Imorn är jag ledig och då blir det stranden! Men sen börjar det riktiga livet här! Och hur ser det ut då? Jo, jag har inte hundra procent koll på det men det kommer...

Jag bor som sagt 7 minuter från hotellet på ett annat litet "hotell". Det är mer ett rum man hyr då man måste tvätta och städa själv. Vi äter all mat bland gästerna i all inclusive restaurangen. Detta är något som jag redan nu efter 8 dagar börjat tröttna på. Jag gillar hemlagad mat och tycker att det är mysigt att samlas vid bordet där hemma och äta ihop!

Jag saknar alla där hemma extremt mycket!

• TUI

Igår var det dags för utflykt igen! Denna gång åkte jag iväg på jeep safari! Jättehäftigt att åka off road uppe i bergen. Dagen innebar ett par olika stopp. Vissa för att kolla på örnar och vissa för att kolla på utsikten. Fick lära mig mycket om kretas historia och kultur. Under ett stopp uppe i bergen fick vi se hur de gör getost. Den var inte alls som hemma men väldigt god! För er som känner mig vet ju att jag lever för ost! Alla former och smaker är gott!

I huset längst till höger för de alltså osten. Det är en man som sitter utanför huset ich kontrollerar elden som värmer upp mjölken och så är det en man som håller reda på temperatur och om det behöver röras om inomhus

Senare under dagen stannade vi vid Zeus grotta. Det var väl värt pengarna att gå ner där! Jättehäftigt faktiskt! Är så fascinerad över hur jorden kan bli i så olika former. Till pappa: jag vill åka tillbaka till Kleva för att gå in där igen!

Spenderade lite tid där och vi åkte sedan till en restaurang där vi fick grekisk lunch! Supergott var Det! Börjar bli ganska trött på all inclusive maten här på hotellet, haha.

• TUI

I tisdags var det dags för ytterligare en utflykt. Denna gång till knossos och heraklion. Knossos var intressant att se men den 2 timmar långa guidade turen blev ganska snart ointressant.

Väldigt fint där i alla fall och knossos är ju ett ställe man ska ha varit på om man varit på kreta.

Sedan bar det vidare till heraklion vilket är kretsa huvudstad men också Greklands fjärde största stad. Väl där fick vi en kort rundvandring. Jag gick sedan till markanden och kollade men hittade inget jag ville ha. Gick lite i affärer också men hittade så fina grejer i Chania så inget mätte sig med det. Jag hann också ner till hamnen för att kolla. Jag tänkte på dig pappa då!

På väg tillbaka till bussen hittade jag ett glasställe som såg drömmigt ut men det får bli nästa gång då jag redan hade ätit en glass!

Dagens var bra och det var skönt att äntligen få se heraklion då jag troligtvis kommer åka tillbaka dit ett par gånger.

• TUI

idag var jag iväg på ytterligare en utflykt! dock till den västra sidan av kreta! dagen började i Rethymnon där vi hade rundvandring och när den var över gick jag ner till stranden för att få lite sol och där gjorde jag även lite Yoga.

Vi åkte sedan vidare till den stora begravningsplatsen för folk som var med i andra världskriget

därifrån styrde bussen mot Chania vilket är paradiset för svenskar på kreta och även kretsa bäst största stad. Vi gick en kort rundvandring och sedan var det dags för lunch. Jag köpte mig en gyros i pitabröd. sittandes på restaurangen ser jag en berschkapåse och frågar därför var affären är. Det visade sig att den inte låg långt därifrån så jag tog mig upp till den gatan där det visar sig att alla mina favoritaffärer från Spanien finns så jag shoppade självklart lite :)

bussen gick sedan hem vilket tog 2,5 timme så det blev väldigt mycket tid i buss men men

Jag letade också efter

för två dagar sedan åkte jag iväg på utflykt till Spinalonga vilket är en ö på östra Kreta. Det var väldigt mycket historia. Det är den ön som man isolerade människor med Hansens sjukdom på 40-talet för att de inte skulle smitta andra

Vi åkte sedan vidare till en stad som jag inte kommer ihåg namnet på men allt var väldigt dyrt där iaf!

har nu spenderat nästa hela första dagen på kreta. Sov en lång stund på morgonen eftersom jag kom hit vid 3 inatt. packade sedan upp det mesta. måste dock köpa lite galgar för att få upp alla kläder. hotellet ligger 5 minuter från min lägenhet vilket är jätteskönt. skönt att bara kunna gå fram och tillbaka till hotellet. Har fått en rundvandring på hotellet och lite information. imorn ska jag ut på utflykt! mer om det senare.

tror att det beror på att jag är så trött efter resan men lite "hemlängtan" har jag. Men dock så vet jag från mitt år i Spanien att det alltid är första dagen som är jobbigast!

utsikten från min balkong

mitt rum efter en hel del ommöblering imorse. Andra bilden är tagen på väg till hotellet

Det är ett tag sedan jag skrev och sedan jag fick min destination men jag ska spendera säsongen på Kreta! Det ska bli jätteroligt att åka iväg men det känns jobbigt att säga hej då till alla vänner och snart till familjen också men samtidigt så vet jag att jag kommer att ha det så bra och lära mig så mycket! Jag vet att det här verkligen är en unik möjlighet och jag är så otroligt lycklig och glad att just jag får möjligheten att åka iväg såhär!

Två bilder tagna från google från Kreta

En övergripande bild av hotellet jag ska jobba på!

hej!
så kom vi till det sämsta med semestern: hemfärd. Har aldrig lämnat Chicago utan tårar och en stor klump i magen. Jag älskar verkligen släkten här! de är så mysiga och välkomnanade!

Dagen började med att jag och joy satt och pratade om allt möjligt medan pappa och Stefan åkte till en verkrygsaffär. Vi prövade att åka med fyrhjulingen också vilket var så roligt!

vi åkte till lokalpuben för att äta lunch och gjorde oss sedan iordning för att åka. Vi avslutade med en swedish fika med amerikan cheesecake!

planet lämnar amerikansk mark om 2,5 timmar och jag har en klump i magen. vill verkligen inte lämna de människor jag älskar mest och jag har redan bestämt mig för att det inte får gå 4 år innan jag åker hit igen! men snart tar jag studenten och får mer frihet vilket gör att jag lättare kan ta mig mig både till san Fransisco och Chicago vilket gör mig så glad! den här semestern har verkligen varit en av de bästa!

hej!
Dagen började ganska segt och jag låg kvar i Lauras säng VÄLDIGT länge! världens skönaste säng! efter det åkte jag, pappa och Stefan ut och gjorde det jag längtat efter sen jag var här förra gången. SKJUTA! efter det åkte vi till the gun shop för att kolla och på kvällen kom Paul och nia över med barnen för barbeque. när dom hade åkt hem stannade vi uppe väldigt länge och pratade men det var okej för det var sista kvällen! :)

Vi målade ägg eftersom det var påsk!

min kusin har köpt en ambulans för att ha när han campar! så vi provkörde Den, haha