Allmänt

Blir inte att jag skriver så mycket här nu, dels pga mycket jobb men också för att jag använt denna blogg som en reseblogg (förhoppningsvis blir det bättre uppdatering i höst wiiiie). Tänkte iallafall dela med mig av lite bilder från mobilen. Bla från diggiloo, roadtrips och fina sommarkvällar!

Allmänt

Oj vad dålig jag har blivit på att blogga sedan jag kom hem, men det händer så mycket och på samma gång nästan ingenting så jag glömmer bort detta.

Nu har jag varit hemma i ungefär 1,5 månader! Halva tiden som vi var borta, så sjukt. Och trots att det är härligt med sommar i Sverige, att träna och äta vettig mat och slippa leva i en väska så börjar jag längta tillbaka. Kanske inte till Asien, men till själva resandet.
Att ha som vardag att upptäcka nya platser, träffa på människor ifrån alla världens hörn och inte ha några måsten. Planera livet vecka för vecka. Vart åker vi då?

Bild ifrån en av alla kvällspromenader jag tagit.

Men nu är jag ledig denna vecka och på fredag åker jag till Göteborg!!! Ska bli så härligt, ha verkligen längtat tillbaka sedan jag var där på summerburst, Sveriges bästa stad?

Jag iordningfixad innan utgång på midsommardagen och en kvällsfika i solen.

Jag börjar även fundera på vad jag ska hitta på när mitt sommarschema tar slut i slutet på augusti. Just nu lockar Norge rätt mycket samtidigt som jag funderar på om jag ska söka jobb och bo kvar här hemma och spara pengar lite till. Det enda jag vet är att jag vill resa nästa vinter/vår igen, och att det till det behövs pengar haha. Men jag har hela sommaren på mig att klura på det, och hur jag än gör blir det alltid bra i slutändan.

Nu tänkte jag visa er Lite bilder från mina senaste veckor här hemma.

Min bästa kompis har tagit studenten!!! Bästa hon. (Uttjatat men så sjukt att det är två år sedan det var jag som tog studenten)

Dagen efter åkte jag och mamma till Västervik för shopping och glassätande.

Studentmottagning!

En glass på campingen.

Midsommarafton, jag jobbade några timmar och sedan åt god mat och drack vin hela kvällen.

Nu ska jag städa, börja kolla igenom packningen till Göteborg och sedan ta en promenad med en go podd i lurarna.
Hoppas ni får en fin dag.

Allmänt

Idag är det alltså en månad sedan jag kom hem från mitt livs äventyr i Asien. Helt sjukt egentligen, men det har bara varit skönt att vara hemma.

Jag har som sagt hunnit börja på ett nytt jobb, det är mycket nytt och många nya grejer att hålla koll på men det är kul och jag lär mig mer och mer för varje dag. Jag har hängt med kompisar och familj och njutit av det fina vädret som varit här hemma, ätit en massa god mat och tränat.

Älskar att syrenerna börjat blomma, det luktar verkligen sommar!

I lördags gjorde jag något sjukt roligt och något som jag velat göra länge, nämligen gå på summerburst! Klockan 11 tog jag tåget till Göteborg och hade världens roligaste kväll. Tog dock bara två bilder under kvällen tror jag förutom de som jag Tog på snapchat men de hann jag inte spara. Det tyder väl dock på en bra kväll, att man knappt rört telefonen?

Har även gått och blivit kär i Göteborg, trots att jag bara var där i knappt ett dygn. Så nu har jag bestämt att nästa sommar måste jag bo där!

Efter helgen har jag legat däckad i soffan hela dagen igår och idag. Förutom mitt på dagen när jag och Emma gick upp för ett berg och pratade skit i några timmar.

Se så fint det var!

Slänger in en liten bomb med bilder ifrån den senaste månaden hemma. Nu ska jag tvätta av ansiktsmasken, kolla senaste avsnittet av skam och sova!

En fika vid sjön

Kolla va, vilken lyx att bo såhär!

Min bästis är finare än din.

Backpacking Asien

Oså va jag hemma! Landade 16.00 förra måndagen på Arlanda, kändes rätt så sjukt att se gran och tallskog från flyget innan landning. Sprang förbi ett Pressbyrån innan jag tog tåget ner till Linköping, och köpte på mig lite av allt jag hade saknat under tiden jag var borta..

Marabouchoklad, lösgodis, linschips, plocksallad!!!!! Åh va så lycklig här haha, kastade i mig salladen så jag nästan blev illamående.

En aning trött och sleten efter 11h flyg och ca 2h tåg så va jag framme i Linköping och blev uppmött av mamma, pappa och Emilia. Klockan var 20.00 och solen sken och det var fortfarande ljus ute, underbart!

Svensk tacos, typ det jag saknat mest.

Såklart man va tvungen att ta selfies med denna blekfis.

Sedan åkte vi hem och jag fick äntligen sova i min egen säng, gosa med katterna och duscha i en fräsch dusch och inte bli svettig efter fem minuter. Under veckan har jag även träffat släkt och vänner, tränat en del och bara vilat upp mig (jetlag är verkligen inte att leka med)

Idag har jag jobbat första dagen på det jobbet som jag ska vara på i sommar. Har mest fått träna på att vara i kassan men det räcker det, en hel del nya grejer att lära sig men det är bara roligt. Ska tillbaka imorgon i några timmar och då lär det säkert rulla på lite mer.

Det har varit mycket att ta in under tiden jag varit hemma med. Många som frågat vad som varit bäst, vad ska du göra nu, kommer du resa mer och jag har fått visa bilder och berätta olika anekdoter säkert 20 gånger. Men det är bara roligt. Det är svårt när jag tittar på bilder att jag varit på alla de platser jag varit på, att jag träffat alla de människor jag träffat. Att jag för två veckor sen var i Kambodja och nu är jag hemma igen. Men! Det är faktiskt skönt att vara hemma (än så länge iallafall!). Jag har saknat nära och kära, all svensk mat, att kunna handla på Ica, att träna och min älskade säng!!!!
I helgen ska jag till Stockholm, och då ska det bli 25 grader, vilket lyxliv jag lever.

Yey!!

Backpacking Asien

I fredags kväll kom jag till Bangkok. Checkade in på mitt hotell, slängde mig en stund på min dubbelsäng (!!!) och gick sedan en sväng på gatorna här utanför och kollade in shoppingen, åt middag och gick tillbaka och sov som en prinsessa. Sådan lyx att få sova i en dubbelsäng helt själv.

Så både igår och idag har jag tagit det lugnt. Legat vid poolen en hel del. Igår tog jag mig till MBK för lite shopping när det blev mulet på eftermiddagen.

Mitt boende har defenitivt de bästa frukt-Shakesen man kan tänka sig, god mat och frukost har de med och det har gått så otroligt snabbt att få maten med, plus i kanten!!!

Vilken charmig bild...men idag låg jag och pressade i solen fram till lunch, var ju ändå sista chansen för mig att sola och få med mig lite bränna hem!!

En typisk thai-lunch. Vårrullar, pad thai och en banansmoothie. Bästa lunchen jag har ätit på länge. Som jag kommer sakna pad thai....

Tog även en kvällspromenad här i området där jag bor nu ikväll, bäst att röra på sig lite med tanke på att jag kommer sitta på ett flyg hela dagen imorgon.. men fint var det iallafall, och varmt...

Och nu ikväll har jag ätit, duschat, bokat tågbiljett och packat min ryggsäck för sista gången. Sjuk känsla men ändå skönt. Att 3 månader kunde gå så otroligt fort ändå. Det känns som att det var igår som vi åkte bussen upp från Linköping till Arlanda. Minns hur ont i magen jag hade på morgonen och hur fruktansvärt nervös jag var, och hur det bara släppte sen när vi väl kom iväg. Jag har haft så fruktansvärt roligt och mycket tack vare Jennifer, jag hade inte kunnat önska mig ett bättre resesällskap, och så kul att vi ej kände varandra innan vi drog och det har gått hur bra som helst.

Har nu när jag varit själv de senaste dagarna haft tid att fundera på resan och allt. Vad har varit bäst och sämst? Vad kommer jag sakna mest när jag kommer hem osv.
Jag vet iallafall att jag inte kommer sakna att svettas så förbaskat mycket hela tiden, att känna mig ofräsch, att ständigt packa min väska eller att hela tiden vara rädd för att bli matförgiftad. Jag kommer inte sakna alla sunkiga timmar på bussar och båtar, alla asiater som tar smygkort på dig och stirrar så att ögonen trillar ut när du går förbi (hur många gånger har man känt sig som ett djur på zoo under denna resa egentligen).

Men jag kommer sakna att mitt största problem är vart jag ska äta eller vilken strand jag ska gå till. Att inte ställa något alarm på mobilen, att ständigt träffa nya människor och alltid va påfylld av d-vitamin.
MEN det ska samtidigt bli så fruktansvärt skönt att komma hem. Jag längtar efter familjen och mina katter, efter min säng och en fräsch dusch, godis från hemmakväll, att köra bil, kunna ta en löprunda när jag vill, att prata svenska och svensk frukost (vi får inte glömma tacos). Det kommer bli jättemysigt att komma hem och tydligen är det ju superväder hemma så det känns ju bra!

Är så stolt över mig själv att jag tog mig i kragen och bokade biljetten till Thailand. Vad hade jag gjort i vinter om jag ej rest? Förmodligen gått hemma och jobbat, tränat, sovit och sedan repeat. Så mycket grejer jag har fått uppleva här.

Jag har simmat med valhajar, åkt zipline, sett oändligt många fina stränder, haft galna utekvällar på phi phi, firat min födelsedag på Bali, snorklat, besök universal studios, badat i vattenfall, druckit buckets på full moon partyt, haft en apa klättrandes på mina axlar, ätit lunch bland risfälten, sett otroligt mycket fattigdom, bestigit en vulkan och sett soluppgången där, druckit drinkar på en rooftopbar i Vietnam och blivit välsignad av en munk. Och detta är en bråkdel av allt jag har gjort!! Men det bästa av allt har varit alla människor man träffat. Klyschigt men alla har påverkat mig på ett eller annat sätt.

Men nu ligger jag här i sängen och ska försöka sova, har lite ont i magen (åt nog lite för många kakor förut....) så får se om det går. Klockan står på 5.30 och vid 9.10 thailändsk tid går flyget hemåt. Har bara lite ångest över att behöva sitta på ett plan i 12h... men, nästa gång vi hörs är jag hemma i Sverige igen, så sjukt men sant!!

Backpacking Asien

Klockan 4.45 var vi redo för att åka och se soluppgången vid angkor wat! Vi trängdes med en hög kineser och japaner som var galna och trängdes för att få bra bilder.

Se så fint!

Lite senare så gick vi även in i templet och kollade lite.

Sedan fick vi syn på en munk som satt och välsignade människor, så vi gick dit för att också bli välsignade. Förstod dock inte ett skvatt av vad han sa men han skvätte vatten och det var det bästa han kunde göra pga värmen.

När vi kom hem blev det frukost vid poolen!

Resten av dagen har vi bara sovit vid poolen, ätit och tog sedan en nap på rummet när vädret blev sämre. Sedan gick vi och tog en massage och det var nog den sämsta massage jag varit med om, har ont i kroppen för de var så hårdhänta och slog med knytnävarna på ryggen. Vi har även kikat in nattmarknaden här och ätit vår sista middag tillsammans.
För imorgon flyger Jennifer till Laos och jag till Bangkok. Efter tre månader med varandra på hostels, utflykter, med och motgångar ska vi dela på oss imorgon. Känns jättekonstigt verkligen, samtidigt som vi vet att vi båda ses hemma i Sverige i sommar igen. Väldigt kul att vi inte kände varandra innan vi åkte, och det har gått så himla bra!

Så inatt blir sista natten på hostel för min del, woho. Längtar efter ett eget hotellrum, att kunna kasta ut mina grejer överallt, hotellfrukost (!!!!), att kunna sova ensam och lite ensamtid faktiskt. Har ju trots allt inte haft det på över tre månader haha.. Men imorgon ska vi äta god frukost tillsammans, hänga vid poolen och äta lunch innan vi säger vi ses snart igen på flygplatsen.

Backpacking Asien

"Oj vad tiden går fort", det är Något vi säger ofta här borta, men det stämmer verkligen. Idag har vi varit borta i tre månader och jag har slagit mitt rekord hemifrån med hästlängder. Men vi har hunnit med så mycket sen sist så ska försöka skriva ikapp lite nu.

29/4 så drog vi till Koh Rong Samloem! Vi åkte speedboat och det tog ca 1,5 h tills vi var framme och kunde checka in på yellow moon resort. Koh Rong Samloem är en typisk backpackerö, och vi blev förvånade över att nästan alla som är här reser själva. Med andra ord ett bra ställe att åka till om man reser själv, folk är jätteöppna och trevliga här.
Man märkte verkligen direkt den avslappnade stämningen som råder här. Det finns i princip inget wi-fi på hela ön och gör det de så funkar de ytterst sällan. Mellan 10-18 så drar de av all elektricitet på ön också. Så här ligger man och chillar i hängmattor eller på stranden, läser böcker och lyssnar på poddar.

Typ såhär!

Vi hittade ett lunchställe där i princip allt på menyn kostade två dollar! Man satt som i små fotöljer på stranden och åt.

Jättegod mat hade de med så vi åt där flera gånger. Där jobbade en liten tjej som bara var 14 år. En dag kom vi och åt frukost vid ca 9.00 och när vi kom tillbaka typ 12h senare för att äta middag var hon fortfarande kvar. Hon gjorde allt på den restaurangen förutom att laga mat. Hon sprang med mat, tog betalt och tog upp beställningar. När man sa vad man hade ätit hade hon alla priser i huvudet. Så gullig tjej men tycker så synd om henne som var tvungen att jobba så hela tiden.

När vi vaknade upp på valborgsmässoafton så kände vi att varför inte ge oss ut på lite äventyr dagen till ära. Vi tyckte inte att stranden precis vid oss var något att hänga i granen, så vi började vår vandring emot en annan strand dryga timmen bort. Vi hade hört att man skulle få gå en bit genom en djungel men vi måste missat skylten till stranden för vi fick gå på stenar och i vattnet... det var iallafall mycket finare än vid vårt boende, dock ger inte dessa bilder någon rättvisa.

Det fanns ett boende i närheten dit vi gick och käkade tonfiskpasta, chillade en stund till på stranden och sedan gick tillbaka till boendet och drack vodka redbull för 10kr.

Natten mellan Valborg och 1 maj sov jag typ ingenting. Vaknade först av att de kliade satan på vänster baklår. Dock var det mycket mygg på ön och vi hade myggnät runt sängarna så tänkte inte mer på det. Vaknade till lite senare pga att nu kliade det ännu värre på baksidan av vänsterarmen, och det var så många bett. Tyckte det var lite konstigt, får man verkligen såhär mycket myggbett på ett och samma ställe, så blev tvungen att gå upp och kolla.

Haha alltså kliar bara jag ser denna bild. Hade bett över hela armen men tänkte inte mer på det, sprejade på mig mer myggspray och försökte sova lite till.
När jag vaknade och vi kollade på mina bett så konstaterades det "det där ser mer ut som bedbugs". Visade sig att hela vårt 10 bäddsdorm hade bedbugs, så de blev att kasta ut väskorna och samla ihop allt som hängt i närheten av sängen för att ta till tvätten.

Boendet var dock snälla och betalade för att vi skulle få våra kläder tvättade. När vi fick tillbaka dem så blev vi helt saliga, vi har ju tvättat våra kläder med tvål i handfatet och haft helt rena kläder på tre månader haha, små saker man uppskattar här på andra sidan jordklotet.

Haha alltså skrattar nästan när jag ser dessa bilder. Skickade dem till mamma och fick kommentaren "vad äckligt. Har ni tillgång till frys så lägg era kläder där då dör krypen"
Ja mamma vi är i Kambodja här har de inte ens vägar. Vi får hoppas att vi inte har med något i väskan men då hade vi märkt det vid detta laget, mina bett har för övrigt gått ned nu (tack Gud för kortisonsalva och aloe Vera).

Kan ju säga att vi var måttligt glada när vi fick åka därifrån igår. Vi kom tillbaka till siahnoukville och tog in på backpacker heaven hostel, samma boende som vi bodde på innan vi åkte till Koh rong. Vi chillade vid poolen och åt mat, sov i sofforna i restaurangen och bara vilade upp oss. Blev ju inte riktigt som vi tänkt oss där på Koh rong haha, tyvärr men så blir det ibland.
Unnade oss lite glass på kvällen iallafall. Under natten blev det galet åskoväder, det var sådana smällar att man kunde tro att åskan slog ned några meter ifrån boendet samt spöregn. Men vi led inte så mycket av det, eftersom vi hade sköna sängar, aircon och inga bedbugs!!!

Idag käkade vi frukost innan vi åkte med en stressig taxichaufför (varför kör alla som idioter i denna världsdel?) till flygplatsen och flög till Siem Reap. Här ska vi vara till fredag då Jennifer och jag delar på oss. Vi köpte lunch och slängde oss sedan i poolen och låg där tills solen gick ned. Vi har inspekterat nattmarknaden litegrann men ska kolla mer imorgonkväll och bara tagit det lugnt. Men nu ska vi sova för klockan står på 4.15, imorgon ska vi nämligen se ankor wat i soluppgången!

Backpacking Asien

Idag hade vi bokat en tur till Killing Fields och S-21 fängelset. Mellan 1973-1979 så mördade landets ledare Pol Pot över tre miljoner människor, på de mest brutala tänkbara sätt. Fängelset som vi besökte satt det fångar i innan man tog dom till Killing Fields där de helt enkelt avrättades.

Man fick lite smått panik när man gick bland cellerna, det var svårt att föreställa sig att människor faktiskt suttit där inne.

På flera ställen hängde det berättelser som de som satt i fängelset hade berättat. Vissa gick inte ens att läsa så vidrigt var det.

Man fick även se alla de olika vapen som användes till att tortera fångarna med (det satt även målningar uppe som demonstrerade hur det hela gick till). Och massvis av dödskallar efter offren.

Totalt så ska det ha suttit ca 20 000 människor i fängelset och av dem så överlevde enbart 7 stycken. Av dem så lever bara 2 idag och de satt utanför fängelset och sålde böcker som de hade skrivit om sin tid i fängelset, här är en av dem. Han kunde ingen engelska men oj vad gullig han var, han satt och skrattade hela tiden. Han kom dit varje dag för att sälja sina böcker och för att människor aldrig ska glömma det hemska som hände honom. Helt sjukt egentligen att han varje dag kom till ett ställe där han blivit torterad och misshandlad, att han klarade av det och fortfarande var så glad, det var imponerande att se.

Sedan bar det av till Killing Fields! Där fick vi en audioguide på svenska!!! Så man fick gå runt och lyssna på information om allt som hände där på fälten. Tydligen så är 70% av Kambodjas befolkning födda efter 1979, hur sjukt är inte det?

Vid Killing Fields fick fångarna jobba från tidigt morgon till sen kväll, utan vila och de fick enbart rissoppa att äta och då hade det räknats ut innan hur många riskorn var och en skulle få.
I detta trädet sattes det upp en högtalare, som spelade musik sent på kvällen. Detta var för att utomstående inte skulle höra skriken från offren då de blev misshandlade och mördade. Denna musik var alltså det sista de fick höra i livet. Man fick även höra en liten snutt på musiken men där fick jag stänga av, det gick inte att lyssna på.

Denna plats var väl den värsta av dem alla. Mot detta trädet tog soldaterna spädbarn i deras fötter och slog dem rakt emot trädet, så att de antingen blev medvetslösa eller dog. Nej fy.

På flera ställen sticker det upp kläder och benrester efter offren. Tydligen finns det så många kvar, att när det regnar mycket och sand spolas bort, så kommer det upp benrester, tänder och kläder så att vaktmästarna får gå och plocka undan det. Det ska jag berätta för pappa nästa gång han klagar på stopp i toaletten på jobbet.

Jag vet inte hur mycket dödskallar vi såg under denna dag. Man kunde se om det var en man eller kvinna den tillhört samt vilket våld den hade blivit utsatt för. Det fanns även ett skåp med kläder som man hittat efter barn men det klarade jag inte ens av att ta kort på.

Detta är "minnesplatsen" för alla de offer som Pol Pot tog livet av. Något som är riktigt sjukt är att han och de andra som stod bakom detta aldrig fick något straff? Vad jag minns blev Pol Pot 82 år, vissa av honoms offer fick inte ens fylla 2.

Något annat som gör mig måttligt irriterad är att vi fick googla Killing Fields när vi kom till Kambodja för vi inte visste vad det var. Jag hade hört Pol Pots namn någon gång, men jag visste inte vem han var. Varför pratar man inte om detta i skolan? Det gör mig jättearg, det är ju helt sjukt. När jag kommer hem ska jag berätta för alla jag träffar om vad vi fick höra och se under denna dag, samt visa bilder. Vi lever i en sjuk värld och måste se till att Sånthär inte händer igen.

Backpacking Asien

Igår så frågade en kompis mig på Snapchat "är ni inte rädda för att bli rånade i Asien?". Jo, möjligtvis om man är ute och går nära gatan med sin ryggsäck, eller i folksamlingar och att någon ska råka sticka ned handen och få upp en kamera eller plånbok, men vi är så galet uppmärksamma och hjälper varandra att hålla koll på våra värdesaker jag och Jennifer så vi har nästan slutat oroa oss, tills nu.

Det började redan igår. Jag och Jennifer lämnade vårt rum vid 11-tiden på förmiddagen och kom tillbaka vid 22. Dagen innan hade vårat rum varit städat när vi kom tillbaka, handdukarna var bytta och papperskorgarna tömda. Men inte igår. Vi hade fått nya handdukar, men de gamla hände fortfarande i badrummet. Golvet var skitigt och papperskorgen på toaletten var ej tömd. Konstigt, sa vi men sedan var det inget mer med det.

Idag när vi checkade ut och väntade på bussen till Kambodja skulle vi växla lite pengar till vårt visum. Dessa pengar hade jag tagit ut dagen innan och lagt i en liten liten väska tillsammans med mitt busskort och SL-kort. Och det fanns ingenstans. Slarvigt av mig att glömma det på rummet tänkte jag och sprang upp igen. Ingen väska med pengar. Jag häller ut mitt handbagage och börjar rensa ur min stora ryggsäck, fortfarande inga pengar. Jennifer springer upp även hon och tittar, under madrassen och bakom kylskåpet. Inga pengar.
"Då måste det vara någon som har tagit dom för jag hade väskan på rummet hela dagen igår."
Här börjar vi bli måttligt stressade och vi frågar i receptionen om städerskorna stjäl saker ifrån rummen. Damen i receptionen dumförklarar oss först och säger att ja men ni måste ju låsa dörren när ni går ut, men såklart hade vi gjort det, och nyckeln hade hängt i receptionen hela dagen. Vi fick Tillslut se film från övervakningskameran där städerskan går in i vårt rum tomhänt, är där inne i över 7 minuter och kommer ut, tomhänt. Sedan går hon in igen, är där inne i 8 minuter och kommer ut igen med vår påse som suttit i papperskorgen samt två tomma vattenflaskor. Det enda som hade städats i vårt rum under den dagen när vi kom tillbaka var att vi fått nya handdukar men de gamla var ej utbytta, och en av två papperskorgar var tömda. Vi försökte då förklara för damen i receptionen att detta tar inte femton minuter, men hon var inte med på noterna och sa att ni ser ju att hon inte håller i någonting.
Nej för när man stulit något så skyltar man så gärna med det.
Det sjuka i detta är att min lilla väska har legat i min ryggsäck under både kläder och mina flip flop, samt att locket på väskan var på.

Städerskan har alltså rotat igenom min ryggsäck och tagit min lilla väska.

Vi stod och argumenterade ett bra tag med damen i receptionen som var svettig, skrek och såg ut som att hon skulle bryta ihop vilken sekund som helst. Hon bad inte om ursäkt för det som hänt en enda gång och menade på att nej, snor man en liten väska med pengar ser man det, då hade hon ju sett på kameran att hon haft med sig den när hon gick ut. Jag hade ändå tur i oturen att de inte var bankkort eller pass jag blev av med. Extra sjukt är att jag hade min gopro lite längre ner under kläderna i min väska men den var kvar, men för en vietnamesisk städerska är de väl mest värt med lite pengar.

Så till alla framtida backpackers, lämna inte för mycket värdesaker på era rum, även om jag inte alls hade mitt synligt utan nedpackat i min väska så har denna Goa donna ändå snott saker. Och ska ni till ho chi mihn så bo inte Saigon Balo hotel.

En random bild från Monkey forest på Bali, men är man på lite dåligt humör kan man alltid kolla bilder på söts djur och då blir man glad igen. Saknar min katt förövrigt, men snart får jag gosa med honom igen.

Backpacking Asien

Andra dagen i Hong Kong va det dags för lite sightseeing. Vi hade hört att Victoria peak var någonting man skulle se om man är i Hong Kong, så vi hoppade på tunnelbanan och började sedan ta alla tusen rulltrappor som gick upp dit.

Vi hamnade på en fin restaurang och tog både potatissoppa och kycklingpasta samtidigt som regnet öste ned utanför.

Framme! Dock var det alldeles för regnigt och mulet för att få till bra bilder så vi shoppade lite och inväntade att de skulle bli mörkt.

Så fin utsikt!

Dagen efter vaknade vi upp och åt frukost på 7-eleven (standard som backpacker) och gick och shoppade lite.

Åt fried noodles till lunch! Så gott.
Sedan begav vi oss mot flygplatsen för att ha vår sista flygning tillsammans (herregud om två veckor är jag hemma på arbetsintervju, tiden går så fort!). Denna gång gick planet mot ho chi mihn, Vietnam! Detta är väl i särklass den värsta flygresan jag haft i mitt liv. Det var sån satans turbulens att jag stundtals ville lägga mig på golvet och gråta. Jennifer den stollen satt och sov nästan hela resan, men de sista 40 minuterna var det lugnt så då kunde vi sitta tillsammans och äta choklad och bara prata.

Vi kom fram till vårt boende sent på kvällen och somnade nästan direkt.

Den 25/4 och jennifers födelsedag!! Vi började dagen med frukost och lite shopping på en marknad men Tillslut blev det för varmt så vi åt lunch. Vid klockan 1 hade vi bokat in oss på en tur till de krigstunnlar som användes under vietnamkriget. Det var väldigt intressant att se men även sjukt att de lyckades få till sådana tunnlar. Vi fick även testa att gå ner i tunnlarna och välja på att gå 20,40,60 eller 100m. Kan ju bara säga att är man 1.85 bör man inte försöka ta sig ner där, jag fick krypa medan de andra kunde gå lite halvt böjda så när jag såg en stege upp kastade jag mig dit istället. Hade helt enkelt inte klarat av att vara soldat under Vietnamkriget. Vi fick även se filmer, olika fällor som byggdes då osv. Vi betalade dessutom typ 80kr för allt detta med buss så det var värt det. Bra halvdagsutflykt.

När vi kom tillbaka till boendet svirade vi om för att gå ut och äta födelsedagsmiddag. Hittade ett ställe, la casa, som hade jättegod mat och som dessutom serverade ett glas vin för 19kr. Har vi sagt att det är billigt i Vietnam?

Pasta carbonara och äppelpaj slank ner och sedan drack vi lite vin och bara satt och pratade. Ho chi mihn är en väldigt livlig Stad och fastän det bara var tisdag så var alla barer och restauranger fulla med människor som drack ihop.

Vi hade googlat att det skulle finnas en skybar i närheten, chill rooftopbar. Vi tog hissen 26 våningar upp och blev tillochmed eskorterade till baren (när var vi på en sådan flashig klubb senast? Tvåtusenaldrig tror jag.) Trots hög musik så fick vi njuta av trevliga människor, goda drinkar och så fin utsikt.

Efter detta somnade vi gott vill jag lova.
26/7 och vår sista dag i Vietnam. Vi har i princip bara shoppat. Som jag tidigare nämnt är det pinsamt billigt i Vietnam och även väldigt lätt att pruta och få allt ännu billigare. Till middag åt vi på en såkallad street food market. Imorgon ska vi bara käka lite frukost och sedan blir det buss till....KAMBODJA!