View tracker

Det har gått ett tag sen sist, lillasyster har fötts och familjen har format sig runt ännu en medlem.

B avslutade förskoleklass med bravur. Han stod längst fram i kyrkan och sjöng för full hals. Han deltog i en gruppaktivitet, det är STORT! 😃

Sommarlovet har varit som det är för de flesta barn. Bad, lekar, sol och sena kvällar.. dagen för starten i 1a klass närmade sig med stormsteg och vi försökte förbereda B på att det nu kommer innebära läsläxa varje vecka, lite mer krav och tidiga mornar.

B fick träffa den nya läraren under sommarlovet för att han skulle vara beredd på en ny person. Mötet gick smärtfritt och det visade sig att han redan kände henne via hans pappa!

Skolan började, han fick en resurs som han gillade och jag märkte att han trivdes. 1 vecka senare fick vi informationen om att hon valt att säga upp sig.. jag misstänker dock att hon fick sparken då jag såg henne stå och skrika på några barn.

Vi fick en ny resurs, H kan vi kalla henne, det funkade bättre och bättre för varje dag. B ville vara med på morgonsamlingen (wow!) och han var till och med närvarande på idrotten (som han hatat pga nya saker varje gång) 😃 H ser problemen som finns runt B och gör sitt bästa för att avvärja och hitta nya vägar.

jag, läraren och resursen har åtgärdsmöte 1 gång i månaden för att följa upp och diskutera hur det går i skolan, B har inga inlärningsproblem utan hänger med perfekt i alla ämnen samt är på gränsen till att kunna läsa flytande nu. Han skriver även korta ord och kan allt om människokroppen för tillfället :)

B's pappa har aktivt valt att inte närvara vid möten och samtal samt visar inget intresse för B's problematik.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Som ni säkert känner till vid det här laget,  så var ju en mamma på krigsstigen och ville få B att helst försvinna från skolan... Hon polisanmälde honom men det slutade inte där!

jag pratade med en kompis, vars barn går i samma klass som B. Det visade sig att den där krigarmamman hade skickat meddelanden till min kompis och frågat ifall hennes barn också fick stryk och blev mobbat av B. Min kompis visade mig alla meddelanden som hon fått, och tydligen försökte krigarmamman dra ihop ett föräldramöte utan lärare/rektor för att kunna diskutera problemen med B utan att någon lärare skulle kunna ifrågasätta allt.

Min kompis försäkrade mig om att hennes barn aldrig haft problem med B och att hon defintivt inte kommer gå på något jäkla möte, dessutom hade krigarmamman tydligen anmält allt och alla i flera omgångar utan grund, en typiskt uttråkad person.

Jag vidarebefordrade all info till rektorn och B's pedagog, som avfärdade alla absurda anklagelser som krigarmamman hade yttrat, och försäkrade mig om att B inte alls hade gjort alla hemskheter som krigarmamman sa, eftersom han har en pedagog med sig hela tiden som håller koll!!

Rektorn kallade till ett möte mellan mig, B's pappa, krigarmamman och pedagogen. Krigarmamman var med på det hela, men plötsligt vände hon. Det var ett "helt onödigt möte" enligt henne. Vi andra träffades ändå och diskuterade alla dumma anklagelser och hur vi skulle bemöta krigarmamman ifall hon började igen.

Ett riktigt bra möte och tydligen så hade krigarmamman anklagat B för saker som han inte ens hade gjort. Han var inte i skolan vid tillfällena,  eller så var det exempelvis tjejer som hade gjort det... ändå skulle min son tydligen bära skulden för allt.

Nu har det gått ca 3 veckor sen mötet, krigarmamman har hållt tyst och gömmer sig i sin bil när vi råkar dyka upp på skolparkeringen samtidigt.. moget!

B har haft 2 veckor i skolan nu, där han har skött sig exemplariskt, inga bråk eller nåt! det lönar sig verkligen att tjata, pedagogen är nu med B hela dagarna och han är aldrig ensam. Jag har även pratat länge med skolpsykologen som ska fortsätta driva på BUP i deras utredning!

Håller tummarna för att det fortsätter så här nu!

Likes

Comments

View tracker

Förra veckan skulle jag hämta alla barn från skola och dagis
Jag hade fått ett mail på morgonen från B's pedagog om hur bra veckan hade varit, hir bra han hade arbetat och gur fint han hade lekt med alla barnen. Jag var på bra humör och kände mig trygg i att inte behöva höra några negativa saker från hans lärare vid hämtningen. Döm om min förvåning när jag närmar mig dagisgrinden och en kvinna plötsligt ångar fram till mig med bestämda steg och ilsken blick (med 4 barn i hasorna).

-"är du B' s mamma?!" fräser hon..
-"jaa?" svarar jag förvånat.
-"din son har slagit min dotter så att hon fick ett märke, och jag har polisanmält honom!"

Observera att hennes 4 ungar samt B stod jämte och hörde henne säga allt detta..

Ungefär där slutade min hjärna att fungera.
Självklart borde jag ifrågasatt hur fan man tänker när man polisanmäler en 6åring.. hon hade inte kontaktat skolan innan, inte pratat med mig eller något..

jag förklarade för henne att B är under utredning osv, att han inte klarar av stora grupper och att han inte vet hur han ska lösa sina problem när han blir arg och då smäller han till det/den som finns närmast.

Jag pratade med skolan efteråt och de berättade att flickan hade retat B's kompis och kallat kompisen för äcklig, dum osv och att B då ville försvara sin vän.. tyvärr på fel sätt genom att slå till tjejen, men ungen var inget oskyldigt offer som mamman försökte framställa henne som..

Så ja, nu sitter min 6åring och har ont i magen, börjar plötsligt gråta hejdlöst och äter knappt något eftersom han är rädd att polisen ska komma och ta honom. Han vill inte gå till skolan och han är orolig.

Tack för att du polisanmält mitt lilla barn som redan kämpar med så mycket, tack för att du har sett till att vi kommer bli utredda av soc.. bara för att du sket i att prata med mig eller skolan innan.

Likes

Comments

Kommit hem från ett riktigt bra och produktivt möte på skolan! pedagog, klassföreståndare, jag och rektor var närvarande och vi gick igenom hur vi skulle bygga upp allt runt B.

Vi ska se hur det funkar framöver, ifall det flyter på bra så följer vi upp på nästa utvecklingssamtal, annars blir det extra möte när vi behöver.

rektorn berättade att en flicka i klassen hade varit lite ledsen förra terminen eftersom B hade råkat smälla till henne när han fick ett utbrott, pedagogen hade då förklarat för henne att han gör så när han inte vet hur han ska ta kontakt och få saker sagda.. flickan hade då lyst som en sol och sagt "jahaa! då ska jag fråga B om han vill vara med och leka nästa gång! 😃"

Underbart med barn, de dömer ingen

Likes

Comments

Nu är jullovet över och i måndags var det dax för B att börja skolan igen!
Förra terminen hade han fritids mellan 07.30-08.00, sen skola till kl 12.00, fritids mellan 12.00-15.00 vilket innebar 7.5 timmar per dag.

Denna terminen kommer B inte gå på fritids alls eftersom jag ska vara mammaledig. Hans skoldagar blir alltså mellan 08.00-12.00 måndag-torsdag och ledig på fredagar.

Denna veckan har B alltså gått mellan 08-12 och när jag hämtade honom idag så frågade jag hans pedagog hur hon upplevde att veckan hade varit. Hon sa att det hade varit en jättebra vecka!  han hade jobbat flitigt, inte hamnat i bråk och till och med testat nya saker utan att behöva introduceras långsamt först!

Visst har det varit lite tandgnisslande och surande när han inte riktigt velat vara med på gympan eller musiken, men ändå en förbättring!

Jag var med honom under 2h på hans första skoldag, för att han skulle känna sig lite trygg. B's lektioner varar i 30 min och man märker att han klarar av max 15 minuter, så i slutet av varje lektion så behöver han gå ifrån tidigare.

I eftermiddag ska jag, B's pappa och skolpersonal ha möte om B, hur vi ska lägga upp strategier för problemlösning, tillvägagångssätt när han "ballar ur" m.m.
Det kommer troligtvis bli ett väldigt givande möte och det blir ett extra inlägg ikväll om vad som sades :)

Likes

Comments

åh herregud vad frustrerad jag är! jag är medlem i en grupp på Facebook som diskuterar naturlig läkning m.m. En debatt har ballat ur ganska rejält... en person tog upp detta med "orsakerna till ADHD" och folk började direkt spinna runt på mängder av olika teorier;

vaccin
traumatisk uppväxt
socker-intag
läckande tarm
dålig uppfostran m.m.

vad fan?!

En kvinna var _VÄLDIGT_ säker på att bristen på uppfostran/curlingföräldrar var orsaken till fenomenet ADHD, och att problemet skulle avhjälpas lätt med en rejäl uppfostran/smäll (?)

anyway... B ska till tandläkaren imorgon bitti, han fungerar inte särskilt bra i skolan ifall han inte har varit där från början av dagen.. att hoppa rakt in i en lektion gör honom förvirrad och det blir ganska kaosartat runt honom. Han får stanna hemma med mig efter tandläkaren och jag hoppas att han låter mig plugga ifred, eftersom jag måste lämna in mina akademiska uppsatser senast på torsdag!

Jag har försökt förbereda honom på morgondagen men vi får se hur det blir.. man vet ju inte riktigt vad tandläkaren hittar på heller.

Likes

Comments

Dagarna är för långa för B, han kan fungera hyfsat bra under skoltid, alltså mellan 08-12. 08Sen har han fritids mellan 12-15 och det är där som kaoset uppstår. Han säger till pedagogen att han är trött och vill vila, men inte vila ensam, han klarar inte av bristen på struktur som finns på fritids, han behöver fasta ramar.

Igår när jag skulle hämta B så frågade pedagogen ifall BUP hade hört av sig än, jag svarade nej. Pedagogen sa då att hon och rektorn ville ta ett snack med BUP och be dem hantera ärendet snabbare eftersom skolan behöver hjälp med att hitta verktyg och metoder som funkar på B, att mängden av tillbudsrapporter som de är tvungna att skriva varje månad för att B har slagit/knuffat någon, pekar på tydliga svårigheter för honom när det gäller det sociala. 

Jag bad även pedagogen framföra till rektorn att jag vill ha ett möte med pedagog och rektor efter årsskiftet, så att hans pappa tvingas att involveras mer och kanske fatta vad som händer...

vi beslutade att ta bort hans fritids - tider efter nyår, eftersom jag ändå är hemma med nyföding så kan han vara hemma med mig efter skolan och varva ner!

Idag får alla barnen vara hemma med mig, stormen är på väg och eftersom vi bor mitt ute i skogen så är risken för träd över vägen i princip 100% och jag är orolig över att inte kunna hämta B från
fritids i tid= KAOS.

än så länge har morgonen varit ganska konfliktfri, jag försöker använda mig av lågaffektivt bemötande, alltså inte bli arg eller upprörd på honom utan bara vara helt lugn.. att spegla hans ilska skulle bara trigga honom mer.

Likes

Comments

Jag blir mer och mer nöjd med B's pedagog.. hon hittar bra vägar för att möta honom och testar sig fram för att anpassa dagen så att den ska bli så bra som möjligt.

hon låter honom vila på eftermiddagarna eftersom det är då han oftast "ballar ur" och hon fokuserar mycket på hans intressen.

I fredags när jag skulle hämta B, så var han i ett rum med rektorn och pedagogen. De hade läst böcker ihop och B visade stolt upp ett par gula hörselkåpor! dessa kåpor har han med sig på lektionerna för att stänga ute alla störande ljud! han sa att "de gör att jag inte behöver så mycket hjälp av fröken!"

jag misstänker att rektorn var med för att kunna få en uppfattning om hur stödet runt B behöver byggas upp, vilka behov som finns och vilka hjälpmedel som kan passa honom, hon är riktigt bra, rektorn!

skolan var färdig med sin beteende - rapport förra måndagen, den som ska skickas in till BUP. Förhoppningsvis är den redan inskickad och behandlas för att kunna ge oss vidare utredningstider!

vi får se hur resten av veckan flyter på, antagligen kommer det bli några kriser men  jag hoppas att skolan hanterar det på bästa sätt!

Likes

Comments

Som ni redan vet så har ju B haft några olika vikarier under förra och denna veckan. Hans ordinarie pedagog har semester i 2 veckor och jag har varit lite nojig över att B inte ska känna sig trygg när han bara har ca 2 dagar med varje pedagog innan det kommer en ny.

Igår och idag har han haft en underbar pedagog, vi kan kalla henne "M", som verkligen förstår hur B fungerar och som är väldigt förutseende och pedagogisk med honom.

Idag när jag skulle hämta B från fritids, så sprang han för att hämta sin väska och under tidem  kom M fram och viskade att B hade fått en medalj! jag blev nyfiken och frågade vad han hade gjort för bra men M sa att "vänta tills han kommer!"

strax efter så kommer den gladaste pojken jag sett på länge, han strålar av stolthet och han har en tjusig medalj runt halsen!
jag visade hur imponerad jag var och frågade varför han hade fått den, B berättade att han hade lyssnat på fröken hela dagen och varit jätteduktig!

M bekräftade att så var fallet,  han hade varit så duktig hela dagen och inte alls blivit arg eller fått utbrott!

Blev så stolt över B och nästan lite tårögd av att M anstränger sig så för att få B att må bra och att hon förstår hur hon ska bemöta honom trots att de bara känt varandra i 2 dagar! Tänk om alla vuxna kunde bemöta B på samma sätt, då hade det knappt behövt bli några problem!

 

Likes

Comments

B har en fröken som bara är hans. hon känner honom och vet i vilka situationer som han kan tänkas "balla ur" eller vilka situationer han behöver extra stöd. Denna och nästa vecka är fröken på semester..

Detta innebär att B har fått en vikarie. Det var första gången han träffade henne idag och över lag gick det bra, lite småbråk innan de har lärt känna varandra och hon fick tyvärr en spark av honom när han inte ville städa.. imorgon är det en annan tjej som ska vara med honom. Han känner denna tjejen så förhoppningsvis ska det funka bra.

Jag har skickat in alla blanketter som skulle fyllas i inför hans vidare utredning, skolan lovade igår att ta tag i det så fort som möjligt.
När alla papper är färdiga så kommer de sammanställas och sen får vi en ny tid för möte och kan få en lite tydligare bild vad vi har att jobba med!

Hoppas att det inte tar lång tid nu bara, desto snabbare vi får ett svar på vad som gäller,desto snabbare kan vi börja arbeta mot rätt håll och få utbildning i hur man bemöter honom på bästa sätt!

Likes

Comments