Sammanfattning: Så om man ska sammanfatta praktiken överlag så var den lyckad, jag fick hålla på med det jag tycker är roligt att hålla på med, samtidigt fick jag lära känna många nya människor, samt framförallt få träffa Martin Pringle som jag skrev i förra inlägget har varit fotbollsproffs i tex Helsingborg, Benfica och Charlton. Sen kändes de också bra eftersom det kändes som jag gjorde nytta och att Martin mer kunde fokusera på just träningen så gjorde jag allt runt om. Bra tecken också är att jag redan längtar tillbaka till praktiken och jag har hela tiden sagt att jag inte vill jobba med något inom skolan men just de här som Martin jobbar med kan jag tänka mig att jobba med i framtiden. Sen lärde jag mig också att de finns skolor här i Sverige som gör god skolmat, jag har länge undrat om de fanns de.

Bildresultat för martin pringle fotboll

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Hej allihopa, detta är helt otroligt, jag har skrivit en hel jäkla text om min praktik, och allt är nu bara puts väck... Hoppades först på att det bara var ett skämt, men nej, texten är borta!!! Jag få nu försöka att skriva om allt igen så gott det går...

Bättre sent än aldrig, som man brukar säga, men några dagar innan praktiken skulle sätta igång fick jag besked om att jag skulle praktisera med Martin Pringle. Vem är då Martin Pringle? Jag visste inte mycket om honom innan detta mer än att han var tränare för Eskilsminnes A-lag. Men det visar sig att han har en tung meritlista fotbollsmässigt. Han började sin proffskarriär i HIF, som då var på en helt annan nivå än idag, dvs mycket högre. Därefter har han spelat internationell fotboll i Benfica och Charlton, och det ska sägas att Charlton också var ett bättre lag då, dvs att de spelade i engelska högstaligan (Premier League). Han har också en tung meritlista tränarmässigt, han har t ex varit assisterande tränare i lag som FC Köpenhamn, Gais och Örgryte. Som jag skrev innan är han just nu huvudtränare för Eskilsminnes A-lag.

Inte konstigt att man kände sig lite nervös inför praktiken, men samtidigt kändes det väldigt spännande och kul eftersom min praktik skulle handla om idrott och framförallt fotboll. Helt automatiskt har man mer respekt för och lyssnar mer på en sådan kille, när man själv är en stor fotbollsälskare. Men vad är det egentligen Pringle jobbar med? Jo, han jobbar så klart som fotbollstränare för Elinbergsskolans fotbollsprofil årskurs 6-9 och han är också idrottslärare för 6:orna på skolan.

Under första veckan handlade det mest om att gå bredvid Pringle och lära känna elever, lärare och andra tränare, framförallt Pringle och Nisse. Nisse är en fotbollskunnig man som har varit med förr med sina 60 år. Han och jag snackade väldigt mycket fotboll och man kan säga att Nisse var min andra handledare, var inte Martin där så var det Nisse jag gick till. Jag kände direkt under första veckan att jag hade hamnat rätt.

Under vecka två så blev jag mer delaktig i fotbollsträningarna, vilket innebar att jag t ex höll i uppvärmningar där jag sprang längst fram och visade vilka övningar de skulle göra, typ "följa John". Jag hade även ansvar för att ta ut och in material före och efter träningarna, hjälpte till att sätta ut koner, sätta rätt målen, hämta bollar under övningarna och se till att bollarna var ordentligt pumpade innan träningarna. Allt detta gjorde jag med alla årskurser förutom niorna. För när vi hade lektion med niorna så deltog jag oftast som spelare eftersom de var lika stora eller t o m större än mig, så då kändes det lite töntigt att inte vara med och spela.

I vecka tre skulle jag hålla i en övning under en lektion då Leo skulle komma och titta. Övningen hade jag med 6:orna, vilket var bra eftersom man kan undra vilken respekt 9:orna hade haft för mig med tanke på att de bara är två år yngre än jag. Jag valde en passningsövning som heter Y:et, den är ganska svår att förklara med ord, så det är nästan tvunget att visa den fysiskt eller ritat på ett papper. Men om man ska göra ett försök att förklara övningen så kan man säga att man börjar med att ställa ut 4 koner så att de formas som ett Y, sedan börjar alla spelarna längst ner på Y:et förutom tre spelare som placerar sig vid de tre andra konerna. Killen längst ner på Y:et börjar med boll, och förenklat kan man säga att det sedan blir ett kombinerat passningsspel mellan spelarna vid de olika konerna. Övningens syfte är att träna och förbättra passningsspelet för att sedan kunna ha bättre spel när du spelar match där du även har motspelare. Viktigt att tänka på i denna övning är att trycka till passningarna, ha blicken uppe och att ta övningen seriöst. Att försöka ta övningen så seriöst som möjligt innebär att man ska tänka som att det är match, man brukar säga så som man tränar så spelar man match. Det som jag tyckte var bra var att alla spelarna förstod övningen och kunde utföra den bra, alla utifrån sina förutsättningar och utan att det blev något kaos. Det verkade som att eleverna lyssnade på mig och alla ville och kunde vara med. Nyckeln till att det fungerade någorlunda bra var att jag hade förberett mig och hade med ett papper som stöd. Det som kanske var mindre bra, att jag kanske inte höll en bra kroppshållning och med det menar jag att jag vid några tillfällen borde tänka på att inte ha ryggen mot eleverna när jag instruerar. Men man lär sig ju av sina misstag. Jag borde också tänka något mer på metoden att visa, pröva, instruera och öva.

Under vecka fyra försökte jag ta mer initiativ och bli mer aktiv som ledare, jag kände att det blev lättare att göra detta när jag kände eleverna och övriga personer bättre, detta underlättade även samarbetet, när man kände varandra bättre.

Det kändes som att jag var en bra förebild åtminstone för eleverna i årskurs 6 och 7 (hoppas jag!). Jag höll tiderna och visade intresse, vilket inte var så svårt eftersom jag trivdes så bra både med arbetet men även med personerna som jag hade att göra med. Jag vill också ge beröm till Elinebergsskolan, då det är första gången som maten har varit klart ätbar på en skola. Detta gjorde att både jag och eleverna kunde koncentrerar oss bättre och orkade med skoldagarna utan problem. De berättade t o m att skolresultaten hade förbättrats när de hade tagit in en riktigt kock som lagade riktigt god och nyttig mat.

De ska även ha beröm när det gäller rastaktiviteter där det både fanns möjlighet att välja aktiv eller passiv rast. Ville man vara aktiv så fanns där bl a en multiarena, pingisbord, basketplan, klätterställning etc. Om man ville ha en mer passiv aktivitet så kunde man gå till cafeterian där ljudvolymen var ganska låg och behaglig, där kunde man även köpa något litet att äta. Så här fanns inte mycket att klaga på, men om man ska försöka hitta något som man kan göra för att de ska bli ännu bättre med rastaktiviteter skulle de kunna vara att där fanns lite passiva aktiviteter så som ett tv-spel rum och sen kanske bara ett vanligt tv rum. Men där fanns möjlighet att välja vad man ville göra på rasten, det fanns något för alla. Och detta med att där fanns något att göra för alla är ju bara positivt eftersom om man är tveksam om man orka gå upp till skolan på morgonen men man tänker allt som finns att göra på rasterna så går man istället. Sen kan man både utveckla de sociala och psykiska med med detta eftersom man kan hitta nya kompisar när man gör aktiviteter tillsammans sen kan man också koppla bort allt annat då de leder till bättre psykisk hälsa.

Hoppas att ni har fått en bra och informativ bild av min praktik och jag kan säga att jag mer än gärna hade återvänt hit vid kommande praktikperioder!


Likes

Comments

Nu är jag äntligen tillbaka efter lite strul med olika saker, först kom jag inte in på bloggen sen har de varit mycket annat också runt om. Men bättre sent än aldrig!

Jaha då har de gått 4 veckor vilket betyder att min praktik för denna gången är över, tid går för fort för att hänga med! Nu ska jag i denna blogg försöka beskriva vad som har hänt dessa 4 veckorna.


Likes

Comments

Vecka 40 börjar närma sig, vilket innebär att min första praktikdag är strax här! Nu ska jag berätta vad jag både tror och vet kommer hända mellan vecka 40-43. De jag skrev först är mycket de jag kommer skriva om just nu, vad jag TROR! De är väldigt svårt och veta vad som kommer hända under min praktikplats, ännu mindre när jag inte ens har träffat min handledare än. De ända jag VET är som jag skrev ovan är att jag ska ha praktik mellan 40-43, sen VET jag också att de är fotboll och idrott jag ska hålla på med dessa veckorna! Så vi får avvakta och se. Återkommer med mer information när jag vet. Vi ses då.

Likes

Comments