Hejsan.

Då var min sista dag i Aussie för denna gång här. Herregud svårt att ta in just nu. Har nog inte fattat att jag befinner mig i Sverige om två dygn....

Sista helgen var underbar och jag hade så kul med mina vänner. Vi har gjort lite sightseeing, dansat, käkat en sista gång vid operahuset samt en god brunch och lite sista shopping. Igår/idag fick jag dock vinka av alla och ännu en gång ville inte tårarna sluta rinna.... usch så jobbigt det var, men som jag och Jossan konstaterade ännu en gång "detta är inte ett hejdå utan ett ses senare."

Att jag fick avsluta mitt äventyr på Wake Up där allting började för ett par månader sedan var fantastiskt. Kändes som att komma hem när jag klev in på Wake up. Alltid lika bra stämning och härliga människor. Det kommer jag verkligen att sakna....

Nu blev det jobbigt igen... om det är rätt att åka hem nu eller inte, vet man nog aldrig. Men jag tror att jag känner mig rätt klar med Australien för denna gång (ska givetvis tillbaka i framtiden) och nya äventyr väntar, det är jag säker på!

Ska försöka hålla tårarna bort nu och tänka på allt fint jag varit med om. Detta äventyr är en resa för livet och jag kommer alltid bära med mig alla minnen.

Stort tack för att ni följt oss här under vår resa i Australien! Det har varit roligt att skriva här på bloggen, kul att kunna gå tillbaka senare och kika.

Nu väntar tre flygningar på 9h, 13h och 2,5h. Och sedan hörs/ses vi nästa gång i Sverige!

Kram.

Hej.

Sitter i skrivande stund på Darwins flygplats som är väldigt liten och ska röra mig mot incheckningen snart.

Idag är jag lite ledsen och tom. Både jag och Judith föll för Darwin direkt. Det var kärlek vid första ögonkastet. Min tanke från början var att jobba i Darwin någon månad och sedan röra mig hemåt mot Sverige i slutet av augusti. Men bestämde mig sedan för att jag ville ha lite tid hemma med nära och kära innan jag kanske åker vidare igen. Ett beslut som jag senaste dagarna har funderat mycket på och både jag & Judith har övervägt att boka om våra flygbiljetter...... Därför var det väldigt jobbigt att lämna Darwin och mina vänner där idag.

Darwin är en "mindre" stad med ca 12000 invånare och är väldigt modern. Många fina och fräscha lägenheter med en fin utsikt över havet. Just nu är temperaturen även perfekt. Många mysiga små gator med mysiga restauranger och caféer. Här var även befolkningen väldigt trevlig och pratglada. Som ni kanske hör så fastnade jag för Darwin.

Den korta tiden jag hade i Darwin hann jag se mycket ändå och tog vara på tiden. Idag var vi i Botanical Garden och sedan gick vi till waterfront i Darwin som är en del av havet där man kan bada samt pooler. Darwin bjöd idag på 30 grader och sol så jag och Vanessa passade på att jobba lite på brännan.... Sedan gick vi längs Darwins mysiga gator och kikade i affärer innan vi avslutade med en sushi-middag.

Vinkade sedan av Vanessa och begav mig tillbaka till mitt hostel för en dusch. Sedan mötte jag upp Lea, Andrea, Andrew och Gaetan. Vi gick till puben här och hade en mysig hejdå-stund. Kramade sedan om alla och fick springa tillbaka hostlet där min shuttle till flygplatsen väntade......

Flyget lyfter 01:20 och imorgon kl 06:10 landar jag i Sydney för en sista weekend. Det är blandade känslor. Just nu känns det mest jobbigt att det är över och jag känner mig rätt ledsen. Men både Jossan, Claes och Fanny väntar i Sydney för en sista rolig helg <3.

Även om det var jobbigt att vinka av dem ikväll så försöker jag tänka på att det inte är ett hejdå utan ett "ses senare". Har redan bestämt med Lea att jag ska till Berlin så snart som möjligt och jag pratade med Judith i telefon imorse och hoppas även på att kunna ta mig till London inom en snar framtid. Fina vänner har jag iallafall fått denna resa det är säkert <3.

Försöker tänka på det som pappa skrev tidigare idag, att allt har ett slut och att nya äventyr kommer.

G'day!

Nu är mitt campingäventyr slut för den här gången. Känns faktiskt bra. Att campa tio dagar i sträck tar på krafterna. Tidig upptining runt 5 varje dag och att packa upp/ner allt tar sin tid. Så 10 dagar var absolut lagom och jag känner mig väldigt nöjd! Nu kan jag i vilket fall pricka av ökencamping från min bucket list då det skiljer sig lite från att campa i Sverige.... Här går mycket tid åt till att "säkra" omgivningen, t.ex. Kök, tält, sovsäck och swag från spindlar, ormar och andra farliga djur. Här finns även träd och andra växter som kan göra en blind eller skadad om man får i sig vätskan från växten.....

Senaste dagarna har vi utforskat den norra delen av Northern Territory och här är det en helt annan typ av hetta. Riktigt tryckande hetta och temperaturen har varit omkring 35 grader. Med andra ord påfrestande klimat att vandra och utforska i. Denna del består dock även av mycket vattenfall så vi har fått mycket bad emellanåt.
Vi har även kollat på grottmålningar, krokodiler samt besökt Kakadu nationalpark och Lichtfield som också är en nationalpark. Otroligt vackert.
Det enda negativa med att resa på en tripp som denna är att maten blir lite enformig.... I Sverige är vi rätt bra på att äta hälsosamt och en stabil frukost skulle jag vilja påstå? Här är det vitt rostbröd med sylt, jordnötssmör eller vegemite..... samt mjölk och flingor. Saknar faktiskt riktigt bröd som grovt bröd samt knäckebröd. Det funkar absolut som frukost ibland men om man ska vandra i denna hetta så behövs en massa energi och då saknar jag frukosten hemma lite hehe.... annars har allt varit väldigt bra. Enligt mig också den bästa guiden hittills. Väldigt god mat, bästa turerna, bra musik och sen är han väldigt fascinerad över vår sill...... tror vi har diskuterat sill ett antal gånger bara under dessa två dagar haha...

Är så nöjd att jag gjorde denna tripp. Nu har jag utforskat en stor del av Aussie och denna del är så annorlunda från allt jag sett tidigare, både här i Australien men även från tidigare resor. Ett minne för livet och framför allt vänner för livet. Hittat så många roliga och bra vänner under dessa tio dagar. Vi har haft tre olika gruppen men vi är fem stycken som har hängt med hela vägen från Uluru och nu har umgåtts i 1 & 1/2 vecka. Vi har blivit riktigt tajta eftersom vi umgåtts dygnet runt med varandra ett tag nu. Stolt att jag vågade göra denna resa själv och provade något nytt. När jag kommer hem till Sverige vet jag redan nu att nästa resa jag vill göra är till Tyskland eller London. Tycker det är så fint att ha vänner runt om i hela världen princip och att ha möjligheten att besöka varandra, speciellt när allt är så "nära" i Europa jämfört med här.

Nu ska jag och tjejerna ha en sista kväll i Darwin. Sedan väntar en ledig dag här och på lördagmorgon återvänder jag en sista gång till Sydney och får träffa mina vänner där igen!!

Nu avslutar jag här så får vi se när vi hörs nästa gång! Ska bara försöka njuta av den sista tiden här nu och umgås med alla.

Kram.

Hejsan vänner!

Ännu några dagar avklarade och Sverige närmar sig med en läskig hastighet.

Sista dagen i Alice Springs (fredagen) spenderade jag med min grupp. Träffade en tjej på förra resan till Uluru som visade sig vara svensk, Fanny. Så henne vinkade jag av på fredagsmorgonen samt en tysk vän. Men vi har bestämt att vi ska mötas upp en sista gång i Sydney nästa helg när jag är tillbaka. Så det känns bra!

Sedan hängde jag med mina nya vänner för denna resa, så roliga allihopa. Vi är en liten grupp tjejer med mest tyskar och holländare som håller ihop väldigt bra och har väldigt kul ihop! Så jag och Vanessa unnade oss en lunch i solen i Alice Springs (att sitta ute i shorts och T-shirt kändes för bra för att vara sant). Sedan gjorde vi lite ärenden och gick till banken. Eftermiddagen spenderade vi vid poolen på hostlet. Så härligt att få några timmar i solen. Vi lagade en gemensam middag och sedan gick vi och la oss väldigt tidigt.
Jag sov väldigt dåligt båda nätterna på vårt hostel.... om jag har blivit bortskämd med att sova ute under stjärnhimmel senaste dagarna eller om det var för att jag och Vanessa började jaga kackerlackor mitt i natten vet jag inte.......

Alice Springs är för övrigt ingen stad jag skulle rekommendera folk att besöka. Det finns inte så mycket att göra och en dag räckte gott och väl. Tydligen finns det även väldigt många områden som är "mindre" bra också så det var ingen rekommendation att gå själv.... För övrigt måste det vara väldigt påfrestande att bo i en ökenstad mitt i sommaren här.... vår guide berättade att den värmen vi har kl 15:00 här just nu (vinter, känns som en varm sommardag i Sverige....) är lika varmt som det brukar vara kl 02:00 på natten under sommaren här.... Ett ganska påfrestande klimat att bo i med andra ord.

Senaste dagarna har vi gjort mer camping ute i öknen och avverkat mååååånga mil i vår van. Det är en lång raksträcka mellan Alice Springs och Darwin och mycket tid har vi spenderat på vägen. Många stopp för sightseeing och bad (i varma källor) men inte lika spännande som förra trippen.
Men vi har det kul ändå. Allsång i bilen till gamla låtar och leker en massa lekar, det går ingen nöd på oss med andra ord.

Ikväll väntar Darwin, första civilisationen på ett tag. Vi har en natt där innan vi blir upphämtade tidigt morgonen efter för en sista campingrunda.

Pjuh. Intensiva dagar nu. Men det gillar jag så går ingen nöd på mig. Tack vare en härlig grupp som gör det så roligt. Så kul att alla bor i Europa så vi kan ses "hemma" sen.

Nu ropar dem på mig att jag måste komma, så vi hörs i helgen när min sista campingtur är slut!

Kram!

(På femte bilden ser ni hur vi sover om nätterna, pappa som ville se ;))

Pjuh. Tillbaka i civilisationen efter tre dygn i öknen. Jag befinner mig just nu i Alice Springs, en ökenstad mitt i Australien.

Så hur var då min resa till Uluru?

Jag kan säga att detta är bland det häftigaste jag gjort och något av det vackraste jag sett. Det skiljer sig från allt jag sett tidigare och var något helt nytt. Så glad att jag valde att göra detta för det har varit obeskrivligt.

Dag 1: anlände jag till Ulurus flygplats som består av en incheckningsdisk och ett bagageband. Ingen restaurang och ingen kiosk. Så där käkade jag min medtagna lunch innan jag blev upphämtad av min grupp. Vi var 20 st och första dagen bestod av att vandra runt Uluru, lära sig om dess historia osv. Men himlen öppnar sig och ner öser regnet som aldrig förr. Lite ledsen blev jag, för jag ville så gärna se Uluru i solljus för att den röda färgen ska bli så klar som möjligt. Men inte ska man vara ledsen för det, vår guide talade om att endast 1 % av ulurus besökare får se vattenfall från Uluru om det regnar tillräckligt. Men regnet var fortfarande för klent för att skapa något vattenfall så vi rörde oss mot vårt camp för natten. Halvvägs från Uluru börjar regnet att ösa ner och vår guide gör den snabbaste U-sväng jag sett någon göra och kör i en väldans fart tillbaka till Uluru. Där vi lyckligt lottade fick se vattenfallen från Uluru!!! Så mäktigt!

Sedan begav vi oss till camp för att äta och sova, det blev en kall och regnig natt när stormen fortsatte under natten.

Dag 2: dagen började med väckning klockan 6:00. Tanken var att se soluppgången men med tanke på ovädret skulle vi nog inte så mycket, väldigt tråkigt eftersom jag verkligen sett framemot soluppgången.... jag och Fanny bestämde oss dock för att gå och kika ändå och vi fick se en soluppgång ändå, även om det var lite dimmigt.

Dagen fortsatte sedan i strålande sol och en tur i Katatjuta national park. En hajk på 8.5 km som gick upp och ner. Det var väldigt jobbigt vill jag meddela men det vi fick se på vägen var häpnadsväckande. Har aldrig sett något vackrare och detta var helt klart min favoritdag.

Sedan på kvällen grillade vi, satt runt elden samt sov under stjärnorna. Den mest klara stjärnhimmel jag någonsin sett eftersom det inte finns någon stad i närheten som kan förstöra med sina ljus. Somnade snabbt eftersom att vi var helt slut efter dagens aktivitet.

Dag 3: började med en väckning klockan 4:30!!!!! Vår guide var så himla bra och ville göra det bäst för oss. Så tanken var att börja vandra vid 6:15 för att få se soluppgången gå upp över Kings Canyon. Vi började vår vandring i "hjärtattack-backen" som den tydligen kallas..... jag kan förstå varför. Backen var indelad i tre etapper och efter första etappen var pulsen redan hög. Svettigt och trötta tog vi oss tillslut upp på toppen och vandrade bort där solen skulle gå upp med ficklamporna i högsta hugg. Igen, så var det helt klart värt det. Det var så magiskt att få se solen gå upp över Kings Canyon.

Sedan väntade en vandring på 6.5 km i stekande sol och sedan en lång bilfärd tillbaka till Alice Springs. På hemvägen stannade vi för att rida kameler och äta lunch.

Nu avslutar jag här då det blev ett väldigt långt inlägg.

Jag har haft det underbart. Att resa själv har inte varit några problem, fick en underbar grupp med en massa nya vänner och en bra guide.

Jag är hel nöjd, nu ska jag njuta av solen innan den försvinner för dagen. Imorgon startar nästa tur upp mot Darwin.

G'day från Melbourne AirPort!

Jag sitter just nu på terminal 4 för inrikesflyg på en av Melbournes flygplatser. Nästa stopp blir Ayers Rock (Uluru). Jag ska boarda om ca 25 min tror jag, väntar bara på att jag ska få veta vilken gate jag ska till.

Sista helgen kunde inte blivit bättre. Fredagen bjöd på en cheesecake på Crown (riktigt god) och på lördagen väntade jobb för Emma. Jag passade på att shoppa lite välbehövligt inför min resa som solkräm, ficklampa och en massa insektsspray. Passade även på att klippa och tona håret.... det behövdes verkligen efter veckorna längs östkusten med sol och bad.

På lördagen väntade en sista kväll i Melbourne med en massa dans. Vi hittade till ett nytt ställe och träffade en massa roliga aussies som vi hängde med under kvällen. En av de roligaste kvällarna vi haft under detta halvår. Igår packade vi väskorna, shoppade, åt en sista middag tillsammans och åkte även Melbourne Star. Ett gigantiskt pariserhjul som ingår i samma "familj" som London eye. Det finns tydligen 4-5 hjul runtom i världen som ingår i samma "familj". Väldigt kul och vilken stad vi bor i!!!! Fantastisk utsikt. Jag kommer verkligen att sakna Melbourne, men jag vet att jag kommer att komma tillbaka hit någon dag. För denna stad är den bästa jag varit i och den finns alltid kvar. Nu väntar nya äventyr och det är jag väldigt spänd på. Vi sa även ett sista hejdå till Steffi i helgen.... usch så jobbigt och tårarna rann. Men jag vet att vi kommer ses igen, om det blir i Mexico eller en annan del av världen får vi se.

Imorse gick jag upp tidigt och packade ihop det sista. Tack och lov så fick jag tillslut ner allt i väskan och jag klarade mig utan övervikt!! Sedan följde Emma med mig till Southern cross station där jag hoppade på Sky bus till flygplatsen. Det var med andra ord tid att vinka av Emma och säga hejdå till älskade älskade Melbs. Lite jobbigt men jag och Emma ses redan om 3 veckor och jag vet att tiden kommer flyga iväg nu när jag ska resa. Så snart får vi ses igen och nästa gång blir hemma i Sverige (!!!). Skönt för oss båda att det inte blir ett långvarigt hejdå, det hade jag inte klarat av. Emma reser hem till Sverige imorgon och jag beger mig hem om exakt två veckor.......

Nu väntar 10 dagar av resande på egen hand och jag tror att jag har fantastiska saker att uppleva och upptäcka de närmsta dagarna. Första stoppet på denna tur blir Uluru under tre dagar och sedan beger vi oss vidare till Alice Springs. Och därefter fortsätter resan hela vägen upp till Darwin. Jag ska försöka uppdatera er under resans gång och bjuda på en massa bilder.

Ursäkta mitt väldigt långa inlägg....

Ta hand om er så hörs vi nästa gång i en ny del av Australien!

Hello.

Så var den här, sista helgen i vår älskade stad.

Om fyra dagar lämnar jag Melbourne för att ensam resa vidare till Uluru, Northern territory och Darwin. Och Emma beger sig hem till Sverige. Spännande.

Idag har jag jobbat min sista dag och denna vecka har även inkluderat många hejdå. Att säga hejdå är riktigt jobbigt. Skillnaden när jag sa hejdå till nära och kära i Sverige var att jag visste att jag skulle komma hem igen. Men nu, när jag säger hejdå till jobbarkompisar och vänner här i Melbourne så vet jag att det kommer ta ett tag innan jag får träffa dem igen. Och jag kommer sakna dem. Väldigt mycket. Att säga hejdå är alltid jobbigt. Jag sa hejdå till halva gänget i mitten av veckan och imorgon ska jag äta frukost med Steffi och Jimena i South Melbourne. Innan det är dags att säga hejdå även till dem. Usch så jobbigt det är.

Även att avsluta en tid i en stad som man älskar är jobbigt. Jag kan efter de här månaderna kalla Melbourne för mitt andra hem. Jag känner nu igen gatorna jag går på, kan namnet på dem och kan namnen på stationerna när jag åker spårvagnen till jobbet lika väl som jag känner igen stationerna på bussen hemma i Uppsala. Jag vet även vart jag kan hitta finaste parkerna, finaste utsikten över staden, bästa shoppingen och jag hittar numera i matbutikens gångar.

Men i framtiden är jag säker på att jag kommer att komma tillbaka till Melbourne, en stad som alltid kommer att betyda mycket för mig. Får ni någon gång chansen att besöka Melbourne så bör ni som sagt göra det. Ni kommer att älska denna stad.

Känslorna är många men vi ska njuta och maxa denna helg så mycket som vi bara kan. Vi har mycket roligt planerat. Vi ska även börja packa våra väskor igen... önska oss lycka till! Man samlar på sig ganska mycket när man bor på samma ställe under en tid och att få ner allt i ryggsäcken känns just nu som en omöjlighet......

Men jag är redo för nya äventyr och det finns ännu mer att upptäcka!

Vi hörs om några dagar innan jag lämnar Melbourne!

Trevlig helg/semester!

G'day!

Nu har ännu ett par dagar passerat sedan vi hördes sist. Men våra vardagar flyter på i en rasande fart med jobb, träning och allt det vanliga. Vi försöker bara njuta så mycket som möjligt och ta vara på tiden som är kvar här i Melbs.

Men igår, fredag, gick jag efter jobbet ner på stan med Shay och hennes tjejkompis. Vi drack milkshake och letade efter något som hon kan ha på sig till ett bröllop som hon ska på nästa helg.

Efter det promenerade jag hem i eftermiddagssolen och njöt ett tag på balkongen. Sedan väntade middag och därefter begav vi oss till Fitzroy. Där letade vi efter en omtalad rooftop bar. Vi hittade den och det var verkligen en trevlig bar! Väldigt mysig och bra stämning. Utsikten från taket var såklart fantastisk!!!

Igår firade vi faktiskt att vi har varit i Australien i 150 (!!) dagar och att vi faktiskt lämnade Sverige för fem månader sedan. Helt sjukt vad fort tiden går. Jag och Emma får nypa oss i armen hela tiden för att förstå att vi faktiskt gör detta just nu.

Idag lördag var vi uppe tidigt för en gemensam frukost och sedan gick vi ner i Batman park som ligger precis vid vår lägenhet. Där körde vi sedan ett konditionspass. Helt fantastiskt att man har möjlighet att träna i en sådan miljö. Vi sprang längs med Yarra river, helikopterplattan och hade utsikt över alla skyskrapor....

Hem för en snabbdusch och sedan var jag på jobbet vid 12. Jobbar ett kortpass idag så det är skönt.

Ikväll ska vi till East Brunswick för att möta upp Steffi, Jimena och hennes kompisar. Väldigt roligt med andra ord!!

Så himla roligt att jag har fått så bra jobbarkompisar som alla är så härliga <3. Kommer sakna dem när jag lämnar om en vecka....

Önskar er en helg med mycket sol!

Xoxo

Hej allesammans!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag bokat flyg. Och inte vilket flyg som helst utan den 11 juli rör jag mig mot Uluru! Uluru ligger i "The outback" här i Aussie och ni kan se hur landskapet ser ut på bilderna här nedanför (tagna från Google). Uluru har länge varit en dröm för mig och jag är taggad till tusen. Efter Uluru så kommer jag att resa genom the Northern Territory och avsluta i Darwin. Innan jag tar flyget tillbaka till Sydney och i slutet av juli beger jag mig tillbaka till andra sidan jorden, Sverige.

Mer om min resa senare, först ska jag njuta av mina två sista veckor med Emma och världens bästa stad Melbourne. Emma åker nämligen hem i början av juli och jag kommer att resa ensam. Spännande. I Sverige/Europa har jag nya äventyr jag vill uppleva och nya saker att upptäcka. Därav väljer jag att åka hem i slutet av juli, för att det finns så mycket annat jag vill hinna med också, men mer om det senare. Mina månader i Australien har utan tvekan varit det bästa jag gjort och jag kommer alltid att bära med mig denna resa. Jag har växt som person, fått nya perspektiv på saker och ting, vänner för livet, sett platser som jag inte trodde existerade på denna jord samt lärt mig att behärska engelskan på en ny nivå.

Nu vet ni hur läget ser ut här i Melbs, mer uppdatering kring sista veckorna kommer längre fram!

Ha en trevlig onsdag!

Xoxo

G'day!

Vilken lyckad helg det blev.

Fredag: Först färgade vi Emmas hår efter jobbet och jag bokade flyg. Efter det fixade vi oss och gick bort till TGIF där mötte vi upp Steffi och hennes pojkvän. Sedan blev det drinkar, hamburgare och brownie till efterrätt! Vääääldigt gott och sedan sprang vi mätta och belåtna hem då regnet började ösa ner när vi lämnade restaurangen.

Lördag: På lördagsförmiddag mötte jag upp Anton och vi begav oss till IKEA i Richmond. Där åt vi köttbullar och kanelbullar. Sedan köpte vi med oss en kladdkakeform samt chokladbollar. Tanken var att vi skulle köpa sill och göra en middsomarmiddag..... men vi ändrade planerna lite. Istället mötte vi sedan upp Emma efter hon slutat jobba och tillsammans åkte vi till South Yarra och kollade på fotboll!! Erik spelade och det var riktigt kul (men kallt) att kolla. En väldigt händelserik match och jag tyckte att den såg ut att vara mycket tuffare än den fotboll jag sett hemma i Sverige. Röda kort, gula kort, antal straffar samt att Erik blev biten i fingret av en motståndare.....

På kvällen var det midsommarfirande. Vi bestämde oss för att göra det enkelt och köpte pizza till middag. Sedan hade vi kladdkaka, färska jordgubbar (något jag verkligen längtar efter i Sverige) samt chokladbollar till efterrätt. Sedan hade vi en rolig kväll med mycket skratt. Jag hade fixat ordning en lite annorlunda 5-kamp som gick att köra inne och det blev en riktig succé!!

Söndag: Var en lugn dag, vilket var skönt efter en intensiv vecka. På kvällen bestämde vi oss för att vi ville käka sushi till middag (en söndagstradition nu...). Så vi gick en promenad på 10 min och hamnade i China town där vi gick in på en sushi-restaurang. Väääldigt gott.

Avslutade kvällen med att prata med mina saknade vänner där hemma <3.

Hoppas ni alla hade en fantastisk midsommar!!

Nu väntar en ny vecka med jobb.