En vecka på Bali har flugit förbi, först spenderade vi 3 dagar i Uluwatu och sedan 4 dagar i Canggu. Nu börjar det kännas som att vi varit ute på resande fot en god stund redan. Det känns som en evighet sedan som jag var hemma i Finland och jag lever i en helt annan värld här. Jag tror det gör gott, eller jag vet att det gör det eftersom jag nu redan känner det, och så får man också mera ut av upplevelserna här.

Bali var en helt annorlunda destination än exempelvis Myanmar. Det är väldigt internationellt och "turistit" på de områdena vi besökte, men det är ganska coolt och har en skön vibe. Sist och slutligen har vi inte gjort hemskt mycket, bara sett oss omkring, tränat lite, ätit gott (såå himmelskt gott speciellt i Canggu som det kanske har märkts på sociala medierna haha). Vi har också försökt oss på att surfa lite, men misslyckades totalt några gånger då vi lite för modigt gick ut i allt för stora vågor och hamnade i "tumbledryern" både med och utan bredan haha. Det var nästan lite skrämmande hur hårt man for omkring helt vid stranden då man fösökte komma i eller upp från vattnet. Men följande dag lyckades jag komma upp o surfa lite då vågorna var mer bebis vågor, och Mike skuffade åt mig den farten som svaga jag tappert nog försökte men inte kunde åstadkomma på egen hand. Nu förstår man varför surfare ser ut som de gör, holysmoke 🔥😉

Det här var vårt boende för första natten som ser jätte mysigt ut, men utseende kan bedra. Vi spenderade exakt en natt där och så flyttade vi på oss haha. Det var mögel, luktade illa, fanns kakerlackor och var ganska shabbigt överlag. Sen förflyttade vi oss till Mamo hotell precis vid Single Fin vilket funkade perfekt!

Här på Single Fin som ligger ute på udden i Uluwatu spenderade vi såklart söndagen, där det varje söndag är sunday funday typ. Det var super skojj, vi drack Bintag och jars of Mojitos, träffade jätte trevliga människor (många från Australien såklart), dansade ute i varma kvälls breezen etc. En rolig kväll!

Uluwatu lär skall vara känt för sina vackra beachar, vilka vi tyvärr inte riktigt fick se eftersom det var sån galen stormblåst hela den tiden vi var där. Det gjorde att vattnet var suuper högt och beacharna var så gott som bort sköljda. Men vi kunde njuta några dagar ute på de små stränderna ändå.

En eftermiddag tog vi scotern med Vera och körde omkring utan att ha något mål. Då råkade vi på en beach som var världens workout att ta sig ner till, men där hittade vi de långa vita stränderna alla hade berättat om att finns i Uluwatu.

Så förflyttade vi oss till Canggu, vilket jag tyckte massor om! Det finns i stort sett bara två beachar som man hänger på, en main road som är fullpackad av en massa härliga cafeer och restauranger och små butiker som säljer såå fina kläder. Kunde lätt ha blivit här en längre tid. Vi bodde på ett jätte bra hotell som låg nära Echo Beachen och som var en lite promad ifrån main roaden och Old Man's Beach, vilket vi tyckte att var ganska skönt för man fick lite också röra på påkarna ibland.

Vi satt mycket på de olika cafeerna och åt så otroligt gott, vi tog riktigt allt ut av veckan mat mässigt haha. Vårt favorit ställe heter Betelnut cafe, där åt vi både morgonmål, ett par middagar och några lunchar! 😄 Andra bra cafeer/restauranger är The Shady Shack, Avocado, Deus ex Machina, FIKA, Crate cafe etcetc. Har aldrig ätit så mycket god mat som under våra dagar i Canggu!

Vädret var väldigt blåsigt och det var åska i luften hela vecka, vilket gjorde att vi alla kände oss konstant utmattade och tunga i huvudet. Man kände sig jätte konstig i hela kroppen och man förstod inte riktigt vad det berodde på, men det måste ha varit det tryckande vädret i en sån galen hetta. Det kändes otroligt tungt att vara aktiv, därför tog vi det mest bara lugnt och gick på massager etc. vilket var ganska härligt. Och vilken tur vi hade med vädret!! Det som skulle regna och åska en vecka i streck, men allt som allt upplevde vi kanske 1 timme av regn, och det var alltid sent på kvällarna. Annors var det bara sol!

Här på bilden ser ni hur någon kämpar med att komma upp ur vattnet och kommer om några sekunder att bli översköljd av en kraftig våg och hamna i tvättmaskinen precis vid stranden. Så steg man upp, helt förstörd och med sand precis över allt och försökte se ut som att man hade läget under kontroll.

Så måste jag ännu avsluta inlägget med några till mat bilder för att muuums!! Bali var allt som allt en jätte skön destination, men nu känner jag att jag är färdig för att se lite mer kultur och för att dra iväg på lite större äventyr igen. Jag skriver det här från Kambodja medan jag väntar på båten som skall ta oss ut till Koh Rong på södra kusten. Sedan åker vi upp till Siem Reap för att se Angkor Wat. Har ingen aning vad som väntar på oss där men det blir jätte roligt att uppleva något helt nytt igen.

Efter äventyren i Myanmar gjorde vi en pit-stop i Kuala Lumpur för ett par dagar, mest för att få njuta av ett ordentligt hotell rum där vi kunde tvätta kläder och vila ut efter hostell livet. Jag visste ganska lite om KL från tidigare och hade inga förväntningar alls, men jag måste säga att jag var väldigt positivt överraskad. Staden är väldigt städig och fräsch, är inte för befolkad och man känner sig trygg både på dagen och på kvällen. Den är jätte utvecklad och ganska västerländsk på många sätt. Maten är jätte billig både i matbutiken och på restauranger, och skitgod är den dessutom. Testade till exempel Nasi Goreng som är en traditionell Malesisk maträtt som (suprise suprise) är en variation av ris med höna/seafood. Vad som skiljer Malesiens risbetonade maträtter från resten av Asiens är kryddorna de använder, o smaken blir helt någon annan. Jag är ganska faschinerad av hur man kan skapa så många olika maträtter av bara ris haha. Men överlag får KL två tummar upp av mig, speciellt maten som är väldigt spicy och mumsig, just the way I like it.

Turistande oss såklart lite och besökte bland annat de välkända Petronas Twin Towers, som är de högsta Twin Towers i välden. De var faktist maffiga och ganska coola. Snyggast var de dock senare på kvällen liksom resten av staden som lystes upp såså fint efter att solen gick ner.

Vårt resande har börjat med ett ganska högt tempo då vi har flytta på oss var annan natt, sett och gjort en massa och överlag varit igång typ varje sekund av dagen. Det har varit jätte roligt och under bara en vecka har jag fått ut en massa av min tid i Asien, men vi tyckte också att det var ganska så skönt att bara få slappa vid poolen och inte göra nånting alls. KL uppfyllde sina krav fullständigt.

Inle Lake är en by som omringar en stor sjö. Sjön i sig är vacker, och framför allt soluppgången är värd att se där ute. Men utöver det finns det ute på denna sjö ytterligare byar som helt och hållet alltså är byggda på vattnet. Vi besökte den lokala cigarr producenten, blacksmithen och vävaren. Vi blev även bjudna på lunch i ett av husen på sjön varefter vi fick dra ut med kanoterna som dom rör sig med mellan husen.

Vi kom tillbaka från turen på sjön i perfekt tid för att se solnedgången som är väldigt fin vid The Winery som är en vingård en bit upp i bergen.

Inle Lake är ett kiva område att uppleva, men det kan man bra göra på en (lite längre) dag. I Bagan kunde man däremot ha stannat i en vecka haha.

Vid solnedgången åker man ut till något av templen och klättrar upp på det för att få den bästa vyn. I bästa fall är man helt ensam, men även om
man har sällskap av någon annan är upplevelsen oförglömlig.

Sista morgonen vaknade vi riktigt tidigt för att se den mycket omtalade luftballongs soluppgången före vi skulle hoppa på bussen till Inle Lake. Definitivt den bästa stunden i Bagan, det var helt magiskt.

Den första kvällen i Bagan spenderades ute på sjön där vi kollade på solnedgången med en drink i handen. Senare blev det Chinese New Years party på hostellet vilket var skitroligt. Vi träffade andra backpackers som hade råkat bo i Seoul, var av en av dem kommer till och med att bo där ett halv år till vilket är jätte skoj. Fick ännu mer fiilis för staden efter att ha umgåtts med dem.

Andra dagen hyrde vi electro bikes och körde omkring till de olika templena. Världens bästa transportmedel för denna stad haha. Bagan är fullt av så otroligt fina områden, vilka som hemskt nog håller på att försvinna sakta (?) men säkert. Skulle rekommendera staden till vem som helst och komma tillbaka anyday, men snabbt. För bara några år sen fanns det ännu 4000 tempel, och idag bara 2240..

Vår första destination på resan var Yangon. Staden är hektisk och relativt outvecklad, men har trots det mycket att erbjuda. Vi träffade jätte vänliga människor den första kvällen som erbjöd att möta upp oss följande dag för att visa oss runt. Det gjorde så att vi hann se det mesta som är värt att se i Yangon under den enda dagen vi spenderade i staden. Eftersom början på dagen gick så felfritt, fyllde vi upp vår stresskvot mot kvällen istället. Vår resa till bussen som skulle ta oss till Bagan blev alltså minst sagt intensiv. Vi körde värsta Amazing Racet då vi sprang över Yangons gator med rinkkorna på ryggen och svetten i pannan för att vi skulle hitta fram och hinna med. Efter att ha tappat hoppet ett par gånger hoppade vi äntligen på bussen som vi med hjälp av våra nya vänner fick att vänta på oss. And then we were off to Bagan!

Här sitter vi 4 väldigt trötta resenärer på Bangkoks flygfält och väntar på ett försenat flyg till Yangon, Myanmar. Har sovit 5 h på de senaste 48h och sprungit fram och tillbaka en hel del för att sköta det praktiska. Det känns otroligt bra att vara påväg, och att ha möjligheten att få resa med detta sällskap! Jag är så himla ivrig och spänd. På grund av min sömnbrist känns det på samma gång ganska tungt i hela kroppen och såklart lite tungt helt mentalt också. Speciellt den dag då vi skulle åka kändes konstig, men den största stressen släppte direkt då vi steg på det första planet till Bangkok. Har ingen aning vad som väntar och det är det magiska.