View tracker

På väg hem från förskolan...

Knut: Är du stark mamma?

Jag: Jag är lite stark.

Knut: Men kan du bära mig då?

Jag: Nej, så stark är jag inte.

Knut: Pappa är hela dagen stark.

Senare på kvällen...

Knut: Är lök stark?

Jag: Ja, lök är starkt.

Knut: Pappa, har du ätit lök?

Martin: Ja...

Knut: Mamma det är därför pappa är stark. Han har ätit lök. Mamma du måste äta lök så blir du stark. Men mamma du har ätit lök så nu är du stark.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Jag: Kan ni le?

Knut: Kan vi göra en tavla då?

Jag: Ja, kanske det!

Likes

Comments

View tracker

Knut: Jag tycker om kaffesocker som är kvadrat! (Bitsocker 😄)

Knut: Mina ögon är glada!

Vet inte om ögonen var glada för att det var mörkt och det var dags att sova, eller om någon kanske sagt till honom att han har glada ögon. Det är ju en komplimang som skulle passa bra till Knut.

Titta vilken fin lövgubbe Knut gjort. Och så fint han skrivit sitt namn!

Rut: När jag var barn (!) tyckte jag 8-åringar hade jättelånga ben men nu när jag är 8 känner jag mig bara som mig själv.

Likes

Comments

Knut: Vad är 1000 på engelska?
Jag: Thousand
Knut: Men vad är 1001?
Jag: Thousand one
Knut: ... Fajsen two
Jag: Ja! Bra!
Knut: Fajsen three, Fajsen four, Fajsen five, Fajsen six, Fajsen seven
Jag: Thousand eight


Hehe! Knut är rätt bra på att räkna till 20 på engelska men han är så ivrig att lära sig mer. Varje dag frågar han något om siffror och övar på olika sätt.

Likes

Comments

Inför hösten kände jag att jag verkligen ville testa om färdig matkasse kunde vara något för oss. Jag var så trött på all den där energin som gick åt till matplanering och ständigt funderade över vad vi ska äta med tillhörande frustration över brist på variation och barn som är kinkiga med maten. Så vi testade City gross barnkasse en vecka men gick sedan över till Tastelines barnkasse som Mathem kör ut. Jag har nämligen handlat via Mathem i mer än 1,5 år nu och trivs bra med det så det var enklast att köra på deras matkassar och komplettera handlingen med allt annat vi behöver också.

Nu har det gått så pass lång tid att jag också kan göra en ekonomisk utvärdering. I Swedbank-appen är det lätt att se hur mycket man lagt ner på olika kategorier månad för månad och det ser hittills ut som att våra matkostnader minskat med 3000kr i månaden! Det verkar ju ganska enormt men det var välbehövligt. Jag tror att den stora boven var att vi ofta löste vardagspusslet genom att äta ute på McDonalds, Ikea osv. Det beteendet har minskat väldigt mycket pga att vi måste laga all maten som finns hemma i vårt kylskåp. Det finns också ofta rester som Martin och jag kan ha till lunch.

Vi kör på femdagarskasse som kostar 799kr (prova på pris är 499kr). Det kan låta som ganska mycket men för vår del räcker det ju till en del rester också plus att vissa varor (pasta, potatis, morötter) räcker till många fler måltider. Och så sparar vi som sagt in flera restaurangbesök och då blir det plötsligt billigt! Övriga måltider i veckan brukar bli något billigt och enkelt som typ fiskpinnar eller köttbullar från frysen, något som garanterat går hem hos barnen.

I övrigt är jag så nöjd med all energi jag sparar in på att fundera och planera över matinköp. Martin och jag är också glada över den ökade variationen i vad vi äter och avsaknaden av halvfabrikat. Barnen är i ärlighetens namn inte jätteglada över alla nya rätter. Skulle de få bestämma skulle det vara ett rullande schema på fem rätter varav fyra är halvfabrikat, typ. Men det står jag inte ut med så nu får de stå ut istället, hehe. Och jag är generös med att ställa fram fil och flingor till den som inte vill äta maten. Rut är i alla fall ganska duktig på att äta det mesta. Knut vägrar ofta ens smaka på maten, men Rut var likadan i hans ålder. Det har hänt fler än en gång att jag börjat gråta vid matbordet över att han inte äter, men jag tröstar mig själv med att det kommer bli bättre.

Sen får jag inte bara hjälp med hemkörningen utan också med att ställa in i kylskåpet. Igår ställde Knut in alltihop och sa Har gäster kommit med den här maten till oss?

En dag åt vi fish tacos. Alltid färsk fisk en gång i veckan.

Några fler som har film på vid matbordet? Haha. Vår enda regel är ingen film vid matbordet när vi har gäster. De äter faktiskt mycket bättre om de får se på film samtidigt och hos oss är det värt mycket.

Likes

Comments

Knut tar min hand och säger Kom mamma, vi ska sitta soffan och prata litet varandra.

Sagt och gjort. En liten pratstund med Knut i soffan. Åh, han är ju för fin!

Jag hittade förresten lite rester från när Rut och Knut lekte skola.

Muntligt matteprov där Rut skrivit ner och också visat med smiley om det var lätt eller lite svårt för Knut.

Här har Knut skrivit 1 2 3

Och en liten anteckning från läraren.

Åhh! ❤️

Likes

Comments

Knut: Mamma jag är död

Jag: Oj, är du trött?

Knut: Mamma jag är död. Det är därför jag är trött.

Det var ju ganska logiskt ändå. Att man känner sig väldigt trött om man är död.

Likes

Comments

Knut: Titta vad fint jag har gjort! Ingen får gå här och ingen får ta bort det här!

Okeej! Nya stilen hemma hos oss alltså!

Likes

Comments

Det här med syskon kan vara världens finaste eller ibland rena katastrofen (när de slåss och bråkar). Men igår inträffade en sån där världens finaste stund.

Rut hjälpte Knut att klä på sig på morgonen och kom på att hon ville hämta Knut på förskolan på eftermiddagen. Vi har sagt nej till det hittills men nu kändes det som att det kan vara rätt tid för det. Och vi bor så otroligt nära förskolan så det underlättar ju. Så Knut och Rut fick komma överens om att Rut skulle hämta och Knut blev ju så glad!

Sen på eftermiddagen började Rut med att plocka fram saker för att ha skola med Knut när hon hämtat honom. Sen gick hon och hämtade, Martin ringde och förvarnade förskolan, och vi väntade på att de skulle dyka upp. Det tog lite lång tid så vi hann bli lite oroliga men precis när Martin skulle gå ut genom dörren för att möta upp dem så kom de gående utanför dörren, och var så glada.

Sen lekte de skola ett bra tag.

Knut pratar förresten mycket om att han vill börja skolan men nu har han lärt sig att först ska man börja förskoleglass. Låter mycket roligare än förskoleklass. Men det är ju fortfarande nästan två år tills dess.

PS: Knut har pyjamasparty hela veckan på förskolan, därav pyjamasen.

Likes

Comments

Sen jag blev akut sjuk med hjärtsvikt 2008 så har jag kämpat väldigt mycket med min sömn. Speciellt första åren var det extremt mycket vakna nätter och alldeles för lite sömn ofta. De senaste åren har det generellt varit mycket bättre men det beror på att jag lärt mig en massa knep. Och det är ju väldigt många års erfarenhet jag har vid det här laget, så jag tänkte dela med mig av mina knep, för bättre sömn är det nog många som vill ha.

Anledningen till att jag vill skriva detta är för att jag nyligen hittat något väldigt effektivt och väldigt enkelt, men jag börjar inte i den änden, så häng med mig fram till sista tipset.

1. Magnesium

Magnesium används i enormt många processer i kroppen och är helt avgörande för att vi över huvud taget ska kunna slappna av och sova. En spänd muskel kan t ex vara tecken på magnesiumbrist eftersom muskler är helt beroende av magnesium för att kunna slappna av. Magnesium är viktigt för att hypofysen ska fungera. Hypofysen är hormonbalanserande och styr vår sömn. Dessutom är magnesium väldigt viktigt för god hjärthälsa. Tar magnesium så gott som varje kväll och det var det första jag lärde mig att jag kunde förbättra min sömn med. Det gjorde en enorm skillnad för mig.

2. Lugnande teer

Kamomillte och Friggs kvällsro t ex. Finns också många andra lugnande sorter och en som jag tycker är bland de mest effektiva är Pukka Relax.

3. Bad med epsomsalt

Epsomsalt ger ett tillskott av magnesium och svavel in i huden. Svavel kanske låter som något farligt men det är också ett väldigt viktigt ämne för kroppen. Epsom är en kurort i england där man tagit läkande bad och vattnet där är rikt på magnesiumsulfat. Ett bad med epsomsalt är både tröttande men ger också en viss smärtlindring om man har ont i kroppen. Rekommenderas varmt som ett läkande bad nu när det blir kallt. Det är dock inget jag gör allt för ofta för effekten är inte särskilt hög om man gör det ofta. Jag antar att receptorerna i huden som tar upp saltet blir mättade. Men ett sådant bad då och då är fantastiskt. Brukar passa på när jag känner mig både utmattad och öm i kroppen. Man tar en halv till en deciliter till ett bad.

4. Melatonin

Melatonin är kroppens eget sömnhormon och man kan köpa det som ett ganska billigt kosttillskott. Detta är något jag använt varje kväll under ett par års tid men har slutat med den regelbundenheten och tar numera bara när jag känner ett extra behov eller när jag sover hemifrån. Det finns väldigt mycket att läsa om melatonin och det verkar vara något väldigt läkande och positivt för kroppen. Det fungerar som en antioxidant. Ska dock inte användas när man ammar eftersom det hämmar prolaktinproduktionen (det hormon som orsakar mjölkbildning). Många tycker det är kontroversiellt att använda melatonin och att köpa in det eftersom det inte får säljas fritt i Sverige. Det är däremot helt ok att själv beställa det från annat EU-land. För den som vill veta mer om melatonin finns här en väldigt bra artikel som går igenom det mesta. Sen tycker jag inte melatonin är ett förstahandsval, men det är ett enkelt sätt att förbättra sömnen och mycket bättre än de flesta sömnmediciner som är vanebildande och kan ha jobbiga biverkningar.

5. Näring

Sömnbrist kan bero på att man har brist på olika näringsämnen. T ex kan jag ha väldigt svårt att få en god natts sömn om jag lägger mig hungrig. På senare år har jag studerat en hel del om sköldkörteln och gått lite på djupet i hur beroende den är av olika näringsämnen för att fungera bra. Och sömnsvårigheter är väldigt vanligt om man har underaktiv sköldkörtel. Det här är ett komplicerat ämne men här finns en artikel som går lite på djupet kring det. Om du inte vill läsa den långa och komplicerade texten kan du scrolla ner till listan på 10 näringsämnen som man borde kolla om man är sköldkörtelpatient. Själv tycker jag det är intressant för alla ifall man vill vara frisk livet ut, eller ifall man sover dåligt. Hurusom helst finns selen och zink på den listan och när jag tar dessa blir jag enormt trött, vilket för mig känns som ett tecken på att jag har brist. Dessa brister är också väldigt vanliga i Sverige utifrån den näringsstatus som är i våra odlings- och betesmarker. Så mitt tips här är att kanske testa en bra multivitamin (med zink och selen bland annat) och att äta lite på kvällen och testa om det förbättrar din sömn.

6. En riktig bubblare

Här kommer ett roligt och annorlunda tips som också är min senaste riktiga lyckoträff! Senaste året eller mer har jag läst en hel del på den här sidan som handlar om sköldkörtelsjukdom. Jag tycker att det han skriver verkar så bra för alla som behöver förbättra sin hälsa och så är det inga klyschor eller trendtips där. Allt verkar grundat i lång erfarenhet och studier. Han rekommenderar i alla fall ett glas apelsinjuice med gelatin och lite salt som en kvällsdrink för en god natts sömn. Det låter kanske lite skruvat men jag kan hälsa att det är riktigt effektivt! Som de senaste nätterna när jag gjort detta rapporterar Martin på morgonen allt som hänt med barnen under natten och jag har ingen aning. Jag har sovit gott hela natten, och det brukar väl snarare vara tvärtom, att jag rapporterar till Martin vad som hänt. Det viktiga i drinken är gelatinet. Missar ibland saltet och ibland skippar jag apelsinjuicen. Men jag tror nog att mixen av dessa tre faktiskt är det mest effektiva. Apelsinjuice, och all annan fruktjuice, är ju inte så trendigt bland de hälsomedvetna idag men den här mannen menar på att det ger väldigt bra näring till levern och sköldkörteln. När det gäller gelatin finns det mycket att välja på, men inte så lätt att hitta. Enklast är ju att köpa vanligt gelatinpulver från gris på mataffären, och det funkar bra. Det finns också olika collagentillskott från fisk, nöt och kyckling. Just nu har jag ett från nötdjur som jag beställt från USA. Om man vill använda gelatinpulvret från mataffären låter man det svälla några minuter i lite kall dryck och dricker det sen eller så kan man hälla på hett vatten (efter det fått svälla kallt) så löser det upp sig helt. Man kan ju t ex ha det i en kopp lugnande te. Finns många som använder gelatin/collagen för att läka skador eller få vackrare hud och hår med mera också så varför inte testa oavsett om du sover bra eller inte? Collagen utgör en väldigt liten del av vår kost idag. För länge sen fick vi i oss mycket av det.

Det var mina tips men självklart ska man också tänka på att ha mörkt i sovrummet, lägga sig på samma tid helst varje kväll och kanske försöka hitta en lösning ifall det är saker man oroar sig över. Har ni några andra tips?

Pryder detta inlägg med mig i nattlinnet jag fick när jag fyllde 12! Blir kanske dags snart att lämna detta till textilåtervinningen. Numera vill även Knut sova i det och det har lett till ett mycket snabbt åldrande. 

Likes

Comments