Det är återigen en måndag. En måndag som många andra där jag beslutar mig för att förändra mitt liv. Ett liv som förutom en stor del glädje, även präglas av daglig smärta, ångest och en dos klagande.

Jag är så förbaskat jäkla trött på det här, att inte trivas i min kropp. Jag väger 80 kilo och är 162 lång. Mycket vikt på en kort kropp. Jag har fött 4 barn så jag mår inte dåligt av att jag gått upp i vikt och att det hänger lite här och där. Mitt problem är att jag inte kan få bort det.

Jag förväntar mig nog innerst inne att nåt slags trollspö skulle fixa till det här, att jag skulle bli en sån där som kilona bara rasande bort efter graviditeten. Men jag tillhör inte den kategorin. Jag måste kämpa och på senare tid gäller det inte bara vikten utan även min rygg som dagligen gör sig påmind att den är trasig.

Jag inbillade mig att bara jag tappade vikt så skulle ryggen på bättre, men det är inte riktigt så enkelt. Jag vet nu att jag måste jobba upp den från grunden och att jag måste ge den tid. Den har hjälpt till att bära 4 barn och jag har känt att den blivit värre för varje gång.

Nu vill jag verkligen inte ha fler barn. Min kropp klarar inte det. Varken psykiskt eller fysiskt.
Nu vet jag att det är dags för mig att jobba med kroppen utan att bli avbruten, och det känns lyxigt. Jag har förberett mig några veckor nu inför starten idag. Jag har fått instruktioner i träningen av min fantastiska massör, som jag i fortsättningen kommer kalla PT:n, för hon har även hjälpt mig att få igång kosten och är den som kollar till mig så att saker blir gjorda!

Den största boven i mitt liv är sockret. Jag hatar den, sockret alltså. I allt så finns den med, allt. Jag klarar knappt några timmar utan innan hela kroppen skriker efter det. Egentligen är det hjärnan som styr mig till att tvinga min man att åka och köpa 3 påsar färska winergum, eller att säga frasen "ska vi börja äta nyttigt nästa vecka istället?!" För det är precis så det är, jag skjuter på det hela tiden. Både jag och min man är riktiga sockergrisar kvällstid när barnen gått och lagt sig. Det är då vi kollar på serier i sängen, ungefär 4-5 avsnitt varje kväll. Där har vi tiden som jag egentligen ska lägga på träning och det är där jag nu insett att jag måste bryta trenden.

Första veckan kommer se ut såhär:

Morgonen:
- Overnigth oat
- 3 glas vatten

+ ryggövningar

Lunch:
- Keso, rivet äpple och kanel
- alternativt Avokado med keso och örtsalt
- 3 glas vatten

Middag:
- Sallader, soppor, fisk, kött
- 3 glas vatten

Jag byter ut potatis mot broccoli, mathavre eller fullkornspasta som egentligen är mycket godare!

Kvällsmål efter promenad!
- Frukt, morötter eller mugcake

Men innan jag får äta något gott kvällsmål så måste jag ta en promenad på minst 30 minuter.


Det låter ju inte så svårt. Det gäller för mig att bara få bort sockret och börja träna. Det har jag vetat hela tiden, men nu känns det som att jag äntligen har alla verktyg till att lyckas!

Likes

Comments