Att två dagar kan gå så fort, som våra dagar i Singapore gjort, är helt otroligt.
Men det har varit två väldigt roliga och händelserika dagar där mycket utforskning av stan har stått på schemat.
Vi har bland annat hunnit med lite botaniska trädgårdar, en Singapore Sling på Raffles hotell, fönstershopping i många exklusiva shoppingcentrum, Universal Studios och mycket mer!

Det var så otroligt skönt att få komma till ett rent land/stad igen efter två månader i ganska smutsiga länder. Dock är det rätt hög luftfuktighet och väldigt varmt här, så att känna sig fräsch fanns inte på kartan. Istället gick man runt och svettades i princip hela tiden.
Men annars är det en väldigt häftig och modern stad som är värt ett besök till!

Imorgon bär det av till Bangkok igen där vi ska träffa Frida och Marielle i några dagar.
Mer uppdatering sker då!

Då vår vistelse här i Filippinerna och på Boracay började väldigt intressant med ett hotell där strömmen gick varannan halvtimme och med mastercards som inte fungerade i någon automat, så visste vi inte riktigt vad vi skulle vänta oss. Men vårt intryck blev helt annorlunda när vi fick se den otroligt fina stranden "White Beach" dagen efter. Stranden (som verkligen levde upp till dess namn) bjöd på ett kristallklart och turkost vatten som är det finaste vatten vi båda sett hittills.
Därför har vi spenderat de senaste dagarna på stranden där sol och bad, som så många gånger förut, var huvudsysselsättningarna.

I söndags testade vi på något som heter parasailing. Det innebär att man är fastspänd i en fallskärm bakom en båt. Det var en riktigt mäktig upplevelse!

Då vädret inte har varit på vår sida sen igår så har vi inte kunnat göra speciellt mycket. Men imorgon ska vi nog unna oss lite massage och kanske träna lite.

Vår vecka i Vung Tau kan sammanfattas med tre ord: sol, bad & mat. Vi har verkligen inte gjort något annat än att bara tagit det lugnt, vilket har varit väldigt skönt.

Finns väl egentligen inte mycket mer att skriva om just Vung Tau, så det får räcka!

Här kommer lite bilder från Vung Tau samt från flygplatsen i Singapore där vi spenderade en natt i väntan på vårt flyg till Kalibo, Filippinerna.

Den 9 januari var vi på plats i Ho Chi Minh-City. Aldrig förut har vi sett så många människor på ett och samma ställe. Det blev extra märkbart i trafiken då 100-tals mopeder i varje riktning kämpade med att ta sig fram på den stora men väldigt knökade vägen.

Senare på kvällen besökte vi en av många skybars som finns i staden. Att först bli nekad tillträde på grund av fel skolval blev ganska självklart när vi kom upp. Väl där uppe möttes vi av modell-liknande tjejer i galaklänningar och män i elegant klädsel. Vi kände oss väldigt felplacerade med vår enkla budgetklädsel. Det glömdes dock bort rätt snabbt när man fick se utsikten över den väldigt stora staden.

I måndags så var det dags för lite sightseeing igen. Den här gången bar det av till Ci Chi tunnlarna som låg ungefär 2 timmars bussfärd bort. Tunnlarna användes under Vietnamkriget som skydd från deras fiender. Vi fick en inblick i hur tunnlarna fungerade och hur små vietnameserna faktiskt är. Det kan inte varit lätt att ha claustrofobi och tvingas vistas i tunnlarna då de var riktigt små och trånga. Vi fick testa på att gå en bit, men det var så trångt och litet så vi avstod.

Vi har nu lämnat den hetsiga men ändå trevliga storstaden Ho Chi Minh-City och befinner oss för tillfället i kuststaden Vung Tau. Mer uppdatering om den här staden kommer inom kort!

Efter 3 riktigt bra dagar i Siem Reap var det nu dags för oss att åka vidare till Phnom Penh, huvudstaden i Kambodja.
Efter en 7 timmars lång bussresa med skrikande barn från höger till vänster och med människor sittandes i bussgången var vi äntligen framme. När vi kom fram till hotellet så orkade vi inte göra mer än att äta något litet då tröttheten var väldigt påtaglig.
Dagen därpå åkte vi, utvilade och glada, till ett stort shoppingcentrum med massor av restauranger och affärer. De hade t.o.m en stor biograf, en bowlinghall samt en ishall där inne!
Vi strosade runt där inne ett bra tag och åt sushi. Men det var tyvärr inte lika god som den i Sverige.

Den 8e januari gjorde vi lite sightseeing i staden. Vi besökte ett museum som hette "S-21 Toul Sleng" och det var en riktigt hemsk upplevelse. I den gamla skolan där museet var hade över 17000 människor mellan 1975-1979 torterats och avrättats. Man fick gå från olika punkter och olika avdelningar på skolan och samtidigt lyssna på en man som berättade om de olika punkterna samt bakomliggande historia. Det var fruktansvärt att gå runt där och se de olika cellerna samt tortyrredskapen och höra om vad som hade hänt där, man blev verkligen berörd.
Resterande del av dagen tog vi det lugnt. På kvällen gick vi och kollade in den stora matmarknaden. Men det var verkligen inget att ha så vi var väl där i max 10 minuter.
Det blev återigen en tidig kväll för oss då det väntade en lång bussresa igen dagen efter.

Phnom Penh var verkligen ingenting för oss. Det var väldigt skitigt överallt, de hade väldigt svårt med engelskan och det fanns inte så mycket att göra där. Siem Reap var 100 gånger bättre.

Här kommer lite blandade bilder från Siem Reap och Phnom Penh!

Snart har ännu en dag gått i mysiga Kambodja och intrycket än så länge är väl godkänt!
Idag var väckarklockan ställd på 04.30 och en soluppgång över Angkor Wat väntade. Väl där fick vi se solen gå upp över den gigantiska byggnaden, vi och cirka 1000 andra. Det var en otroligt häftig upplevelse och det är så synd att bilderna tyvärr inte ger en rättvis bild.

Efter att vi gått runt och förundrat oss över hur stort det faktiskt var så bar det av till ett annat tempel där en av "Tomb Raider"-filmerna spelats in. Det var väl ungefär samma stuk över strukturen men på detta ställe växte jättestora träd där stammar omfamnade delar av byggnaderna.
Vi var efter detta kanska mätta på tempel då vi egentligen tyckte att allt var rätt likt varandra. Men vid vårt sista stopp blev vi faktiskt förvånade. Vi hade nu kommit till kungariket som existerade under 1100-talet då Siem Reap var Kambodjas huvudstad. Förutom att templet var gigantiskt så prydde även leende ansikten tornen runt om.

Nöjda med dagens sightseeing återvände vi till hotellet där en efterlängtad powernap väntade. Om någon timme ska vi ut och äta och sedan kolla läget på Pubstreet som är festgatan här i Siem Reap!

Då jag råka vricka foten när jag och Martin skulle åka fyrhjuling så blev det varken någon zipline eller "prova på"-dykning. Är ändå stolt över att jag klarat mig så här pass länge utan att min vanliga otur kickat in!
Någon dag senare, efter massa kurer av en grym thailändsk kylspray, så var jag dock återställd.

Min nyår var väldigt bra och mysig. Jag och Martin hade bokat bord på en fin restaurang tillhörande en resort som låg precis vid vattnet. Under kvällen bjöds det på buffé samt några glas vin, olika typer av underhållning som t.ex. en eldshow, tävlingar, dansföreställningar osv.
Det var väldigt skönt att vakna upp på nyårsdagen och inte vara bakis. Trots detta så valde vi ändå att bara ta det lugnt, sola och bada hela dagen.

Igår var det en resdag. Jag och Martin skulle ta oss från Koh Phangan till Bangkok med båt och buss. Hela resan skulle ta 12 timmar men tog istället 15 timmar, så det var fruktansvärt seg. Vi skulle vara framme 20.30 men var framme 23.30 istället.

Idag var det ytterligare en resdag som stod på schemat, men idag bar det av till Kambodja. Jag och Alicia är återigen förenade medan Martin är kvar i Bangkok då han ska hem till Sverige imorgon.

Allt har gått bra och vi har precis kommit till hotellet här i Siem Reap. Imorgon väntar en hel dag med sightseeing. Vi ska bland annat besöka Angkor Wat i gryningen och även några andra tempel. Det kommer nog bli en bra start på min födelsedag!

Då jag och Alicia är på olika håll just nu så kommer det nog bli så att enbart jag uppdaterar bloggen de kommande dagarna. Men den 3 januari är vi återförenade och då börjar vi skriva tillsammans igen!

De senaste dagarna har det varit ganska blandat väder. Vi har kunnat njuta av lite sol på förmiddagarna medan eftermiddagarna har varit lite sämre. I vanliga fall hade lite häng på hotellrummet passat bra, men har man en ganska rastlös pojkvän så är det inget alternativ. Därför valde vi att hyra en moppe våra sista dagar här på ön.

Eftersom de har vänstertrafik här så vågade jag inte köra utan överlät det till Martin. Så igår åkte vi runt på ön och besökte bland annat ett vattenfall.
Imorgon väntar en "prova på"-dag med dykning och på nyårsafton ska vi åka zipline och köra fyrhjuling i djungeln!

Vår julafton var verkligen supermysig. Vi åt på en italiensk restaurang som låg en bit bort från vårt hotell. Stämningen där var fridfull och maten var jättegod. Efteråt åkte vi hem igen nöjda men trötta, så vi spenderade resterande del av kvällen på hotellrummet.

Igår besökte vi en strand som kallades "Secret Beach". Det var skönt att få lite sol igen och kunna bättra på brännan efter en vecka med dåligt väder. När vi kom hem igen så var det dags för det omtalade full moon-partyt.
Vi kan båda konstatera att den typen av fest var ingenting för oss vilket resulterade i att vi enbart var där i 5 minuter.

Eftersom Alicia åkte på en matförgiftning så blev det ingen Koh Tao eller något dykcertifikat för vår del. Därför valde vi att stanna kvar på Koh Samui tills vi skulle till Koh Phangan.
Men vi är inte speciellt ledsna över det, det kommer fler chanser och möjligheter!

Den senaste veckan har det nästan bara varit dåligt väder så vi har i princip inte gjort mer än att ha ätit och sovit. Vi har dock hunnit utforska utelivet på Koh Samui en hel del och det har varit riktigt roligt!
Vi har hängt en hel del med våra nyfunna vänner från Köping, men nu har även Lotta och hennes kompis Daniela anslutit.

Igår kom vi till festön Koh Phangan där några nätter på öns största festhostel väntade. Men efter en natt av cirka 3 timmars sömn valde vi idag att checka in på hotell istället!
Idag är det ju självaste julafton, men med 30 graders värme så är det lite svårt att få någon julkänsla. Men vi ska tillbringa dagen i julens anda genom att ta det lugnt och ha det mysigt helt enkelt.

Vidare uppdatering sker om några dagar igen!