Jag känner att jag är lite off vad det gäller träningen och därför blir det inte så mycket bloggande heller. Ätbart som smoothie och sådant blir det dock men samtidigt är det inte kul att endast skriva om matintag. Jag vill ha med båda delarna i historien. Promenader blir det men det är också lite så där....tråkigt att skriva om? Jag kanske inte är någon träningsmänniska helt enkelt? Kan man ens "inte vara det"?...

Tanken är ju att styrketräna och smått börja med hantlar här hemma, men jag har inte kommit dit än. Alla redskap som kan tänkas behövas står ju klart där nere i källaren, så vad väntar jag på? Jo, mer tid. Mer timmar på dygnet. Kanske kommer det mer tid när Sam's rutiner börjar sitta i ordentligt. Än håller vi på att lära oss dem känns det som. Eller så är jag helt enkelt bara lat?

Hur som helst så har jag gett mig attans på att minsann inte gå ner under 50 kg och så länge jag håller mig där över så är jag lugn.

Trevlig lördag på Er!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

God onsdagskväll!

Idag har det varken blivit det ena eller det andra, ingen träning och ingen promenad med andra ord. Mannii kändes snuvig imorse när vi vaknade så jag ringde daggan direkt och han blir hemma en vecka. Det var dock inget som höll i sig under dagen.

Jaha, vad har jag då gjort? Jo, jag har rensat och möblerat om. Det där med att flytta möbler är faktiskt ett träningspass i sig och fy sjutton vad ont jag har i kroppen nu ikväll.

Vikt 27 mars, kl 10: 60 kg (avrundat vid mödravården).
Vikt idag 5 april: 61,8 (kvällsvikt och inte avrundat)

Det ser bra ut, än så länge 👍

Likes

Comments

Efter tips från en vän fann jag äntligen denna härliga dryck igår efter en del letande och den var precis lika god som jag trodde att den skulle vara 👌 Rekommenderas!

Igår bunkrade jag även upp med ny kvarg, frukt och bär. Det är något jag äter dagligen och det känns så himla bra. Annars äter jag fortfarande som vanligt. Sambon kan komma med pekpinnen ibland när jag kommer in i gamla vanor med att lägga på pyttelite mat på tallriken, då lägger han på mer och jag äter ju faktiskt upp det.

Något jag kommit på när jag de senaste dagarna har haft fullt upp är att jag även börjar tänka i gamla vanor nu. Och med gamla vanor så menar jag innan graviditeten. När jag är upptagen med något så kör jag bara på och tänker att jag kan äta när jag är klar, trots att jag kanske är hungrig. Sånt skedde aldrig under graviditeten, då prioriterade jag att äta. Och det tänket vill jag ännu behålla.

Jag funderar ännu på om jag ska väga mig en gång i veckan, för i så fall väger jag mig imorgon för då är det en vecka sedan jag vägde mig senast. Och ni kommer väl ihåg att vågen då visade ca 60 kg (avrundat) vid mödravården.

Idag är det två månader sedan Sam föddes ❤️

Jag hoppas att ni har har en fin helg, det har jag haft. Imorgon väntar en ny vecka med nya utmaningar och jag är taggad ✌️️

Likes

Comments

God kväll!

Vart har denna onsdag tagit vägen? Dagen har bara sprungit förbi och även fast jag gjort lite av varje så känns det ändå som att jag inte gjort någonting, konstig känsla det där.

Någon träning med appen har det tyvärr inte blivit i dag trots att jag önskat, men tiden har inte funnits. Jag ska försöka att inte se det som ett misslyckande utan bara som att alla dagar är sig inte lika och vissa dagar får man inte ihop det helt enkelt. Men jag ser fram emot att testa den igen och tror helt klart att den är ett utmärkt medel så här i början.

Det blev bara en vända till och från förskolan denna dag då jag skulle på ett möte direkt efter lämningen imorse. Men vid hämtning blev det att gå den längre vägen. Trist att det var så kallt i dag, annars hade man kanske haft lust att gå en extra vända med barnen efter mellisen. Dock hade jag så mycket annat att fylla tiden med då så det var kanske lika bra att vädret var tråkigt 😉

I dag har jag provat mina frysta bär. Jag brukar faktiskt inte äta speciellt mycket frysta bär eller frukter så det är lite nytt och spännande, vilket också blir kul. Vanlig frukt äter jag dagligen, det är något vi alltid måste ha hemma. Först hade jag några frysta hallon på min kvarg med müsli till frukost och till eftermiddags mellis gjorde jag en smoothie bowl med en påse färdig "smoothie frukt, yoghurt och müsli.

Jag fick en mixer i dag och den tyckte barnen också om och experimenterade med frukter och juice direkt när de kom hem ☺️👍

Kvällstankar: Funderar på om jag ska ha en dag i veckan då jag väger mig... så att jag har koll på att jag inte går ner för mycket av graviditetskilona. För det är ju där jag måste slåss, att få behålla kilona istället för att försöka gå upp de sen igen för det har jag aldrig lyckats med och därför har jag nu ändrat strategi - att istället försöka behålla innan allt försvinner.

Det var allt jag hade ikväll. Håll utkik efter nästa inlägg. Jag uppdaterar på Facebook och Instagram också varje gång ett nytt inlägg finns ute 👍

Likes

Comments

Hej!

Vad kul att det är så många som redan har hittat hit och läst mitt första inlägg
😃 Jag hoppas att ni tyckte om det och kommer att fortsätta följa mitt försök till en hälsoresa som förhoppningsvis fungerar. Har ni några tips och råd angående kost/träning/viktuppgång så får ni gärna dela med er 🤗

Jag använder mig av rubriken Dag 1 just för att det är första dagen jag använder mig av appen mammamage. Vid två tillfällen under dagen har jag tränat med hjälp av appen - ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Det är tre olika övningar som jag har gjort, sidliggande magindrag, blixtlåset och ryggliggande armsaxning. Jag gjorde varje övning två-tre gånger för att först känna på och sedan komma in i det, just för att första gången var känslan mer så här "vad vad det jag gjorde egentligen?" vilket ledde till att jag ville testa igen. Jag ska fortsätta med dessa tre övningar ett tag till innan det blir nya övningar. Men det känns bra så här efter första dagen, det må jag säga ☺️

Jag har även köpt hem kvarg, yoghurt, frysta bär och en müsli som jag aldrig smakat förut, den var supergod!

Jag hade tänkt få in lite styrketräning i dag också men jag bar ved och tvättade fönster istället 😅 Det får bli en mjukstart det här, jag är sjuk också så det är väl lika bra att ta det lugnt.

Barnvagnspromenad har jag ju också fått in i dag kom jag på, genom lämning och hämtning av barn. Vad frustrerad jag blev förresten när jag märkte att vägen jag brukar gå till och från skolan/förskolan bara är 1,1 km (enkel väg) och inte 1,5 km. Ska jag komma upp i 1,5 km ska jag gå genom samhället och det gör jag ju inte. Tyckte väl att det var konstigt igår när jag satt och räknade och kollade avståndet och det stod 1,5 km, för när vi flyttade hit stod det att det var just 1,1 km till skola, ishall med mera. Det är den närmaste vägen då. Men då vet jag det, att känner jag någon dag för att gå lite extra tar jag vägen genom samhället ☺️👍

Imorgon ska jag testa mina frysta bär, vi hörs då!

Likes

Comments

Hej!

Det här var nytt. Och spännande. Och faktiskt lite läskigt. Men jag har länge funderat på detta, att starta en blogg i samband med min ständiga kamp om min vikt. För någon dag sedan bestämde jag mig för att skriva ett första inlägg efter att jag varit på efterkontroll vid mödravården och det har jag varit just i dag! Så även om det känns lite konstigt och läskigt så SKA jag publicera mitt första och förhoppningsvis inte sista inlägg på denna blogg.

Anledningen till att jag ville vänta till efter efterkontrollen vid mödravården var för att då får man möjlighet till att få reda på att "allt ser bra ut" efter förlossningen. Och jag fick tummen upp där ifrån så det är bara att köra på 👍

Det är väl underligt, att jag innan en graviditet har en kropp som är underviktig och att jag under en graviditet kan lyckas gå upp 20-30 kg. Något som jag längtar efter i slutet på mina graviditeter är ändå att få bort magen. Inte att gå ner i vikt och bli underviktig igen, bara få bort magen, allt annat "fett" får gärna stanna kvar. Men av erfarenhet vet jag att dessa kilon och "fett" inte stannar kvar på min kropp, det rinner av mig som smör i solsken.

I vissa perioder blir jag sugen på att ta tag i min kropp - försöka äta mer i form av antingen större portioner eller lite och ofta, samt mer fett. Det funkar ett tag, som med all annan förändring... Träna blir jag också sugen på, då framförallt styrketräning. Men eftersom att det är "tungt" och "jobbigt" så tröttnar jag ju efter några lyft med hantlar där med. Det jag är bäst på är väl promenader och då framförallt med barnvagnen. När Emanuel var bebis gick jag mellan 5-10 km dagligen. Jag blev beroende. Tills det att jag blev skrämd och rädd för att gå ut, ensam. Men magen försvann. Jag vet inte om det var tack vare promenaderna eller om den hade försvunnit ändå, min kropp funkar ju lite så, "det rinner av mig som smör i solsken", som jag nämnde tidigare.

Om en vecka blir Sam två månader gammal och jag har inte gjort annat än att fantisera om träning och då framförallt simning?! I slutet av graviditeten med Sam fick jag ett sug efter att börja simma. Jag vet egentligen inte varför, jag har inte simmat/badat i en simhall (och knappt i havet) sedan jag var barn. Det är liksom inget jag gör. Men i slutet på Sams graviditet kom tanken och den släppte liksom inte. Säkert för att man då var stor och tung, och att lägga sig i vattnet och bara flyta och slippa vikten var väl kanske en inre tanke. En vacker dag ska jag våga mig dit, ner i bassängen och simma några längder - det och att inte understiga 50 kg är mina mål. Eller kan man kalla det mål? Jag vet inte.

Sen det här med att inte understiga 50 kg. Egentligen är väl inte siffrorna på vågen det viktigaste utan det är hur man ser ut, men jag behöver ha det som riktlinje då jag aldrig i mitt liv förutom under mina fyra graviditeter har nått upp till 50 kg. Det är för mig magiska siffror på vågen.

Tanken just nu är att börja träna efter appen "mammamage", samt att jag läste någonstans att 6-8 veckor efter förlossningen kan man börja med lättare styrketräning 2 gånger per vecka och det gjorde mig glad! Som det ser ut nu får jag in minst 6 km barnvagnspromenad tre dagar i veckan, så bara det är ju nästan två mil - och detta genom att bara gå till och från Emanuels förskola.

Det får bli min start. Och så det här med kosten då. Men den har jag ingen större plan på än och så länge jag inte "struntar" i några mål eller lägger på alldeles för lite på tallriken så behöver jag kanske inte ändra på den speciellt mycket - just nu. Jag har haft tanken på att föra matdagbok, bli vegetarian, börja äta glutenfritt igen, köpa en mixer och göra nyttiga smoothies, sluta med socker.... ja listan kan bli lång och Youtube är min inspiration till vad som är "bra" mat ☺️ Jag återkommer om detta i ett senare inlägg misstänker jag, men som det ser ut just nu tänker jag inte på VAD jag stoppar i mig, utan på att jag INTE ska strunta i att stoppa i mig något.

Dagens vikt vid mödravården ca kl 10: 60,8 kg. På mödravården avrundas vikten och i datorn skrevs det in 60 kg.

Så min resa börjar här. Med ca en vecka kvar till Sam's tvåmånaders dag och en våg som visar 60 kg, samt ett hopp om att inte behöva se siffrorna minska mycket mer. För hur som haver så visar vågen aldrig mer än 43 kg i vanliga fall och dit vill jag inte igen och min kamp börjar NU med detta inlägg! Imorgon kör vi igång med appen "mammamage" och Emanuel ska till förskolan så det blir även två vändor dit och hem med barnvagnen.

Detta inlägg blir bildlöst, men tanken är att i fortsättningen uppdatera med både bilder och text.

Tack för ordet / Ida

Likes

Comments