Header

När dagen är fullspäckad med skola, jobb och gym bör den börjas på ett bra sätt.
Tillräckligt med sömn är A och O när det gäller i princip allt, men vad kommer efter det? En bra frukost såklart.
Limpa och O'boy är ej den ultimata frukosten, det är många snabba kolhydrater och mycket socker som gör att du snabbt blir mätt och pigg, men när dessa kolhydrater går ur systemet blir du hungrigare och tröttare.
Därför är ett nyttigt och fiberrikt alternativ det bästa.
Jag gör nästan alltid min frukost kvällen innan, eftersom att jag ej är en morgonmänniska tar jag gärna tillvara på de 10 minuter extra sömn man kan få istället för att gå upp och laga frukost.
Oftast börjar jag dagen med en smoothie eller bananpannkakor som jag gjort kvällen innan, men de mornar jag faktiskt kommer upp ur sängen gör jag hellre havregrynsgröt eftersom att det är mycket fiberrikt och håller magen sysselsatt fram till lunch.
Idag började jag dagen med en smoothie gjort på banan, mjölk, hallon, kiwi, broccoli & ett rått ägg.
Hallon är en ständigt återkommande ingrediens i mina smoothies då jag älskar dess syrliga smak blandad med bananens sötma.

Man får i sig oerhört många bra näringsämnen om man gör en smoothie på rätt saker. Bara mjölk innehåller så mycket som 18 näringsämnen.
Vid konsumtion av alla dessa ingredienser får du i dig:
Fett från mjölk, hallon, banan (behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig livsnödvändiga fettsyror och fettlösliga vitaminer)
Fibrer från banan (bra för magen och tarmarna)
Laktos från mjölk (en kolhydrat som underlättar kalciumupptagningen)
Protein från mjölk, ägg, banan (nödvändig byggsten för kroppens cellfunktioner)
Folat från mjölk, kiwi, banan (viktig för bildandet av röda blodkroppar)
Vitamin A från mjölk, ägg, kiwi, banan (viktig för syn, immunförsvar & fertilitet)
Vitamin E från ägg, kiwi, banan (skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar och är även bra för immunförsvaret)
Tiamin, vitamin B1 från mjölk, kiwi, banan (behövs för att ämnesomsättningen ska fungera optimalt)
Riboflavin, vitamin B2 från mjölk, ägg, kiwi, banan (vitamin och antioxidant med en central roll i ämnesomsättningen)
Niacin, vitamin B3 från mjölk, kiwi, banan (vattenlöslig vitamin som hjälper kroppen omvandla protein, fett & kolhydrater till energi)
Pyridoxin, vitamin B6 från mjölk, kiwi, banan (viktig för blod- och hjärthälsan)
Vitamin B12 från mjölk, kiwi, banan (hjälper kroppen bilda nya celler, underhåller nervsystemet och bildar röda blodkroppar)
Vitamin D från mjölk, ägg, kiwi, banan (vitamin som motverkar depression och viktig för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig kalcium från kosten)
Vitamin C från hallon, kiwi, banan (antioxidant)
Omega-3 från ägg (sänkning av blodfetter och blodtryck, bra för blodcirkulationen, förbättrar hjärnans kapacitet, ökar mängden serotonin i hjärnan och lindrar depression, bra för immunförsvaret, cellmembranen blir mer mjuka & elastiska)
Fosfor från mjölk, kiwi, banan (mineral som samverkar med bl.a vitamin B och påverkar därför ämnesomsättningen)
Jod från mjölk, ägg (mineral som ingår i sköldkörtelhormoner och muskelmassa. Reglerar celltillväxten och energibalansen)
Kalcium från mjölk, ägg, kiwi, banan (viktig mineralkomponent i skelettet. Påverkar bentäthet, nervimpulser och hormonutsöndring)
Kalium från mjölk, kiwi, banan (mineral som spelar stor roll för nerv- och muskelfunktioner och kroppens förmåga att reglera blodtrycket)
Magnesium från mjölk, kiwi, banan (nödvändigt för nervcellernas funktioner och ämnesomsättningen)
Selen från mjölk, kiwi, banan (en antioxidant som stärker immunförsvaret)
Zink från mjölk, ägg, kiwi, banan (viktigt för immunförsvaret och kroppens förmåga att omsätta kolhydrater, fett och protein till energi)



Som ni förstår är detta ett evighetsjobb att skriva ner och jag är väl medveten om att jag har missat en del, men det är bara för att ge er en liten förståelse för ur mycket bra saker man faktiskt får i sig. Och ja, man märker definitivt skillnad på kroppen och humöret efter några dagar med bra frukost.
Just smoothie är ett bra alternativ för er som ej klarar av att äta frukost direkt på morgonen eftersom att det är i flytande form, och det mättar inte på direkten utan man hinner gå en liten stund utan att känna att man har något i magen.





Likes

Comments

Alla vet att hälsosam mat och träning är nyckeln till en vältränad kropp. Jag känner så många med kroppskomplex, som tränar rätt, men äter fel, detta är även definitionen av mig de senaste åren.
Det är så många som inte förstår vikten i att tänka på vad man stoppar i sig. Med detta menar jag självklart inte att man bör äta mindre, för det är ett big no no! Ju mer du tränar desto mer bör du äta, det är inte volymen av maten som spelar roll, utan innehållet. Byt ut Mc.Donalds mot hemmagjorda burgare. Drick smoothies, gör gröt eller ät bananpannkakor på morgonen istället för den traditionella limpan ;)

Alla vet att hälsosam mat och träning är nyckeln till en vältränad kropp. Men alla vet inte vilken enorm skillnad rätt kost och träning kan göra på så kort tid som bara en vecka.
Jag personligen har i många år haft kroppskomplex, stora som små. Men har aldrig riktigt haft orken att ta tag i mig själv, jag har ju trott att det går flera månader innan man ser resultat. Och om man skippar kostdelen gör det det!
Det var egentligen en slump att jag började ta hand om mig själv för en dryg vecka sedan. Och den enda anledningen att jag fortsatte var egentligen att jag mådde så bra psykiskt av det. Det var inte förrän min kompis fyra dagar in i min träning nämnde att jag såg smalare ut.
Jag kom ihåg att jag tog en bild på mig själv samma dag som jag började träna, för att ha som jämförelse senare, så jag tog upp den och jämförde i spegeln, och visst såg man magmusklerna lite bättre ;)
Nu har jag tränat i nio dagar, och här har ni resultatet!

Ni får ursäkta kvalitén, men det är ju trots allt mobilbilder.

Likes

Comments

Hej! Tuva Gahnström heter jag och jag är född år 2001, 14 dagar in i Juli. När jag var åtta år gammal började jag rida, och sedan dess har jag ridit regelbundet. Just nu utbildar jag en 10-åring inom hoppningen samt rider varierat på en 11-årig Torihäst. El scot & Cipper som de heter är två ljuspunkter i mitt liv, Tisdagar & Torsdagar är veckans bästa dagar!
Varannan helg är jag iväg i Svenljunga och rider hos Emmelie Kihlberg om driver räddningsverksamheten En hjälp på traven (Du hittar den HÄR), där träffar jag många olika hästar som alla är speciella på sitt eget sätt. Det är mycket intressant att få lära känna så många individer, men självklart är det mycket tråkigt när man förälskar sig i en häst, men man vet att man inte har ekonomin för att ta hem den.
De helger som jag inte är hos Emmelie jobbar jag i stallet, ett dressyrstall placerat i Säve, Göteborg.
När jag inte rider eller jobbar i stallet jobbar jag som fotograf sedan snart ett år tillbaka.

Mitt liv har hela tiden gått i ups and downs, och i ca ett halvår har jag varit i en väldigt nere period i livet, såpass nere att jag inte ens velat rida. Men så hände något! Fredag den 27/1 hade jag en bomträning inbokad med Cipper, jag var inte alls taggad och ville helst ligga kvar i sängen, men det gick så underbart bra att jag aldrig ville sitta av! När jag sedan efter träningen precis skulle gå och byta om får jag frågan "är du mer ridsugen?" överlycklig som jag är tackar jag genast ja, och 25 minuter senare sitter jag på ponnyn Rosine. Även det gick skitbra och den kvällen somnade jag med ett leende på läpparna.
Lördag den 28/1 jobbade jag från kl.07.00 - kl.16.00. Jag gillar faktiskt att jobba i stallet, det är liksom en del av mitt liv. När jag sedan ska åka hem får jag återigen frågan om jag är ridsugen, självklart är jag det. Så fem minuter senare står jag återigen och pysslar med Rosine. Cippers ägare som står mittemot mig är inte alls ridsugen, så när jag är klar med Rosine rider jag honom också, då får jag ett sms från Prides ägare, "Hej! Tänkte bara höra om du har möjlighet att rida Pride idag". Efter 13 timmar i stallet var min kropp slutkörd, men jag var lyckligare än på väldigt, väldigt länge.
Jag jobbade ett 6 timmarspass på Söndagen, och trots att mina muskler var helt slut efter Lördagen hoppade jag av min buss två hållplatser för tidigt och sprang hem. Jag, som inte har sprungit på över två år, sprang hem. Och det kändes så bra! Sen stekte jag ägg när jag kom hem och träffade sedan en saknad väninna.

Resten av veckan var fullspäckad, min livsmotivation var tillbaka, och jag ville ta tillvara på den ifall den tänkte försvinna igen! Måndagen bestod av styrketräning på idrotten, ut till stallet och träna frihetsdressyr med Scotty, hoppa av bussen för tidigt och springa en omväg hem.
Tisdag red jag Pride efter skolan och sprang 2 kilometer i väntan på bussen..
Detta fortsatte hela veckan, kombinerat med att byta ut morgonlimpan till smoothies, havregrynsgröt och bananpannkakor.
Jag har aldrig tidigare mått så bra i mig själv som jag gör efter den veckan, så det är definitivt något jag kommer fortsätta med!
Nu springer jag alla dagar i veckan, rider Tisdag, Torsdag, Lördag & Söndag samt gymmar så ofta jag kan, max 5 dagar/vecka.

Följ mig på min väg mot ett hälsosammare liv

Likes

Comments