40 minutter unna der vi bor har vi en kjempe fin utsikt utover byen. Det er en deilig "kort" tur. Mye oppover og mye svette for å komme seg opp, men det er verdt det. Er ikke kjempe lang tur, men man får veldig mye ut av turen.

Bildene er fra forrige gang Belle og jeg kom oss opp hit. Vi er så utrolig heldige som bor her. Noe helt annet enn Oslo.

​Anbefaler alle som bor nære naturen, eller en tursti; kom dere ut- det er så mye fint å se rett utenfor. Jeg liker å kunne gå ut av stier og gå egne veier, så jeg er egentlig veldig heldig som bor et sted hvor det ikke er så mange som ferdes. Og jeg har mulighet til å gå der det jeg ikke møter på mennesker. Men alle burde komme seg litt mere ut.

-Friluftsjenta

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

• 60 lesere

Fjelltur Blogg

Denne helgen så var jeg så heldig at en av mine beste venner kom på besøk til meg, her i Ålesund. Anette skal gå Norge på tvers neste år og har blogg her på nouw som Villmarkingen. Vi elsker begge å gå på turer og da kunne vi ikke la denne kjangsen gå fra oss når det var meldt ganske pent vær. Vi dro ut for en natt ute og det var utrolig herlig å koble av fra hverdagen med å gå, skravle og le sammen.

Brukte vel halv annen time opp til Storvatnet, som ligger i Stordal kommune. Det var fjell så langt øyet kunne se. Helt nydelig.

Middagen bestod av grillpølser og pinnebrød. Deigen var litt for seig så vi sleit litt med å holde den på pinnen over bålet.

Neste år, når Anette skal gå Norge på tvers skal jeg bli med en liten del av den turen, og etter denne morsomme turen gleder jeg meg veldig til å dra på lengre turer med henne. Vi vil allerede ut sammen igjen men da skal det bli mere enn en natt og da skal vi ha med hundene våre, Belle og Shira.

• 62 lesere

Hund Blogg

Nå kjenner jeg at jeg er stolt over jenta mi. Hun er nå på lån hos pappa som har tatt med hun og sønnen hennes, Killer, på jakt. Pappa har en liten jakt gjeng som drar først uken i jakta. Fikk et bilde av hvordan det har gått.

Belle(9ryper) & Killer Caliber(4ryper)

Det var litt gøy å se at min snart ni år gamle hund knuser sønnen sin. Killer er jo ung men han er en utrolig god jakt hund og da er det morro å se at jenta mi holder følge. Hun er i sine glans år og det virker som jeg har gjort noe riktig med trening av henne når hun er så flink.

• 71 lesere

Hund Blogg

Ustvedtmarkas Belle kom til verden 20. November 2007.

Vi hentet henne januar 2008 og hun var en livredd liten hund som virkelig ikke likte å kjøre bil. Hun lå bak i buret, kastet opp bæsjet på seg og gråt. Jeg fikk så vondt av henne, sa til pappa at vi måtte stoppe. Så fikk hun sitte på fanget og smørte drit og spy over hele meg, men hun gråt ikke lengre. Den første natten skulle hun sove i en liten seng ved siden av sengen min, men når hun begynte å pipe kunne jeg ikke la være. Dagen etter hadde jeg omgangssyken, men fikk tilbringe tiden med Belle så det gikk fint. Senere har hun selvfølgelig lært at hun ikke sover i sengen med mindre det er spesielle anledninger.

Og fra den første dagen har hun aldri veket fra min side, hun blir med på alt en hund kan være med på!

Hun er en strihåret vorsteh på 22-23 kilo, elsker alle mennesker og finner alltid en som kan kose med henne. Hun er en kosete, leken og sprudlende hund som gjør alt med hjertet sitt. Ingen dag er lik med denne jenta mi. Hun er sta og prøver alltid å teste meg og grensene hennes. Men hun er veldig lærevillig og hun har lært masse, og jeg har lært masse av henne.

Hun har fått meg mere ut, lært meg utrolig mye med adferd, både med henne og andre hunder. Hun lærer meg hvordan fuglehunder jakter, og jeg lærte henne agility og å gå med kløv.

Hun har hatt et kull med valper, var mye komplikasjoner så ble med det ene kullet.
Killer Caliber, Munke og Ronja

Nå er hun verdens heldigste og er på en jakt uke med pappaen min. Håper jeg en dag kan ta henne med på jakt jeg også!

• 81 lesere

Killer Caliber og moren Belle

Jotunheimen må være det fineste stedet å ha hytte. Det er så utrolige vakre omgivelser, der hytte er hytte uten innlagt vann eller strøm og utrolig dårlig dekning. Det er god avstand til neste hytte så man får ha privatliv. Jeg trives ikke like godt på hytter ved store anlegg som ligger tett i tett og har dusj og tv og alt som man har i et hus. HYTTE SKAL VÆRE HYTTE mener nå jeg. Jotunheimen er et sted med lite nedbør så man er nesten alltid sikret godt vær. Meste jeg opplevde denne uken var litt pjuskeregn til tider. Vi var her nesten en uke nå i sommer og det er så deilig å se bikkjene kose seg med å bade masse og vi dro på fjelltur en dag. Planen var egentlig å dra alene, men lillebroren min ville bli med, og det gjorde ingen ting. Det haster ikke for meg å tørre å sove alene. Det er alltid koselig med godt selskap!

Vi dro med oss lavvoen opp på fjellet. Vi gikk vel i en time og tre kvarter tror jeg vi kom frem til. Og det var en tur med KUN stigning i en og en halv time. Var så varmt oppover men det blåste heldigvis litt når vi kom oss opp at myggen ikke ble noe problem. Vi satte camp, jeg gjorde klart bålet til grilling på kvelden, og så fiska vi litt og fikk masse fisk. Fjellørret er så godt,NAM!

Bikkjene skulle egentlig sove på bakken på en plass vi hadde laget til til dem, men vi fikk begge så vondt av at dem at vi fikk dem inntil oss. Belle er ikke så stor så hun fikk plass inni soveposen sammen med meg, men Killer er litt større og litt yngre så han skjønner ikke helt den greia med å ligge helt inntil hele tiden, så lillebror sleit med å få komfort når han skulle legge seg, haha. Vi hadde jo med felt senger så vi hadde jo det forsåvidt veldig luksus, men dette var jo en litt kortere tur og bare en natt så det gikk helt fint å bære det med seg.

Når vi våknet morgenen etter, våknet jeg med Killer liggende i sengen min og Belle hadde krøpet utenfor lavvoen og satt og pep siden hun ikke fant veien inn igjen. Dumme hund, så da stod jeg like gjerne opp og ordnet bålet slik at det skulle bli litt mere behagelig for Even å stå opp senere. Men når vi skulle prøve å fiske igjen, var det helt vindstille og sola begynte å steke, så da var det bare å pakke sakene våre og komme oss ned så fort som mulig før vi ble spist opp av myggen. Sola stekte hele dagen så vi fikk sitte litt utenfor hytta når vi kom tilbake, der det blåste litt mer slik at myggen ikke ble like plagsom.

Slik utsikt fra hytta i alle retninger

​Disse finingene finnes jo ikke slitne etter en sånn kort tur, men de synes det er litt godt å  komme hjem til lekene sine.

• 108 lesere

Fjelltur Blogg

Ble nok ingen sydentur på samboeren min og meg i år, men jeg var så heldig at han ville være med på fjelltur istedenfor. Han er ikke en som er spesielt glad i turer, men syntes det var kjempe gøy å dra på fjell tur og overnatte, fiske og bare kose oss. Bare han og jeg.

Samboer med vår firbente lille frøken

Turen opp var ikke den lengste, vi kjørte vel drøye 20 min og så gikk vi oppover i kanskje en time før det flatet ut og brukte en halvtime innover i fjellet for å finne vannet. Var en kjempe fin tur, med helt passe gå vær, noen solstråler tittet gjennom skyene innimellom, og vi koste oss masse.

Første kvelden ute(vi plana egentlig 3 kvelder). Nesten ikke nedbør, vi koste oss ved bålet alle tre. Belle fikk bade så mye hun ville og var så lykkelig ute på tur. Avsluttet kvelden med grillpølser og et bål som varte helt til vi skulle legge oss. Da kom regnet.

Og regnet sluttet ikke heller.. Vi ble bliende i teltet meste parten av dagen etter og endte med å ta turen ned igjen.
Vi så ikke helt poenget i å dra på fjellet for å sitte i teltet hele dagen, så vi får ta det igjen ved en senere anledning, men forhåpentligvis litt bedre vær, hehe.

• 124 lesere

Heisann, da har jeg forvillet meg inn her og tenkte å starte en friluftsblogg/-dagbok, men det dukker helt sikkert opp litt fra hverdagen også.
Jeg er en jente på 20 år som trives bedre ute i skog og mark, enn i storbyen. Jeg elsker å gå lange turer, endten jakt, fiske eller bare overnatting i fjellet. Det som er, er at jeg aldri har satt bena i gang for å gjøre det jeg liker, men det er det en slutt på nå.

Jeg har hatt jegerprøven siden jeg var 16 år, fikk hagle til jul for to år siden og jeg har ikke fått brukt den utenom på skytebanen. Nå er det ikke lenge til rypejakta og denne sesongen gleder jeg meg veldig til for jeg har endelig fått meg en jakt partner som vil bli med. Hunden min Belle er en ypperlig fuglehund som gjør jobben for meg mye lettere, så nå tenker jeg å gi litt tilbake til henne slik at hun får noe fugl å hente også.

Men det må jo ikke bare være jakt som trekker meg ut og jeg har allerede kommet meg på to turer denne sommeren for å komme i gang med det jeg liker. Men min største hindring er at jeg er livredd for lyder om kvelden, selv hjemme i huset, så de to turene har jeg heldigvis hatt selskap.

Jeg bor i Ålesund sammen med kjærsten min og Belle. Jeg jobber nesten hver dag og skal ta to fag nå dette året før jeg skal studere videre. Hva det blir vet jeg ikke helt enda, men noe blir det vel av meg også etter hvert. Men jeg har heldigvis helger som jeg kan utnytte til å ta meg noen turer, noe jeg tror blir bra, ettersom at jeg synes at det er mye morsommere enn å dra på byen og drikke meg full. Kombinere jobb, skole og villmark blir spennende. Gleder meg!