Mat, Post-op, Viktresan, Vikt + mått

Ja igår var det en månad sedan jag gav upp sockret igen. Har inte varit utan socker så länge sedan jag var nyopererad, höll mig undan de första 3-4 månaderna eller något sådant. Sedan dess har jag varit totalt fast i socker och onyttigheter i allmänhet.

Vad har då denna första månad utan socker och bra ätande resulterat i?

Ja till och börja med så mår jag fantastiskt..fysiskt. Förutom lite sömnbrist och så då såklart (går inte sova på mornarna, snittar väl på max 6 timmar per natt). Psykiskt går fortfarande humöret upp och ner. Ena stunden är jag skitglad och supernöjd, andra mår jag piss och vill helst bara försvinna från jordens yta. Men sånt är livet, bara att stå ut med. Sen kan jag inte äta i närheten på lika mycket längre, vilket också var mitt mål. Problemet är bara att mitt ögonmått är helt kasst. Tar alltid för stora portioner. Så det måste jag träna upp.

Vikten då? Den har definitivt gått ner igen efter förra veckans uppgång. Gick upp som mest till 85.6 kg (bara vatten såklart, irriterande nonetheless) och i söndags stod vågen på 84 kg prick. Idag lördag 15/4 stannade vågen på 81.6 kg(!). Mitt bmi ligger nu på 25.5 och det är nästan så att jag kan ta på normalvikt. Bara en eller två veckor kvar, helt sjukt ju! Sen är det såklart bara sista biten kvar, den känns dock inte i närheten på lika tung längre.

Ni kanske undrar varför detta inlägg kommer idag och inte imorgon. Det är för att jag kör en liten sockerfri unnardag idag, kommer därför garanterat gå upp lite i vikt till imorgon så då var det bättre att ta detta idag.

Förutom att jag ska äta en "massa" idag så ska jag även åka upp en sväng till Luleå för att kolla till killens katter. Tänkte även passa på att kolla lite på stan där när jag ändå är dit, bara för att jag kan liksom.

I övrigt så har jag nog inte så mycket att säga. Gör som inget mer än att äta, sova och jobba. Ska dock försöka få in ett inlägg om min bild på mig själv och om den förändrats något sedan december 2015. Vi hörs om ett par dagar alltså. Ha det bra så länge!

På mittenbilden har ni söta Bosse och Målgan som jag ska hälsa på idag.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Vad är då detta undrar ni? Vart är det vanliga söndagsinlägget?

Det kommer inte. Min kropp har gjort precis som den vill denna vecka. Hoppat hejvilt på vågen och gjort så jag tappat humöret ännu mer. I slutändan hade jag gått upp 2.2 kg, hur vet jag inte. För mycket salt kanske (kroppen har vant av sig med salt helt och hållet) eller så är det bara för att det är tredje veckan på en förändring i kosten. Jag höll mig dock stark och kämpade på så nu går det neråt igen. Det har varit en jobbig vecka, suget har satt in med full kraft igen och jag har helt ärligt ingen förståelse för var denna viljestyrka som tagit mig igenom detta kom ifrån. Att jag varit duktig och planerat mitt matintag en eller ett par dagar i förväg har dock hjälpt en massa.

Nog om detta nu, detta inlägg skulle inte handla om det egentligen. Utan om det som står i rubriken.

"Man skulle kunna tro att det är mina smaklökar de opererat". Vad menar jag då med detta?

Jo det är ju så att det finns en hel del saker som jag innan min gbp absolut inte tyckte om/vägrade äta som jag nu älskar eller åtminstone tål att få i mig. En stor sak av dessa är kaffe, skulle ni se mängden kaffe jag får i mig vissa dagar så skulle ni baxna och det är lite sjukt med tanke på att jag innan oktober inte ens ville smaka. En annan sak är grönkål och vitkål, det gillade jag inte heller. Nu äter jag t.o.m vitkål rå. Musslor och keso är en annan. Keso..fy farao vad gott det är alltså! Men det klarade jag bara inte av innan operationen. Kokt potatis tyckte jag inte om innan och nu kan jag drömma om det för att jag har sånt sug efter det. Ja det har faktiskt hänt att jag satt mig med en skål med enbart kokt potatis för att jag varit så sugen.

Det finns som sagt många exempel, kan inte ens komma på allt. Det är ganska kul att tänka tillbaka på all god mat jag missat, men som jag nu får njuta av i fulla drag nu. Okej vissa saker som tex avokado och potatis undviker jag just nu pga kaloriinnehållet, men i övrigt så.

Nu ska jag nog försöka avrunda detta babbel och fortsätta ha rast en stund till. Kom fram till Luleå 7.50 (10 min tidigt t.o.m) och kör inte tillbaka förrän 13.20. Sen är det bara att vända om igen, ja men vad gör man inte för kärleken haha.

Ni får ha det så bra så länge. Jag har lite mer temainlägg planerade så får se om jag får ut något under veckan. Just ja! Kanske inte berättat det. Från och med imorgon så har jag en fast heltidstjänst som bussförare. Får därför se hur mycket tid jag har till bloggen. Vi hörs dock oavsett på söndag, hoppas jag har roligare nyheter om vikten då. Ha det bäst så länge!

Min frukost på väg hem från min kära pojkvän i onsdags. Kaffe och pudding, bästa kombon!

Likes

Comments

Wierd stuff

Alltså jag vet inte riktigt vad det är med mig. Jag är på så förbaskat dåligt humör hela tiden, mår helt ärligt riktigt dåligt psykiskt just nu. Många skulle väl tro att jag är hungrig och att det är relaterat till det, men det är det inte. För jag är långt ifrån hungrig, äter ju hela tiden.

Det jobbigaste är att jag inte har någon aning vad jag ska göra åt det och hur jag ska göra för att inte låta det påverka de i min närhet. På jobbet tror jag nog att jag lyckas hålla tillbaka en hel del, men all annan tid.

Kan inte komma ihåg senast jag inte var småirriterad och bara ville slå mig själv i huvudet. Det konstiga är ju dock att jag inte ens har någon riktig anledning. Jag är bara grumpy.

Ska försöka få ut frustrationen genom att dels gå t.o.r jobbet (även om jag absolut inte borde, måste egentligen hem snabbt som bara f.n ikväll) samt träna livet ur mig på långrasten.

Är jag inte på bättre humör imorgon så beror nog det hela på sömnbrist och hur ska man åtgärda det när man absolut inte kan sova? Någon som har tips?

Så galet irriterande att inte kunna styra sitt humör. Det är inte ens humörsvängningar det är bara konstant irritation. Help...

Likes

Comments

Post-op, Viktresan, Vikt + mått

Vad jag än gör så funkar det.

Okej skojar lite bara, jag vet precis vad det är jag gör som funkar. Vilket är så förbaskat underbart! Att ha den totala kontrollen på sig själv. Visst jag kontrollerar inte hur mycket jag går ner, men däremot ATT jag går ner. Vilket verkligen är åt rätt håll. Så många månader av osäkerhet, deppighet och kämpande är nu över.

Får ganska ofta frågan hur jag orkar jobba/träna/leva när jag äter som jag gör. Det är inte speciellt svårt egentligen. Har betydligt mer energi nu och behöver inte ens sova lika mycket längre. Jag däckar visserligen väldigt snabbt på kvällarna, men hellre det än att ligga och vrida sig i flera timmar. Jag vaknar i regel före 08 varje morgon oavsett när jag somnat. Som idag t.ex, somnade mellan 01-01.30 och vaknade 7.30 helt utvilad.

På tal om att vakna så kände jag verkligen imorse (okej för en dryg timme sedan haha) att nu måste jag ha gått ner i vikt. Magen kändes mer insjunken och nyckelbenen stack ut lite extra. Jag hade så rätt! Vägde in mig för en liten stund sedan på 83.4 kg, vilket är -2.6 kg sedan förra veckan och -60.9 kg sedan start. F.r.o.m nästa vecka bör jag se helt nya siffror igen, äntligen! Målet känns inte längre omöjligt att nå.

Var duktig både torsdag och fredag och gick till jobbet (samt promenad + styrketräning på jobbet fre), hade tänkt göra det idag också. Men! Det började snöa igår och gör det även idag. Så får se om jag blir för bekväm och tar bilen ändå. Lite surt att när man äntligen kommer igång så blir det vinter igen. Oavsett hur jag gör så kommer jag kunna träna på jobbet imorgon i alla fall då jag har 4 timmar i Umeå att döda på något sätt och då är träning ett utmärkt sätt. Som i fredags. Drog iväg på promenad direkt när jag var framme och var färdig med träningen när det var drygt 1.5 timme kvar av rasten. Då kändes inte dagen så himla lång.

Nej men nu ska jag ta och göra dagens matlåda och kanske käka frukost. Blir faktiskt riktig varm mat på jobbet idag. Kände att jag behövde något annat än en smoothie, behöver lite salt. Så blir musslor och grönsaker, lite "fried rice-style". Får ta en bild till nästa inlägg.

Vore det förresten intressant att få se en typisk matdag? Antingen i bild- eller videoformat? Så himla svårt att veta vad man ska göra för slags inlägg så folk vill läsa. Ni får mer än gärna lägga en liten kommentar och berätta vad ni vill att jag ska skriva om! Annars lär den där typiska matdagen komma oavsett. Låter som något jag skulle få för mig att göra.

Nu ska jag dock lämna er för idag. Ha en skön söndag där ute hörrni!

Irma är så himla bra på att kramas. Klämma på ansiktet är ett måste, sötunge! Och ja den bjuder jag på ;)
Ryggsäcken där vägde 9.3 kg och den fick mig att inse hur sjukt mycket jag verkligen gått ner (gå in på min instagram här i sidobaren om du vill ha lite längre text om just det)

Likes

Comments

Mat, Post-op, Viktresan

Jag tar mig framåt sakta men säkert. Läste i en facebookgrupp att det är de 10 första dagarna som är de värsta och det måste ligga någon sanning i det. Suget är inte alls där längre. Även om jag kan tänka att det vore gott så känner jag ingen dragning till sötsaker längre. Jag är nöjd bara jag får mitt proteinfluff och lite proteinglass ibland.

Däremot har jag märkt att när jag inte äter tillräckligt med protein så vill jag bara äta och äta. Det som är bra är att det jag vill äta är nyttig mat, i alldeles för stor mängd dock. Det var igår jag märkte det. Hade ätit upp dagens alla kalorier på två måltider. Hotellfrukost + Burger King = valde de liiite bättre alternativen, men alldeles för lite protein. Det slutade med att när jag kom hem så ville jag bara rensa kylen på allt som fanns där. Det gjorde jag såklart inte, blev dock att jag åt alldeles för många kalorier.

Helt ärligt så gör det inte så himla mycket. En gång är ingen gång. Känns mycket bättre idag då jag fick en bra start i form av en proteinsmoothie och ska strax dra i mig en drickkvarg. Blir inte mer än drygt 700 kalorier idag, många som förmodligen tycker att jag är dum som försöker "morverka" gårdagen på det sättet. Men det funkar för mig.

Nu ska jag ta och ha sista halvtimmen av min rast. Vi hörs på söndag! Nedan kommer bild på måndagens lyxmiddag (hur jäkla gott som helst och inte speciellt onyttigt egentligen) och mina nya glittriga promenadskor. Måste ju vara lite glammig när jag går till jobbet.

Likes

Comments

Det där med att det var löjligt enkelt höll då definitivt inte i sig. Redan dagen efter det inlägget så började suget. Det har hållt i sig sedan dess och de två senaste dagarna har det varit hemskt. Jag var dock kämpat på och hållt mig undan allt det jag inte ska äta. Jag tror att det är tack vare att jag inte är fysiskt hungrig som det är möjligt. Så länge inte hungern går från att vara känslomässig till att vara fysisk så är det faktiskt möjligt att inte falla..även om det är svårt.

Ja hur har det då gått förutom att jag varit sugen? Jo men vikten är det ingen större skillnad på sen i söndags, men med tanke på att jag gick ner 3 kg de tre första dagarna så är det ju inte så konstigt. Jag vägde imorse 86 kg, vilket är ungefär -4 kg på nio dagar. Just nu känns det bara som "been there done that", vill se nya siffror. Men det är några veckor bort tyvärr. Det är bara att se fram emot.

Det mest positiva är det att jag inte känner mig rund som en köttbulle längre. Magen är inte lika uppsvullen och full av luft/vätska. Det mest negativa är att jag fortfarande måste springa på toa typ hela tiden. Lite lätt jobbigt när man jobbar. Men men det är inget jag inte kan stå ut med bara fettet försvinner.

Jag har nog inte så mycket mer att säga idag. Händer inte så mycket. Ska på lite "äventyr" måndag till tisdag, men annars är det typ jobba äta sova som gäller. Så vi hörs om en vecka!

Likes

Comments

Mat, Post-op, Viktresan

Det är när det går såhär löjligt enkelt som jag misstänker att det snart kommer gå fel igen.

Men nej jag ska utnyttja min enorma envishet och klara detta. Att det känns enkelt just nu får jag bara njuta av så länge det varar och tänka tillbaka på de dagar som det känns svårt.

Kan väl uppdatera lite om vikten när jag ändå skriver ett inlägg. I fredags så vägde jag ungefär 90 kg (90.6 kvällsvikt) och idag stannade vågen på 87 kg. Så det är klart det funkar, väldigt bra dessutom. Även om jag nu skäms lite för att jag låtit mig själv gå upp 7 kg bara sådär (vägde 83 som minst). Får helt enkelt ta lärdom av denna svaga period och låta den göra mig ännu starkare. Ser framåt och längtar tills om dryga 7 kg. Normalvikt...äntligen!

Det enda som är dåligt med denna diet är att jag måste springa och kissa typ hela tiden. Det var så hemskt natten till igår att jag var tvungen att lägga in ägg med örtsalt igår för att få i mig någonting som kunde binda upp lite vätska. Det är visserligen inte flytande men det gör ingenting. När jag kommer hem igen på onsdag så har jag tänkt koka lite blomkåls- och kikärtssoppa så jag slipper dricka sött sött sött hela tiden. Även om nu smoothies är fruktansvärt gott så ledsnar man rätt snabbt på att allt är sött.

Förutom att jag försöker få i mig tillräckligt med protein (minst 120 g per dag, helst runt 170) så håller jag nere kalorierna också. Blir runt 1100 per dag fördelat på 6-7 måltider. Känns lagom sådär.

Nu ska jag dock sluta babbla om ointressanta grejer och fortsätta min rast. Hade tänkt träna men har blivit förkyld så får vila istället. Vi hörs om inte annat om en vecka. Hade!

Rosa: Mandelmjölk, hallon och whey "Strawberry Milkshake"
Mitten: Proteinfluff "Salted Caramel" och kakaonibs
Grön: Spenat, gurka, fibersirap, mango, ananas, chiafrön och proteinpulver vanilj

Likes

Comments

Mat, Post-op, Viktresan

Kommer bara ett supersnabbt inlägg då jag strax ska åka till jobbet.

Sa ju i senaste inlägget att jag skulle börja med dieten nästa vecka. Men kände att varför det? Ska jag må skit hela helgen med orolig mage för ingen anledning alls? Nej tack säger jag! Så jag börjar idag istället.

Dagen började med 160 g yoghurtkvarg. Sen blir det ytterligare 6 måltider. Jag har räknat ut att om jag ska få i mig (nästan) tillräckligt  med protein så måste jag dricka 7 shakes per dag/äta motsvarande puddingar osv. Så det kommer vara ett evigt "ätande" haha. Åker dessutom till killen i Luleå på söndag kväll - onsdag morgon så blir en tung väska med allt pulver jag behöver ha med mig. Det är dock värt det om det får mig att äntligen må bra i kroppen igen och sluta falla i dåliga vanor.

Kommer ingen vikt idag då jag inte vågat väga mig. Vill inte riktigt veta vad jag väger. Kanske tar mig för att göra det på söndag så det kan komma en nästan "start"vikt. Vi får se. På söndag ska jag även passa på att styrketräna på jobbet då jag har 3 timmar i Umeå att döda.

Nu måste jag dock springa så vi hörs senare!

Likes

Comments

Bilder, Post-op, Viktresan

Ja inte blev det nå bättre efter tredagarsdieten inte. Räknade kalorier ett tag och visst funkar det utmärkt. Men jag fortsätter falla in i mina dåliga vanor hela tiden. Det går inte en minut av dagen utan att jag ångrar djupt att jag någonsin smakade på något onyttigt efter operationen. Hade jag bara fortsatt vara stark då så hade jag inte behövt försöka bli så förbannat stark nu. Så mycket lättare att inte börja om än att sluta.

Reagerar riktigt ordentligt fysiskt på allt jag äter, främst genom att hjärtklappning illamående och extrem trötthet (dumpar alltså), men ändå så faller jag för frestelsen alldeles för ofta. Det beror mest troligt på att jag ökat mina portioner så mycket att jag nu är hungrig alldeles för ofta.

Det har jag dock tänkt lösa genom att äta enbart flytande ett par veckor (så länge jag orkar, men minst tills jag väger under 80 kg). Flytande i form av proteinshakes, propuds, fil/kvarg, buljong (då man vill ha salt), bantningsshakes/puddingar och proteinfluff. Blir mer eller mindre enbart protein och en liten del kolhydrater. Gör en liten "pouch reset" alltså. Återställer hur mycket mat magsäcken och tarmen klarar av att ta emot.

Ska även börja gå till jobbet. Fick promenera dit och hämta bilen idag då jag fick hämtning efter jobbet igår. Passade då på att ta tid så jag vet hur lång tid det tar att gå den biten. Tog exakt 36 min, men då gick jag sakta pga is och höll på med mobilen litegrann. Så tar väl ca 30 min när man går "normalt".

Jag hoppas verkligen att detta funkar. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Börjar helt ärligt bli lite desperat. Känner mig konstant fet och rätt så ful faktiskt. Jag vill komma till det stadie i livet som jag trodde jag skulle varit i vid det här laget redan, normalviktig och nöjd över mig själv. Okej visst jag är absolut inte helt missnöjd över mig själv då jag hela tiden klarar av nya grejer som jag inte trodde jag kunde, men det är ju bara steg på vägen och inte målet.

Finns många delar av mitt liv jag är supernöjd med, tro inte annat. Nu menade jag bara hur jag känner över mitt utseende och min känsla i kroppen.

Jag är helt övertygad om att jag kommer bli den där Camilla som jag är innerst inne. Den smala, glada och spralliga tjejen som bara väntar på att få komma ut ur sitt fettskal. Sen har jag väl ännu mer anledning nu än någonsin att bli/hålla mig snygg haha. Tror nog många av er förstår vad jag menar.

Nu ska jag dock ta och lämna er. Men det lär komma ett inlägg nästa vecka, om inte annat bör jag börja om med invägningarna. För att motivera mig framförallt. Ni får ha det bra så länge!

Bilden till vänster visar min diet för de närmaste veckorna (förutom äggen då alltså).

Likes

Comments

Bilder, Viktresan, Mat

Ja då var mina tre arbetsdagar över och även de dagar då jag körde den där dieten jag pratade om i ett tidigare inlägg.

Det har gått bra, dock så har jag modifierat en aning och lagt till någon enstaka grej. Den diet jag följt är denna:

Det har faktiskt varit rätt tufft. Jag har kämpat med sug, framförallt efter kokt potatis och kaneldoughnuts konstigt nog. Udda saker att vara sugen på måste jag säga, särskilt kokt potatis då jag inte ens gillat det förut. Men nu kan jag äta hur mycket som helst.

Nu ska ni dock få se hur mina dagar sett ut matmässigt, hur jag modifierat osv. Here we go.

Dag 1:

Frukost - 1/2 grapefrukt, 1 rostad brödskiva, 2 msk jordnötssmör och 1 kopp kaffe
Lunch - 1 rostad brödskiva, 1 dl tonfisk och 1 kopp kaffe
Middag - 1 äpple, 1/2 banan, 2.25 dl haricots vertes och 2 små köttbitar (95 g)
Kvällsfika - 2.25 dl vaniljglass

Det konstiga är glassen kan jag tycka. Jag menar hallå? Glass? Men gott var det. Denna dag var inga problem och modifierade ingenting mer än att jag la till kryddor.

Dag 2:

Frukost - 1 ägg, 1 rostad brödskiva och 1/2 banan
Lunch - 5 salta kex, 1 ägg och 38 g cheddarost
Middag - 2 hot dogs, 2.25 dl broccoli, 1 dl morot och 1/2 banan
Kvällsfika - 1 dl vaniljglass

Denna dag var jobbigare. Suget satte verkligen in. Det jag modifierade är att jag åt ett stekt ägg och cheddarost till lunch istället för keso och kokt ägg. Denna dag jobbade jag i 13.5 timme och i slutet var jag riktigt seg måste jag säga. Om det beror på maten eller något annat vet jag inte.

Dag 3:

Frukost - 1 äpple, 5 st kex och 38 g cheddarost
Lunch - 1 rostad brödskiva och 1 ägg
Middag - 2.25 dl tonfisk och 1 morot
Kvällsfika - glass

Igår gick det bra och hade inga större problem. Det jag modifierade var att det skulle varit banan istället för morot till middagen (den hade blivit dålig), att jag la i lite rödlök i tonfisken, stekt istället för kokt ägg och att jag valde en annan glass.

Ja resultatet då? I slutändan så åt jag lite drygt 1000 kalorier per dag och gick ner 2.8 kg. Hade jag följt till 100 % och haft exakt samma råvaror som källan så hade det garanterat kunnat bli mer. Men jag är nöjd, känner mig inte lika toksvullen och rund. Det var det som var poängen. Jag kommer att fortsätta räkna kalorier och hålla mig mellan 1000-1200 per dag. Det är nog det enda som funkar för mig. Visst det är sjukt segt att hålla på och väga/mäta allting, men det kommer vara värt det i slutändan. Jag vill verkligen nå mitt mål inom en relativt snar framtid och äntligen bli den människa jag alltid velat vara.

Nu ska jag ta mig an denna (lediga!) lördag och bara njuta en massa. Ha det bra så länge!

Likes

Comments