I veckan tog vi tåget till Katoomba, två timmar utanför Sydney. En supermysig, gammaldags, liten stad. Det kändes verkligen som att kliva in i en annan tid med alla gamla hus och gamla bussar. Därifrån gick vi i en halvtimme för att komma till Blue Mountains och de tre systrarna. Så himla häftigt att en så stor bergskedja ligger minuter ifrån en stad. Tågresan dit var också väldigt sevärd, med berg på båda sidorna.

Det första vi möttes av var den helt otroliga utsikten vid systrarna. Utsikten och känslan över Blue Mountains går inte att få med på bild, det var så stort och så fint. Vi hikade omkring i bergen i fem timmar och då kände vi oss inte riktigt helt klara, så man behöver verkligen en hel dag där!

Vi gick ner längs en stig som tog ungefär en kvart, som ledde oss till de tre systrarna, som är tre höga, stora klippor som ligger jämte varandra. Man kunde gå in i en av systrarna. Det var många branta trappsteg ner, men det var så värt det! Bron över till ena systern heter honeymoon bridge. Det går inte att beskriva hur häftigt det var att stå där, utsikten var magisk! Det var så högt upp att det kittlades i magen när man gick för nära kanten.

Det var så himla fina utsiktsplatser överallt. Man valde mellan olika stigar som tog olika lång tid att gå. Mycket trappor, uppförsbackar, nedförsbackar men även många vattenfall. Det fanns ett stort vattenfall med världens stup nedanför, Katoomba Falls. Man kunde sitta där i fallet, precis innan stupet. Fick ont i magen av alla som satt och gick runt där, det var avspärrat men folk klättrade över staketet.

Förutom att vandra omkring i bergen så kan man också åka linbana och tåg. Detta för att kunna ta sig till stigar långt ner i bergen. För att komma upp igen så kan du ta ett tåg och det är den brantaste tågbanan som finns. Förr fraktades kol där men nu används den bara som en nöjesattraktion.

Vi åkte dit en dag när det var väldigt fint väder, det är dock ganska svalt där i bland bergen, i skuggorna. Men då och då går man i solen och jag tänkte inte alls på att smörja in mig, så nu går jag runt med den fulaste bonnabrännan på mina armar efter min tröja..

Vi visste att det skulle bli dåligt väder idag, så vi skyndade oss till Sydney Tower i förmiddags för att hinna se utsikten innan det blev regn och molnigt. Resten av dagen har bestått av god mat och shopping. Nu ikväll gick vi på bio just eftersom att det regnade ute, finns ju inte så jättemycket att göra då tyvärr. Vi såg filmen Lion och oj vad bra den var! Så himla stark, fin och sorglig film. Vi satt och grät när den var slut, se den om ni får chansen säger jag bara. En väldigt viktig film om hur verkligheten i Indien ser ut.

Idag åkte vi upp i Sydney Tower, den högsta byggnaden i Syndey. Först var det en 4D bio, en film där man fick se Sydney ovanifrån, vilket var jättehäftigt!

Sen åkte vi 250 meter upp till utsiktsplatsen. Byggnaden är 309 meter hög, så man kan åka ännu längre upp men då är det lite mer avancerat med utrustning och selar på sig. Vi ville bara så utsikten, men kan tänka mig att det andra är betydligt häftigare.

Utsikten var magisk! Särskilt över vattnet med alla båtar osv. Vi kunde se var allt låg, var vi bor och även vår favoritrestaurang.
Under resan har vi bara åkt upp i skybarer och torn kvällstid, så det var verkligen kul att vi gjorde det under dagen den här gången!

Vi var ute och åt i fredags kväll, på en jättemysig restaurang nere i Darling Harbour. Efteråt gick vi runt Cockle Bay och tittade på den fina utsikten. Vi gick över en bro som ligger där, vilket också var väldigt mysigt! Så fint på kvällen med alla lampor. Vi bor en kvart därifrån, så det är ganska nära om man går dit från oss. Glömde tyvärr kameran hemma, men här är några mobilbilder från kvällen.

Åh vad glad jag blev när vi kom till känguruerna! Först såg vi två stora och en liten som var inhägnade, blev så besviken för de låg och vilade långt borta så jag såg dem knappt. Sen gick vi in genom en dörr in till en stor gård där de hoppade runt en massa kängurus! Man gick alltså precis bredvid dem och de var så söta! Älskar kängurus, längtar tills jag får se vilda.

Här kommer mer bilder från Taronga Zoo. Utsikten vid girafferna var magisk! De var nästan längst upp, så bland det första vi såg och även en av höjdpunkterna! De är så fina! Jag har aldrig sett en giraff i vuxen ålder, så det var häftigt. De hade ett litet hus som de gick ut och in ur. Det stod en tjej som berättade om djuren och hon berättade att giraffer har jättebra syn. De kan inte bara se ända bort till Harbour Bridge, utan de kan även se om det står en man i grön tröja på bron som dricker kaffe.

Haha efter att ha pratat engelska så mycket i flera månader börjar jag blanda ihop ord då och då. Vet inte om så var fallet här, men när vi kom till girafferna så ropar jag "åh, här är zebror!".

Jag har en massa bilder på ett av mina favoritdjur också, men de får ett eget inlägg!

Pingvinerna och sälarna var roliga att se. Man kunde se sälarna både ovanifrån, på en bro precis över och nere i ett rum där man såg rakt in i deras bassäng. Och pingvinerna var jättesmå och söta!

Utsikten över Sydney var verkligen halva grejen! Imorgon kommer det upp massa fina bilder från vår utflykt idag.

Jag har fått jobb här i Sydney, som servitris. Efter 9-10 månader utan att jobba var det på tiden. Jag har varit sjukskriven i 6 månader efter min höftoperation och sedan rest 3-4 månader. Jag har varit så trött efter jobbet att jag har glömt bort bloggen. Det är ett mysigt litet café i Bondi Junction. Vi serverar mat, kaffe, fika och alkohol. Mycket nytt att lära sig, men det är väldigt kul! Jag jobbar lite mer än halvtid nu men sen i början av mars kommer jag att jobba heltid. Perfekt eftersom att det var så länge sedan jag jobbade och eftersom att mamma är här på besök just nu!

Här är en bild från min säng en av alla dagar med fint väder. Från mitt fönster ser jag Harbour Bridge och Sydney Tower. Helt okej utsikt! Vårt kontrakt går ut sista februari, då blir det dags att hitta en ny lägenhet, vi är inte riktigt helt nöjda med denna nämligen.

Det var lite svalare ute i söndags, så vi passade på att åka till Taronga Zoo. Vi tog en färja dit från Circular Quay, som tog ungefär 10 minuter. Det är billigare med tåg, färja och buss på söndagar så det är perfekt att göra sånna saker då.

Man kunde välja mellan att åka linbana eller buss upp till ingången. Det första man möts av när man kommer in är utsikten över Sydney. Så fint! Hela parken var jättefint uppbyggd, man åkte upp till toppen och så gick man neråt hela tiden.

Jag såg en massa fina och annorlunda djur som jag inte har sett tidigare, men jag visar dom bilderna i ett annat inlägg, nu ska jag hoppa av tåget jag sitter på och gå hem efter en lång dag i Katoomba!

I lördags var vi på bio och såg Fifty Shades Darker, den var helt okej enligt mig. Jag tycker absolut att filmerna är bra, men inte mer än så. Det var dock väldigt häftigt att gå på bio i Sydney! Det finns tre alternativ att välja mellan, den billigaste, som antagligen är ganska vanlig eller iallafall lik vår bio hemma. Sen finns det vmax, där det är större och mer bekväma fåtöljer och dessutom en större skärm. Den dyraste heter gold class, som är ännu lyxigare, där det serveras mat och dryck till din plats. Vi gick på en vmax bio och vi var väldigt nöjda! Skulle dock gärna testa att gå på en gold class bio innan jag lämnar Sydney. Tycker det är så mysigt att gå på bio!

Samtidigt som mamma kom hit för att hälsa på oss kom också värmen, det har varit så fruktansvärt varmt! För några veckor sedan berättade jag ju att det var som svensk sommar, nu har det varit upp till 39 plusgrader. Vädret växlar väldigt kraftigt, antingen är det helt sjukt varmt eller så är det iskallt på grund av att det blåser så mycket. Förra veckan var det en riktig värmebölja, vi åkte till stranden tillsammans en av dessa dagarna, till Coogee beach. Solade några timmar, men det var verkligen för varmt enligt mig. Väldigt mysigt område dock, med många restauranger och barer.