🙋
Nu har vi varit i Indonesien ca två veckor & här stormtrivs vi!! Bali är helt underbart på alla sätt och vis. Tillsammans med de två svenska killarna delade vi på en lyxvilla och efter det bodde vi på ett jättemysigt hotell, också med pool. Man kan tycka att för den standarden vi bor på borde det vara ganska dyrt, men tvärtom, det är superbilligt! För ca 50kr/person & per natt får man ett fräscht rum & pool precis utanför. Klagar inte!!

Just nu befinner jag och Elias (de andra åkte hem till Sverige för ett par dagar sedan) oss på en av Gili öarna, Gili Air. Jättemysig ö som vi varit på i tre dagar nu. Tyvärr har vi dock inte haft så jättetur med vädret. Imorgon åker vi till grannön, Gili Meno som ska vara ännu mindre. Förhoppningsvis vänder vädret också!
☀️🌴🌎

🙋
Och så plötsligt var det 2017. Ett nytt år med nya mål och motivationer. Det är i alla fall vad jag siktar på detta året. Denna resan har hittills förändrat min syn på vardagen och livet i helhet. Att jag ens fått uppleva så mycket jag tidigare bara kunde drömma om, på knappt tre månader är helt otroligt. Och jag har uppskattat vartenda ögonblick. I skrivande stund befinner vi oss i Bali, i en egen villa tillsammans med två underbara svenskar som vi träffade i Koh Tao. Vi har separata rum och egen pool, för knappt några pengar alls per natt. Det är första natten vi ska sova här och jag ser fram emot att vakna upp imorgon med palmer utanför sovrumsfönstret och ligga vid poolen med iskaffe i handen och bara njuta. 🌴

För att uppdatera er lite om den senaste veckan eller så, sist jag skrev blev planen att fira nyår på festön Koh phangan inställd, men det ändrades ganska snabbt igen och på nyårsdagen åkte vi dit, tillsammans med de två svenskarna. Där mötte vi upp några stycken till som vi också träffat i Koh Tao, (där ena tjejen kommer från Bulgarien och också heter Gergana!!😁)
Det blev verkligen en minnesvärd nyår. Ca 50 000 var det där den 'stora festen' hölls, så ja, ni kan ju föreställa er själva. Vi stannade dock inte så länge där utan tog en taxibåt till ett annat ställe nära, ett så kallat 'secret party' där det skulle vara lika mycket party men inte lika knökfullt. Båtresan dit var ett äventyr i sig.. över en meter, säkert mer, höga vågor och kolsvart mitt uteliv havet. Det var bara att ta på flytvästen och hoppas på det bästa 😅 livrädd som jag var kan ni nog förstå lättnaden när båten äntligen kom i land. Festen där var enorm, också fullt med folk. Verkligen en upplevelse, och vi var inte hemma för än 8.00 nästa morgon, med samma hemska båttur tillbaka haha. En minnesvärd nyår, helt klart!

Tre nätter återstår i denna lyxvilla här i Bali (mer bilder kommer framöver) , sen får vi se vart vi tar oss. Antingen stannar vi längre i Bali eller så åker vi vidare till någon annan ö i Indonesien. Ja, life is good!
☀️🌎

En liten uppdatering med några bilder från de senaste dagarna här i Koh Tao. Det verkar som att vi även stannar här över nyår. Planen var att fira nyår i Koh phangan men eftersom vi var ganska sent ute så är nästan alla boenden där fullbokade eller fööör dyra för vår budget. Men det verkar vara helt okej med drag här också så vi klarar oss! 😄

🙋
God Jul allesammans! Hoppas eran ju har varit fin. Vi befinner oss nu i Ko Tao och firade även julen här. Ett väldigt annorlunda sätt att fira jul på måste jag säga, men det går ju inte att klaga! Vit sand istället för ska och palmer istället för julgranar 😉 men självklart saknade vi familjen och den svenska julmaten, hehe. Julafton låg vi en bra stund på stranden, badade och snorklade. På kvällen lyxade vi till oss en fin restaurang med god mat och några drinkar. Dessa dagar har även Jenny varit här vilket har varit sååå kul. Jag och hon har pratat i evigheter om att jag ska följa med henne till Thailand någon gång och nu plötsligt är vi här samtidigt. Underbart! Men idag åkte hon vidare och ska på egna äventyr medan jag och Elias stannar kvar här och förmodligen firar nyår också.

🙋
Sorriii för dålig uppdatering! Den senaste veckan har varit fartfylld och vi har gjort saker varje dag och oftast kommit hem sent på kvällen. Vi åkte till Koh Lanta efter krabi och hamnade på ett helt underbart ställe! Pitt bungalow hette boendet som vi spenderade 6 nätter på. Superbilligt och mysigt, fantastisk mat OCH för varje dag fick vi en gratis moped!! Var nästan för bra för att vara sant. Vi träffade även några sköna personer som vi hängde med varje dag, åkte runt med mopeden och utforskade ställen på dagen och på kvällen hängde vi i baren och spelade musik med bartendern. Ena kvällen var det även full moon party. Det sved lite att säga hejdå till stället och folket där måste jag säga. Men förhoppningsvis träffas vi på igen och nu sitter vi på en jättemysig ö (Koh Jum) där vi har spenderat 2 nätter med att sola, bada, äta gott och spela kort 😄 imorgon åker vi tillbaka till Krabi och sedan vidare till Koh Tao där min twiiini väntar 😍

🌎

Bilder från två underbara dagar i Krabi. Emerald pool (en naturlig pool i regnskogen) igår, och en båttur till fyra olika öar idag. ☀️🌴

🙋

Eftersom vi nu har helt okej internet tänkte jag passa på att uppdatera lite här. Efter Siem Reap tog vi en bussresa över till Bangkok igen som tog ca 10h. De första 4 timmarna fick vi en hel minivan för oss själva så det var nice! Men sista timmen av resan kände både jag och Elias att något inte stod rätt till i magen och så fort vi kom fram till hotellet i Bangkok brast det. Misstänker att vi blev matförgiftade.. så den kvällen/natten var verkligen ett helvete. Vi stannade kvar i Bangkok 4 nätter för att återhämta oss och låg mest sängliggandes. Hann i alla fall med en dag med lite shopping, väl behövligt måste jag säga! 😁

Nu befinner vi oss i Malaysia och huvudstaden Kuala Lumpur. Vi åkte in hit med flyg och på flygplatsen fick vi reda på att vi var tvungna att ha en biljett ut ur landet också, så vi tog något spontant och billigt vilket resulterade i 4 nätter här och imorgon åker vi tillbaka till Thailand, Krabi och börjar äntligen resan mot öarna! 🏝

🙋

Imorse vaknade vi 04.00(!!) för att hinna med soluppgången vid Angkor Wat, definitivt värt det! Soluppgången var höjdpunkten av dagen. Vi spenderade totalt 6 timmar i den gamla ruin staden Angkor och åkte till tre olika tempel. Självklart var det väldigt mäktigt att se, men wow, såå mycket turister har vi aldrig sett på ett och samma ställe. Förstår dock varför alla flockas dit. Sista dagen i Kambodja fick i alla fall ett fint avslut & imorgon tar vi bussen tidigt på morgonen och åker vidare till Bangkok, igen, där vi stannar två nätter & sedan tar vi oss ut mot öarna! ☺️☀️

🙋

Efter ett par dagar utan wi-fi på hotellet och inte kunna vända sig till slumpmässigt café för att få tillgång till det, befinner vi oss nu mer i civilisationen igen. Men åh vad det var värt det och vi har haft tre underbara dagar på ön Koh Rong här i Kambodja. Ön är väldigt stor och det enda sättet att ta dig fram är genom att gå eller ta en taxibåt, vilket vi gjorde för att komma till vårt boende. Vi bokade bara något i sista minuten innan vi åkte till ön och när vi kom dit fick vi reda på att vi var tvungna att ta ännu en båt för att komma till den delen vi skulle bo på. Vi fick även höra att ingenting direkt fanns där, så som restauranger osv, så vi blev lite skeptiska men när vi kom fram släppte allt. Visst var det inte så mycket där förutom någon enstaka restaurang och boenden men åh, vilket paradis!! Kunde knappt tro våra ögon. Och det var väldigt skönt att kunna njuta på riktigt också utan att vara beroende av mobilen och omvärlden. 🌴

Idag lämnade vi ön (😢) & befinner oss nu i Sihankouville. Det har varit en väldigt chill dag och vi hittade ett grymt ställe där man kunde hyra ett litet mysigt rum med kuddar, filtar och platt tv med 10.000 filmer & serier att välja mellan. Hur mysigt som helst man kunde även spendera natten där och ha ett "night maraton", jaaa vi funderar på det, kanske blir imorgon 😁

🙋
Nu var det ett tag sedan jag skrev.. ooops. Skyller på tid & dåligt wi-fi! Nu har jag i alla fall tid & lagom snabbt internet att uppdatera er om vad som skett den senaste veckan 😁 Senast jag skrev befann vi oss i Hue och åkte sedan vidare söderut i Vietnam till en större stad, Da Nang. Där spenderade vi 3 fantastiska dagar med att bada & sola på stranden med en kokosnöt i handen, utforskade staden med moped och fick se finaste utsikten på vägen upp till ett berg. Vi hade gärna stannar där en extra dag, men eftersom vi hade begränsad tid i Vietnam for vi vidare ännu längre ner i landet till Ho Chi Minh där vi endast stannade en natt. Den kvällen hade vi den häftigaste middagen på en lyxig restaurang där vi satt och åt i total mörker. Vi blev guidade in till bordet och fick totalt 11 små rätter som vi inte fick veta vad det var för något förs en efteråt vilket var jättespännande & såååå gott! Riktigt häftig upplevelse och man fick en helt annan syn på mat.

Dagen efter tog vi en buss och efter ca 7 timmar var vi framme i Kambodja och huvudstaden Phnom Penh. Där spenderade vi 2 nätter. Vi hade en heldag med aktiviteter där vi blev upphämtade av en tuktuk på morgonen som först körde oss till ett ställe där vi fick skjuta. Med vapen. Riktiga vapen!! Såå häftigt. Elias fick skjuta med en ak 47 & jag fick någon mindre pistol eftersom ja.. jag är liten 😄.
Resten av dagen var energisk men på en helt annan nivå då vi besökte ett krigsfält & tidigare tortyr-fängelse från kommunism tiden här i Kambodja & när Pol Pot var diktator. Det var väldigt lärorikt och samtidigt hemskt.. svårt att hålla tillbaka tårarna när vi fick höra om alla människor, både män, kvinnor & barn som blev torterade & dödade på hemskaste sätt. & allt det på grund av en psykopatisk människa som var paranoid & endast brydde sig om makt. Fruktansvärt.

I skrivande stund befinner vi oss på en buss påväg mot en ö i Kambodja, Koh Rong. 🌴 det ska bli vääldigt skönt att komma till vatten igen! Där kommer nog wi-fi inte vara så tillgängligt, men lovar att skriva så fort jag får möjligheten & så länge lägger jag upp lite blandade bilder från den senaste veckan 😃