Header

Daily updates, Mat, Träning

Hallå där !

Nu var det ett par dar sen jag skrev sist. Har legat hemma och varit sjuk under helgen faktiskt samt jobbat en del så det är väl därför. Idag kände jag mig iaf såpass pigg att jag kunde ta mig iväg till gymmet. ASGÖTT ! Körde en halvtimme BBG stronger, arms & abs och sedan gick jag 35 min på bandet. Nu är jag sugen på att klicka hem ett par hörlurar och lite nya träningskläder, får se om jag hittar något snyggt hihi..

Förresten, tänker att jag lite senare i veckan skulle kunna ordna ett inlägg där jag lägger in bilder på vad jag äter under en hel dag. Så får ni en helhetsblick. Jag brukar äta ca sex mål på en dag. Frukost, snack (något litet, typ en frukt, ett ägg, en smoothie etc), lunch, snack, middag. Det är vad jag känner att min kropp svarar bäst på och mår bra utav. Men det är givetvis väldigt individuellt så man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som funkar bäst för en själv. Ibland äter jag även något litet efter middagen också eftersom jag brukar kunna vara sugen. Och nu på sommarlovet när man stannar uppe längre förskjuts ju timmarna, för på vardagar brukar jag egentligen hålla mig till att inte käka efter middagen. Men rutinerna ändras ju självklart en del under lov, speciellt sommarlov.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Mat, Tips

Läste någon gång förra veckan att Nocco har släppt en isglass och sen dess har jag vart så jäkla sugen på att testa den!! Älskar energidrickorna så en glass i favoritsmaken kan ju bara inte gå fel. ;-) Lyckligtvis fanns den på Hemköp för bara 20kr (??) så jag och Bella testade varsin. FYFAN VAD GOTT! Jag överdriver inte när jag säger att den var godare än vanlig isglass och helt klart min nya favorit. Denna går ju att käka till vardags nästan hehe , för det bästa av allt.. den innehåller bara 20 kalorier (är inte det ganska sinnes?!). Nu kan man alltså äta både god och kalorisnål glass , NICE ! ;-)

Likes

Comments

HAllåå !

Nu är jag hemma igen efter en skön jävla vecka på Rhodos. Vi har fått mängder med sol och VÄRME (shit !) , det har varit i princip 30-35 grader varenda dag så jag har knappt orkat sola alls. Haha nöjer mig med att komma hem lite solkysst , det är nice! Huden håller ju sig trots allt fräschare längre om man håller sig borta från solen. ;-)

Hur som helst.. Jag har faktiskt lyckats träna hela veckan trots den extrema hettan, men det fick ju bli inomhus med AC:n igång såklart hehe. Och likaså kosten, jag har hållit mig till mitt vanliga schema och åt endast onyttigt en kväll i Rhodos. Många tror jag kan tycka det verkar tråkigt på semestern, att inte kunna välja och äta precis vad man vill. Och till viss del kan jag förstå det och hålla med. Men å andra sidan är det ett fritt val man gör. Jag tycker ju det är kul och äta en nyttig och varierad kost, samtidigt som min kropp mår bra av det. Är man dessutom kreativ och gillar att testa nytt finns det många hälsosamma samt goda alternativ även utomlands.

För att summera veckan har vi mestadels tagit det väldigt lungt. Vi låg på stranden på dagarna, gick hem när det var som varmast. Sedan lite eftermiddagsträning och tillsist ut på stan för att käka och shoppa lite. Jag har haft det supermysigt så tack killar för det !! (tror jag nämnde att jag åkte med min pappa och bror tidigare, haha )

Jaja, nu ska jag poppa mig lite popcorn tror jag om vi har det hemma och sätta på en mysig film! Så gött att komma hem till ett fungerande nätverk hahah. Man tar det förgivet hemma i Sverige, lite väl bortskämt egentligen för det är ju ingen självklarhet på alla ställen. Även om vi hade wi-fi där fungerade det knappt så jag fick överleva på 3G hela veckan haha. Nu bjuds det på lite random bilder från veckan...



Likes

Comments

Daily updates, Träning

Hey ! Har precis jobbat mitt sista pass och nu är det dags för en veckas semester. Drar till Rhodos imorgon, iiiiihh. Jag var knappt taggad ens till en början, för vi var nyss i Kroatien nämligen.. Men nu känns det jätteskönt att få komma iväg. Ännu en vecka med sol och bad + GOD MAT !! Anledningen till att jag åker iväg igen är pga att mina föräldrar inte bor tillsammans. Så nu ska jag, pappa och min bror åka. Götttt (!!!)

Sidenote: Jag är så jäkla sugen på att börja gymma igen, med bra musik och bara köra riktigt hårt. Än så länge har jag inte fixat något nytt gymkort dock + att jag ska köpa ett par trådlösa hörlurar innan jag börjar. Men ååh vad jag längtar, det kommer bli nice att få köra med lite tyngre vikter. Jag menar inte att jag ska bygga mig stor på något sätt, men jag siktar på att bli stark och inte bara smal och "toned". KYSS ;-)

Likes

Comments

Daily updates

Godmorgon godmorgon ! Vaknade nyss och tänkte gå ut på en kort promenad innan frukost, jag tycker om att börja mina mornar ungefär så. Känns skönt att ta sig upp skapligt och redan innan frukost ha fått något gjort. Det är ju däremot svårt och jämföra med att bara få sova ut, vilket är min absoluta favorit hehe. Men jo, jag uppskattar verkligen produktiva dagar (som igår till exempel när jag både fick städat mitt rum, tränat och jobbat... KATSHING)

Jag valde iallafall att inte ta någon sovmorgon idag då jag faktiskt ska iväg och jobba redan vid tolv. Slutar tidigt sen och då drar jag hem för att träna lite. Jag tror jag ska köra ett mage- och rumppass , slänger ihop nåt sköj ! Egentligen hade jag velat dra till gymmet så jag kan träna med vikter osv. För på det senaste har jag tappat ganska mycket , alltså blivit smalare. Nu är det helt enkelt dags att bygga upp rumpan igen, med muskler ;-) Men om ingen kompis hänger på blir det nog hemmaträning i källaren, där har vi lite vikter iaf.

Likes

Comments

Mat, Tips

Något jag tror många kan enas om är problematiken med att käka ute när man ska försöka hitta hälsosamma alternativ. Det kan ofta vara svårt att veta vad som egentligen är nyttigt eller hur mycket kalorier saker och ting innehåller. Ofta känns det lättare att äta hemma där man själv kan förberedda maten och ha kontroll över ingridienser samt kalorier. Men givetvis ska man ut och äta! Det finns nästan alltid något lite hälsosammre alternativ att beställa. Det svåra skulle jag istället säga är att välja bort den goda och en aning fetare maten.

Men hur som helst.. De allra flesta uteställen erbjuder alltid någon form av sallad, så det brukar jag tänka är ett säkert kort. Finns det inte särskilt många valmöjligheter beställer jag en sallad och tar bort sås/bröd/bacon ifall det skulle ingå (hur långt man vill dra sina gränser bestämmer man givetvis själv). Annars kikar jag gärna efter grova mackor toppade med frukt eller grönsaker + någon hälsosam juice eller smoothie till lunch. Ett annat alternativ att beställa på restaurang skulle kunna vara grillad kyckling till exempel, och istället för pomfritt, grillade grönsaker. Ungefär så överlevde jag min utomlandsresa i Kroatien för någon vecka sedan. Jag varvade olika typer av sallader med grillade grönsaker, haha. Däremot testade jag faktiskt några fler alternativ, bland annat grönsaksrisotto och potatis med spenat någon gång också.

För att tipsa om ett par matställen kan vi börja med..

Joe & The Juice, en juicebar som erbjuder allt från fräscha juicer till goda mackor och sallader. Hit går jag ofta! Jag beställer alltid en serranomacka som består av grovt bröd, avokado, mozarella, tomat och serranoskinka. Så gooott (fast utan tomat givetvis eftersom det inte är någon hit enligt mig;-)) Annars är dess juicer väldigt goda med. Många görs på äpple, mynta, jordgubbar etc. MUMS! En annan bra grej med Joe & The Juice är att de anger antal kalorier på allt de säljer. Jag själv räknar inte kalorier men jag vet att en del gör det och då är detta ett tips!

Deli and coffee, är en salladsbar som ligger på Kungstorget i Göteborg. Här kan du både beställa in färdiga sallader eller skapa din helt egna. De erbjuder massvis med goda och nyttiga alternativ och man får väldigt mycket mat för pengarna (vilket däremot kan vara en nackdel om man inte vill bli riktigt mätt haha). Du bestämmer dig helt enkelt för en bas, en proteinkälla och sedan är det fritt fram att välja bland olika grönsaker du vill ha i. Det är alltid lika gott! STORT TIPS.

Brogyllen, ett av Göteborgs alla caféer som erbjuder massvis av olika godsaker. Det finns mycket sött men även lite annorlunda sallader, bland annat med quinoa och melon i, eller grövre mackor med avokado och andra grönsaker. Min absoluta favorit är en macka med torkad frukt i och på den mandelsmör, jordgubbar, sallad och mandelspån. Smakar som tårta! Ojoj så gott, och ändå ett nyttigare alternativ. Tummen upp för det !

Likes

Comments

Daily updates

Idag tog jag och Bella en dagstrip till Stockholm för att kika i butiker, kul att spendera lite pengar ! Fick med mig några olika plagg hem tillslut så dagen känns lyckad. Måste även berätta att jag idag hade jag planerat och uttnyttja min vilodag, alltså ingen tränng utan enbart tid för kroppen att återhämta sig. Men i och med att varken jag eller Bella var särskilt rutinerade när det gällde Stockholm och dess butiker slutade det med att vi tog en hel del omvägar när vi letade runt. Vilket resulterade i enorm smärta i både ben och fötter (+ en hel del träningsvärk på det hehe). Jag var givetvis tvungen att kolla upp hur långt vi hade gått och totalt blev det ca 18 500 steg (enligt rekommendationer från 1177.se bör man promenera 10 000 steg/dag). Så jag fick ju gjort ett litet träningspass ändå. ;-)

Hur som helst, imorgon tänkte jag köra ett pass som kallas "full body" och precis som namnet avslöjar består det av övningar som engagerar de flesta av kroppens olika muskelgrupper. Blir kul ! Tränar nog ute, innan frukost tror jag. Älskar nämligen att köra ute så länge det inte är för kallt, så jäkla skönt med frisk luft när man tränar hårt. Var tränar ni helst, på gymmet, hemma? Ute/inne?



Likes

Comments

Träning

Jag har ju inte ens hunnit förklara vad det är jag tränar, eller hur ofta etc. Så det kan vi gå igenom nu !

Just nu tränar jag utifrån en guide som har skapats av en australensisk tjej, Kayla Itsines. Själva programmet går ut på att vem som helst ska kunna utföra dessa fysiska aktiviteter och att alla ska finna tid för det. Det räcker nämligen med att lägga enbart en halvtimme per dag (du väljer själv hur mycket/ofta du vill träna) och allting går att genomföra hemma. Med andra ord behöver du inte ha tillgång till något gym (ibland kan ju även steget att bara ta sig till gymmet kännas ansträngande).

Guiden är uppbyggd på så sätt att du utför tre styrke-pass i veckan + cardio tre gånger. Styrke-passen består av 8 st olika övningar inom en viss muskelgrupp och varar under totalt 28 minuter (7x4). Det gäller alltså att köra intensivt och mellan varje set får du 30 sekunders vila. Det smidigaste är att alla träningspass finns samlade i en app (Sweat) som du laddar ner hos App Store (tror nog att den finns tillgänglig även hos andriod). På så sätt kan du alltså enkelt ha kontroll över ditt träningsupplägg. I appen ingår även kostrådgivning med mängder av nyttiga recept och detaljerad information kring träning & hälsa överlag. Du betalar ungefär som ett gymkort (200kr/månad ish) beroende hur länge du vill följa guiden.

Utöver detta brukar jag delvis även träna eget, mestadels mage eftersom det är vad jag tycker bäst om hehe !

Nu under sommaren håller jag bara på med denna guiden, avbröt nämligen mitt gymkort hos Actic precis innan lovet började. Men till hösten är tanken att istället börja träna hos Nordic Wellness eftersom att de har ett mycket större utbud. Blir kul !!


Likes

Comments

Tips

Visst är det förjävligt när du lägger ner tid på att träna riktigt hårt men inte ser resultat? Det kan däremot finnas naturliga förklaringar till detta.. Här kommer 7 tips på hur du ska göra för att lyckas!!

1. Kosten. Vad du äter skulle jag säga är det absolut viktigaste när du vill uppnå skillnad. För att kunna skapa förändring måste du våga testa nytt och kunna ändra dina gamla rutiner. Du kan träna hårt men om du kombinerar det med skitmat kanske du bara går plus minus noll, vilket innebär att du hamnar på ruta ett igen. Så mina rekomendationer är att äta varierat och nyttigt för att uppnå resultat. Exakt vad du ska äta har mycket att göra med vilka mål du vill nå givetvis. Är tanken att bygga muskler och bli starkare eller ska du klara av att springa ett maraton? Du behöver alltså äta utifrån din egen kroppstyp och dina förutsättningar.

2. Mängden mat du stoppar i dig har också en stor roll när det kommer till att märka fysisk skillnad. Stora portioner måste inte vara bra trots att du äter hälsosamt. Så att minska på mängden mat är ett tips om du upplever att du inte ser resultat. Men för att du samtidigt ska känna dig mätt kan du dricka minst två glas vatten till varje måltid, gärna ett innan och ett efter. Givetvis bör du även äta i lugn och ro så att kroppen får tid att bearbeta maten och känna sig ordentligt mätt.

3. Träna regelbundet och varierat. Du måste inte träna varje dag men att få in någon typ av fysisk motion kan däremot vara att rekommendera. Tänk på att försöka lägga upp en plan för varje vecka, vilka dagar ska du träna och variera din träning så att alla muskler hinner få vila emellanåt. Prova gärna nya övningar och ändra antal repetioner och set ibland, så att du exempelvis inte utför samma magövningar varenda träningspass. Tillslut kan musklerna nämligen bli immuna för att de vänjer sig, därför bör man variera. Samtidigt föreslår jag omväxling eftersom man lätt tröttnar annars.

4. Det tar tid och det finns inga genvägar! Att se tydliga skillnader är svårt på kort tid. Det går helt enkelt inte så fort. Försök istället att glädjas åt små förändringar som sker under resans gång, så som att du känner dig gladare/piggare/starkare etc. Lita på processen och låt det ta sin tid. Resultaten kommer!

5. SOV ORDENTLIGT! Förmodligen har du tididgare fått höra att det är viktigt att få ordentligt med sömn, men varför? Det är nämligen så att musklerna bearbetas och byggs upp när du sover. De får vila och kan förberedda sig inför nya utmaningar. Det skulle kunna jämföras med att laga mat. När du blandar ihop ingridienserna tränar du, men när de står i ugnen och ger oss en färdig måltid kan det likställas med att sova. De olika momenten är alltså beroende av varandra. Konstig jämförelse haha, men ni fattar väl grejen?

6. Strecha. Att stretcha är något jag själv gärna undviker. Egentlgien finns det ingen grundläggande anledning till det men jag känner nog helt enkelt att jag inte har tid. Ändå är det väldigt viktigt, för när du stretchar tänjer du också ut musklerna vilket gör att de har möjlighet att bygga sig större och starkare, mer än om du inte stretchar. Samtidigt som det givetvis även är förebyggande inför skador och bristningar som annars kan förekomma.

7. Ta bilder under tiden av din process. Trots att det kan kännas jobbigt att fota sig själv om man inte är 100% bekväm i sin egen kropp och sitt utseende (vilket man därmemot ska vara!!!) är detta så viktigt. För genom att enbart se sin kropp utifrån sitt eget perspektiv varje dag blir man lätt hemmablind, dvs att man inte märker av någon förändring eftersom man är såpass van. Så ta bilder på din process!!! Och vill du inte att det ska finnas bilder på dig själv i underkläder/träningskläder i din kamerarulle, kan du alltid lägga dem i exempelvis snapchats album "enast för mig". Använder du inte snapchat finns andra appar med samma funktion, bland annat "my folder".

Så ! Det var nog mina 7 bästa tips för tillfället och har du frågor eller vill veta mer , kommentera ;-)

Likes

Comments

Mat, Tips

Frukost!! Jag personligen är alltid jättehungrig på morgonen och det är kanske inte den bästa tiden då att leta fram något gott men nyttigt att äta. Därför tänkte jag tipsa om några olika goda grejer som man enkelt kan fixa.

Imorse blev det något av det allra enklaste , fil och granola med lite frön o grejer...

1. Men egentligen älskar jag mackor på morgonen, trots att det kanske inte är det mest hälsosamma. Därför brukar jag se till att minska på det så gott det går men att istället köpa hem andra alternativ, lite grovare bröd. Blir jättegott om man rostar till exempel, och toppar med frukt (banan, jordgrubbar etc). Annars är givetvis avokado på mackan väldigt gott. Stekt ägg eller jordnötssmör är också två favoriter!!

2. Något annat jag gärna käkar på morgonen är omelett, typ om jag vaknar sent och vill slänga ihop en frukost/lunch i ett haha. Då tar jag två-tre ägg, kanske majs, skinka, spenat och olja i. Stort tips!

3. En annan grej om man känner att man inte har tid på morgonen, är att fixa sin frukost kvällen innan, typ slänga ihop en enkel smoothie eller chiapudding. Jag själv lyckas aldrig göra mina chiapuddingar särskilt bra men jag vet ju att man ska ha chiafrön, mandelmjölk (funkar med vilken mjölk som helst, däremot är det mer fett i vanlig mjölk) och vaniljpulver (brunt pulver, inte vaniljsocker). Vill ni testa detta är det bara att googla upp något enkelt recept. Vet även att man kan skippa vaniljpulver, ifall det skulle vara något man inte har hemma.

Likes

Comments