixparken, Dun Laoghire, Killiney och Temple Bar. Har fortfarande en hel bucketlist kvar, men jag har ju ocksÄ 4 mÄnader kvar hÀr.

Nu Àr jag i bussen frÄn IKEA till city, dÄ jag börjar skolan om cirka tvÄ timmar. Ska gÄ inom boots och fixa lite grejjer ocksÄ dÄ jag mÀrker att Irlandslivet inte Àr jÀrnrikt, haha. Och förresten sÄ Àr det ju pannkaksdagen idag, vilket jag uppskattar mer Àn semlor! Mums.

SlĂĄn 🇼đŸ‡Ș

• 112 Readers

Denna vecka har varit rÀtt lugn. Mycket plugg för att förbereda mig inför delprovet nÀsta eller nÀstnÀsta vecka pÄ bibliotek hÀr och dÀr samt hÀllt i mig stora mÀngder av Costa's cappuccino i sammanhanget.

PÄ tisdagen sÄ gick jag och Jade till St Stephen Green dÀr vi provade en asiatisk buffée. VÀldigt gott och sÄÄÄ mÀttande.. Det följdes av en skoldag pÄ tredje vÄningen *flÄs flÄs* och sen ett costa besök med Chrystelle!

Resterande dagar har mest varit plugg och tagit det lugnt. Men i fredags sÄ följde jag med Chrystelle till Dun Laoghaire igen dÀr vi besökte biblioteket.
VÀldigt mysigt och fint. Vi besökte sedan The Auld Dubliner och tog en Guinness, vilket Àr mysigaste fredagsunderhÄllningen.

IgĂ„r var en sĂ€ngdag. Skojjar inte ens, gick ner till köket tvĂ„ gĂ„nger but that's it. Kollade 16 avsnitt av en serie pĂ„ netflix och sedan Mello. Bokade Ă€ven flyg och högskoleprov i London! Men idag, söndag, fick jag dĂ„ligt samvete och gick ut och promenerade frĂ„n norra Phoenix Parken ner till city. 16km hamnade dagens promenad pĂ„ och mina ben och min rygg Ă€r sĂ„ trötta just nu. Har nyss njutit av en rĂ€tt sĂ„ nyttig tre rĂ€tters middag och ska nu bege mig till duschen och sen netflix. 😮

• 107 Readers

Ett leende som man inte ens behöver anstrĂ€nga sig för att fĂ„ fram, ett skratt som Ă€r Ă€kta.. Äntligen kĂ€nner jag det dĂ€r lyckoruset i kroppen igen. Att gĂ„ till sĂ€ngs med bĂ„de en mĂ€tt mage och ett stort leende pĂ„ lĂ€pparna, att vakna med tanken "Åh, Ă€ntligen en ny dag!".. Jag har verkligen hamnat i ett bra hus nu. Min vĂ€rdmor Ă€r guld, hon Ă€r sĂ„ underbar. Livlig, exalterad, glad, positiv, stöttande, helt enkelt sĂ„ fantastisk. Och sen har vi ju mina "rums"kamrater ocksĂ„ som Ă€r jÀÀÀttetrevliga. Den ena gĂ„r i min klass och den andra har jag nyss trĂ€ffat för första gĂ„ngen. Äntligen kan jag andas ut!

IgÄr var en helt underbar dag, vaknade till en glad vÀrdmor som sprang igenom hela köket för att fÄ fram en brunch till mig, hahah! BestÀmde mig sedan för att Äka ner till Killiney dÀr jag promenerade vid stranden lite innan Chrystelle och hennes vÀrdmor hÀmtade mig. Hennes vÀrdmor körde oss till alla möjliga olika sevÀrdheter mellan Killiney och Dun Laoghaire. Den vÀgen var ungefÀr samma klass som Saltsjöbaden, fast Ànnu mer lyxigare. Bland annat bor Enya och en medlem av U2 dÀr. Efter denna mysiga lilla roadtrip med vÀdret pÄ vÄr sida, sÄ begav vi oss in mot stan, jag och Chrystelle. Planen var att gÄ pÄ hurling och rugby matcher pÄ Croke Park men tanken pÄ att sitta i kylan i 4-5 timmar var inte speciellt lockande. Det slutade med att vi gick till La Pizza och Ät god mat innan ett besök i Biografen dÀr vi sÄg The Hateful Eight. Vet dock inte vad jag tyckte om filmen, om den var vÀrd pengarna. För mycket blod och dödsfall för min smak.
Kom hem vid 12 tiden pÄ natten och möttes Äterigen av en glad vÀrdmor som var vaken. JÀttetrevligt!

Idag blev vi serverade brunch med korv, korvrullar, stekta Àgg, flÀsk, toast och te. SÄÄÄ gott. Hade dock för mycket sprall kvar i kroppen sÄ slappardag var inte ens ett val lÀngre, sÄ jag begav mig till Blanchardstown Shopping Centre som ligger ca 9min med buss hÀrifrÄn. Gick bara i en av alla tre delar, men lyckades iallafall köpa mig ett par nya skor som jag kan promenera i!
Kom hem och tog en kopp te och tittade pÄ tv med min vÀrdmor. Sen blev vi serverade svampsoppa (gudomlig!!!!) och irish stew. Yuuum!

Nu ska jag kolla lite netflix och sen sova, upp tidigt imorgon dÄ jag börjar 8:40... GÀsp! Godnatt,
SlĂĄn!

Nu har jag packat ner alla mina Àgodelar i mina resvÀskor igen, för att bege mig till andra sidan stan. Förhoppningsvis möts jag av en bÀtte vÀrdmor som Àr positiv och bÀttre stöd till att hjÀlpa mig igenom mina resterande 4 mÄnader hÀr. Fick helt enkelt nog av min nuvarande, asshole som vÀrdmor. Klagade pÄ allt och hon pratade aldrig med mig om det inte var för att klaga pÄ att jag gjorde nÄgot fel eller be om pengar sÄ hon kan tvÀtta mina klÀder. Det Àr heller inte lÀtt att utveckla sin engelska nÀr man uttalar nÄgot fel och fÄr en "ehhhh" blick tillbaka istÀllet för hjÀlp att lÀra mig uttala det korrekt. Min personliga konkurs beror pÄ att jag undviker att Àta hemma för att slippa möta satkÀrringen (ursÀkta sprÄket.) LÀmnar huset om 20min, Àntligen!!!

Anyways, denna veckan har annars varit bra. I lördags tog jag en hÀrlig promenad till North Bullet Island och promenerade lÀngst stranden.

I söndags sÄ besökte jag och Chrystelle Dublin Castle och gick för en guidad tur. VÀldigt lÀrorikt och extremt fint. Fick Àven skÄda Dublins Àldsta original sak, nÀmligen en del av Power Tower (?) av slottet. NÀr jag kom hem sÄ hade jag fÄtt nya rumskompisar. Trevliga, men den ena Àr lite svÄr att fÄ kontakt med.

Under Tisdagen gick jag till skolan och berĂ€ttade hur jag mĂ„dde hemma, och de fixade direkt en ny familj till mig. Snabbt! PĂ„ kvĂ€llen besökte jag Ruby's Livesession med Jade dĂ€r Gavin James och tre andra artister/grupper spelade. Verkligen sjukt bra! Tog en taxi hem och var i min sĂ€ng vid 1...😮

IgÄr sÄ gick jag och Chrystelle till EF partyt men jag blev direkt uttrÄkad dÄ drinkvalet inte var speciellt stort. Slutade med att vi gick till en pub pÄ andra sidan gatan för en riktig coctail istÀllet.

Idag sÄ fick jag veta att min lÀrare ska sluta nÀsta vecka, vilket jag inte blev sÄ glad för. Gillar verkligen honom, lektionerna lÀr inte bli lika roliga utan honom. Men humöret blev genast bÀttre nÀr skolan bjöd oss pÄ fika, haha! Och nu skall jag strax ta mitt pick och pack och lÀmna detta helvete. Kommer dock sakna Michael, min vÀrdfar. Och min ena rumskompis som Àr sjukt snÀll. Men men, It's all for the better!

SlĂĄn.

SÄdÀr ja! Vecka tvÄ Àr avslutad. Blir bara mer och mer positiv (om man bortser frÄn att jag insett att tiden flyger ivÀg...)

Denna veckan har jag inte hittat pÄ sÄ speciellt mycket dock. Har varit mycket skola och lÀxor som jag gör med ett stort leende pÄ lÀpparna. Detta Àr fortfarande sÄ otroligt kul och min dröm.

Har spenderat tid med mina vÀnner, shoppat och fikat en del. IgÄr var jag och Chrystelle pÄ filmkvÀll i skolan. De gav oss popcorn, kakor och lÀsk och sÄ satte vi pÄ netflix. Extremt mysigt!

Idag hade jag tidig skola, men min lĂ€rare var bortrest, sĂ„ vi hade en vikarie. Efter skoltid sĂ„ gick jag och Chrystelle ner till lecture hall, dĂ€r vi lĂ€rde oss dansa irlĂ€ndsk dans, ceilic. SĂ„ mycket hoppande! Efter en timmes dans sĂ„ var jag heeeelt slut i benen! EfterĂ„t gick vi och lunchade och letade upp bibliotek. Tog sedan en spontanare till The Temple Bar, dĂ€r Jade bjöd pĂ„ en welcome Guinness, mycket uppskattat 😝! Vi njöt till riktigt bra musik. Vi begav oss sedan till Eddie's rocket, eller vad den restaurangen hette. Mycket god mat!

Nu sitter jag extremt trött i benen, i bussen hem. 21:43 Àr klockan, vilket Àr rÀtt tidigt för en fredagskvÀll men jag Àr nöjd med denna dag. Nu ska jag hem och bÀdda ner mig i sÀngen med netflix och galaxi choklad. Efter nÀstan 15km + 1 timmes irlÀndsk dans sÄ Àr jag vÀrd det.