View tracker
View tracker

​Jag är verkligen ingen som gillar stå i köket även om jag önskar att jag gjorde det. När jag laga mat ska det gå snabbt och vara enkelt. För många moment och ingredienser gör att jag blir trött innan jag ens har börjat. Något som äts minst 1 gång i veckan här hemma är lax. 

Lax är nog världens enklaste och godaste mat man kan tillaga. Smaksätt med citronpeppar och in i ugnen.

Ett annat laxrecept jag ofta variera med crème fracihe franska örter. Salta laxen klicka på crème fracihe och in i ugnen i 20 minuter.  Crème fracihen blir som en härlig sås när det är klart. Till detta brukar jag äta mathavre och sallad.

Hur brukar du tillaga din lax?

Likes

Comments

View tracker

Välkommen november! Du är mest en transportsträcka mot december och julen men jag ska göra mitt bästa att för att du ska bli den bästa november.

Tänkte jag skulle börja med en bloggserie - 3 saker att testa under månaden. Tanken är att varje månad testa något nytt, utmana sig själv och göra små förändringar för en bättre vardag.  

De tre saker jag tänker testa under november är:

Overnight oats - Overnight oats ska vara den nya chiapuddingen. Havregryn som fått stå och gosa till sig över natten. Vill utöka mina frukost alternativ och hoppas att det ska bli en ny favorit. 

Veckoplanera - November är fylld med massa roliga saker på jobbet. Det är konferens och utbildning varje vecka. För att inte stressa upp mig allt för mycket och få ut det bästa av veckorn tänker jag testa att veckoplanera. När och vad ska jag träna. Vad blir det till middag och när ska vissa saker vara gjorda. I hopp om att en bra planering ska medföra ett stressfritt liv. 

Styrkemaxa - Jag har inget direkt träningsupplägg jag går efter, dvs inga bestämda övningar jag ska göra . Jag har en plan över vilken typ av träning jag vill få till under en vecka men inte mer än så. Jag är väldigt nöjd med mitt upplägg men jag har svårt har svårt att mäta min utveckling. Därför tänker jag nu maxa, dvs lyfta det tyngsta jag kan, i en specifik övning och sedan ha det om en utgångspunkt för min utveckling. Övningen jag tänkt maxa i är marklyft.  

Tänker du testa något nytt i november?

Likes

Comments

Denna helgen spendera jag hos en vän i Norrköping. Vi började dagen med X-Ram yoga på Factory fitness. Det var ett yoga inspirerat pass som utfördes i ca 27 graders värme. Det var hur skönt som helst! Man kände sig smidigare och att vara varm redan när man började var en riktigt fördel.

Efter serverades frukost på gymmet, vilken lyx är inte det!


Vi ni ha ett inspirerade inredningskonto att följa på instagram - kika in hos @victoriasinredning

Likes

Comments

Jag har blivit medlem i nätverk för hälso- och träningsbloggar Varje vecka ska vi blogga om ett gemenast tema. Denna veckas tema är mellanmål. Jag älskar att mellanmål men är ibland lite lat till att få till det perfekta mellanmålet. Ofta blir det som finns i fruktkorgen och i skafferiet på jobbet.

Mina bloggvänner i nätverket har alla bloggat om smarriga enkla recept man kan göra. Länkar till alla dessa inlägg finns längre ner i inlägget.

Istället för ge mitt favoritrecept på mellanmål så tänkte jag skriva om mellanmål jag brukar köpa färdigt.


En klar favorit bland köpta mellanmål är nötbars. Jag ser alltid till att ha några till hands både på jobbet och hemmet. De mättar bra och innehåller inte massa onödiga tillsatsämnen som andra mellanmålsbars kan göra.



Jag älskar chiapudding och gör det ofta hemma. Tycker ofta det är lite omständigt att ställa mig och fixa chiapudding på jobbet så blev glad när jag i veckan sprang jag på denna i en Life butik till en överkomlig summa.



Protein Pudding är kanske inte det mest optimala mellanmålet. Jag ser det inte som ett mellanmål jag skulle ta före en träning utan ser det är snarare ett substitut till till eftermiddagskakan. Den smakar precis som chokladpuddingen man fick när man var liten. Protein pudding skulle jag bara äta om jag kaksuget skulle bli allt för stort på eftermiddagen.


Andra mellanmålstips från nätverket hittar du hos

Camilla, Ida, Helena, Malin, Maria, Annika M, Annika L och Charlotta.

Vad bruka ni köpa till mellanmål?

Likes

Comments

​Skulle någon säga att jag skulle älska roddmaskinen för ett år sen hade jag inte trott det. Tidigare såg jag rodd som uthållighet för hjärna än konditionen. Det var det tråkigaste jag kunde göra, tråkigare än löpning. 

Under PT-utbildngen fanns det ett utbildningsblock som hette tester där man bland annat skulle maxa i rodd i 4 min. Jag gav mig tusan att jag inte skulle göra bort mig inför alla så började träna rodd inför utbildning. Roddtestet under utbildningen var första gången jag verkligen maxade i kondition och jag älskade det. Känslan att vara så slut och flåsa så pass mycket att man måste lägga sig ner efteråt för att sedan lyckas ta sig hem är den bästa känsla som finns. Känslan är så jäkla skön att jag nu gjort som vana att avsluta alla min gympass med att maxa (beroende på dagsform) rodd i 5 min. Att få suga ute den sista energi som finns kvar i kroppen är härligt.

Efter mitt lilla upphåll nu i höst har jag haft svårt att uppnå den känslan. Rodden har känts tung och jobbig fram tills idag. Maxade 5 minuter och känslan var underbart magisk! Längtar redan till min nästa 5 minuter!    

Likes

Comments

Idag började jag min arbetsdag med ett frukostseminarium om hur man kan skapa en hälsosam organsationen. Anordnare av seminariet var mitt fackförbund Jusek. Jag trodde att jag skulle gå där ifrån med massor av konkreta tips att använda i organisationen. Istället gick jag därifrån med nya ögon för mindfulness. Föreläsningen började med att vi fick sitta med en kopp kaffe, landa i nuet och reflektera över hur det smakade. Vi fick inte heller föra anteckningar utan skulle istället träna på att vara närvarande. Jag som gillar att anteckna blev lite provocerad i början men efter ett tag var det väldigt skönt. Efter seminariet gick jag därifrån med ett lugn.

Likes

Comments

Förra veckan fick jag äntligen hem min licens som kostrådgivare och certifieringen som kost- och träningskonsult. Jag har ännu inte hittat och bestämt i vilken form jag ska använda min ny kunskaper till. Det enda jag är säker på är att jag vill jobba med kost, träning och hälsa på något sätt.

Likes

Comments

Hoppas ni har en bra och fin helg! Själv har vi besök hemifrån, gjort en utflykt till iitala outlet och spenderar pengar. Ikväll blir det hemgjorda hamburgare, mums!

Likes

Comments

Har ni testat denna, crispy bite från Cloetta? Fick denna av min kollega idag som inte alls tyckte den var god. Såg dessa i en butik för ett tag sen och tänkte "vad är detta dumt påhitt". Efter att har testat den och jämfört innehållet med en kexchoklad så tänker jag fortfarande "vad är detta för dumt påhitt". Förpackningen försöker med sina tranbär och hela vetekorn få oss tro att den är lite nyttigare. Det står ju också att det fullkorns rån i.

När man sen synar innehållet framkommer det är 50% fullkorn i de obefintliga rånen. Det är också hela 0,8 % tranbär och 0,4 % tranbärsjuice i! Jämför man energiintaget med ett kexchoklad så är det ingen större skillnad, eller om man ska vara petig så innehåller faktiskt kexchokladen både minde kalorier och socker.

Så står ni och väljer mellan Crispy Bite och kexchoklad, välj kexchokladen! Mycket mer värd sina pengar och godare.

Likes

Comments