Som ni säkert redan vet avslutade vi vår resa för ungefär fyra veckor sedan och åkte hem till Sverige igen. Vi lämnade Mexico den 4 juni och åkte till Spanien för mellanlandning. Sen åkte vi vidare till Italien och landade tillslut i Sverige på natten den 6e juni. Det var en ganska lång väg hemåt men det gick bra, vi är ju vana vid det här laget. Vi stannade en natt på hotell i Stockholm så att vi fick sova ut lite innan det var dags att åka bil hem mot Dalarna morgonen efter. Eriks föräldrar kom och hämtade oss. Det var faktiskt en perfekt varm sommardag denna dag och vi fick lov att byta om till shorts så Sverige välkomnade oss riktigt bra kan man ju säga. Att vara i Sverige igen kändes konstigt men en lättnad ändå. Roligt att träffa alla igen och att få äta god hemlagad mat utan att behöva vara orolig för matförgiftning. Det vart en bilresa fylld med berättelser om vad vi gjort samtidigt som vi passerade massor med gula ängar fyllda av raps och den stora dalahästen. Tecken på att vi faktiskt är i Sverige. Vi åkte direkt hem till Tällberg där Eriks föräldrar bor. Sen var det dags att börja överraska!! Det var nämligen så att Erik berättade för alla på "sin sida" att vi skulle komma hem den 6 juni (på nationaldagen) medan jag inte berättade för någon förutom min syster och ena bror.. Så jag hade faktiskt tagit hjälp av min syster, dels för att familjen skulle hålla sig hemma men också för att jag då genom henne kunde beställa vilken mat jag ville ha när jag kom hem, hehe! 😉Vi åkte hem till Lindor där jag visste att mamma var ensam hemma och överraskade henne att vi var hemma. Efter det åkte vi till Leksand och överraskade min pappa, min bror och hans flickvän, som höll på att måla om lägenheten där Oscar och Nora skulle flytta in. Sen åkte vi till Åkerö och överraskade min mormor och morfar. Jag åkte hem ett tag och umgicks med familjen och åt middag, innan det sedan var dags att överraska mina vänner. Jag åkte till Leksand och överraskade Lovisa och sedan Emma. Sen åkte jag till Rättvik och överraskade Izabelle. Jag skulle överraska Nenne också men hon var inte hemma så jag fick lov att vänta till dagen efter. Så fort jag visste att hon var hemma igen dagen därpå åkte jag dit på morgonen och väckte och överraskade henne. Åh så roligt det är att överraska sina nära!!! och såååå fantastiskt att få träffa alla igen efter ett halvår ifrån varandra!!!❤🙏🏻 Som man har saknat alla!!!! Jag filmade också alla jag överraskade för att kunna spara deras reaktioner! Här kan ni titta!

Hej!!! 😃 Väldigt sent inlägg här, men vi kände att vi inte kunde sluta riktigt än eftersom MEXICO också blev ett resmål på vår resa. Efter våra fantastiska dagar i Amazonas fortsatte vår resa vidare ännu en gång. Vi flög från Lima till Cancún och stannade en natt där innan det nästa dag var dags att bege oss till Tulum där vårt lyxhotell med all inclusive väntade. Hehe! Vi kände att vi behövde "vila upp oss lite" efter allt vi gjort och liksom bara slappa och äta gott. Och att vi förtjänar lite lyx efter att vi bott på alla möjliga olika boenden under vår resa. Allt från trånga hostel, sovandes på golvet på homestay's, hyddor i djungeln, lökiga tält, omysiga hotell osv osv. Okej nu sa jag bara dom mindre bra boendena, vi har ju självklart haft många bra också. Men det är just när man tänker tillbaka på dom här stunderna som man känner att man förtjänar sitt lyx. Hur som helst, hotellet var massivt!! Hotellet hade verkligen allt, och lite till. Det första vi gjorde när vi kom dit var att beställa in drinkar och börja hugga in på allt vi var sugna på från lunchbuffén. Allt fanns! Resten av dagen slappade vi vid poolen och fortsatte dricka drinkar innan det var dags för middagen. Resten av vår vecka på detta hotellet spenderades vid poolen, stranden, baren och restaurangerna. Så härligt verkligen!!!

Dock vart vi faktiskt lite rastlösa. Oväntat? 😉 Så en dag tog vi en tur till nummer ETT på listan för världens underverk, Chichén Itza. Vilket var sjukt häftigt och intressant!! Även coolt att kunna checka av detta på sin bucketlist. Efter det tog vi oss till en av Mexikos alla Cenotes, vilket är en slags grotta som naturen på något vis har skapat och bildat vatten i. Inuti grottan var det en hål i "taket" där vattnet kom ifrån jorden, så det blev liksom som ett vattenfall ner i vattnet. Svårt att förklara men det var as fint!! Så där kunde vi hoppa i och bada, vilket var sjukt skönt efter svettiga timmar vid Chichén Itza. Sist av allt under denna dag åkte vi in till en mysig liten stad där vi traskade runt och bland annat hitta en fin kyrka. Så lite utav Mexico fick vi iallafall se! 😃 Trots att vi mestadels av tiden var instängda på vårt hotellområde och bara åt & drack & hade det skönt haha. Mexico blev alltså vårt sista stopp på resan och blev som en slags "semester på semestern" då vi ville vila upp oss efter allt vi gjort och varit med om på vår resa innan vi åker hem till Sverige igen. Ett bra och lugnt avslut, definitivt! ❤👏🏻

Hej igen! Nu har vi varit i AMAZONAS!!!! 😃 Denna tur bokade vi tillsammans med Ally och Jacob som vi träffade genom gruppresan här i Sydamerika. Turen bestod av tre dagar och två nätter ute i djungeln från Perus sida (Iquitos). Under dessa dagar har vi hunnit med en hel del faktiskt. Vi har bland annat åkt båt på amazonfloden, träffat indianer, ätit exotisk frukt som vi inte ens visste existerade, sett rosa delfiner (visste inte heller att det fanns rosa delfiner men shit så coola!!!), sett tre olika sorters apor (därav en sort som gillade att hålla hand, kramas och klättra på en), träffat två sengångare, sett världens farligaste myra (som man från 40 graders feber av om man blir biten), gjort vår egna sockerrörs-juice, åkt kanot i bäcksvart mörker för att se skillnad på dag- och nattdjurliv, fiskat pyrajor, träffat en papegoja, tagit ett dopp i amazonfloden, shottat naturlig medicin, sett olika sorters ödlor, vandrat i djungeln och... fått tusen myggbett. Tror att jag fick med det mesta. Det har iallafall varit sjukt roligt och extra roligt att få dela dessa dagar med Ally och Jacob! Vi bodde nånstans i djungeln precis bredvid floden i små "hyddor". Var väldigt fint här med omgivningen och personalen var hur trevlig och hjälpsam som helst. Och all mat vi fick var väldigt god! Vi hade el några timmar efter 18 varje dag men absolut ingen teckning på telefonen. Kallt vatten i duschen hade vi också och vi sov under myggnät medan vi hörde alla djur utanför.

En riktigt häftig upplevelse i djungeln minst sagt!🙈

Colca Canyon

Nästa stopp här i Peru blev vid Colca Canyon som är världens djupaste canyon. Här var huvudsyftet att spana in en av världens största fåglar, Kondorer. Vi såg upp mot fem stycken stora Kondorer som flög runt bland oss. Som närmast kom dom kanske 5 meter så det var häftigt! Häftiga fåglar! Resten av tiden här spenderades av att kolla den fina omgivningen och så träffade vi ett skönt gäng lamor. Lite fun fact om Cola Canyon: Detta ställe har rätt nyligen blivit ett populärt turistmål då området länge har terroriserats av en av landets terroristrupper, Shining Path. Det är även här, högt uppe i Colca Canyon som världens näst längsta flod börjar, Amazon floden.

Området är som sagt ganska svårtillgängligt så det krävs rejäla fordon för att ta sig dit!

Huacachina

Efter Colca Canyon åkte vi vidare mot Huacachina som är en stad som ligger mitt bland all sandöken. Här åkte vi runt på sandöken i en Sand Buggy vilket var huuuuuur roligt som helst. Var som att åka berg- och dalbana då vi åkte snabbt upp och ner från sandkullar. Vi gjorde även sandboarding ner från sandkullarna vilket också var sjukt roligt. Vi gillar fart!

Ballestas

Efter en nattbuss var vi sedan framme i staden Paracas där vi bland annat besökte ön Ballestas även kallat Perus egna "Mini Galapagos". Det var en båttur på runt 2 timmar där vi fick se sjölejon (både simmandes och på land), hundratals pelikaner, pingviner och massvis med fåglar som jag inte vet namnet på. Man får dock inte gå i land på dessa små öar eftersom man vill skydda djurlivet som är här, vilket är jättebra!! Så allt såg vi liksom från båten. Pingvinerna är definitivt min favorit men Erik gilla sjölejonen mer. Sjukt coola djur iallafall!

Efter Paracas åkte vi vidare till Lima som är huvudstaden här i Peru. Här spenderade vi en sista kväll tillsammans med hela gruppen. För nu har 35 dagar gått och gruppresan tar slut. Tråkigt att säga hejdå till alla som man kommit så nära under dessa fem veckor tätt tillsammans. Sista kvällen hade vi middag tillsammans och festade hela natten lång. Däremot var de flesta i gruppen kvar i Lima dagen efter också så vi samlade ihop gänget och hade ännu en sista avskedsmiddag på en fin restaurang där vi åt kött och drack rödvin. Tur nog behövde vi inte säga hejdå till precis alla då Ally och Jacob kommer följa med oss till Amazonas!!!!! Så roligt!! Vi hörs mer efter våra dagar i djungeln.

Förra onsdagen påbörjade vi vår vandring på Inkaleden mot slutmålet Machu Picchu!!!!! Vandringen pågick i fyra dagar där dag ett var den lättaste, dag två var den tuffaste och dag tre var den längsta. Dag två var verkligen hemsk stundvis då vi gick RAKT UPP för ett berg i över tre timmar och sen när vi väl kommit upp så skulle vi gå RAKT NER i över en timme. Självklart föredrar man ju att gå nerför (haha) men det var faktiskt sjukt drygt att bromsa sig ner för berget också. Dessutom ligger det här berget på Inkaledens högsta topp som är på 4200 meter. Och som vi sagt tidigare så är det extra drygt att röra sig på sånna här höga höjer. Dock trodde jag att Inkaleden skulle vara mycket drygare än vad den var. Sen visade det sig också att vår grupp var en av de snabbare grupperna då vi alltid kom fram till kampingplatserna flera timmar tidigare än vad andra grupper brukar göra. Så våra guider och porters var glada över att vi var så pass snabba, då det förenklade deras arbeten!

Varje dag när vi kom fram till platsen där vi skulle sova för natten var tälten uppställda och maten var färdiglagad. Allt tack vare våra porters som sprang i förväg med all vår packning (förutom våra dagsryggsäckar) och gjorde klart allt. Dom jobbade verkligen järnet av sig som fick lov att SPRINGA med all tung packning genom hela Inkaleden. Dessutom för så himla lite pengar till lön..... 270 svenska kronor tjänar varje porter för fyra dagars hårt slit och svett på Inkaleden. Så hemskt!!!!! Man undrar ju vart alla pengar som man betalat för att gå Inkaleden tagit vägen. Men hela gruppen gav en hel del i dricks till dom, så det kändes bättre!
Dag fyra gick vi upp 03.30 för att gå den sista biten till vårt mål, Machu Picchu, som var sjukt häftigt!!! Vår upplevelse på Inkaleden har verkligen varit helt fantastisk! Vi hade strålande sol varenda dag och regn endast ca två timmar när vi redan hade kommit fram till kampingplatsen och då hade skydd av tälten. Vi var en grym grupp som kämpade och hade kul tillsammans. Och vi vandrade bland fina vyer och träffade på en och annan Lama på vägen.

Första dagens tältplats

Här befinner vi oss på Inkaledens högsta punkt som är ca 4200möh.

Lamor fanns det mycket av under den andra halvan av inkaleden.

Sista tältplatsen innan vi är framme i Machu Picchu. Här märks det att vi tagit oss ner till djungeln då det är mycket varmt jämfört med tidigare dagar.

En av alla mindre Inkaruiner längs Inkaleden

Bild från Sun Gate. Under molnen finns Machu Picchu.

Solens tempel. En av de viktigaste byggnaden i Machu Picchu. Genom att fönstren är byggda åt speciella håll så kunde de genom stjärnorna veta vilken årstid det var.

Beviset på att Machu Picchu inte var färdigbyggt. Här höll de fortfarande på att hugga i stenblock för att färdigställa semesterstaden.

Sen det senaste inlägget har vi gjort massor med saker. Men pågrund av värdelöst internet i dessa länder och fullspäckat schema hela tiden har vi inte kunnat göra något inlägg. Sedan det senaste inlägget har vi bland annat besökt Potosi där vi åkt fyrhjuling och besökt en känd silvergruva. Att besöka gruvan var sjuuuuukt läskigt!!! Det var trånga utrymmen, vi fick lov att krypa och klättra, vi var där inne medan dom sprängde dynamiter (hela marken skakade) och arbetarna slet verkligen där inne. Aldrig varit så rädd! Efteråt googlade vi på silvergruvan och det visade sig vara en av världens farligaste turist-turer som man kan göra. Vi går inte in där igen...

Efter det åkte vi vidare till La Paz där vi cyklade Death Road vilket är en cykeltur som gör på världens farligaste väg. Det var sjukt kul men samtidigt läskigt med tanke på den smala vägen och alla de stup som fanns. Vår guide berättade att under de PR han arbetat så hade 3 guider omkommit på vägen så det var bra om man tog det försiktigt. I vår grupp var vi 15 personer och tre stycken kraschade (därav en som kraschade hela tre gånger!!!) och en annan fick brutal punka. En av dom som kraschade bröt armen och fick lov att avbryta sitt resande och åka hem. Trist nog. Men vi alla överlevde!!! Bolivia bjöd verkligen på både spännande och farliga upplevelser vi aldrig kommer att glömma

Sen lämnade vi Bolivia och åkte in i Peru. I Peru började vi med att besöka sydamerikas största sjö "Lake Titicaca". Här besökte vi flytande byar och bodde på Homestay. Vi alla blev tilldelade en varsin familj att bo hos under två dagar. Min och Eriks Mama för två dagar heter Aroura. Hon var väldigt söt! Hon bor väldigt fattigt till och vi fick hjälpa henne att laga all mat och hjälpa henne med sysslor under dagen. Problemet här var bara att hon pratade språket Aymara och jättelite spanska, så vi hade svåra konversationer där man fick lov att peka och gissa sig fram. Men det var en genuin och intressant upplevelse. Vi fick även prova på deras traditionella kläder och danser. Under vistelsen i byn fick vi bland annat spela fotboll mot det lokala laget, vilket var sjukt jobbigt då byn ligger på ca 4000 meters höjd.

Just nu befinner vi oss i staden Cusco här i Peru. Igår gjorde vi en tuff vandring upp till 5000 meters höjd till "Rainbow Mountain". Vi startade klockan 03 på morgonen med en bussresa i 3 timmar, sedan 3-4 timmars vandring upp, 2,5 timme ner och tillsist 3 timmars bussresa hem. Vandringen gjorde vi dessutom med endast en brödbit i magen. Frukostarna här är helt värdelösa!! Så det var tufft men helt klart värt det då det är en helt magisk plats!!!! Berget är dessutom nyupptäckt då det för två år sedan var helt täckt av snö. Men på grund av den globala uppvärmningen har snön smält bort och dessa färgglada berg har därmed kommit fram. Imorgon börjar vår fyradagars vandring på Inka Leden upp till Machu Pichu. Vi hörs!

När vi var uppe på toppen slog vi även höjdrekord då den ligger på över 5000 m höjd.

Vi har haft flera helt magiska och häftiga dagar på senaste här i Sydamerika!!!! Vi har dessutom hunnit med tre länder på dessa dagar, sjukt! Vi startade i Salta (Argentina) och åkte över till San Pedro (Chile) som var en 12 timmars dagsbuss genom Anderna. Tror jag aldrig njutit så mycket av en bussresa som av denna. Det var helt sjuka vyer!!! Och dessutom var vi riktigt högt upp, tror vi denna dag kom upp i 4800 meter. Väl framme i byn San Pedro tog vi in på hostel och här var höjden runt 3000 meter. Denna kväll vart det utgång och karaoke!
Nästa dag hade vi en lugn dag. Erik hade tandvärk och jag hade blivit förkyld så det passade perfekt för oss att bara ta det lugnt, strosa runt bland de mysiga gatorna och inhandla lite varma kläder. Eftersom vi är på sånna sjukt höga höjder bidrar det även till att det blåser mycket, är väldigt kallt trots att solen skiner och det är extremt ansträngande att röra sig (att gå typ 20 meter får en att flåsa som om man sprungit flera kilometer). Dock är fördelen att det alltid är blå himmel eftersom vi är ovanför molnen!😃 Så vi inhandlade lamatröja, lamasockor och en varsin dunjacka. Lamakläderna är jättemysiga verkligen!!! På kvällen denna dag hade vi bokat in oss på en astronomi-tur. Vilket innebar den sjukaste och mest klara natthimmel vi nånsin sett. Inte så konstigt när det är bästa stället i hela världen att kolla stjärnorna på!!! Vi såg miljoner av stjärnor och två planeter (Jupiter och Saturnus). Samtidigt fick vi en förenklad genomgång om hur stjärnor, planeter, sol, måne och allt där uppe hänger ihop. Tyvärr (för er del) har vi inga bilder på detta då det var svårt att ta kort i mörkret men vi har minnet i våra huvuden iallafall! Däremot har vi en bild från Bolivias stjärnhimmel som ni kan se här nedan, då kan ni bara tänka er hur coolt det var att kolla natthimlen i San Pedro.

Erik provar souvenirer!

Kliver över gränsen från Argentina till Chile.

San Pedros gator fyllda av gatuhundar...

Efter flera timmar av hunger kämpade sig Erik till denna lilla kiosk för att hitta något ätbart. Den låg kanske 200 meter bort och att gå så långt på dessa höga höjder är sjuuuuukt ansträngande. Så ni kan ju gissa hur trött Erik var när han kom tillbaka haha!

Nästa dag åkte vi från San Pedro till gränskontrollen för Chile och lämnade landet. Där ifrån hade vi en bussresa på 40 minuter där vi inte befann oss i något land? För sen var vi framme vid gränskontrollen för Bolivia. Från gränskontrollen i Bolivia började vår resa med Jeep genom öknen!!!! Det är så roligt att åka dessa bilar som tar sig fram överallt och genom alla möjliga olika miljöer. Vi har bland annat åkt bland sandöken, saltöken, färgglada berg, laguner, lamor, åsnor, kaktusar och alpackor. Natten spenderades mitt i ingenstans på den stora öknen som vi tar oss genom.
Dagen efter det åkte vi vidare med våra Jeepar och åkte till två till laguner (red and green) där vi bland annat såg flamingos! Vi åkte även till en naturell varmkälla att bada i och ännu fler häftiga berg och klippor. Hela tiden åker vi förbi lamor och alpackor. Så roliga djur!! Även denna natt spenderades mitt i ingenstans på den enorma öken i sjukt mysiga små hus. När vi väl var framme i den lilla byn där vi skulle spendera natten tog vi oss upp på ett berg fyllt med kaktusar och kollade den fantastiska solnedgången. Magiskt!!!

Juste kanske ska tala om att det varvas sandöken och saltöken här och där vi spenderade natten denna natt var huset gjort av salt, golvet var fyllt av salt och alla möbler vi åt middag vid var gjort av salt. Sen fanns ju självklart salt på middagsbordet också. 😉

Här står vi i kö för att få komma in i Bolivia!

Nästan hela gänget!

Reed Lagoon!

I förrigår tog vi våra 4x4 jeepar till den största saltöken där marken var helt kritvit så långt ögat kunde se. Det ser ut som snö, men det är faktiskt salt. Här spenderade vi flera roliga timmar! Vi tog oss även upp på ett berg fyllt av kaktusar här också och så fick vi en 360graders vy utav saltöken. Så cooooolt!!!! Sen gjorde vi några småstopp på vägen till nästa stad där vi besökte saltmuseum och ett gammalt kvarglömt tåg.

Dagarna här i Sydamerika går väldigt fort och vi har saker för oss hela tiden. Därför kommer vi framöver inte ha tid att skriva så många långa inlägg. Men vi kommer iallafall att fortsätta lägga upp inlägg med bilder och skriva lite kort vad vi gjort.

Vi har nu tagit oss från Buenos Aires och upp till Salta som ligger i de allra nordligaste delarna av landet. Staden ligger mitt bland bergen på ca 2000 meters höjd, och flygresan till Salta bjöd på fantastiska vyer över Anderna. Första dagen i Salta så åkte vi upp på ett berg med riktigt bra utsikt över utsikt över staden.

Andra dagen åkte vi till Cafayate som är känt för sitt vin. Vägen dit bjöd på helt sjuka landskap, och väl framme i Cafayate besökte vi en vingård och gick runt i den lilla byn omgiven av bergstoppar.

I måndags anlände vi till Buenos Aires, en stad som bjudit på blandade upplevelser, från FANTASTISK MAT och gatukonst till kriminalitet och stulna väskor. När vi landade på flygplatsen beställde vi som vanligt en Uber då vi även blivit avrådda från att åka vanlig taxi på grund av all kriminalitet i dessa länder. Tydligen är Uber olagligt här i Argentina men det fick vi inte reda på förens vi hade satt oss i bilen. Chauffören hade sagt till vakterna vid flygplatsen att han skulle hämta upp sina kusiner och därför blivit framsläppt till terminalen där han skulle plocka upp oss. När vi satte oss i bilen ville han veta våra namn och vi fick veta hans namn så att vi skulle kunna "spela av vi känner varandra" eftersom han hade sagt att vi var kusiner. Vägen in mot staden gick bra och han berättade för oss om Argentina och deras kultur. Det främsta är att alla argentinare äter kött och dricker vin. Dessutom äter argentinare aldrig middag före 21.00 , går aldrig i säng innan 00.00 och sover endast 4-5 timmar per natt. Buenos Aires är tydligen staden som aldrig sover då de menar att man får sova när man dör istället.

Puerto Madero

Nästa dag spenderades i två olika stadsdelar, först Puerto Madero och sen La Boca. Puerto Madero är den nya stadsdelen där alla stora företag finns och alla rika bor. Platsen är väldigt modern och nybyggd och det finns typ som en strandpromenad längs vattnet här. Längs vattnet ligger många fina restauranger och efter vägen går man även förbi presidentpalatset.

La Boca

Argentina bjuder på mycket konst och färgglada gator överallt. Framförallt vid stadsdelen La Boca. Fint va?? Här beställde vi in rött vin, kollade när en konstnär målade och tittade på lite tango. Vi köpte även en fin poster av konstnären med motiv från La Boca.

Här visar konstnären att han varit med i svensk tidning i en artikel som handlade om tango!

Så här färgglada borde alla gator vara!

Palermo Soho

Mat

Alltså maten här i Argentina är gudomlig. Till lunch en dag tog Erik en hamburgare (som dessutom hette "Erik Burger") och det var den bästa burgare han någonsin ätit!!!! Min pizza var också sjukt god men kan erkänna att hans hamburgare var gudomlig! Varje middag har vi ätit kött och druckit rödvin. Sjukt sjukt gott. Igår var våran sista dag i Buenos Aires så vi letade på en bra restaurang med bra kött på tripadvisor och gick dit. När vi hittat restaurangen tittar vi på varandra och säger att restauranger känns för fin för oss men vi gick in ändå. Alla stirrade på oss. Inte så konstigt när det bara sitter kostymnissar från Buenos Aires yttersta socitet, och där kommer vi in där i fula kläder. Vi har ju minimalt med kläder med oss och användningsområdet för fina kläder är inte speciellt stort så det har vi prioriterat bort. Liiiiite pinsamt att sätta sig där på den sjukt överklassiga restaurangen i myskläder. Men hur som helst, köttet var faaaantastiskt gott. Köttet smälte i munnen. Så det var det värt!!!

Igårkväll mötte vi upp gruppen som vi ska resa med i fem veckor framöver genom Argentina, Chile, Bolivia och Peru. Vi är en grupp på 18 personer och gruppen verkar riktigt skön. Imorse när vi skulle åka buss till flygplatsen med gruppen hände dock en sjukt tråkig sak. Vi packade in alla väskor i bakluckan på bussen, satte oss på bussen och inom loppet av att busschauffören stänger bakluckan, går in i bussen och låser bakluckan inifrån så hinner TRE VÄSKOR bli stulna från bakluckan på bussen. Alltså det tog mindre än en minut. Fattar ni hur snabba dom är? Och hur mycket man måste hålla koll på sina saker här? Det är helt sjukt!!!!!! Sjukt tråkigt och jobbigt för dom i gruppen som blev av med sina väskor och alla sina saker alltså. Det var inte våra väskor iallafall då våra låg längst ner i bakluckan som tur var.

Igår tog vi flyget från Sydney vidare till Sydamerika!!!!!! Närmare bestämt Chile. Vi flög från Sydney 11.30 den 16/4 och landade 11.30 den 16/4 i Chile. Så tack vare tidsskillnaden reste vi i 12 timmar utan att förlora någon tid, coolt va??
Vår resa i Sydamerika skulle egentligen börja i Argentina (i Buenos Aires) men alla flyg från Sydney hade mellanlandning i Chile (Santiago) och därför valde vi att göra en lite längre mellanlandning på 24 timmar så att vi skulle hinna upptäcka staden Santiago!! 😃Så när vi kom fram till Santiago var det bara att börja utforska staden innan det blev mörkt. Vi började med att gå till Cerro San Cristoball som är ett berg/en kulle där man får en sjukt bra utsikt över hela den stora staden med den häftiga bergskedjan Anderna i bakgrunden!!! Superfint!! Dock var det ganska grått och dimmigt den här dagen så både Anderna vart svårare att se och staden vart rätt grå. (Dock bjöd Santiago på en fantastisk solnedgång på kvällen.) Vi var lite lata idag då vi istället för att traska upp för alla trappor på berget/kullen valde att ta ett "tåg" upp. Det var väldigt bekvämt men vi var verkligen inte dom enda som vad trötta en söndag så det tog sin lilla tid att komma på tåget. Väl där uppe var vi ett tag och njöt av vyn innan vi sen tog Zipline ner på andra sidan av berget/kullen.

Efter det gick vi till världens femte högsta byggnad, Gran Torre Santiago. Där inne fanns det massor med kontor och ett stort köpcentrum som ska vara det största köpcentret i hela Latinamerika. Byggnaden är 300 meter hög och har 61 våningar och självklart åkte vi hela vägen upp. Det var riktigt högt och här fick man en ännu bättre vy över staden och Anderna. Här satte vi oss och njöt ett bra tag medan solen faktiskt började spricka fram och efter ett tag gick ner.

Efter det åkte vi ner till shoppingcentret för att kolla butiker och äta middag. Ja det var väl typ det vi hann göra i Santiago! 😃⛰Folket här är väldigt kristna vilket gör att det finns kyrkor och kors lite överallt. Santiago som stad tycker vi var otroligt cool på grund av att det är en så sjukt stor stad och dessutom är omringad av de fina Anderna. Dock tyckte vi att det var en rätt läskig stad då alla varnar oss för att hålla hårt i våra väskor och värdesaker, att man inte ska vara ute i staden efter att solen gått ner och det är mörkt, inte lita på någon och att man alltid måste vara vaksam. Så det är en rätt kriminell stad. Det är även anledningen till att vi inte har så mycket bilder här ifrån då vi inte vågade ta upp kameran förutom vid turistställena. Dessutom kände man sig väldigt utstirrad av människorna här och man kände sig allmänt "liten", liksom rädd för att bli påhoppad eller rånad. Vi var väldigt utstirrade även i Asien men där tänkte vi inte lika mycket på det/brydde oss inte eftersom det inte var lika mycket varningar om kriminalitet där.