Header

Food, Tips

I don't think I'm alone about loving food more than anything on earth, right? ;) So here you go, some inspiration of healthy food delivered for you. ENJOY!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Tips

I've been asked several times "how do I lose weight?" and "what do you eat everyday, which meal plan do you follow?" etc. So I thought I should give you some tips on how to lose weight without being extreme and going on some sort of diet/cutting out food. The absolute number 1 thing you shouldn't do is to eat to less. That will make you bloated and it's not functioning in a long term perspective. However, here comes my 5 best tips on how to lose weight...

1. Drink enough water. I bet you've often heard that "you should drink more water",, but exactly what does that to your body? Drinking enough water reduces bloating in the long run as well as it makes you full and satisfied quicker. In that way you aren't as likely to consume more food than what your body needs. I use to drink 2 glasses of water before every meal, so I won't crave after one more portion. Another positive thing with drinking water is that you feel fresh and it cleanses your whole system. You can not forget that it is great for your skin and hair growth as well.

2. Eat regularly and various. Me myself eat 5-6 meals a day. One smaller snack after each primary meal. This makes me consume less to every meal, because I don't get as hungry when feeding my body with energy regularly during the day. This way of eating also prevent a bad mood/overall a bad day (I can get real moody when I'm hungry and out of energy).

3. Eat less carbs. I don't say that you should cut it out of your diet. But carbs contains much calories, so try to change it for vegetables instead. By doing this you can eat more food and get satisfied enough, since veggies has a smaller amount of calories in it.

4. Drink tea! As well as water is tea very good for your body. It doesn't just makes you full but it tastes great and is cozy to drink during a cold evening in October. (It's fall in Sweden right now and the weather is very much RAINY all the time ;'))

5. Walk everywhere. This is not necessary if you do workout a lot already. But something we often tend to forget about is that walking burns calories! Yes it's true. ;) If you choose to walk to the gym everyday for instance, it will make changes to your body in the long run. So it's a good tip! I've done lots of walking during my journey, and it's good for us people who don't prefer to going out for runs as well. (I HATE TO RUN and haven't done it one single time in my 19 weeks of my fitness & health journey).


Likes

Comments

Food, Tips

Hej ! Nu är jag tillbaks på bloggen efter ett tag av uppehåll. Har mest känt att det blivit ett stressmoment att hela tiden uppdatera och det är anledningen till att jag inte skrivit några inlägg. Nu har skolan dragit igång igen dessutom vilket också kommer ge mindre till att blogga. Men jag kommer och skriva så fort jag har något skoj att dela med mig av , det låter ok va?


Jag tänker att vi startar igång igen med 3 tips på hälsosamma mellanmål "on the go"..

Nr. 1: Keso + frukt. Jag själv har alltid hatat keso men nu bara på det senaste har detta blivit något jag alltid börjat köpa hem. Skitgott??! Och det är ett perfekt mellanmål som går och köpa på pressbyrån etc när man har bråttom eller bara känner sig hungrig efter en lång skoldag typ. Lägg till en frukt och det blir ett grymt mellanmål som både ger protein, vitaminer och bra energi !

Nr. 2: Nocco + barebells bar. Detta är inte något jag skulle rekommendera att käka dagligen kanske eftersom det finns tillsatser i både nocco's och bb's produkter. Men innan/efter träning är det absolut en bra uppladdning/återhämtning! Sen tycker jag själv även detta är helt ok att unna sig med jämna mellanrum. ;-)

Nr. 3: Overnightoats, Espresso House. Så JÄKLA god ! Den slår allt enligt mig för tillfället , hade kunnat käka den varje dag.. En gröt med smak av mango, passionsfrukt, blåbär & kokos. MUMS!

Likes

Comments

Food, Tips


...done !


Ser inte detta fett gott ut ?!!! Och för er som inte gillar grönsaker och nyttig mat.. visst ser det inbjudande ut iaf? En enkel och smakfull måltid att slänga ihop väldigt lätt (om man orkar fixa kycklingen lite innan). Kyckling i ugnen i 45 min, med marinad (vitlök, honung, soja). Sen stekte jag bara paprika och squash i lite olja och toppade allt med basilika, salt och peppar! Till det en klick hummus och mums vad gott. Middagstips ! ;-)

Likes

Comments

Daily updates, Food, Training

Hallå där !

Nu var det ett par dar sen jag skrev sist. Har legat hemma och varit sjuk under helgen faktiskt samt jobbat en del så det är väl därför. Idag kände jag mig iaf såpass pigg att jag kunde ta mig iväg till gymmet. ASGÖTT ! Körde en halvtimme BBG stronger, arms & abs och sedan gick jag 35 min på bandet. Nu är jag sugen på att klicka hem ett par hörlurar och lite nya träningskläder, får se om jag hittar något snyggt hihi..

Förresten, tänker att jag lite senare i veckan skulle kunna ordna ett inlägg där jag lägger in bilder på vad jag äter under en hel dag. Så får ni en helhetsblick. Jag brukar äta ca sex mål på en dag. Frukost, snack (något litet, typ en frukt, ett ägg, en smoothie etc), lunch, snack, middag. Det är vad jag känner att min kropp svarar bäst på och mår bra utav. Men det är givetvis väldigt individuellt så man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som funkar bäst för en själv. Ibland äter jag även något litet efter middagen också eftersom jag brukar kunna vara sugen. Och nu på sommarlovet när man stannar uppe längre förskjuts ju timmarna, för på vardagar brukar jag egentligen hålla mig till att inte käka efter middagen. Men rutinerna ändras ju självklart en del under lov, speciellt sommarlov.

Likes

Comments

Food, Tips

Läste någon gång förra veckan att Nocco har släppt en isglass och sen dess har jag vart så jäkla sugen på att testa den!! Älskar energidrickorna så en glass i favoritsmaken kan ju bara inte gå fel. ;-) Lyckligtvis fanns den på Hemköp för bara 20kr (??) så jag och Bella testade varsin. FYFAN VAD GOTT! Jag överdriver inte när jag säger att den var godare än vanlig isglass och helt klart min nya favorit. Denna går ju att käka till vardags nästan hehe , för det bästa av allt.. den innehåller bara 20 kalorier (är inte det ganska sinnes?!). Nu kan man alltså äta både god och kalorisnål glass , NICE ! ;-)

Likes

Comments

HAllåå !

Nu är jag hemma igen efter en skön jävla vecka på Rhodos. Vi har fått mängder med sol och VÄRME (shit !) , det har varit i princip 30-35 grader varenda dag så jag har knappt orkat sola alls. Haha nöjer mig med att komma hem lite solkysst , det är nice! Huden håller ju sig trots allt fräschare längre om man håller sig borta från solen. ;-)

Hur som helst.. Jag har faktiskt lyckats träna hela veckan trots den extrema hettan, men det fick ju bli inomhus med AC:n igång såklart hehe. Och likaså kosten, jag har hållit mig till mitt vanliga schema och åt endast onyttigt en kväll i Rhodos. Många tror jag kan tycka det verkar tråkigt på semestern, att inte kunna välja och äta precis vad man vill. Och till viss del kan jag förstå det och hålla med. Men å andra sidan är det ett fritt val man gör. Jag tycker ju det är kul och äta en nyttig och varierad kost, samtidigt som min kropp mår bra av det. Är man dessutom kreativ och gillar att testa nytt finns det många hälsosamma samt goda alternativ även utomlands.

För att summera veckan har vi mestadels tagit det väldigt lungt. Vi låg på stranden på dagarna, gick hem när det var som varmast. Sedan lite eftermiddagsträning och tillsist ut på stan för att käka och shoppa lite. Jag har haft det supermysigt så tack killar för det !! (tror jag nämnde att jag åkte med min pappa och bror tidigare, haha )

Jaja, nu ska jag poppa mig lite popcorn tror jag om vi har det hemma och sätta på en mysig film! Så gött att komma hem till ett fungerande nätverk hahah. Man tar det förgivet hemma i Sverige, lite väl bortskämt egentligen för det är ju ingen självklarhet på alla ställen. Även om vi hade wi-fi där fungerade det knappt så jag fick överleva på 3G hela veckan haha. Nu bjuds det på lite random bilder från veckan...



Likes

Comments

Daily updates, Training

Hey ! Har precis jobbat mitt sista pass och nu är det dags för en veckas semester. Drar till Rhodos imorgon, iiiiihh. Jag var knappt taggad ens till en början, för vi var nyss i Kroatien nämligen.. Men nu känns det jätteskönt att få komma iväg. Ännu en vecka med sol och bad + GOD MAT !! Anledningen till att jag åker iväg igen är pga att mina föräldrar inte bor tillsammans. Så nu ska jag, pappa och min bror åka. Götttt (!!!)

Sidenote: Jag är så jäkla sugen på att börja gymma igen, med bra musik och bara köra riktigt hårt. Än så länge har jag inte fixat något nytt gymkort dock + att jag ska köpa ett par trådlösa hörlurar innan jag börjar. Men ååh vad jag längtar, det kommer bli nice att få köra med lite tyngre vikter. Jag menar inte att jag ska bygga mig stor på något sätt, men jag siktar på att bli stark och inte bara smal och "toned". KYSS ;-)

Likes

Comments

Daily updates

Godmorgon godmorgon ! Vaknade nyss och tänkte gå ut på en kort promenad innan frukost, jag tycker om att börja mina mornar ungefär så. Känns skönt att ta sig upp skapligt och redan innan frukost ha fått något gjort. Det är ju däremot svårt och jämföra med att bara få sova ut, vilket är min absoluta favorit hehe. Men jo, jag uppskattar verkligen produktiva dagar (som igår till exempel när jag både fick städat mitt rum, tränat och jobbat... KATSHING)

Jag valde iallafall att inte ta någon sovmorgon idag då jag faktiskt ska iväg och jobba redan vid tolv. Slutar tidigt sen och då drar jag hem för att träna lite. Jag tror jag ska köra ett mage- och rumppass , slänger ihop nåt sköj ! Egentligen hade jag velat dra till gymmet så jag kan träna med vikter osv. För på det senaste har jag tappat ganska mycket , alltså blivit smalare. Nu är det helt enkelt dags att bygga upp rumpan igen, med muskler ;-) Men om ingen kompis hänger på blir det nog hemmaträning i källaren, där har vi lite vikter iaf.

Likes

Comments

Food, Tips

Något jag tror många kan enas om är problematiken med att käka ute när man ska försöka hitta hälsosamma alternativ. Det kan ofta vara svårt att veta vad som egentligen är nyttigt eller hur mycket kalorier saker och ting innehåller. Ofta känns det lättare att äta hemma där man själv kan förberedda maten och ha kontroll över ingridienser samt kalorier. Men givetvis ska man ut och äta! Det finns nästan alltid något lite hälsosammre alternativ att beställa. Det svåra skulle jag istället säga är att välja bort den goda och en aning fetare maten.

Men hur som helst.. De allra flesta uteställen erbjuder alltid någon form av sallad, så det brukar jag tänka är ett säkert kort. Finns det inte särskilt många valmöjligheter beställer jag en sallad och tar bort sås/bröd/bacon ifall det skulle ingå (hur långt man vill dra sina gränser bestämmer man givetvis själv). Annars kikar jag gärna efter grova mackor toppade med frukt eller grönsaker + någon hälsosam juice eller smoothie till lunch. Ett annat alternativ att beställa på restaurang skulle kunna vara grillad kyckling till exempel, och istället för pomfritt, grillade grönsaker. Ungefär så överlevde jag min utomlandsresa i Kroatien för någon vecka sedan. Jag varvade olika typer av sallader med grillade grönsaker, haha. Däremot testade jag faktiskt några fler alternativ, bland annat grönsaksrisotto och potatis med spenat någon gång också.

För att tipsa om ett par matställen kan vi börja med..

Joe & The Juice, en juicebar som erbjuder allt från fräscha juicer till goda mackor och sallader. Hit går jag ofta! Jag beställer alltid en serranomacka som består av grovt bröd, avokado, mozarella, tomat och serranoskinka. Så gooott (fast utan tomat givetvis eftersom det inte är någon hit enligt mig;-)) Annars är dess juicer väldigt goda med. Många görs på äpple, mynta, jordgubbar etc. MUMS! En annan bra grej med Joe & The Juice är att de anger antal kalorier på allt de säljer. Jag själv räknar inte kalorier men jag vet att en del gör det och då är detta ett tips!

Deli and coffee, är en salladsbar som ligger på Kungstorget i Göteborg. Här kan du både beställa in färdiga sallader eller skapa din helt egna. De erbjuder massvis med goda och nyttiga alternativ och man får väldigt mycket mat för pengarna (vilket däremot kan vara en nackdel om man inte vill bli riktigt mätt haha). Du bestämmer dig helt enkelt för en bas, en proteinkälla och sedan är det fritt fram att välja bland olika grönsaker du vill ha i. Det är alltid lika gott! STORT TIPS.

Brogyllen, ett av Göteborgs alla caféer som erbjuder massvis av olika godsaker. Det finns mycket sött men även lite annorlunda sallader, bland annat med quinoa och melon i, eller grövre mackor med avokado och andra grönsaker. Min absoluta favorit är en macka med torkad frukt i och på den mandelsmör, jordgubbar, sallad och mandelspån. Smakar som tårta! Ojoj så gott, och ändå ett nyttigare alternativ. Tummen upp för det !

Likes

Comments