Vi körde till LA längs 101 och Highway 1. Underbart att köra utmed kusten med havet precis nedanför vägen. Santa Barbara surfarnas paradis. Massor med husbilar utmed vägen så surfarna kan slänga sig ut i vågorna direkt på morgonen. Är nog dax att ta en surflektion!!
Framme i LA
En liten del av Venice Beach är inspirerat av Venedig med vackra kanalerna utöver det fantastisk playa. Vi bor vid den stora Marian i Venice Beach. Silver Lake, riktigt hipster tillhåll är väl värt ett besök. Grifft observatorium väl värt ett besök det också, härlig utsikt över staden och Hollywoodskylten. Som vanligt hittar Magnus supertrevliga restauranger.
Jörgens födelsedag börjar med cupcakes o kaffe. Vi kollar in arkitektparet Rey o Charles Eames bostad som idag är ett museum. Emelie är exalterad. Naturligtvis en dag på playan massor med bodybilders, lifeguards, skatare, rollerblates och så vår lilla familj.

Party igen . Vilket mottagande vi fick hos Mary Troedson Garner. Det otroliga är både Jörgen och jag är 3:e kusin till Mary. Mary p Bob hade bjudit massor med släkt till sitt underbara hus. Lisa (Zeldas barnbarn), David och Carol, (Zeldas bror),Linda (Marys syster )med familj, John, ( Marys bror) med familj . Vi hade en fantastisk eftermiddag med bad i den stora polen. På kvällen var det barbecue med massor av mat och dricka.
Trötta och mätta begav vi oss av nedför backarna till Oak motel i Palo Alto.
Inte svårt att somna in.
Upp i ottan, sjunga för Emelie som hade födelsedag. Ahlgrens bilar o vatten på födelsedagsbrickan...
Därefter kollade vi Apels nya huvudbyggnad, ett komplex, en enorm rund byggnad som ett helt kvarter, därefter kolla in Googles byggnad.
In igen i vår Ford Expedition 8 sätes suv. Färden gick vidare till Morro Bay. Incheckning på hotel alldeles vid stranden. Bad i polen, Hjalmar älskade det. Födelsedagsparty på en fiskrestaurang massor med mat som vi delade på.

I Napa var det stor biltävling där det väntades 100000 besökare. Vi var lite oroliga för trafiken men fick bra tips att åka en annan väg. Det var ganska långt att åka. Hjalmar sov i bilen. Färden gick i krokiga vägar uppför o nedför bergen. Vi kom till Aptos på em. Ken hade ordnat ett hus som vi kunde få låna. Ken bjöd på Mexikansk restaurang. Servitören var gift med svensk tjej så han ville gärna tala svenska. Trädgården hos Ken var asiatisk inspirerad med havsinslag. Staketet var borta istället hade de en riktig båt som staket.

Pigga o fräscha bar det nästa dag iväg till Montery akvarium. Hjalmar var helt vild att se alla dessa fiska stora, små och många väldigt färgglada. Käkade hamburgare igen sedan goda kakor på ett cafe. Sedan bar det av på en biltur på 17-milesdrive där vi besökte den berömda golfbanan Pebble Beach. Magnus köpte en keps som minne. Emil o Magnus blev sugna på att spela.
Andrea o Ken bodde precis vid havet. På kvällen promenerade vi i sanden till piren. Därefter bjöd Andrea o Ken på härlig barbecue med lax .
Nästa dag satte vi färden till Palo Alto. Vi stannade till för att se redwoodträden i en
Nationalpark. Gigantiska som allt annat här i amerika. Kl 3 var vi bjudna till Mary o Bob i Los Altos Hills. Vi stannade bilen där 14.50.

Jörgen har över 100 släktingar i Coulosa området. Bryans svärdotter har en vingård uppe på Napas sluttningar. Vi fick en grundlig vinprovning samtidigt som svärdottern Kelly visade vilka drivstockar på fälten som de olika druvorna kom från. Hjalmar sprang omkring överlycklig, plockade stenar och klev upp och ner för en trappa. Efter en underbar hamburgerlunch i St Helena bar det iväg till nästa vingård. Ytterligare 5 viner provades, där var även vita viner så jag kunde vara med i leken. Man kunde spotta ut men det var ju onödigt. Landskapet i Napa vally är fantastiskt vackert. Höga berg o böljande dalar alla fulla med vinstockar i rader så långt ögat kan se. Vi varje vinstocksrads början står en ros planterad. Detta för att se om det kommit ohyra. Vi sov 2 nätter i Somoma i ett airbnbhus. Jättegulligt utanpå men Emelie tyckte för plastigt innuti.
Efter en fantastisk vinprovningsdag och en natts sömn bar det av till Ken Miller i Aptos, Santa Cruz.

Lunch på foodtruck. Jättehäftigt mat från jordens alla hörn. Ken Miller ringde oss och frågade om vi ville segla på havet. Naturligtvis nappade vi direkt. Ken hade den 43 feet segelbåt i South habour.
Vi hoppade ombord allihop, på med flytvästarna.
Underbart segelväder i början, sedan tilltog vinden. Det blev 'ruff' sjö som Ken uttryckte det, Hjalmar, Emelie o jag gick ner i ruffen det gungade rejält. Våra väskor o tillbehör for fram och tillbaka. Det kom ca 2 dm vatten på golvet. Alla våra grejer blev blöta. Emelies skor o sockar kunde vi vrida.. På tillbaka vägen blev det lugnare och jag kunde njuta av segelturen. Emil fick styra båten så Ken kunde pusta ut. Vi njöt av fulla drag(segel). Plötsligt fanns ingen vind... Emil fick en rejäl segelinstruktion o kryssade jättebra med båten. Att se skyline, Golden Gate och Alcatraz från en segelbåt var nog bland det mäktigast vi varit med om. Lyckligt i hamn blev det dax för en middag på en Italiensk resturang.
Hjalmar var i högform, lycklig att få springa efter att suttit stilla i 3 timmar i båten. Vi sov gott på natten det kändes som det gungade.

Så var det dax att träffa Kari, hon var i Sverige 1984 med sin farmor Vera. Vad vi inte visste då var att Kari var släkt till Jörgen.
Vi träffade Kari,hennes pappa Dennis mamma Ardis och hennes tre söner på en hamburgarrest.
Vi hade så mycket att prata om . Kari kom ihåg att hon hade varit med på midsommar i hembygdsparken och att hon senare på kvällen var med en kille på party. Jag tror han hette Glen sa hon... Hon blev förvånad när jag talade om att Glen var min lillebror. Kari kom ihåg Monica, Rolf o Caroline.
Efter mötet shoppade vi i down town. Alla 'fick' kassar med hem. Emelie, Magnus o Emil hann med Soma modern konstmuseum.
Efter det var Emelie med sina nästkusiner på Yoga i en katedral. 700 yogautövare. Emelie blev jätteförvånad när gästinstruktören var hennes instruktör son hon hade i Indien på yogaläger. Hjalmar stortrivs i den stora staden. Inte konstigt med så många uppassare.
Vi bor jättefint i två etage gott om plats, här finns allt man kan tänka sig.
Idag skall vi ut på havet med Kens segelbåt. Jättespännande.

Lite urval av bilder. Överst vårt hotell där vi förlovade oss 2/7 1981 alltså 35 år sedan
Vi är alla utslagna på kvällen. Emelie Magnus o Hjalmar på mattan.

19/6. Som vanligt gick vi upp tidigt för att förbereda utflykten till Alyce i Novato. Körde genom SF gick mycket smidigt, sedan den mäktiga Golden Gatebron. Exakt kl 11 körde vi in genom de stora grindarna till Lockton lane.
Kristin, Alex och Jillian med pojkvänner var hemma. Mikael visade oss runt i det enorma huset med en fantastisk utsikt över Novatodalen. Vi år lunch o hade en trevlig eftermiddag där. När Hjalmar skulle sova åkte vi iväg. Vi kunde inte låta bli att göra ett stopp i Susalito. Emelie o Magnus hann med att köpa keramik, en vända på cafe sedan bar det hemåt igen. Trötta kom vi till vårt underbara hus.

Landat på SF airport. All säkerhetskontroll gjordes vid mellanlanding i Toronto mycket smidigt, så vi hade bara att hämta vårt bagage o hyrbilen. Körde ut på 101 inom en halvtimma. Emelie, Magnus o Hjalmar hade redan checkat in på ett motell. Igår körde vi till vår lägenhet i Bernald Heights. Helt underbart. Gjorde SF på eftermiddagen. Idag ska vi besöka min kusin Alyce o hennes familj.

​Nu drar vi snart iväg till Kalifornien. Jörgen o jag, Emelie o Magnus, Hjalmar, Emil.