Hej på er! Imorse när vi skulle äta vår sista frukost på hotellet i Mui Ne så var det så högljudt i matsalen. När vi kom in var det fullt och jag fick tag på det sista bordet. Det är verkligen en stor matsal då hotellet tar upp emot 1500 gäster, men jag antar att det var så fullt för att det är Victory day. Så det satt en vietnames bredvid oss när vi lämnade av tallrik två. Han kunde bara säga "hello" och "good morning" så det blev inte mer än så. Sleeping bus'n kom 09:00 och innan dess tog vi farväl av stranden. Saknar den redan.

Bussresan gick bra och vi stannade på ett ställe då bussen inte har något toalett. Den här gången fanns det toaletter men inget papper eller tvål. Hygienen är inte den bästa här.. Eftersom det är Victory dag trodde hon på hotellet att det skulle ta 6-7 timmar att komma fram till HCMC, men det tog ungefär 5 timmar. Det var sån nostalgi att komma tillbaka till HCMC och att känna igen sig!! Vi fångade en taxi direkt och den körde oss från busstationen till Harmony Saigon Hotel. Väl på Harmony hade de uppgraderat vårt rum så vi fick en svit och jag var tvungen att testa badkaret.

Efter badet blev det roomservice och det var allt från fried rice, til vårrullar och pommes frittes. Nöjda och belåtna med mar i magen tog vi en taxi till Post Office. Här i Vietnam är det enda stället där man kan köpa frimärken och posta brev. I Mui Ne så hade de inte ens några frimärken och ingen brevlåda heller vad vi vet. Men när vi kom fram till Post Office så hade dem stängt. Så tråkigt då jag ville skicka mitt kort till mormor och morfar. Men sjukt svårt att få tag i brevlåda och frimärke, tyvärr.

Sedan gick vi runt i stan runt Post Office, där ligger bland annat Notre Dame och Vincome Center som jag nämn tidigare. När vi kom fram till Square så var det vakter överallt. Bilvägarna var avstängda och de var stora tält och scener. Hedersgästerna satt längst fram och överallt på byggnaderna lyste det olika ljus. Det var avstängt i flera 100 meter så vi gick runt och tittade på allt, det var så roligt att se så många människor och veta att detta verkligen är en viktig dag för dem.

Senare på kvällen tog vi en taxi till Xu restaurant and Lounge. Fantastiskt god service och lite annorlunda men god mat. Vi blev proppmätta och avslutade denna fina resa med vår sista middag i HCMC.

När vi kom ut från Xu, sprang en jättesöt lite tjej fram till mig för att sälja tuggummin och så sade hon "I'm hungry." Hon berättade att hon var 6 år och inte hade ätit något. Jag böjde mig ner för att hamna i hennes höjd på marken och hennes engelska var väldigt bra. Då slog det mig när Carl sade att han trodde hon var en dvärg och utnyttjade att hon var kort. Jag tycker så synd om alla människor så jag kan mycket väl blivit lurad. Tråkigt då man bryr sig om vill hjälpa. Jag hade tänkt gå över till Marketen rakt över gatan, men sedan försvann den lilla tjejen och pratade med stora vuxna män som jobbade i dörren på en restaurang. Så det är inte alltid bra att vara godhjärtad och godtrogen, människor lurar dig ändå.

Nu är klockan tolv på natten här och vi ska gå och lägga oss. Imorgon hinner vi hitta på någonting fram till 14 innan taxin kommer. Vill inte hem... Sov så gott!

God morgon! Varje morgon är verkligen en god morgon här, ingen söndagsångest, tråkig jobbdag framför sig eller några måsten. Utan vi bara njuter av livet tillfullo. Imorse vaknade jag 06:40 och det var sent om man jämför med de senaste dagarna här nere. Så det var skönt att få sova lite. När Carl vaknade så åt vi frukost tillsammans i restaurangen. Efter frukosten gick vi upp mot rummet för att packa. Varje gång vi rest vidare här i Vietnam så har vi packat på morgonen innan avresedatum. Anledningen till det är att det är så skönt att ha de gjort, men också att vi inte vill lämna det ställe vi varit på. Så vi packar helt enkelt tidigt för att kunna göra roliga saker och bara njuta sista kvällen på varje ställe.

​Kolla denna snäcka jag vände på vid Fishing Village igår. Det var en stor lila krabba i skalet och på något vis gillar jag krabbor så länge de inte nyper mig haha. Efter packningen unnade vi oss massage, 45 minuters helkroppsmassage. Det var så skönt, men hela min kropp knäcktes. Jag har väldigt stela leder framförallt vid knäna. Men det var så välbehövligt! Efter massagen var det poolhäng och lunch som vanligt. Favoritdrinken som jag väljer varje dag och lite foton vid havet.

På eftermiddagen låg vi kvar i poolen länge, nu blir det inget mer bad på ett bra tag. Sedan gick vi runt här där vi bor och köpte en present till Jocke. Efter det tog vi en taxi till restaurangen Cham. Vår favoritrestaurang här i Mui Ne och det var extra roligt att servitören kom ihåg oss och sa "here, at the same table." Så vi satt alltså på samma bord idag som vi gjorde i förrgår. Det var fantastiskt god mat och vi avslutade en trevlig middag med att äta en "lava cake" till efterrätt. Sedan var vi proppmätta!! Men eftersom vi nu var i stan så passade vi på att gå i lite affärer. Det var så mycket folk överallt, trodde inte ens de var så många människor här i Mui Ne så det blev kaos med trafiken och längs vägarna. Carl köpte ännu en tröja så jag var tvungen att göra det också. Fick något ryck då jag kollat på så många gånger när han handlat det senaste. Men jag är så kräsen, så det var kul att jag fick till det idag haha! Kan med all säkerhet säga att jag vet att lilla K där hemma också väntar på presenter, så vi får se.

​När vi skulle hem från stan så vinkade jag glatt minst 20 gånger men alla taxibilar var fulla. När jag väl fick tag i en så hoppade en annan familj i framför? Så det blev inget med det och jag fick vinka ett tag till, men sen så! När vi var framme vid hotellet gick vi till supermarketen och köpte med oss chips och vatten för imorgon. Vet inte alls hur lång tid bussresan tar, 5 timmar kanske? Och imorgon är det en stor högtid här och även på måndag. Nämligen Victory day och Labour day, så vi får se om det påverkar trafiken. Förresten sa dem på hotellet "vill ni verkligen åka buss imorgon, det är holiday och mycket dyrare." Mycket dyrare är alltså att vi åker över 20 mil för 115 kronor per person. Så det är inget att klaga på, god natt!

God morgon! Imorse vaknade jag 05:50 och Carl vaknade också tidigt. Vi drog oss en stund innan vi gick upp för att äta frukost. Det var gott som vanligt och sedan skyndade vi oss ut i solen och ner i poolen. Den är så stor och även djup, bästa poolen. Förmiddagarna ser nästan likadana ut varje dag och det är så avslappnade. Vid lunch åt vi som vanligt vid poolen och tre gånger har jag beställt chicken nuggets. Första gången fick jag avlånga chicken nuggets med pommes frittes, andra gången två gigantiska kycklingfiléer med pommes frittes och idag fick jag bara chicken nuggets. Olika såser varje gång också, första gången ketchup, andra gången hamburgedressing och idag chillisås. Så som jag nämnde igår. MAN VET ALDRIG VAD MAN FÅR HAHA.

Efter lunchen gick vi upp på hotellet och då kommer Carl på att han bara har ett kort istället för två. Vi letar överallt och hittar det ingenstans. Så konstigt då vi tänker att städerskan tagit det, då vi alltid har ett kort som sitter i så AC:n funferar. Mycket riktigt har hon kortet när vi säger till henne i korridoren några rum bort. Så konstigt? Testade också kortet mot ett annat rum men det gick inte att komma in, medan kortet funkar till vårt rum. Så skönt att vi fick tillbaka vårt kort i alla fall. Vill ni veta en konstig sak? När vi letade efter kortet under sängen låg där en kexchoklad, två olika skor och en blöja (som enligt Carl luktar illa) fräscht... Efter kortletandet så bestämde vi oss för att promenera till Fairy Stream. Man går längs en vattenkanal med sanden mellan tårna i 550 meter och kollar upp mot olika stenar, berg och annat. Det är en turistgrej som är populär här. Men vi blev lite besvikna. Man kunde även betala för att rida på jättestora strutsar längs vägen, usch!! Så efter som detta inte var något särskilt blir det ingen bild... Visar istället en från dykningen.

Efter Fairy Stream när vi ska gå tillbaka hem så ser vi såklart ett dussin kossor komma mot oss längre bort på vägen och Carl börjar ändra riktning. Vi går in i en affär och helt plötsligt hör vi hur kossorna muar utanför. Carl säger att vi ska ta en taxi igen (då vi blev rädda för kossorna förra gången och åkte 300 meter hem) Den här gången är sträckan ännu kortare och jag orkar inte med att åka taxi så kort sträcka. Så jag får med Carl på att gå tillbaks till hotellet efter vi väntat ut kossorna. Haha att de är så läskiga och stora. Springer hur fort som helst och stirrar på oss.

När vi var tillbaka på hotellet igen så bad vi dem hjälpa oss att skriva ut vår bokningsbekräftelse eftersom vi åker tillbaka till HCMC på måndag morgon. Och vet ni vad? Vi ska tillbaka till Harmony Saigon Hotel!! Det kändes självklart då vi verkligen gillade personalen där och fick till ett bra pris när vi bokade. Så hoppas våra favpritarbetare jobbar när vi kommer tillbaka till storstaden.

På kvällen gick vi till Fishing Village, väldigt roligt att se hur dem lever. Tyvärr väldigt smutsigt och inte det renaste vattnet, men vad vi kunde känna av verkar det som dem trivdes ganska bra ändå. Det kom fram en man och började prata vietnamesiska med mig och vad jag kunde tyda så menade han något i stil med om vi ville sätta oss i en båt och åka. Det kom även fram en dam som ville sälja och aldrig gav sig. Hon tog också upp några dockor och ska till Carl och mig att vi hade varit sådana bebisar när vi var små haha. Men som sagt, ännu en turistgrej och jag tyckte den var bättre än Fairy Stream. Det fanns också väldigt fina snäckor på den smutsiga stranden och jag tog faktiskt med mig två stycken i ryggsäcken.

På hemvägen kände vi oss lite äventyrliga och började gå rakt upp för jättebrant backe med jätteröd sand. Jag tänkte att det var en öken men vi visste inte säkert. Det slutade med att en hund skällde högt och vi kom fram till taggtråd. Så bara att hasa sig ner igen så fötterna och skorna blev helt röda. När vi kom närmare hotellet slår oturen in igen och ett dussin kor kom igen!! Vi började vända när vi var så nära hotellet och kossorna kom snabbt efter. Minibuss 1 började komma närmare och vi vinkade glatt. Betalade fem kronor och hoppade av precis vid hotellet. Man bara vinkar eller ställer sig i minibussen när man vill av, supersmidigt!!

När det var dags för middag åt vi på Ganesh, vilket är en indisk restaurang och det var jättegott! Som vanligt såg vi en och annan liten ödla. Det är okej när de är en bit ifrån, men skulle de hoppa ner i maten skulle jag skrika haha. När vi hamnat i matkoma tog vi en taxi hem. Det fanns inga säkerhetsbälten, chauffören visslade, sjöng, pratade i två mobiler, tutade, bromsade in och försökte växla samtidigt. Kan säga att han var livsfarlig i trafiken och som Carl sa "vi får vara glada om vi lever när vi kommer fram" och det gjorde vi också!!

Nu ligger vi trötta i sängen efter en fullspäckad dag. Imorgon har vi en lite lugnare dag framför oss, men dagens planer får ni veta då. Imorgon är också vår sista dag här i Mui Ne. Sov så gott!

GOD MORGON! Som jag nämnde igår studsade vi upp vid 04:30 idag och jag vaknade av mig själv 04:04 så det gick förvånandsvärt lätt. Vi skulle nämligen till Red Sandunes idag och se soluppgången. Vi hade bestämt med vår taxi att han skulle plocka upp oss 05:00, men efter att ha väntat 10 minuter och försökt få tag på en annan taxi så gav vi upp att han ens skulle komma. Såklart fanns det knappt några människor vakna vid denna tid, förutom tupparna som gal tvärs över gatan. Men vi fick tag i en vakt som lyckades hjälpa oss så att en taxi kom och hämtade upp oss inom fem minuter. Han körde väldigt snabbt så vi hann gå upp för de röda sanddynerna, så vi bara kunde sätta oss ner och njuta av soluppgången. Det var verkligen så fint och ett bra sätt att starta morgonen på. Det enda negativa var att det sprang fram flera kvinnor och barn som knappt gav sig utan nästan tvingade en att betala för en grej så man kunde åka ner för sanddynerna. Men Red Sandunes är mycket mindre än White Sandunes, så det hade absolut inte gått att åka någonstans.

När vi hade suttit länge och tittat på soluppgången så försökte vi få tag på en taxi. Men hur många taxichaufförer åker förbi öken ifall någon vill ha skjuts? Inte så många. Så vi började vandra längs vägen. Helt plötsligt tutar en minibuss som kör tvärs över gatan och vi springer över vägen för att hoppa på. Bussen har nummer 1 och ifrån gårdagens samtal minns jag att en vietnamesisk tjej i en affär nämnde att 1:an jag 9:an åker flera kilometer längre än vårt hotell. Så vi betalar 6 kronor per person för att åka med. Bussen är full av barn som ska till skolan och diverse vuxna. Det är så fullt så vi står upp och trängs, samtidigt som bussen kör med öppen dörr. Efter ett tag känner Carl sig osäker och tycker vi borde hoppa av och leta efter en taxi, men jag känner att jag känner igen vägen. Och vet ni vad? Vi kom fram till vårt hotell, tack vare denna minibuss. Det gick finfint och var ett prisvärt alternativ för att transportera oss ca. 2 mil. Ganska kul att åka till och med.

När vi kom tillbaka till hotellet var klockan lite efter sju på morgonen och vi gick upp och lämnade av våra saker. Jag har fått skoskav på båda fötterna, men vad gör det när man ser SOLUPPGÅNGEN I ÖKEN OCH SER VÅGORNA PÅ HAVET. Sedan sprang vi direkt ner och åt frukost, vi var så hungriga! Det blev bland annat carbonara, potatisgratäng, fruktfat, friterade lökringar och annat som ger en god andedräkt haha.

Sedan var det poolhäng och bad i havet för hela slanten. Säger det var och varannan dag men det är så varmt i vattnet!! Nere vid poolen frågade jag om vi kunde få använda bollen även idag och han nickar och svarar "Yes, I understand." Men sträcker istället fram en flytväst. Så svårt med kommunikationen här nere, även på hotellet... Men vi fick bollen till slut och han som jobbar här såg också nöjd ut. Sedan blev det som i vanliga ordning en drink i poolbaren och mat beställt till solstolarna. Har inte ätit fried rice och soya på några dagar nu så var jättesugen! Det som är spännande här nere är att man aldrig vet vad man får, antingen så står det inte eller så får man något annat och i min fried rice låg det bläckfiskarmar i den här gången och krabba. Det slank ner så jag antar att bläckfiskarmar is the shit, skoja bara. Men det var gott!

Efter en som vanligt fin dag med bra väder och mycket bad så gick vi in på hotellet och vilade lite. Kan ju säga att jag var betydligt piggare 04:04 än vad jag är i skrivande stund. Somnade förresten och sov i två timmar. Efter det gick vi tvärs över gatan till supermarketen för att köpa lite snacks och sätta oss nere vid havet. Solen gick ner och jag kan inte annat än att älska när himlen blir rosa och vi ser ut över havet och dess vågor. Magiskt. Något annat som också var magiskt var restaurangen Cham som vi åt på idag. Den näst bästa vi ätit på under hela resan och då snackar vi om att första platsen fick Chill som är en av det finaste restaurangerna i hela HCMC. Så vi var så nöjda med maten idag. Kul!! Nu somnar Carl snart här, så ska hålla om honom tills han somnar. God natt!

God morgon! Frukost i vanlig ordning idag. Jag vaknade 05:45 i morse så man kan ju undra om jag taggar jobb här borta eller så.. Nä men jag kände mig fullt utvilad och blev glad när Carl var vaken vid 07:00. Efter frukosten gick vi upp på rummet för att förbereda dagens planer. Vi tog nämligen en taxi till White Sandunes. ÖKEN, kände mig som ett litet barn. Ihhhhh, vad roligt. Det var ca. 3 mil dit och vi hittade bästa chauffören som till och med väntade på oss där för att sedan köra hem oss en timme senare. Det gick nämligen inga bussar hit och hotellet har en ordnad tur där man bara får stanna 30 minuter, massa turister och en babblande guid. Så vi älskade att gå runt i öken själva och upptäcka fina landskap, vatten, kossor haha, sand. Ja allt, vi kunde nästan nudda molnen kändes det som. Vår chaufför körde oss alltså 6 mil för 250 kronor! Taxametern gick upp med 200 000 VND extra, men han stod fast vid det avtalade priset. Han var så snäll och jag blir så ledsen när de lever så dåligt här nere. Så jag var tvungen att be honom behålla växeln på 50 000 VND och klappa honom på axeln. Då log han stort och jag kan inte annat än att få dåligt samvete för vi har det så mycket bättre. I alla fall så får ni vänta tills att jag kommer hem om ni vill se bilder från öknen. Tyvärr!! Men det var så najs!!!

När vi kom tillbaka till hotellrummet med 3 kilo sand så gick det väl sådär att bli av med allt. Men vi hoppade direkt ner i poolen. Det är typ 30 grader i poolen så vi njuter lika mycket varje gång! Sedan beställde vi mat till poolen, pasta carbonara och en drink. Sedan läste jag lite i min nya bok men de första 12 sidorna var verkligen inte bra. Så ger det ett nytt försök imorgon. Något som var desto bättre var att bada några timmar till och jag frågade efter lite vattenleksaker så vi fick några stycken!

När klockan blev 16 så kände vi oss nöjda med badandet och gick upp för att äta en glass. Väldigt avslappnande att aldrig behöva bry sig om tiden, bada, käka glass, åka på utflykter och höra vågorna från stranden. Vill aldrig åka hem. Påtal om hem så har vi tre dagar kvar här i Mui Ne innan vi åker till HCMC för att sedan sova där en natt och åka vidare till flygplatsen. Får ångest bara av att tänka på det!! Men tur att jag njuter så oerhört mycket av att vara här nere. DET ÄGER.

På kvällen åt vi middag på ett ställe som heter Sandals. Taxichauffören trodde fem gånger att vi skulle till Sand dunes haha. Kommunikation här är oftast svår. Väl där så var det superfint och de har ett samarbete med Sailing Club restaurangen vi var på flera gånger i Nha Trang. Maten var väldigt fräsch och servicen bra. Men dyrt för att vara här i Vietnam! Efter middagen kollade vi lite affärer när vi ändå var i stan och sedan tog vi en taxi hem. Grannhotellet (som förövrigt inte har några gäster) spelar SJUKT HÖG MUSIK och en gubbe pratsjunger på vietnamesiska till. Sjukt störande då vårt hotell inte hade några öronproppar och vi senast kan gå upp 04:30 imorgon.. Fortsättning följer. God natt!

God morgon! Idag vaknade jag tidigt och väckte Carl 07:30. Vi gjorde i ordning oss och gick ner mot frukosten. Alltid lika spännande varje gång vi kommer till ett nytt hotell och se vad de har för mat haha. Idag blev det detta goda fruktfat, samt en tallrik carbonara och en skål yoghurt. Så jag blev helt klart mätt.

Måste bara visa utsikten när vi sitter och äter frukost. Det är annat än hemma det! Sådan kontrast att sitta och käka frukost här, inte behöva laga frukosten själv eller plocka undan. Får helt klart större aptit här!

Efter frukosten badade vi i poolen och i havet i flera timmar. Samtidigt som vi varvade det med att Carl kollade en match på mobilen och jag läste i solstolen. Min bok tog slut idag och jag älskade den, antingen börjar jag att läsa om den imorgon eller så börjar jag på en ny bok imorgon som jag köpte på flygplatsen. Efter att vi hade badat i tre timmar beställde vi mat till poolen och en varsin drink. Det är verkligen livet på en pinne. Sedan badade vi ännu mer!

När vi kände oss nöjda med badandet, så gick vi upp för att duscha. För att sedan gå en promenad och se vad det fanns i närområdet. Det är mycket minde här än i både HCMC och Nha Trang vilket mest märks av på trafiken och att alla affärer har samma innehåll haha. Vi gick en ganska bra bit innan vi blev för varma och jag testade en långklänning. Den var jättefin, men för kort. Det är också en annorlunda grej här borta, att jag för en gångs skull får känna mig lång. Trots det så älskar jag att vara kort.

​När vi kände att vi inte orkade gå längre så vände vi hemåt mot hotellet. Helt plötsligt såg vi ett gäng kossor på vägen och en av kossorna sprang rakt mot oss. Det är ju stora djur så vi blev lite skraja. Vi köpte med oss glass på en market längs vägen och fortsatte hemåt. Mittemot hotellet var vi så törstiga så vi köpte med oss dricka och satte oss i skuggan i trädgården på hotellet.

På kvällen åt vi middag på ett ställe som inte alla var bra, inga färska råvaror och maten var inte tillräckligt tillagad... Efter det gick vi och letade efter en ATM som låg ca. 1 km bort från restaurangen. Skönt att det tog emot våra chip och att det funkade att ta ut pengar. Det kostar inte heller något att ta ut pengar på mitt kort, så det är fantastiskt bra! Sedan var det bara att vända tillbaka. Det var 2,5 km till vårt hotell och hade bara kostat oss 20 kronor att åka taxi, men vi ville gå. Det gick bra och när vi var 300 meter från hotellet så sprang det massa kossor mot oss, vissa bajsade på vägen och andra sprang in i affärer. Vi hade ingen lust att få kossorna på oss. Så efter att ha gått nästan 2,5 km så åkte vi taxi de sista 300m hem. Chauffören bara skrattade åt oss och det kostade 2 kronor. Absolut töntigt att åka så kort sträcka, men kossorna springer rakt mot en här och det verkar inte göra dem något att kossor springer rakt in i affären? Vissa på mopeder sparkar på kossorna på vägen medan de kör förbi och andra bara tutar på dem eller struntar i dem.

Förresten, jag har äntligen hittat en nagelsax!! Den kostade 8 kronor och jag vet inte ens vad en nagelsax kostar i Sverige? Men jag antar att det var väldigt billigt. Funkar bra gör den också haha. Tack till den lilla supermarketen som endast hade en nagelsax, men en mer en alla andra som inte hade någon. Nu är det kväll här och vi är tillbaka på hotellet. Ser framemot en ny dag imorgon, helst utan 9 kossor som springer rakt mot en. God natt!

Som ni läste i förra inlägget så är vi nu framme i Mui Ne. Fräscht hotell, stora rymliga rum och fantastisk pool! Vi blev överlyckliga när vi hoppade i poolen och vattnet var så varmt! Det är en väldigt stor pool och det finns barstolar i vattnet så vi tog oss en daquiri och en mocktail. Vet ni vad? Sjukaste. Här på vårt hotell, mitt i poolen kostar en daquiri 24 kronor. Annat från Sveriges 124 kronor för en drink. Absolut nämnvärt haha. När vi badat i poolen ett långt tag så tog vi klivet ur poolen, ner på stranden. Det var väldigt varmt i havet också. Ser verkligen framemot en heldag med bad här nere på morgonen.

På kvällen tog vi en taxi till ett hotell som heter Victoria. Vi hade läst väldigt bra om maten där och det var supergott! Lite dyrare än många andra ställen, men utsikt över vattnet och vi hörde vågorna slå när vi åt middag. Ett fantastiskt hotell med bungalows och villor längs stranden. Många fina trätrappor och broar, samt gröna växter, palmträd och trädgårdar.

Efter vi ätit upp middagen så sade vi till en vakt på Victoria Hotellet och han tog upp sin walkietalkie och ringde efter en taxi. Det tog max 20 sekunder innan bilen var där. Taxichauffören körde oss till vårt hotell Muong Thanh Holiday Mui Ne och vi gick direkt till supermarketen mitt emot hotellet. Det är skönt att äntligen vara framme och vi har haft en bra dag efter den långa bussresan. Jag ser framemot en heldag imorgon. Dels att spana in frukostbuffén haha.. Men också att fånga soltimmarna och bara ha det skönt! Vi hörs imorgon, god natt.

Hej! Vår minivan kom 40 minuter försent imorse och körde oss sedan 200 meter innan den släppte av oss vid bussen som skulle ta oss till Mui Ne. Bussen var helt knökad med människor och som ni ser så låg vi ner. Jag hamnade i mittenraden och det var kanske en halvmeter emellan. Trångt att komma upp om man inte är smal haha. Inget jag hade rekommenderat om jag varit mycket äldre men nu funkade det fint! Dock fanns det ingen toalett och det skulle ta 5 timmar. Som tur var stannade vi till med bussen på att ställe. Det var skjuldörrar som toalettdörrar. De gick inte att stänga och när du kom in ställde du dig och hukade på två stenar. Det fanns inget toallettpapper och sedan fick du hälla vatten på golvet när du kissat. Så allt var i enklaste lagret, men är en toalettstol överskattat eller? Skönt att vi lämnade det där. Bussresan gick bra och jag är glad att det tog fem timmar och inte elva. Nu har vi checkat in på hotellet och vårt rum blev uppgraderat (för samma summa). Så vi har en extra 1,20 säng! Kanske kan utnyttja den genom att inte slänga kläderna på golvet. Nu väntar vi roomservice då de kommer med mat. 7 timmar sedan vi åt frukost och chipspåsen i bussen slank ner fort. Till skillnad från HCMC och Nha Trang så behöver vi inte korsa någon stor väg här. VI BOR PÅ STRANDEN!!! Kolla utsikten från rummet!

God morgon! Vi hade ställt klockan på 07:00 imorse, men gick det att komma upp? Nä. Carl somnade om direkt och jag var vaken en halvtimme innan jag somnade och vi vaknade upp klockan 08:45 igen. På frukosten hittade vi bland annat detta. Carl bad om vegetarisk sushi och sedan kom kocken med 20 bitar!! Förresten hittade jag godaste laxen här nere, man skulle tydligen bara peka på den så fick man hur många skivor man ville. Bra att jag hittade den nu när vi ska vidare till Mui Ne haha... Efter frukosten gick vi upp och packade våra väskor så nu är vi så gott som klara för morgondagens färd. Eftersom jag tydligen så lätt blir åksjuk under de senaste åren så blev jag glad när jag hittade åksjuketabletter. Håller tummarna för att det tar sex timmar imorgon och inte typ elva.

​Efter att vi kände oss nöjda med packningen gick vi ner till stranden och hade gratis solstolar och parasoll i tre timmar. Så vi åt mat på stranden och badade. Enorma vågor idag, så kul! Det fick även bli en kockosnöt idag. Den kostar bara 12 kronor här nere och dem skär upp den framför en. När våra solstolstimmar hade gått ut så gick vi upp och satte oss på Sailing cluben. De har stora sängar med färgglada kuddar och sänghimmel där man kan sitta och dricka drinkar. Jag tog en som heter Heart Helper och jag kan säga att den borde heta Heart Killer då den var gråbrun och smakade ogräs. Men det var väldigt mysigt att sitta där. När vi kände oss nöjda gick vi tillbaka mot hotellet för att duscha.

På eftermiddagen tog vi en varsin mocktail (hoppas ni kommer ihåg vad det är nu) på rooftopbaren på vårt hotell. De gör verkligen supergoda mocktails och utsikten är fantastisk, direkt över havet och alla palmer. Det är första dagen det blev väldigt grått idag och vågorna var så stora. Det såg ut som det skulle börja regna och efter att vi testat fyra olika ATM automater (som ska fungera) så fick vi ut pengar i den fjärde automaten. Det visade sig tydligen att automaten tar våra kort men inte kan läsa chippen.. I alla fall så tog vi en taxi för att sedan åka tuctuc och därefter cable car till Vinpearl. Det är den lägsta cable caren över vatten i världen. Bara 66 meter över ytan men alltså väldigt lång. Tyckte det var superkul att åka och så fint då det var mörkt ute. På Vinpearl åt vi middag och gick runt och kikade. Det var som ett sagolikt Liseberg med slott ungefär. Men väldigt roligt att de har akvarium och olika vattenshower. Men tyvärr såg vi ingen!

Sedan tog vi cable caren tillbaka till fastlandet och åkte sedan taxi hem till hotellet. 5km kostar ca. 30 kronor så ingen dyr resa det inte. Utanför hotellet handlade vi lite snax på Tropical Market och pratade sedan en stund med han som jobbar på hotellet och flera gånger säger "Nice couple." Han jobbade till sent ikväll och börjar 06:00 imorgon så han frågade om han skulle ringa och vecka oss då vår buss åker 07:15. Så himla snällt, men vi ska ställa alarm. Jag har tänkt på det här nere att de verkligen jobbar från morgon till kväll och ändå tjänar dem 15 gånger mindre än genomsnittssvensken. Hur sjukt? Tragiskt och deras småbarn sover 23 på kvällen ute på gatan när deras föräldrar jobbar... Nu ska vi ta farväl av Nha Trang innan vi går och lägger oss, så det blir upp på rooftopbaren igen! Sov gott så hörs vi från Mui Ne imorgon!

Hej på er, efter dykningen igår så letade vi ett tag efter ett sushi ställe som såklart hade stängt mellan två timmar på dagen när just vi var där! Känns som vi får kolla upp sådant bättre haha. Istället gick vi till en restaurang i närheten och åt lättare mat. Vi var så trötta efter dykningen så efter vi ätit gick vi hem och vilade (jag sov). På kvällen gick vi till Sailing Club, en restaurang på stranden och också den första vi åt på här i Nha Trang om jag inte minns fel. Jag tog en vietnamesisk mix rätt och Carl åt en god pizza. Efteråt satte vi oss på stranden då det skulle vara en show! Det var nämligen tre stycken som höll på med eld, jättehäftigt att se! När vi kommer hem kan jag visa en video då han kom fram till mig och höll på med elden bakom mig. När klockan blev en bit över 23 promenerade vi länge längs stranden. Alldeles svart på havet, stora vågor och krabbor längs stranden. Ett mysigt avslut på en väldigt bra dag.

Annars då? Idag är det dag 5 här i Nha Trang och tiden går så fort. Som vanligt inledde vi dagen med frukost i Cinnamon restaurangen på hotellet. Tillskillnad från igår var vi där sist idag och det känns som vi inte kommer vara först så många gånger till. Möjligtvis på måndag dock då vi ska ha ätit, packat och vara redo i lobyn 07:15! Efter frukosten promenerade vi ner till stranden, det är så himla varmt i vattnet här och stora vågor. Fantastiskt fint! Binh vår dyklärare kom fram till oss på stranden och han hade dykt med ett nytt gäng imorse. "It's very easy." Måste vara hans favoritmening och enligt honom är det superenkelt att ta dykarcertifikat. Vi är inte lika övertygade haha. Men det är jätteroligt att vi testade på det igår.

Solen gick i moln vid tre så då gick vi tillbaka och duschade på hotellet. För att sedan göra oss redo för att kika i lite småaffärer och på Nha Trang Shopping. Carl har shoppingflyt och idag inhandlade han plagg fyra och fem. Själv så slog jag till på en cola även fast jag inte gillar läsk särskilt mycket, men var ju tvungen att shoppa något! 3 kronor gick den på och jag surplade glatt i mig den med ett sugrör. Men vill ni veta vad som stör mig mest? Här i Nha Trang finns inga träningskläder för tjejer, men bland annat NIKE, Adidas och New Balance träningskläder överallt för killar!!! Så fult. Är kvinnorna inte tillåtna att träna här eller? Sen har de även Zara, Mango, HM och andra kända märken för killar här, endast killar. Så jag ger upp, detta shoppingutbud når inte upp till mina förväntningar haha. Tur att gymbagen åtminstone blev min och mitt enda köp här nere.

Efter shoppingen åt vi fantastisk sushi, 24 bitar, mojito och öl för under 190 kronor. Ser ni den här drömmen? Med lax, rom, krabba, räka, avokado, sallad och gurka i. Det med ingefära och soja blev drömmarnas dröm (ja, jag gillar mat). Längtar till varje måltid haha, så detta satt fint. Idag har vi promenerat mycket som vanligt och efter shoppingen och maten så gick vi hemåt till hotellet. En som jobbar på hotellet, tryckte ner hissen till oss och åkte med oss upp till vår våning, två gånger sade han "very nice couple och så pratade vi om att det var mycket liv ute på gatorna idag." Kul att hans engelska inte är lika illa som många andras som jobbar här. Städerskorna kan ingen engelska alls, de flesta i restaurangen på frukosten kan inte heller någon engelska. Imorse frågade jag "Can I have an egg?" "Egg? Ähhhh I don't know." Så gick hon och kom inte tillbaka. Som tur var hittade jag en annan som kunde förstå ägg. Kvällen avslutade vi sedan på hotellets rooptopbar på 21:a våningen. Det var väldigt billigt med drinkar på vårt hotell trots att det är väldigt hög standard på allting här så det var ett plus i kanten! Nu är vi båda trötta. Imorgon är vår sista dag här i Nha Trang så vi ska försöka lägga oss i tid nu. Packa ihop våra saker imorgon och göra något roligt under vår sista dag här. God natt!