Dessa två tjejer har jag spenderat största delen av min påskhelg med och bra har jag haft det! Efter att familjen åkte på torsdag kväll kom Juulia hit och sov här och på fredag morgon steg vi upp i god tid för att ta oss till Saleve för att starta vår hike. Saleve är alltså "Geneves berg" där jag hikeade med Ebba i höstas, men det var nog helt annorlunda nu än då. Allt var grönt och vårigt och så otroligt fint. Vår hike blev lite längre än vad det var meningen då vi på nåt sätt lyckades gå åt fel håll trots en enorm röd pil och en sten där det med stor text stod "DANGER", så vi extrem-hikeade i någon timme innan vi insåg att allt inte stod rätt till och vi fick gå tillbaka... Till slut kom vi dock tillbaka till rätt spår och kom oss ända upp till toppen.

Efter att vi tagit oss ner tillbaka åkte vi hem till mig igen och Amanda hängde på, och så blev det lite vin och wok-häng. Lördagen spenderades i Geneve och igår kväll dök tjejerna upp här igen, för idag åkte vi till Evian-les-bains för att hämta lite vatten, hehe. Jag hade pratat på förhand med Mikaela om att få låna lilla bilen då det inte går att röra sig med bussar här på denna sida sjön och det var ok. Evian var fint, men själva källan där vattnet kom från var en liten disappointment. Vi hade alla lite för stora förväntningar där, tror jag. På hemvägen stannade vi vid Yvoire, medeltidsbyn som finns i närheten av mitt hem, och sen åkte vi hem och chillade här en stund innan de åkte hem. Inatt sov jag ensam här första natten sedan familjen åkte vilket kändes lite tomt och lustigt. Idag har jag mest tagit det lugnt, kollat netflix, cyklat till närmaste matbutik och njutit av min sista lediga dag. Även om det inte blev en så "påskig" påsk så blev det ändå en mycket bra påsk!

Vevey

Morges

Jag är ju så gott som alltid ledig på onsdagar, och eftersom alla andra jobbar så har det liksom blivit min egen dag då jag sköter ärenden jag måste sköta (ärenden = shoppar eller fyller på busskortet, typ det ända jag behöver göra). Nu när vädret har blivit sommar så har jag börjat använda onsdagen till att upptäcka områdena runt Genevesjön, och har som mål att pricka av så många ställen som möjligt runt sjön under sommaren. Tidigare har jag ju redan besökt Nyon, Lausanne och Montreux plus några små ställen (t.ex. Rolle 😂). Förra veckan tog jag tåget till Vevey, och igår var det Morges som stod på tur. Egentligen är alla de här städerna typ likadana, det är en shoppinggata, en strandpromenad vid sjön och berg i bakgrunden. Men det är så otroligt vackert så man får nog aldrig nog.

Jag har ett tågkort som jag får 50% på alla tågbiljetter i Schweiz vilket gör det lätt att åka till de här ställena då det inte blir så dyrt. Andra sidan av sjön (den jag själv bor på) är dock svårare att upptäcka då det inte går tåg / bussar här (det är alltså Frankrike). Evian vill jag dock besöka innan jag åker hem.

Idag har jag flickorna hela dagen då deras påsklov började igår. Ikväll åker familjen till Italien och jag jobbar nästa gång på onsdag, ska bli skönt med lite lediga dagar äntligen! Glad påsk på er där hemma, hoppas ni får lite vårväder där också 😎

Att jag bor en timme från detta paradis. Helt sjukt ju.

Inget extra på schemat men när solen lyser och man känner doften av sommar behöver man inte så mycket mer. "På jobbet" har vi hängt i parken, trotinettat och plockat blommor. På kvällar har vi inlett parksäsongen (inte i en lekpark alltså) och hängt med vänner. Veckoslutet spenderades på hemmaplan. På fredag kväll var jag barnvakt igen men fick som tur Juulia hit som sällskap. När barnen sov badade vi bastu och sen sov hon över, så blev en lyckad kväll ändå. Sen hängde vi i stan på lördagen tills hon måste åka och då råkade jag stöta på Alexandra, Linnea och Linneas kompis så gick med dem en stund. På söndagen hittade vi ett tivoli i planpalais där vi betalade dyra pengar för att plåga oss själva, jättekul!

Nu har jag äntligen inlett solandet också och kan börja jobba på att inte vara blekfis längre. Tagga! Vädret har verkligen varit toppen den senaste tiden och enligt prognoserna ser det ut att fortsätta lika, härligt härligt bara härligt!

Nu ska jag hämta flickorna och så ska vi fortsätta njuta där ute, haade!

Btw, om tre månader tar mitt au pair år slut. Tre månader. Herregud.

Igår tyckte vi igen att det var dags för ett litet tågäventyr och denna gång blev målet Bern. Vädret var perfekt och staden var fin, även om den var liten och där ju inte fanns något extra att göra.

Vi kom tillbaka till Geneve vid 21-tiden (jag, Amanda & Ebba) och då åkte vi till Ebba som hade tomt hus där vi åt en sen, billig middag (=snabbris och rå fisk) och drack vårt bern-vin, som enligt vinexperterna ( A & E) var sjukt gott och enligt mig smakade som de flesta vin, inte så gott. Vi sov där och idag hade vi en lång, lugn morgon innan vi tog oss in till stan. Det var relativt varmt idag också så har avnjutit en glass i trevligt sällskap samt bara strollat omkring. Nu sitter jag i bussen och väntar på att den ska åka iväg, och imorgon börjar en ny arbetsvecka igen, lite längre än vanligt då jag måste jobba åtminstone halva onsdagen.. Nå, borde få en ledig måndag i något skede så kanske jag överlever. Haade!

Vi åkte alltså redan på fredag kväll från Geneve aeroport till London luton. Det är svinbilligt att flyga mellan Geneve och London med easyjet, den här gången betalade vi 40 euro per person tur- och retur. Vi kom fram sent på kvällen och kämpade en stund för att ta oss till stället vi skulle sova på (vi hyrde ett rum i en lägenhet via airbnb). Londons metrosystem är inget lätt projekt att ta sig an när man är van vid Helsingfors två linjer eller Geneve där metron inte ens existerar. Närmare 2 på natten var vi äntligen framme och kunde vila oss lite innan vi började upptäcka staden. På lördag morgon efter frukost började vi dagen med att promenera till Tower bridge som låg relativt nära vårt boende.

Sen tog vid metron till Oxford street där vi attackerade alla butiker som inte finns i Geneve / Finland och shoppade lite. Själv fick jag nog inte med mig så mycket, men jag behövde ingenting heller så kanske lika bra så. När vi hade shoppat klart var vi hungriga så vi gick och köpte take-away pizza som vi avnjöt i Hyde park. Vädret var kanske inte det bästa sådär picnic-mässigt, det blåste och var ganska svalt, men pizzan var god i alla fall och det regnade inte.

Nästa på turist-schemat var Buckingham palace för att hälsa på kungligheterna en stund. Därifrån gick vi till Westminster bridge för att se på Westminster abbey och big ben. Ingen av er har säkert missat att läsa om terror-attacken som skedde där på bron igår, och visst känns det ju lite skrämmande att tänka att den skulle ha kunna ske fyra dagar tidigare precis när vi stod där.

Efter allt turistande tyckte vi det var dags för té, för vi var ju faktiskt i England. Så vi letade upp ett mysigt café där vi satte oss och njöt.

Sedan gick vi genom China town, hittade en metrostation, åkte till Liverpool street och gick in på en pub där vi sedan satt resten av kvällen och var riktigt brittiska (not) innan vi drog tillbaka till vårt rum.

Söndagen började vi på Piccadilly cirkus som jag nog inte visste vad det var men endå blev lite besviken av :D Det mest spännande där var väl att en scen från den sjunde Harry Potter-filmen har filmats där vilket betyder att de skådespelarna har stått där. Sen gick vi runt lite på stan, vandrade genom en primark och så till Kings cross för att hälsa på Harry Potter och gå genom platform 9 3/4. Vårt flyg hem gick relativt tidigt vilket var skönt för vi landade i Geneve redan innan 20 på kvällen.

I väntan på nästa resa, so long !

​Fotocreds till Ebba för alla de bilder som inte är suddiga iphone-bilder haha

London var grejt (inlägg om resan kommer så fort jag har fått Ebbas kamerabilder), solen skiner, det är närmare 20 grader ute och min franska har blivit så bra att jag kan spendera flera timmar i sträck med personer som inte talar engelska och konversationen löper ändå. Så jäkla glad för tillfället, livet är verkligen fint ibland ☀️

Salut! Bonjour! Coucou! Tu vas bien?

Alors, nog med mina underbara franska kunskaper. Torsdag idag, en vanlig jobbdag med andra ord. Har inte riktigt haft nånting att skriva om de senaste veckorna, därav bristen på inlägg. Imorgon åker jag dock till London, så därifrån dyker det mycket troligtvis upp ett inlägg i början av nästa vecka!

Här har vårvädret kommit tillbaka efter ett litet uppehåll och det är närmare 20 grader i solen. Igår var jag ledig som vanligt och gick ute hela dagen och njöt av solen. När jag åkte in till stan på dagen och funderade på vad jag skulle hitta på kom jag fram till att jag inte orkar gå runt i Geneve hela dagen, så hoppade på tåget och åkte till Nyon istället. Det tar 15min med tåg och kostar mig inte ens 5chf, så är inte en så big deal liksom. Efter att ha strollat runt där en stund och suttit vid vattnet och studerat Mont Blanc (lyx va) så kollade jag upp vilket av följande tågstopp som verkade finast och så hoppade jag tillbaks på tåget och hamnade i Rolle. Fult namn på en mysig liten stad. Efter att jag hade upptäckt den platsen klart hoppade jag på tåget tillbaks till Geneve för att gå till min franska kurs. Väl på tågstationen sprang jag på en brittisk aupair kille jag har pratat med några gånger på Link, så vi tog sällskap av varandra till andra sidan sjön vilket var trevligt. Tycker det är ett tecken på att Geneve liksom är mitt hem nu, när jag springer på bekanta mitt i stan. Hur kul som helst ju! Franskan gick riktigt bra och jag höll inte på och somnade mitt i, sådär som vanligtvis.

That's about it. A gick till en kompis och äta lunch så har bara V hemma, och hon har disco i sitt rum dit jag inte får gå, så får nöja mig med att lyssna på "Part of me" av Katy Perry on repeat på avstånd. Inte mig emot.

So long, ciao ✌🏼️

Hallå där! En till vecka har susat förbi, dock har den inte alls gått snabbt utan väldigt långsamt. Jag har haft en hel del extra jobb i och med att min värdmamma måste åka bort måndag-torsdag, så har jobbat längre dagar plus hela onsdagen. Lite segt, men flickorna har varit på relativt bra humör hela veckan så det har nog gått riktigt bra endå.

Dock avslutas denna vecka riktigt bra, då det nämligen är min födelsedag idag! 🎉 Japp, nu är jag inte längre en tonåring utan vuxen, ansvarsfull och mogen. Skämt och sido, jag har faktiskt lite ålderskris. Halvvägs till 40 ju?? Dessutom är 20 mycket svårare att uttala på franska än 19, så blir svårare att berätta min ålder nu. Suck. Min värdmamma fyllde år igår så på kvällen gick vi ut och äta på restaurang med familjen vilket var trevligt. Imorse blev jag uppsjungen, både på röstmeddelande på whatsapp av mamma och pappa samt av familjen här, vilket var en kul överraskning. Lite post har det också dykt upp i postlådan vilket alltid är roligt det med! Ikväll ska det firas i Geneves nattliv, så imorgon sover jag säkert halva dagen. Någon liten tågpäiväreissu skulle också vara kul att få gjord under helgen, men får se. Nästa veckoslut tänkte vi åka till Chamonix och skida med Ebba, kan ju inte bo en timme därifrån och inte skida där. Om två veckor blir det en weekend i London, vilket jag också är väldigt taggad på! Hur kan det vara mars redan, 2017 började ju just?!

Hoppas ni har det bra och får njuta av fint väder denna mars-fredag, här skiner solen och hoppeligen blir vädret bättre än vad det varit de senaste dagarna så kan vi gå ut till parken på eftermiddagen. Nu skall jag, som den vuxna,ansvarsfulla, mogna 20-åring jag är, sätta igång en maskin tvätt. Haade ❤

Ja just det, det är ju inte bara min födelsedag idag utan även mommos, så ett stort grattis på födelsedagen till dig med och hoppas kortet kom fram i tid, annars har du nånting att se framemot nästa vecka!

Tjeenare bloggen och mamma och mommo och alla andra där ute i världen som kan tänkas läsa mina inlägg här. Det har gått en väldigt lång tid sen jag senast har skrivit nånting, men så mycket har ändå inte hunnit hända.

Förra veckan hade barnen sportlov, vilket från början skulle innebära circus en halv vecka långa jobbdagar och en halv vecka ledigt för mig. Istället blev det bara en jobbdag, för alla andra dagar låg jag instängd med över 40 graders feber och ont i halsen, snuva och en konstant hosta. A var hemma från skolan redan fredagen innan lovet med feber och på lördagen slog det till hos mig också. Jag var verkligen ett vrak hela veckan, hade absolut noll krafter och ont överallt. Dessutom blev hemlängtan lite extra stor då det var första gången jag måste klara mig helt ensam sjuk, men bra gick det också. Barnen var hos sin nonna enda till torsdag kväll och mina värdföräldrar höll sig också borta till en stor del, så låg ensam hemma och ruttnade i min säng. På torsdagen var jag äntligen på fötter igen och kunde gå ut och njuta av den härliga vårsolen som har anlänt till Geneve och på fredagen var jag med flickorna hela dagen. Vi fick också sällskap av Ebba på eftermiddagen vilket var roligt och underlättade dagen en hel del!

På fredag kväll åkte vi till Ebba som hade tomt hus och sov där, för på lördag morgon vaknade vi tidigt och släpade all slalom utrustning in till stan och satte oss på tåget mot Villars! Jag och Ebba är inte så bra på att planera och vi kör ofta med "det fixar sig nog"-attityden, så vi hade inte egentligen gjort någon research innan vi åkte förutom vilket tåg vi skulle hoppa på. Hotellrummet i Bex bokade Ebba literally i misstag när hon surfade runt på nätet, men det visade sig ligga på ett riktigt bra läge. Så veckoslutet fylldes med slalom och äventyr i strålande solsken, och det var nog precis vad jag behövde efter min sjukstuga här hemma.

Nu är vardagen i gång igen. A stukade knä i backen förra veckan så hon hoppar omkring på kryckor, vilket försvårar vissa småsaker i vardagen. Dock går det ingen nöd på henne, hon snarare njuter av uppmärksamheten i skolan haha. För tillfället leker flickorna med en kompis på övrevåningen och jag ligger i soffan och skriver detta. Jag jobbar lite längre än vanligt ikväll, men är ju ledig imorgon vilket är skönt som vanligt. Sen får vi se vad vi hittar på för äventyr i slutet av veckan, kanske mer slalomåkning om pengarna räcker till hehe. Måste verkligen njuta av den lätta tillgången till backarna här, man vet ju aldrig om jag kommer bo mitt i alperna nån annan skidsäsong i mitt liv...

Alltså bilderna säger ju verkligen ingenting om hur otroligt vackert det är när man står där uppe på toppen.. Så ni får bara lita på mig nät jag säger att vackrare vyer får man leta länge efter.