View tracker
View tracker

​BETYGEN är högaktuella just nu, de speglar hur det gått för eleverna i skolan och inte allt för sällan ger de elverna en stämpel som de inte förtjänar. Det är inte eleverna som enbart ska ha betyg, rektorn och skolan bär ett ansvar för att eleverna ska gå ut med fullständiga betyg och för varje elev som inte klarar målen har skolan och rektorn i första han misslyckats med sitt arbete att stödja och hjälpa dessa elever på bästa sätt. Får skolan och rektorn betyg? I de flesta fall kommer de tillbaka till hösten utan åtgärdsplan eller minsta tanke om att de ska försöka göra någon förändring i sin verksamhet för att hjälpa dessa elever som inte fick fullständiga betyg. 

Misslyckandet ligger inte hos eleven, det är skolan som misslyckats med sitt arbete att lära eleven. Här är det alla steg som borde ses över, är det läraren som inte gjort tillräckligt eller är det rektorn som inte satt in tillräckligt med stöd. Det kan också vara på verksamhetsnivå som det måste bli förändring, genom att äska om mer pengar till sin verksamhet t ex. 

Skolan är duktig med att hålla utvecklingssamtal, kräva att elever ska "skärpa sig", ge ut läxor och annat som ska ligga på elevens ansvar. Men vi glömmer lätt att det är skolans ansvar att eleverna ska ha rätt stöd och förutsättningar för att faktiskt nå målen. För varje elev som inte nått målen i ett eller flera ämnen är det skolan som misslyckats, INTE eleven!

Likes

Comments

View tracker

Jag tänkte starta denna onsdag med en lista som jag hoppas ska öppna ögonen för de som inte lever i samma familjesituationen som mig, mitt föräldraskap är många gånger likt ett traditionellt föräldraskap med konflikter kring påklädnad eller tjat om godis även om det bara är tisdag. Dock möter jag även andra situationer som är ganska unika för just npf-föräldrar. Vi har en del npf-spektra i vår familj och därför kommer detta verka spretigt men de är det som gör varje npf-familj så unik.

1. Bilder säger mer än tusen ord
Förut såg jag bilder som enbart bilder, nu ser jag bilder som kommunikation. Att rita en uppmaning som att gå och hämta en t-shirt i sin byrå är lika naturligt som att rita bilar och traktorer tillsammans. Eller att med bilder visa vad som ska ske hos tandläkaren är av större betydelse än att berätta det i ord. För någon som inte kan kommunicera i tal är bilder värd mer än tusen ord.

2. Egentid är inte bara för oss föräldrar
Att barnen måste få egentid och paus från den stress och röra som vardagslivet kan vara är inte alltid så självklart. Även om inte vi vuxna upplever det som stressigt och rörigt kan en helt vanlig middag vara extremt påfrestande för ett barn med koncentrationssvårigheter och där intrycken blir extra påtagliga. Då är det skönt att få gå ifrån en stund och inte blir störd av syskon eller föräldrar.

3. Äta eller ätas
Är det något som min pappa lärt mig som jag verkligen är glad för är det detta. Det har hjälp mig otroligt mycket i mitt npf-föräldraskap. Hade jag inte kämpat för mina barn i den omfattning som jag faktiskt gjort hade jag blivit överkörd betydligt fler gånger än vad jag blivit. Att stå på mig och inte ta åt mig av dumma kommentarer från utomstående eller av personal på verksamheter som har hand om mina barn är något jag lärt mig från detta. Det är viktigt att våga ifrågasätta och kräva en annan lösning än den som erbjuds om en inte tycker att den är förenlig med sina egna värderingar eller magkänsla. Du kommer inte alltid få medhåll men du kommer visa att du inte låter dig bli överkörd hur lätt som helst.

4. Att få barn med NPF är inte jordens undergång
Det kan kännas skrämmande med det okända. Att få ett "friskt" barn är det många eftersträvar, att få ett normalt familjeliv med allt vad det nu innebär. Det är nästan overkligt vilken förnekelse som visar sig i detta samhälle, jag har själv varit i förnekelse innan jag insåg det fina med att ha npf. Om du bara får möjligheterna så kommer du skina även i mörker, men det är en väg till de tankarna och för en del är den vägen längre än för andra. ADHD är styrkor, Autism är inspirerande och språkstörning är lärande, NPF blir bara skrämmande och läskigt om du väljer att inte acceptera det du inte kan ta på.

5. Moa med ADD är inte lika som Lisa med ADD
Att ha NPF är samma som att inte ha NPF. En del gillar att rita och andra gillar att lyssna på musik, några blir riktigt duktiga i is-hockey och andra vill syssla med programmering. Men det finns också andra skillnader med NPF, som att ha koncentrationssvårigheter. Alla har inte lika svårt med koncentration eller uppmärksamhet, en med NPF kan ha riktigt svårt att hålla uppmärksamheten i skolan och en annan lättare för det, men båda har koncentrationssvårigheter. NPF syns bara utanpå om personen utsätts för det som den har svårt för, tex kalas med många människor vs. en filmkväll i lugn miljö...

(Detta inlägg är skrivit 2016-04-20)

Not. Alla familjer är olika och detta speglar i första hand vår familj!

(Bilden är tagen under vår semester i Uppsala maj/juni 2016 och speglar ganska bra hur det är att ha NPF i familjen, det är tummen upp och tummen ner, glädje och lite pajas!)

Likes

Comments

"Men han kan ju när inte du är med! Varför är du inte mer hård med honom?!" Varför ska det vara så svårt att lita på mig som förälder när jag säger att mitt barn har en svårighet? Det är inte för att jag tycker att det är kul som jag säger att han har svårt med något. Vi har redan under en längre period kämpat och försökt innan vi insett att det inte fungerat, varför ska vi då ifrågasättas? Är det vårt föräldraskap som ifrågasätts, om vi är lämpliga föräldrar att uppfostra barn?

"Men han kan ju när inte du är med..." - Det här påståendet är riktigt intressant tycker jag! Detta påstående visar på ett bristande förtroende för det jag försöker få andra att förstå. Här ligger dock problematiken mer i att barnet istället känner sig trygg med mig och därför vågar visa sig från sin rätta person. Ja, barn med NPF vet vad som är rätt och fel. Det är inte de det handlar om, det handlar om att det blir fel och inte att de gör fel medvetet. Om barn med NPF är bland människor de inte känner sig helt trygga med eller utomstående anstränger de sig extra för att "passa in" och inte göra fel. Resultatet av detta är att barnen ofta bli trötta och utmattade efteråt och detta kan i sin tur ge utbrott och frustration på hemmaplan, när barnet igen kan slappna av!

Hur ofta får vi inte höra att föräldrarna vet bäst om sina barn, ändå är det ingen som litar på en NPF-förälder! Antingen har vi ouppfostrade barn eller så känner vi inte våra barn. Men egentligen är det våra barn som kanske mest tänker på hur de ska uppföra sig för att passa in och vi NPF-föräldrar som verkligen fått sätta oss in att lära känna våra barn för att vi bäst ska få veta hur vi ska bemöta dem och ge dem allt det stöd som de behöver för att "passa in" i vårt samhälle..

En annan bloggande NPF-förälder skriver också om vikten av att lita på oss! Läs det inlägget HÄR!

Likes

Comments

Ja, ni läste rätt! Idag ska jag tipsa om det otroligt vardagliga spelet Fia med Knuff. Alla har vi någon gång spelat det, men visste ni hur mycket vi egentligen kan träna med detta enkla spel? I första hand handlar det om att göra något tillsammans, detta kan jag känna är svårt när jag har fyra barn och de har olika svårigheter i vardagens som gör att det är extra kämpigt att ta sig genom en vanlig dag. Här behöver vi något kul, spännande och lärorikt som gör att vardagen kan bli lättare på sikt och att vi får tid tillsammans. Men hur kan det ske med hjälp av Fia med Knuff? Egentligen kan det ske med nästan vilket enkelt spel som helst, det är samma princip och det kommer ni strax förstå. Det gäller se utanför boxen om vad som egentligen sker när vi tänker på allt vi lär oss när vi bara har en stund tillsammans.

Detta kan du träna med hjälp av Fia med Knuff..

1. Turtagning: Att vänta på sin tur kan vara otroligt svårt om du t ex har ADHD, här är det bra om ni inte är mer än två som spelar de första gångerna ni spelar och sen kan ni utöka med spelar för att träna längre väntan på sin tur.

2. Följa regler: Att följa regler och bestämmelser är alltid bra då det är lätt hänt att vilja hitta genvägar för att snabba på processen. Jag har också märkt att mina barn gärna vill vara de som bestämmer och ändrar regler i lekar lite under tidens gång och då är det bra att träna på att följa en regel under hela spelet. Fina med knuff har inte så många regler dessutom!

3. Träna uthållighet: Fia med knuff är ett spel som lätt går att ändra speltiden på, antingen använder ni bara en spelpjäs eller så använder ni några eller alla fyra. Det går även använda fler än en tärning.

4. Lära sig att förlora: Här är Fia med knuff ett fantastiskt spel eftersom det går att förlora samtidigt som det går att bli "tillbaka-flyttad" genom att bli knuffad tillbaka till boet. Här tränar ni på att komma tillbaka efter att de gått dåligt. En otroligt viktig del tycker jag och något som behövs i den här familjen iaf, att förlora är i princip lika med döden i spelet. "Då är det lika bra att kasta spelet i golvet och ge upp!". Men genom att kunna komma ikapp, Knuffa tillbaka och till slut kanske även vinna är en enorm glädje!

Nu tror jag att ni fattat vart jag vill komma med detta tips, ta ett helt vanligt sällskapsspel och gör det till en rolig grej. Det funkar lika bra med yatzy! Där tränar de också turtagning, följa regler, uthålligheten och att det kanske går dåligt/förlorar.
Kan ni komma på något mer som tränas vid vanliga sällskapsspel? Berätta i
kommentar!



(bild: SVT)

Likes

Comments

Just nu arbetar jag med att fixa ihop årets största barn-event i min lilla kommun. Det är ett spännande arbete som jag hoppas kommer bli riktigt uppskattat! Alla barn kommer vara välkomna och det kommer hållas i sommar. Nu får vi bara se hur stort vi kan göra det!
Jag och Zakarias cyklade till platsen där eventet ska hållas imorse för att ta lite bilder till affischen! Vi kollade också ut ungefär hur det skulle kunna arrangeras. Än så länge är det lite hemligt vad som kommer att ske, men jag kommer hålla er uppdaterade!

Ps. Zakarias lärde sig cykla utan stödhjul i morse. Det tog si så där 1 sekund.. haha han cyklade utan problem med en gång och sen har han inte ramlat än. // Superstolt mamma!

Likes

Comments

Veckans intervjuperson är Anja Ekstrand som arbetat som personlig assistent i 16 år. Hon är nu nyutbildad stödpedagog och börjar arbeta som resurspedagog på en grundskola lagom till höstterminen. Anja har fyra barn med olika NPF tex ADHD och Autism, men familjen består av fler barn. Jag funderade lite kring hur det är att arbeta inom NPF när det finns liknande problematik i familjen och sen var jag lite nyfiken på vad en resurspedagog arbetar med.

Berätta lite om vad en resurspedagog har för arbetsuppgifter?
”Befattningen är ny på skolan som jag ska arbeta på”, berättar Anja men hon beskriver lite kortfattat att hon ska handleda och instruera elever med behov av stöd i olika ämnen och även på fritids. Hon ska fungera som en resursperson i verksamheten och inte bara för eleven. Detta betyder att hon även kommer handleda personal, samt att vara en länk mellan tex föräldrar, skolan, BUP, socialtjänsten och andra verksamheter eller liknande.

Hur är det att arbeta med NPF och samtidigt har NPF i hemmet?
”Att jag jobbat så många år inom yrket innan mina barn fick diagnoser var väldigt skönt för min del”, berättar Anja. ”Jag hade redan kunskap av låg-affektivt bemötande, teaach och andra bra metoder.” Anja säger också att detta underlättade när de skulle börja bygga upp med bildstöd och struktur eftersom de inte fick någon hjälp via BUP eller kommunens Närhälsa. Hon säger också, ”Sen är det givetvis ingen dags på rosor att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet. Jag har dagar jag vill rymma hemifrån eller bara skita i allt. Hemma vill man ju vara mamma och ledig egentligen.”

Jag undrar om det är lättare att vara pedagogisk på jobbet än vad det är att vara pedagogisk hemma. ”Absolut, tyvärr. På jobbet går jag ju in i min yrkesroll, hemma är jag ju mamma till 6 barn med ett hus som ska skötas och andra ”måsten”. svara Anja och tillägger, ”Inte minst allt pappersarbete kring barnen som jag blir smått galen på.”

Jag funderar lite mer på hur hennes yrkesroll hjälpt henne på hemmaplan och hur hon tänker kring detta. ”Jag får ju mycket kunskap om metoder, får gå på föreläsningar och utbildningar och inte minst känner jag till LSS-världen bättre tack vare jobbet.” berättar hon och fortsätter ”Inte minst är jag van med kommentarer från okända människor eller blickar som uppstår när personer med funktionshinder inte uppför sig som väntat eller som vi bör i olika sammanhang. Dessutom är min stressfaktor när barnen flippar utomhus rätt härdad som tur är.”

Av egen erfarenhet har jag funderingar kring om det är lättare att vara yrkesperson inom NPF när en ska möta personal på skolan om sina egna barn och frågar Anja kring detta. Jag undrar om hon upplever det lättare att få personalen att ”tro på henne” eller ”göra som hon säger” kring hennes barn men Anja säger att det snarare är tvärt om. ”Jag tror att jag är ett hot för att jag ofta sitter på bra kunskap och erfarenhet. Många gånger är det jag som ger dem metoder som jag nog tycker att specialpedagogen borde ha kunskap om”, säger hon. Anja berättar att hon är för att jobbar låg-affektivt och att hon tror på att sjunka under barnens nivå för att ha möjlighet att möta dem. ”Pedagogerna pratar ofta om att de jobbar låg-affektivt men samtidigt tvingar de sonen att ta av sig kepsen för att han är ”ouppfostrad” annars. De bär även ut honom från klassrummet, de ställer för höga krav och de försöker alltid ha rätt.” avslutar Anja.

Jag vill tacka Anja för att jag fick möjlighet att prata med dig och höra mer om hur det är att arbeta inom NPF och samtidigt ha NPF i hemmet. Vill du också bli intervjuad eller finns det något som du skulle vilja att jag intervjuade någon om? Lämna en kommentar!


Likes

Comments

Hemliga boken för äventyrare – Uppdrag: Skrämmarna - Cecilia Rihs

I vår familje älskar vi spänning och läskiga äventyr och den här var båda delarna. Hemliga boken för äventyrare – Uppdrag: Skrämmarna av Cecilia Rihs är en bok i den fristående bokserien om Lina och hennes hemliga sak, Peppar. Tillsammans ska de hjälpa Linas farmor att skriva klart hennes bok "Hemliga boken för äventyrare". Farmor ligger på sjukhus och behöver därför Linas hjälp! I den här boken ska Lina och Peppar hjälpa Linas farmor att skriva om SKRÄMMARNA. Lina och Peppar måste hitta dem, se hur de ser ut och se hur de bäst kan akta sig för dem.

Melvin kunde verkligen inte sluta lyssna och ville absolut inte att vi skulle sluta läsa även om han somnat till flera gånger och till sist utbrist: "Vänta mamma! Vi måste sluta nu innan jag somnat och missar något i boken!". Jag rekommenderar boken till barn som gillar läskiga nagelbitare, boken har illustrationer men mycket sker i fantasins värld och det gillar vi. Det händer lite läskiga saker hela tiden under bokens gång och det gör att den inte direkt har något tråkigt parti, när en tror att boken är på väg att avslutas händer det något oväntat....

Skrämmarna älskar att skrämmas men ingen vet om skrämmare finns eller om det bara är vanliga spöken. De håller till i öde hus och Farmor vet av ett öde hus de ska undersöka men det är en lång väg dit, Lina och Peppar måste ta sig dit med hjälp av grannens häst. Men de måste akta sig för trädtrollen!

Vi kommer absolut läsa de andra böckerna i serien, alla böcker är fristående från varandra och kan med lätthet läsas i vilken ordning som helst.

Vi ger Hemliga boken för äventyrare – Uppdrag: Skrämmarna fem av fem kloka ugglor!

------
Bokrecensionerna kommer bli en del av temadagarna jag har och varje söndag kommer jag släppa en ny bokrecension, det kommer inte alltid vara barnböcker utan även böcker för vuxna och andra typer av böcker så som faktaböcker.

Likes

Comments

Herregud! Jag visste innan att det inte skulle gå, ändå envisas jag att göra en "vuxen" utflykt med tre hyperaktiva barn som älskar att hata varandra. Ja, det var inte så genomtänkt! Det började med att det är STUDENTEN! här i Uppsala så domkyrkan var upptagen till klockan 11 med avslutningsgudtjänst. Vi fick alltså börja med att vänta ca 20 min, KATASTROF! Sen var de tvungna att vara tysta och stilla inne i kyrkan, KATASTROF! Ja, det sluttade med att vi gick därifrån efter ca 10min. Vi tog oss ner till centrum för att köpa en burgare och massa dricka eftersom det var varmt idag också.. Men gissa om inte alls gymnasieskolor ligger i centrala Uppsala, KATASTROF! Tutor, hejjarop, högtalare, folkmassor och till sist LASTBILSFLAK MED FULLA TONÅRINGAR!! Ja, ni fattar! Mamma tog Thea och Melvin och gick hem medan jag och Vincent och Zakarias tog bussen ut till Stenhagen och tillbaka, sen tog vi bussen ut till Gottsunda och tillbaka och sen hem till mamma för middag och efterrätt, jordgubbar och glass! Nu sover alla barnen och vi laddar inför morgondagens utflykt samt nattåget hem. Önska mig lycka till på den! *svettas redan!*

Syns dåligt, lika väl är väl de.. Vincent hittade en snopp innan vi klev på bussen till domkyrkan, den sammanfattar dagen rätt bra ändå... *haha*

Överallt ligger det gravar ovan och under jord inne i Domkyrkan, rätt häftigt ändå!

​Påminn mig att aldrig komma på något så dumt som att ta barnen på en "vuxen-utflykt" igen de närmaste 12 åren..... 

Likes

Comments

Enligt TT och flera olika medier kan vi i veckan läsa om Adhd-mediciners påverkan på hjärtat. En intressant studie som för mig inte alls var speciellt ny. SVT skriver om detta och vad jag förstått är det en studie från Sydkorea där 0,6% av deltagarna fått påverkan på hjärtat. Att det är så få gör ändå att jag känner mig mindre orolig. Men som jag skrev tidigare är detta ingen direkt nyhet för mig eftersom jag har en son som har kombinerat hjärtfel och ADHD. Detta gör att vi tidigt i hans utredning om ADHD blev informerade att det finns få läkemedel som ges i samband med ADHD som är lämplig att ge till barn med hjärtfel. Även om min son inte har några problem med hjärtrytmen har vi valt att avstå medicinering pga osäkra läkemedel men nu när vi kommit till en punkt där vi ser medicinering som en av få utvägar och även att det kommit ett säkrare läkemedel på marknaden som även riktar sig till de som har problem kring hjärtat känner jag mig säker att prova den på min son.

Jag vill understryka att jag ser allvarligt på att det förekommer biverkningar på mediciner som ges till barn och unga men att 0,6% av deltagarna fick denna biverkning känner jag mig inte direkt jätte orolig över då det förekommer andra biverkningar i samband med dessa mediciner så som nedstämdhet och bristande hungerkänsla. Det står dessutom med i FASS om Ritalin tex som nämns i artikeln att det kan förekomma biverkningar så som hjärtklappning.

Här tycker jag att vi som vårdnadshavare får ta ställning till om vi vill prova medicinering eller inte, det kan faktiskt vara en fråga om att rädda relationer också. Om medicineringen fungerar kanske familjen får ett familjeliv som de drömmer om. För även om ADHD kommer med massvis av superkrafter, kommer den också med massvis av kämpande timmar för föräldrarna, psykisk ohälsa och ibland otrolig ensamhet.

------

Veckans snackis är ännu en temadag som kommer komma på bloggen! Fredagar är det Veckans snackis-dag och som ni märker diskuterar jag heta ämnen på denna dag. Tex saker som det snackats om i media eller sociala medier, kanske är det något nytt från dagens medicin eller någon klumpigt som någon sagt om NPF. Jag ser fram emot att hitta rubriker till denna dag, hoppas ni är lika taggade som mig att fortsätta diskussionen i kommentarsfälten och i sociala medier! 

Likes

Comments