Till middag igår blev det brysselkål-tacos! Kanske inte låter jättegott, men det är värt att prova. Känns väldigt fräscht och är lagom när man inte är vrålhungrig. Och så blir det väldigt färgglatt och fint på bild haha! Jag var tyvärr tvungen att använda fryst brysselkål istället för färsk, men det funkade också. Skulle dock rekommendera färsk. Om du använder färsk istället för fryst (upptinad isåfall) så är det bara att hälla på lite vatten i stekpannan och låta dem mjuka till sig lite.


För 1 person (2 små tacos):

♥ Tortillabröd

♥ ca 10 brysselkål

♥ 1 msk citronjuice

♥ 1 msk olivolja

♥ 1/2 avokado

♥ 1 vitlöksklyfta

♥ 1 tsk limejuice

♥ 1/2 tsk spiskummin

♥ Färsk koriander

♥ 1 nypa chilipeppar

♥ 1 tomat

♥ salt & vitpeppar

1. Skär brysselkålen (antingen i 2 eller 4 delar, beroende på storlek) och stek i citronjuice och olivolja. Strö över lite salt (och tillsätt lite vatten och låt koka i ett par minuter om du använder färsk brysselkål). Ställ åt sidan.


2. Mosa avokadon. Pressa i vitlöksklyftan och smaksätt med lime, spiskummin, chilipeppar och salt.


3. Skär upp tomaten och blanda med färsk koriander.


4. Ta ett tortillabröd och lägg i brysselkål, avokadon och tomaterna. Toppa med lite extra koriander och vitpeppar!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Idag var en sån dag. En avokado-dag. Så då blev det ett självklart val, och det är såklart avokado-toast. Skulle nog kunna äta det varje dag i resten av mitt liv. Det jag gillar är att man kan hitta på så många olika varianter, så man tröttnar aldrig. Och denna variant är PROPPAD med nyttigheter. Har varit förkyld i ett par dagar nu så detta var perfekt för mig. Här har ni det:

För EN toast:

♥ 1/2 avokado, lite mjukare än snittet

♥ en brödskiva! Rekommenderar surdegsbröd

♥ Citron 

♥ 1 vitlöksklyfta

♥ chiliflakes

♥ chiafrön (mycket protein!)

♥ färsk koriander

♥ körsbärstomater

♥ en gnutta cayenne

♥ salt & vitpeppar

1. Mosa avokadon tills den blir som du vill ha den. Jag gillar när den är slät och klumpfri, men smaken är som baken har jag hört.


2. Pressa i några droppar citronsaft och en vitlöksklyfta. Det här med mängden citronsaft är också väldigt individuellt, men jag brukar ha liiiite mindre än en tsk (ungefär 3/4). Rör ihop och lägg på en toastad brödskiva.


3. Toppa med chiliflakes, en nypa chiafrön, lite cayenne, färsk koriander, salt och vitpeppar!



Fun fact! Jag gjorde ett experiment på vitlök i början av året och det visade sig att färsk, pressad vitlök är bakteriedödande. Vitlöksklyftor innehåller allicin som aktiveras när klyftan blir "skadad", det vill säga att man skär eller pressar den. Den bakteriedödande effekten försvinner när man värmer klyftan, så därför är det toppen att äta färsk vitlök!

Likes

Comments