I mitten på september ansökte jag till Pau; skrev ett "universitets-personligt brev". Jag gör det ärligt talat för att jag älskar franska, vill se en ny plats och ha kul. Så skrev jag inte i ansökan ;)
I slutet på oktober tyckte jag att svaret dröjde så länge. Det var ju bara jag som hade sökt. Varför skulle jag inte fått platsen? För att jag ses som olämplig, eller för att min ansökan var så dålig? Det visade sig att ett mail inte skickats (kommit fram) till mig, fick jag veta när jag mötte samordnaren i korridoren. Hon hade skickat det försvunna mailet en vecka efter att jag sökt. Jag skulle ha svarat ja för en månad sen eftersom att Pau har en sista ansökningsdag! Som tur var så hade inte ansökningstiden dit gått ut!

• 0 Readers

Maj: Namibia. bra!! En riktigt bra start på sommaren!
Juni: mycket jobb på Arlanda med världens bästa kollegor. En sväng till Dalarna. Vätternrundan i mysiga Motala.
Juli: mycket jobb. Dalabesök för bröllop och Vansbrosimningen där vi slog personbästa hehe.
Augusti: Nice med Malin. Alldeles för varmt, så pass att jag inte stod ut. Men superkul och ett trevligt litet äventyr. En Gotlandstur där vi inte lyckades se så mycket som vi ville, och väldigt kallt. Men som det mesta var det väldigt kul! Och en avslutande RixFm-festival i Kugsträdgården.

• 2 Readers

Ställena man kunde välja på att åka till var Paris, Lyon eller Pau. Paris har jag varit i säkert tio gånger. Det är dessutom för stort och, ja, för osäkert. Lyon bodde jag nära då jag var au pair, eller 2h bort låg det, men det är ju ändå i samma området. Det är alltid kul att se någon ny region och i Pau är mindre och universitetet har aldrig innan haft en utbytesstudent. Dit får det bli!

• 2 Readers

Första dagen i skolan berättade samordnaren i franska att vi som läser franska B har möjlighet att åka till tre olika städer i Frankrike som utbytesstudent.
"Jaaa, det ska jag!", tänkte jag.
Men jag ändrade mig. Ska jag till Frankrike, och studera, en gång till...? Jag kanske inte ska "slösa" en termin i ett land jag redan bott i, det vore roligt att åka någon annan stans.
Två veckor senare ändrade jag mig igen. Vill jag jobba i Frankrike så måste jag bli bättre i franska och hur blir jag bättre om jag inte åker dit (på heltid)? Snart examen också och har man möjlighet att vara utbytesstudent så måste man ju 😀
Jag skrev ihop en ansökan och kollade upp kurser, sen gick jag till samordnaren och pratade.
"Hur stor är chansen att jag får åka..?"
-Väldigt stor. Deadline är om två dagar, ingen annan har sökt och dit du vill har vi två platser.
Jippi!!!

#1 Söndag- måndag 14-15 maj

McDo-middag, middag på planet, frukost på planet (inga lås på continer-toaletten och äckliga toaletter i Etiopien, plus att vattnet tog slut…), frukost på nästa plan, lunch på planet.

Vi gick till Mall i Windhoek, hittade lite snacks (och en blå militärrygga). Imorrn åker vi med ett franskt par till Etosha, 7:00 😉 Vi hittade dem i incheckningsboken.

Tisdag 16 maj

Ok frukost, jättesnälla fransmän, tog kort på springbockar och vårtsvinsrumpa, de lämnade oss i Otjiwarongo efter att ha varit på en så kallad marknad, vi räknade med att ge 1000 NAD (670 sek) men de ville absolut inte ha. Vi fick hjälp på turistinfon, sen skulle vi leta minibuss men stoppades av polis, det var tydligen för farligt att åka med taxi/buss/gå runt. De försökte ringa efter skjuts, till slut hamnade vi inne på polisstationen och flera poliser hjälpte oss otroligt rörigt, en polis satt och höll på med ammunition till sitt vapen. Till slut skulle en polis köra oss, vi skulle sätta oss i en polisbil (med fyra andra poliser) och åka till en annan bil. Plötsligt skulle vi inte ta den bilden, utan skulle tillbaka in på stationen. Till slut hade vi två chaufförer att välja på. En polis i en tvåsitsig bil, eller en random i en gammal liten bil. Vi valde till slut polisen. Vi satt ihop trängda på ett säte i nästan 2h. Livrädda.

Äntligen kom vi fram till vårat hotell nära safariparken. Vi betalade honom 2300 (1500 sek). Hotellet var väldigt mysigt, och de har hjälpt oss fixa safaritur inför imorgon. Däremot vet vi inte hur vi ska ta oss härifrån på fredag.

.#1 Under onsdagen 17 maj åkte vi på en FANTASTISK safari med ett australiensiskt-kenyanskt par och våran guide Eddi- som var superbra: passionerad och kompetent. Safarin kostade 750 NAD (500 sek) och vi fick se lejon, minst 7 st, 100-tals zebror, gnuer, sjakal, giraffer, sringbockar, jordekorrar, strutsar och elefanter. Det var underbart, fantastiskt magiskt att sitta med en fleecefilt i soluppgång (nästan), och sen se massvis med djur i ett plant, öde savannlandskap i en öppen jeep som susar fram i 50 km/h =) ❤ EN AV VÅRA BÄSTA DAGAR!! Lyckliga!!

(Rebecca fastnade med bältet x,D)

Frida fick en kycklingmacka 45 min för sent, och inga noshörningar, annars perfekt =)

Vid middagen gick vi runt och frågade om skjuts…inga napp så även om maten var superb hägrade orosmål om ”hemresan” till söder. Väl i Swakop har vi bestämt för att ordna turer att följa med på.

Nu, torsdag 18 maj, fixade vi Frankisco från flygplatsen att hämta oss 08 (!), kanske 4h härifrån. Avstånden är sjukt stora! Etosha- Swakopmund 50 mil!

Vi fick en relaxdag vid poolen i lugn av Fransis skjuts (bara han dyker upp nu då…).

Fredag 19 maj

När man överlycklig av 2500 NAD (1600 kr) Etosha- Swakop och överhör Franksios prata i telefon och säga ”2500 NAD each”… Vi ska inte älta och så men >=/ Svettigt värre när vi susade fram i 170 km/h i ökenlandskap till afrikanska toner. 4,5h hit. På bensinmackar har de en tankgubbe, en putsare m.m =)

Hotellet ~300:-/p.p, fint, gym, pool, bastu, tv, balkong. Vi såg solnedgången från rummet efter en promenad längs tlanten och i stan, som verkade lugn och mysig.

Lördag 20 maj

• -Prat med fransmän på trappen
  • -Tur vid Skeletonkusten med pratkvarnsamerikan, en angolian-portugis och en tysk-namibian
  • -Henzies Bay, f.d sandstormar, kaffestopp, ett vrak, meterologlektion, sandstup vid strand, historielektioner, lav, sälkryll, toalett utan vatten, 42 grader hike uppför ökenberg bland dolda giftormar, lunch med nachos och (för de andra) 4% öl vid pacto…någonting..vid vägkanten (där folk tutade av iver! Väldigt populärt i Namibia), fattigdomskvarter.
    Vi fick tips av amerikanen och Swakopmundaren på reserutt och företag. Hardcore backpackers =)

Söndag 21 maj

Kollade serier i sängen, trötta. Planerade veckan, gick sådär strandpromenad, stora vågor, surfare. Läste på en bänk. Åt seafood (biff, räkor, calamari (95 kr) och gyros (45 kr)) på stranddäck.

Gymmet stängt så vi svettades ikapp på balkongen tills solnedgången, sen chips, choklad, nya kakor och film =)

Måndag 22 maj

Båttur på havet via Walvis Bay (vi var tydligen ovanligt i tid för turister/hotellet ;) ). Sälar, ostronskördar, delfin, TVÅ glas champagne, ostron (vi var i centrum för tt vi var de enda som inte smakat ostron) + köttbulls-räk-pizza-friterade grejer. Ca 420 kr för allt. Vi blev halvt lovade sälar båten, sjölejon, valar, sköldpaddor, det va det enda dåliga. Guiden kunde bra engelska, gulliga springpojkar.

Sen pratade vi med turistinfo, som vanligt: ”jag skulle kunna ringa och höra med en kille…”. Tystnad. Men ring då?!

Vi gillar swakop nu, känner oss hemma. Åt på samma restaurang vid havet (räksallad -65 kr inkluderat lokal dricka, fishfngers 30 kr).

Inget Sussvlei :I men vi ser saker ändå =)

Vi skulle checka ut, men checkade in igen på Bon Hotel =) Rum 34- två toaletter oh soffor, större än 26 kvm!

Onsdag 24 maj

Igår vaknade vi och redan då var det supervarmt. Vi hade bokat fat bike för 350 NAD var kl 14:30. Oäkra på om vi skulle klara hettan (minst 32 grader) åt vi på ett mysigt café (sallad för 55 NAD) innan vi bestämde oss för att prova cykla.
Cykla i sand, hur kul? Jättekul! Och häftifa vyer! Mycket går åt pipsvängen med våra planer, men väldigt ofta blir det magiskt bra! Rebecca fick sätta sig i sanden (bland skorpioner och ormar…), Frida cyklade nedför sanddynerna, guiden var väldigt, väldigt bra! Vi fick t.o.m. bo i hans guesthouse och få gratis skjuts till Windhoek av hans familj sista dagen =D Lyckobubbla!

Vi har då och då strosat, shoppat, fönstershoppat att vi nu kan de flesta gatorna i trevliga Swakopmund =) Fast vi har tappat bort zebrahuvudets affär (souvenir). T.o.m. stamhak har vi.

Vi skippade också sandboarding, men vi har ju varit en del i sanden, och det skulle vara som snowboard och det har vi ju provat…

Torsdag 25 maj

Vi gick 3 km från Bon Hote till vårat nya guesthouse (cykelmannens). Kom till ett hus med grind som det inte stod något om att det var ett guesthouse på. Såg även tre stora hundkojor. Plingade på och då kom en dam med två söta hundar i släptåg. Vi fick se rummet, helt okej- dock en spindel i taket (Baba) och så skulle tanten ha en dörr in til oss upplåst :/
Vi gick och åt frukost/lunch och shoppade i ett fint shoppingcentrum. På caféet jobbade minst 9 personer, maten skulle ta 20 min enligt menyn (!), en av de anställda gick runt med en unge på höften, och för att få nät så höll de kortmaskinen upp i luften. Lite kall dag. Toasten var alldeles för mycket (från caféet)(mycket ost, ägg, bröd…). Senare åt vi även take away i form av calamaristrips (usch!) och fisknuggets+ donuts, cocoskopp…blev lite för mycket. Upptäckte även att familjen hade en hund till och fyra katter ❤ (De skulle även åk och köpa en katt till). La oss i sängen vid 18 och kollae serier. Myror i kylskåpet, men annars mysigt. Väääldigt varmt i rummet på natten.

Fredag 26 maj

Började med frukost i deras stora fina hus (!!) med två dregglande hundar bredvid oss. Frida njöt av damens ”gratäng” med färs, ägg svmp, lök.
Vi samåkte med damen och hennes mamma, cykelmannen skulle visst inte med. I bilturen pratade (frågade) faktiskt tanten oss grejer! Ovanligt.
Vi stannade vid en mack, och en Biltong (för torkat kött). Hon körde en omväg till hotellet, och fick 200 hemliga dricks.

På Gardens Guesthouse checkade vi in vid 15, sen tog vi en Fanta och en Gin&Tonic (för ca 18 kr..!) och spelade kort framför brasan till mörkret =) Mysig avslutning! Vi åt på hotellet (bacon, gråbrun korv, kyckling, potatissallad, sallad) och kollade serier till 23 (brukar gå och lägga oss 20-21 här).

Lördag 27 maj

Vi började dagen med att beställa blombud till mamma =) En sightseeing-hopp upp/hopp av-buss-broschyr låg i vårt rum och vi tänkte åka med, lite för ett säkrare sätt att ta oss runt. Det var ”stängt” på helgen så vi gick till shoppingmallet som planerat. Där var det fullt av folk och dans och som ett helt annat Mall än sist!
Rebecca shoppade massor, Frida letade zebran. När vi var klara i Mallet sulle vi ta en tur på gågatan. I en av affärerna gick Rebecca iväg och provade kläder, det enda stället där det inte fanns ”klädvakt” eller kö. Frida var kvar ute i butiken, då kom en kille fram till henne och höll fram en blus mot henne och sa att han skulle se/mäta sin systers storlek, han var lite väl på och höll på lite väl länge för att vara från Namibia, samtidigt backade hon in i ett klädställ och vänder sig om och ser en man stå hukad lite väl nära ryggsäcken. Frida backar från dem för att hon inser att de försöker stjäla, men mannen med blusen fortsätter, då springer hon in till Rebecca i provhytten.
Sen när vi var klara i provhytten så gick vi ut och då möter en dam från butiken upp oss och säger att vi måste vara försiktiga för aatt det var två män som hade följt efter Frida mot provhytterna. Sen kom två damer till och berättade att det är så de rånar, och att vi måste ha ryggsäcken på magen.
Vi skyndade oss, skärrade från butiken, tillbaka in i gallerian och in och åt lunch/middag och misstänkte alla män. Vi åt kycklingwrap och sen våfflor, mumsigt! Sen gick vi med raska steg tillbaka till hotellet, dock kände vi oss inte så otrygga. Vi avslutade kvällen på hotellrummet, tänkte först kolla film, men var bara afriknskt, så det blev serier.

Söndag 28 maj

Fransisko var tidig som vanligt (hehe), vi fick, efter lite tjat, ut våra boardingkort av hotellpersonalen, sen åkte vi med ett sydafrikanskt par mot flyglatsen. Åkte förbi de sista vyerna av Windhoek och Namibia. Slut på äventyret och en lång och inte så agreabel hemresa med Ethiopian. Dålig sömn, dålig mat, ohjälpsam personal då bältena inte fungerade.
På flygplatsen i Windhoek hittade Frida sin zebra och för det lägsta priset!

Väl hemma tvättade vi och tog powernaps efter powernaps i soffan framför serier.

Jag läste en blogg där en tjej var på surfskola. Jag tänker tillbaka på min surflektion i Panama. Jag var rädd för det djupa vattnet. Vi "skippade" teorin för att läraren förstod att vi alla ville ut och prova på riktig surfing. Trots att vi bara var 2 (eller var vi 3?) personer så var lektionen väldigt opedagogisk. Vi blev tillsagda att inte komma för nära de stora stenblocken, för där var vattnet för grunt.

Känslan jag hade efter att ha jagat en våg, trots att jag absolut inte kunde efter 2h praktik, totalt sköljts över av stora vågor, hamnat långt under ytan, tillslut kommit upp till ytan för att inse att jag inte såg en enda människa men stenblocken som var för nära mig var....panik! Efter det höll jag mig utanför vågornas område och låg och guppade på brädan tills timmen var slut. När jag guppade på brädan tänkte jag på hajar som, om de skulle simmat under, hade trott att jag var en fisk. När vi kom i land fick jag ryggskott. Aldrig haft så ont i hela mitt liv, jag trodde ryggen gått av!

Trots det. Funderar jag på att prova surfing i Europa i sommar. Kan jag inte bara låta det vara? Inte falla för backpacker-normen. Men jag vill ge det en chans, även om jag fortfarande är rädd för djupt vatten! Men jag insåg i alla fall att det är då större chans att man kan surfa efter en vecka på surfskola än en lektion på 3h. Pengar i sjön så att säga...

Bild ett är från Panama. Bild två är inte jag.

Det kan ju lätt bli lite tyst när en resebloggs skribent inte är ute och reser... Varför reser jag inte? Jag fortsätter plugga, men nytt ämne i ny stad och så en flytt till egen lägenhet, så mina resepengar gick väl till det. Och mitt pass gick ut i augusti. Men nu är nästa resa bokad! Man får ju passa på när ens (hittills) en-gång-om-året-resande syster säger "jag vill resa. Nu!" i februari och jag lyckas hitta två veckor där det är möjligt att resa utan att missa för mycket i skolan. Hennes kompis hade då bokat en volontärresa till Afrika och vi spånade om det.

Vi fastnade för Tanzania där en kompis till mig har varit på internship och verkligen gillade landet, men också Mozambique då vi reser för de vilda djuren och naturen. Och lite Botswana. Eller ska man ändå ta Asien, Sri Lanka vore häftigt. Eller Filippinerna. Men dit vill mamma med och hon kunde inte resa den här gången. Och Europa har ju ändå sin charm. Svårt val. Men det är faktiskt bra att resa till Afrika med någon man känner och trivs med. Afrika liksom. Det är inte som en backpackingresa i Asien där naiva ungdomar tar dagen som den kommer (hehe), inbillar jag mig.

Men nu är alltså resan bokad... Vacciner fixade, resebok lånad.

Vinter

Yelda och Imad gifte sig och jag spenderade några dagar i Hannover hos de och träffade tjocka släkten och deras vänner. Otroligt kul helg och spännande att få delta, som VIP dessutom :)

Jag stannade kvar i Tyskland- Berlin- och gick runt ensam i iskylan och var en riktig turist.

Vintern fortsatte med en danslektion i Stockholm, där jag mer satt och hejade på R och M.

Jag var en av de +1400 sökande till socionomprogrammet vid SU, och en av de ca 200 som blev antagen!

Pappa kom och vi var på Mamma Mia the party och åt semla.

Jag fick fruktansvärda smärtor och stelhet i ben och fötter som höll i sig över en månad. Pernilla blev den som hjälpte mig!

Jag träffade också henne och barnen i Solna och spelade bowling, och jag fick sen se barnen skjuta pilbåge.

Mamma kom till Stockholm med sin brutna fot och vi var och såg Len PH live.

Våren

Maltaresan! Det bästa med universitetet är kanske flexibiliteten, så att man faktiskt kan sticka iväg en vecka och tentaplugga (läses självklart "tentaplugga"...). Allt var så bra, speciellt att jag och R slapp kompromissa eftersom vi hade samma plan med resan. Bästa resepartnern!

Sommaren

Min cykel kom tillbaka efter att ha blivit stulen en månad tidigare.

Jag och gänget var på Tough Viking och Toughest, som publik denna gången...

Pappa byggde tidigare en kattbur på Väsby-balkongen där katterna (och människor) stormtrivs i solen, så välgjord att den förtjänas att bli nämnd :)

Jag och mamma bilade till norraste norr. Myggigt men mysigt.

Blombarnen kom till mig i Solna och trots avsaknaden av surfplattor så hade vi det trevligt med grillmys, muséer och Skansen.

Hela familjen samlades i Dalarna. Där körde vi gammelbilsrally i Leksand, jag och mamma var på Digiloo i Dalhalla och jag fyllde år och vi åkte rodel!

Även hela familjen var i underbara Nora. En dålig restaurang men finfina dagar med lugnet själv.

Jag köpte en systemkamera, efter 10 års önskan ;)

Angelika och Léo kom till mig och vi turistade runt på cyklar tills de tröttnade, och de fick vara med på en liten liten kräftskiva.

Jag och R körde våran nya tradition, Rix FM- festival i Kungsträdgården.

Hösten

Mamma och pappa kom till stan och vi gick på loppis, spelade sällskapsspel och umgicks.

Jag fick feber och lunginflammation och mådde så läskigt att jag trodde (nästan) att jag skulle kolavippa.

Skolan började efter ett superskönt sommarlov, första gången jag läser "en nivå upp".

Jag och R debuterade i del ett av fyra i Tjejklassikern!! Löpning i en mil, efter en kur pencillin, utan springskor och utan relevant träning. Men vi gjorde årets prestation :D

Jag och R åkte samtidigt till Dalarna för ännu en familjeträff <3. Vi gick långa promenader och jag insåg hur fint lilla byn är om man tittar ordentligt :)

Vi var på tv- inspelningar: Idol och Parlamentet. Löjligt kul! Och inte blev det sämre av att vi fick sitta längst fram på Idol!

Efter att vi varit med i tv fick vi en sminkkurs av Mary Kay ;)

Ett snökaos kom och vi köpte längdskidor.

Vinter igen

Ännu en familjeträff då mamma och pappa och också gudföräldrar och kompisar skulle på teater i stan. Vi fick också träffa svärbrors brors svärfamilj...;) Underbart med familj trots allt!

Jag fick en egen lägenhet i Uppsala, efter 6 år i kö och ungefär åtta olika adresser :D Pappa kom gladeligen (?) och flytthjälpte mig.

Julen avslutade förstås året, och den firades i Dalarna- var annars? Det blev en lång och lugn jul, men ändå för kort.

Efter år av längtan så blev det en dag i backen! Romme Alpin.

Nyår jobbade jag och promenerade hem för att se fyrverkerier.

Linnéa sov över en natt i Solna hos mig. På morgonen gick hon mot tvärbanan och Bromma flygplats för att åka till Lyon och möta upp en francos som hon ska husbila med i södra Frankrike på obestämd tid. Själv gick jag mot bussen till skolan för att ha seminarium om LSS med en seg lärare. Jag önskade starkt att få byta plats med henne!! Jag är nöjd med att gå i skola. Men ändå...ibland längtar men efter lite mer äventyr ;)

Bilder från Costa Rica, Chamonix och Genève :)

• 32 Readers

Jag skulle byta jobb, praktisera, tågluffa, åka till Norge och Nice. Jag hann inte/hade ingen lust med det. Men sommaren blev så mycket bättre! Väldigt nöjd :)

Tyskar på besök i stan!

Födelsedagsrodel i Rättvik

Nora

___________________________________________________________________________________

Småblommorna fixade grillkväll, massa muséer och bus