Frida Fransson kontakt: friidafransson@live.se

Ja, jag är redan uppe trots att det är söndag samt att min helg börjar nu.. Ni ska veta att det har varit ett par tuffa dagar att ställa om sig till svensk tid och om måns då börjar jobba klockan 6 på morgonen så är det svårt att somna om när klockan egentligen är lunch (12) i Thailand. Vi har varit som små zombies som jobbat och när vi kommit hem har vi ätit, duschat och sedan har det blivit sängen direkt vid kl 9, och då klockan är 3 på natten i Thailand!! Jag måste dock säga att jag kände stor skillnad igår då jag kunde vara vaken på kvällen mycket längre men icke kan jag somna om på morgonen ännu! Rätt skönt att stiga upp kl 6 och inte känna sig ett dugg trött ändå, haha! Nog om det!
Idag är det söndag och jag har två lediga dagar framför mig. Min dag idag kommer bestå av the sims 4 spelande, några timmar i stallet och julskyltning tillsammans med Måns. Ja jag är verkligen en simsnörd och har alltid varit och nu när de hade 67% rabatt under black friday kunde jag ju inte låta bli att köpa det! Riktig tönt jag vet, haha!
Morgondagen kommer i stort sätt bestå av ett tandläkarbesök och stallet, och sedan får vi se. Har ju egentligen en del att göra med mail som ska skickas iväg, resväskor som ska packas upp, en film av Thailand som jag ska sätta ihop, fler bilder och inlägg jag ska visa här.. så det blir väl något av detta också! Vad ska ni hitta på dessa dagar?
Håll utkik senare idag för då kommer mina black friday köp upp!

Hittade 4 otroligt söta valpar i Thailand! Kanske ska skaffa hund år 2017?..

Dååå är vi äntligen hemma mina vänner! Och ja jag säger äntligen då både jag och Måns hade lite hemlängtan de sista dagarna, hihi. Man saknar rutin och sin vardag och när vi gjort i princip allt vi känt för att göra där så ville vi bara hem. Men vi har haft en helt fantastisk resa och jag har så mycket mer att berätta och fler bilder att visa er! Så det är bara att hålla ut.
Vi kom hem igår vid halv 4 på eftermiddagen och gjorde inget mer än att mysa med båda våra familjer och berätta om resan och sedan gå och lägga oss vid 10. Klockan är ju 6 timmar fram i Thailand så när vi kröp till sängs var klockan egentligen 4 på natten där. Snacka om att vi var trötta!
Idag steg vi upp vid halv 9 då Måns skulle iväg och jag var tvungen att stiga upp samtidigt då då min telefon inte gick och ladda igår, så jag kunde inte sätta något alarm.. Vet inte varför och har inte haft problem med det innan, men den funkar halvt nu igen i alla fall. Idag står det i övrigt bara jobb på mitt schema. Hade väl egentligen bara velat lata mig idag och plocka upp all packning o.s.v. men nu är det slut på såsandes och dags att komma tillbaka till verkligheten😉 Ikväll ska jag i alla fall bara ta det lugnt och packa upp väskan om jag orkar samt kolla på paradise hotel och lite sådant som man missat nu när man varit iväg. Blir en riktig myskväll på mitt juliga rum alltså!
Vi hörs snart igen!

Hej på er! Det var ett litet tag sedan! Har passat på att ta vara på tiden här i Thailand då vi åker hem i övermorgon. Vi har dock hunnit med en del sedan vi pratades vid sist; Similan Island snorkling utflykt, shoppingutflykt, Måns födelsedag och fiskning, så jag har mycket att visa.
Tänkte börja med att visa lite bilder från vår andra snorklingutflykt som blev till Similan Island. Sååå jäkla fint ställe! Lite sämre snorkling än Phi Phi Island men här var vackrare stränder. Har seriöst aldrig sett så blått/genomskinligt vatten som på de ställena vi var på under Similan utflykten!
Lovade att ha bättre koll på vart vi var under denna utflykt men måste tyvärr säga att jag inte har det denna gång heller.. Tror till och med att jag vet sämre, haha. Man blir så insatt i det man gör just då och på de fina ställena så man lyssnar inte riktigt på var man befinner sig. Jag kan i alla fall varmt rekommendera en trip hit också om ni är i Thailand. Helt fantastiskt!

Första stoppet

Andra stoppet

Tredje stoppet

Fjärde stoppet

Hej på er! Tänkte berätta för er som är nyfikna på utflykten jag och Måns gjorde häromdagen till Phi Phi Islands.
Dagen började som sagt tidigt då vi blev upphämtade redan 05.00. Vi åkte då minibuss, tillsammans med några andra, in till Phuket där vi sedan skulle ta båten ut till de olika öarna. Vi hade lyckats missa en viktig detalj där på morgonen då man tydligen skulle boka frukost i förväg, så den blev vi utan och det var sååå jobbigt för mig haha.. Är alltid vrålhungrig när jag vaknar och är varken särskilt pratglad, pigg eller så trevlig förens jag ätit ;) Dessvärre fanns det inte något runt om kring heller så vi kunde köpa något, så det fick bli det enda vi hitta = chips. Inte så bra start på dagen alltså, men den blev bättre!
Tyvärr kan jag inte säga exakt när vi var var och vad vi gjorde där o.s.v. då varken jag eller Måns kommer ihåg exakt och då vi vet att vi inte åkte enligt schemat i broschyren. Men de stränderna vi var på hette Maya Bay (där Leonardo DiCaprio spelade in "the beach"), Loh Mah Bay, Monkey beach, Peleh Cave och så släpptes vi av i vattnet 2 gånger för snorkling. Jag och Måns hade ingen aning om att utflykten var så lång som den var. Vi var på totalt 6 olika ställen och vi trodde att det skulle vara typ 3 haha. Trötta var på när vi kom hem kan jag säga men det var också en fantastisk upplevelse som vi sent kommer att glömma. Så otroligt fina stränder, rev och fiskar. Vi såg seriöst hela filman "Hitta Nemo" i vattnet!
Imorgon bär det mot nya äventyr, då är det Smilian Island som står på tur. Skulle tro att det är en liknande utflykt som till Phi Phi Island, men det kan ma ju inte få för mycket av! Ska se till och ha lite bättre koll på vart vi är så jag kan berätta för er mer specifikt. Men jag kan säga såhär, om någon ska till Thailand så tycker jag verkligen att ni ska besöka Phi Phi Island!

Båtfärden

Första stoppet

Tredje stoppet

Fjärde stoppet

femte stoppet

The viking cave som vi tittade på lite snabbt

Det sjätte och sista stoppet

Hej på er! Idag har det varit en solig morgon men en lite regnig eftermiddag, det har till och med åskat lite. Rätt skönt på ett sätt då vi börjar bli lite röda trots att vi smörjar in oss med solfaktor 30 flera gånger om dagen och ligger en del i skuggan.. Inte lätt med 31 grader och sol, hehe ;)
Nu under eftermiddagen har vi passat på att testa våra nya specialcyklop, gått en lååång runda längs stranden, fått en aloe vera/after sun massage och bokat vår första utflykt som blev till Phi Phi Island. Taxin/bussen kommer och hämtar oss imorgon 05.00 och efter det kommer vi spendera hela dagen på olika stränder med massa snorkling och annat. Vi ser verkligen framemot detta och jag hoppas att de ställen vi ska till är lika fina som de ser ut att vara på bilderna. Min kamera kommer såklart att hänga med och Måns vattenkamera också.
Här kommer lite bilder från i eftermiddags/kväll som vi tagit med Måns kamera. Nu väntar vi på room service och sedan blir den en bra film till den goda maten. Efter det väntar sängen då det kommer bli en tidig morgon imorgon!

Heeej på er! Nu ska jag och Måns avsluta vår första dag i Thailand med en god natts sömn. Blev inte mycket av det på flyget då det var såå trångt. Vi hade egentligen bokat med extra benutrymme men någon timme innan vi skulle ge oss av fick vi veta att de bytat flygplan och då fick alla åka ekonomiklass. Haha, låter lite väl negativt nu va ;) Men i övrigt är vi supernöjda med allt hittills! Vi kom till hotellet vid 9 på morgonen och började med att äta frukost. Sedan blev vi skjutsade till vår Bungalow som vi ska bo i och den var verkligen sååå fin! Ja ni ser ju själv på bilderna, mer behöver jag inte säga! Efter att vi kollat in vårt "rum" gick vi ner till stranden och var där i ungefär 1 h, sedan gick vi till en av poolerna och var där ungefär lika länge, sedan käkade vi lunch på en jättemysig liten restaurang och direkt efter det tog vi en thai massage. SÅ SKÖNT! När det var klart gick vi tillbaka och duschade, sov i någon timme och nu har vi nyss varit och ätit. Vi är verkligen trötta och har haft det väldigt svårt för att hålla oss vakna, så det ska bli skönt med några timmars sömn. Det är ju trots allt 6 h skillnad mellan Sverige och Thailand.
Imorgon väntar en ny dag av lugn och ro samt en massa planerande för kommande dagar. Vi hörs snart igen!

Såhär kaos var det på mitt rum när vi höll på att packa kvällen innan avfärd..

Påväg till flygplatsen

På flygplatsen

Vår bungalow

Jag och Måns undersöker hotellet och stranden

Ni kan se att vissa bilder har lite sämre kvalité och att de är fisheye-formade och det är för att vi testar Måns actionkamera. Bilderna har väl ingen superkvalité som sagt, men jag gillar fisheye känslan! Dock är det mycket bättre kvalité när vi filmar med den, så det får bli filmkameran helt enkelt!

Idag är det sista dagen i kalla Sverige, sedan bär det av till Thailand för att njuta i värmen i 16 dagar. Tror inte att någon förstår hur mycket jag längtat och hur glad jag är över att det äntligen är dags! Känner mig som ett litet barn på julafton!
För ungefär en vecka sedan fick jag och Måns ett mail om att det hotellet vi egentligen skulle på på inte är "färdigt". Det var tydligen under renovering när vi bokade och de har en bit kvar. Därför har vi blivit inbokade på ett annat hotell som inte ens ligger i Phuket, dit vi tänkt åka från början, utan det ligger längre upp, i Khao Lak. Först blev vi väldigt arga men när vi gick in och kikade på det nya hotellet blev vi väldigt positivt överraskade, asså vilket ställe vi kommer bo på! Ni ska få se! Jag kommer ha med mig både data och kamera så om där är bra internet kan ni förvänta er mycket uppdatering. Måns har dessutom köpt en actionkamera (som en GoPro typ) så vi kommer filma hela resan och sedan kommer jag klippa ihop en film av den. Wiii snart dags!
Ikväll blir det firande av Måns och pappa då det kommer vara fars dag när vi är iväg och dessutom kommer Måns hinna fylla år några dagar innan vi åker hem. Ni får ha en fortsatt fin söndag allihopa! Själv ska jag nu bege mig ut i stallet för att rida.