Idag är det inte vilken dag som helst, utan det är min älskade pappas födelsedag! Jag älskar dig.

Just nu letar vi efter bra restauranger i det området vi bor i och än så länge har vi hittat en som är väldigt mysigt och bra. Nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men vi åt i alla fall en väldigt god pasta bolognese.

Vi har fått en lägenhet! I Darlinghurst, nära till allt! Det är högt i tak, som jag älskar. Vita väggar, tvättmaskin och torktumlare. Vi bor tillsammans med två danska tjejer. Den är väldigt dyr, 27 000 kronor i månaden, men per dag är det betydligt billigare än hostel och hotell här i Sydney. När vi hade varit här i en vecka så hittade vi lägenheten, men det tog ett par dagar innan vi fick flytta in och så skulle pappren skrivas på. Vi tog över lägenheten från två tjejer som avbröt deras kontrakt, eftersom att deras planer ändrades, så nu i tisdags flyttade vi in. Vi skulle ses vid två här hemma, då skulle vi få nycklarna och tjejerna skulle flytta ut. När vi kom vid två var det saker ÖVERALLT på hela golvet i vårt sovrum. Resväskor och kassar i hela lägenheten. Vid tre var de iväg och efter sig lämnade de det grisigaste rummet jag någonsin har sett! De hade bland annat glömt kvar både skor och shorts. Det låg gamla sockar, plåster och muggar under sängarna.. Det låg liksom saker över hela golvet även när de hade packat färdigt och gått. Så i tisdags städade vi hela dagen och på kvällen lagade vi tacos tillsammans för att fira in vår nya lägenhet!

Vi råkade hoppa av bussen lite för tidigt igår så vi gick längs havet och kollade, det var så fint och mysigt! Vi gick förbi Bronte Beach, som vi har planer på att åka till någon dag. Ser ni hur fint väder vi hade igår? Perfekt stranddag!

Igår låg vi äntligen på stranden, efter mer än två veckor här i Australien. Det har blivit mycket varmare och finare väder nu. Havet var så himla fint! Iskallt dock, men det stoppade inte alla andra från att bada och surfa. Vi var på south bondi beach, med just denna strand hette Tamarama. Tror absolut inte det var sista gången vi åkte dit! Vi låg och solade i en timme på eftermiddagen med 50+ i solskydd och blev ändå lite röda, läskigt! Tydligen kan man kolla upp sina födelsemärken gratis eftersom att hudcancer är så himla vanligt här.

Man måste ju såklart ta några bilder på operahuset när man väl är i Sydney, så fin byggnad!

En kväll i förra veckan åkte vi och tittade på Harbour Bridge och operahuset. Det var en jättemysig väg längs med vattnet. Mysiga restauranger, gatuartister och med höghusen i bakgrunden.

Jag är jättesugen på att klättra på bron någon eftermiddag, så ska försöka göra det innan jag åker vidare från Sydney. Måste bara hitta någon som vill göra det med mig, vill ju helst inte göra det själv!

Tåg, tåg och åter mer tåg. Vi åker tåg överallt. Det är smidigt, hyfsat billigt och går jättesnabbt. Tågen går hela tiden, så man behöver nästan aldrig vänta och namnen är väldigt lätta att komma ihåg. Jag har kollat upp hur dyrt/billigt det är med Uber här och jag tycker faktiskt att det verkar helt okej. Inget jag skulle ta till vardags men det funkar om tågen t.ex. slutat gå.

Åååh svensk mat! Som vi har saknat det. Vi har ätit så mycket gott här i Sydney och nu när vi har lägenhet kan vi äntligen laga god mat hemma också. Vi fick dock ändå för oss att åka till IKEA härom kvällen för att se vad de hade att erbjuda. Det fanns hur mycket gott som helst i fika, godis och matväg! Det var så gott att vi var tvungna att åka dit idag igen efter att vi hade pressat några timmar på Bondi Beach. En häftigt grej är att det ligger en flygplats precis jämte IKEA, så när man går runt i det området flyger det flygplan precis över en! Ni som följer mig på snap har ju sett hur nära de är. Det är lika häftigt varje gång!