Ingredienserna man behöver till risotton. Vi fick inspiration från denna video så vi lagade inte enligt något exakt recept men ungefär den här mängden av alla ingredienser hade vi:

Receptet för 2 personer:
​1 msk soja
​Basilika
​Salt & peppar

Börja med att lägga svamparna i blöt i en kastrull med vatten, svampbuljong och soja

Hacka gullöken och fräs löken tillsammans med olivolja. Tillsätt riset och vinet och rör om. Låt riset dra i sig vinet i några minuter. Häll i ca 2 dl av svampbuljongen och fortsätt tillägga buljongen under 20 minuter tills riset är så mjukt som önskas (ej svamparna ännu). Efter10 min av tiden kan man tillsätta svamparna och sänka värmen. Häll tillslut i parmesanen och lite hackad basilika. Salta och peppra vid behov. Toppa med parmesan och basilika.

Till risotton förstås ett glas vitt vin👌

Bloggaa matkapuhelimesta - Nouwilla on ehkä Ruotsin paras blogi-sovellus - napsauta tästä!

I veckan gjorde jag bästa beslutet i hårväg när jag bestämde mig för att korta av det med mer än 10cm! Har aldrig förut haft såhär kort och det var nog på tiden eftersom jag nu äntligen trivs att ha håret nedsläppt <3 Friskare, bättre frisyr för mitt självlockiga och tjocka hår, och mycket mera lättskött är det nu!

I fredags gjorde vi annars en supergod risotto gjord på trattkantareller, så såhär i svamptider tänkte jag att jag kunde dela med mig av receptet. Receptet kommer senare i ett eget inlägg.

På Hvar fanns det gott om stränder, en större och en lite mindre i centrum och resten av stränderna fanns utspridda längs kusten och på Pakleni öarna. Förutom det kunde man också sola och bada från klippor vilket var skönt om man inte ville ligga på en strand full med turister. Längs strandpromenaden fanns också solbäddar man kunde hyra, tex vid hulahula bar och vid stranden nedanför Amfora hotel fanns många solbäddar. Stranden nedanför Amfora hotel var bäst ifall man ville ha närhet till beachrestauranger, bar och sportaktiviteter (tex. SUP-bräda).

En bit utanför centrum fanns också en stor strand och om man gick ännu längre bort, längs en stig genom skogen kom man till små mera oberörda stränder, bland annat Robinson beach. Underbara landskap på vägen dit var det också så dit rekommenderar jag att man ska gå!

(Bilder från stränderna vi besökte under vår dagsutflykt kommer i ett annat inlägg)

Direkt när vi hade bokat resan började vi se på Tripadvisor vad de har för mat och restauranger på Hvar. Dalmatino hade vi hört mycket bra om så dit bokade vi ett bord redan flera veckor på förhand :D Vi fick också tips av hyresvärden om två andra restauranger som också var riktigt bra!

Sista kvällen åt vi på Dalmatino. Till förrätt beställde vi en rätt med squash, parmesan, balsamico o pinjenötter och den till vänster är bla. bläckfisk och kapris. Speciellt men supergott!

Varmrätterna. Gnocchi (till vänster) blev en ny favoriträtt under resan

Dalmatino hade som ryktet riktigt bra betjäning, vi fick många free drinks och servitörerna var trevliga och sakkunniga

Junior var en mysig fisk- och skaldjursrestaurang. Testade på deras black risotto som innehöll bläckfiskbläck och fisk.. Förvånandsvärt gott!

Konoba Menego var en annan restaurang som vi blev tipsade om. Har tyvärr inga bilder därifrån men jag åt en supergod räkgnocchi där också

En kväll när vi inte hade bokat bord någonstans bestämde vi till slut att äta Sushi på Rozeta. Bra val!

Till efterrätt blev det för det mesta glass :D Så god glass i Kroatien!

Första dagen på Hvar var mulen så då kollade vi runt på ön. Vi gick upp till en fästing varifrån man såg ut över hela byn.
Själva byn är också en sevärdhet i sig, alla mysiga gator och hamngatan med lyx-yatcherna var mäktiga att se på.

En dag for vi på en utflykt för att se hur resten av ön såg ut utanför "huvudstaden". Vi hyrde en moped (kostade ca 30e för en dag) och körde längs kusten till tre olika stränder och till Stari Grad som är en annan by på ön. (Berättar mera om alla stränder i ett annat inlägg). Jättefina landskap, stränder och höga höjder längs kusten var det. I Stari Grad åt vi lunch och gick runt lite men vi återvände ganska snabbt hemåt eftersom det inte fanns desto mera att se där

Att ta en taxibåt ut till Pakleni öarna är nästan ett måste om man är på Hvar. Båtarna gick flera gånger per timme och kostade 5e respektive 8e (till öar längre bort) tur retur. Vi var bara till ön Stipanska där Carpe diem beach club och Mlini beach finns. Vi kom till Carpe diem redan 09.30 ovetandes om att klockan var så lite haha, hade haft väckning på telefonen som jag inte ställt om till lokaltid. Så där var det inget liv den tiden ännu men säkert bra party där på kvällarna. Mlini beach finns på samma ö så vi gick över dit genom skog och klippor. Mlini beach var en helt fin strand men inte så stor

Personalen städar inför öppning.. Men ifall man vill ha en sunbed under högsäsong är det bra att vara där i tid, de bästa bäddarna var redan förhandsreserverade innan vi kom

Andra sevärdheter finns förstås också på ön men de här var vad vi hann med och ville göra under veckan

Hade endast med telefonen (och en gopro) på resan men har ändå flera tusentals bilder från veckan.. :D Så här kommer en del inlägg med bilder nu framöver! Tänkte göra inläggen lite reseguide-inspirerade med tips och erfarenheter, brukar själv söka igenom hela internet efter resetips när jag ska någonstans så förhoppningsvis är dessa också till hjälp för de som är påväg till Hvar och Split!

Vi flög från Helsingfors till Split. Från flygplatsen tog vi en buss till centrum varifrån vi tåg en båt över till Hvar.
(Bra att veta: Bussar gick ofta från flygplatsen och resan tog ungefär 45min i rusningstrafik. Pris ca 5e/pers så betydligt billigare än att ta taxi.
Biljetter till båten kan man köpa från Jadrolinijas terminal i hamnen i Split. Under högsäsong kan biljetterna vara slutsålda (hände för oss) men katamaranerna gick flera gånger per dag så vi tog en båt 4h senare. Båtresan till Hvar tog en timme och kostade 12e/person.)

I Kroatien, och framför allt på Hvar finns knappt några stora hotell så vi hyrde en lägenhet istället som det däremot finns många av på ön. Vi hyrde via Airbnb och lägenheten var som förväntat fräsch och fin. Hyresvärden gav oss kartor och information om ön vid ankomsten vilket underlättade när vi till exempel skulle välja vilka restauranger vi skulle boka bord till.

Hemma igen efter en vecka i Kroatien. Hvar var helt otroligt fint med kristallblått vatten, mysiga gågator och vita stenstränder. Nu tillbaka till vardagen, med hösten på kommande. Känns helt bra ändå, gillar höstmyset så länge det ännu är passligt varmt ute☕️✨

En heldag på havet med mamma, pappa och gula retrobåten. Blev förvånad hur kort och snabbt det går havsvägen, vi hann med två stopp på villor i Köklot och Petsmo och mat på Nabben i Maxmo

I helgen var det Jakobs dagar i Jakobstad så då passade vi på att fara på en roadtrip. Började dagen på Sandö och sedan for vi mot Jeppis och Fäboda.

Efter en dag på stranden for vi in till centrum och åt på Friends & brgrs och drack kaffe på Skorpan. Två ställen jag länge velat testa och värt besöket var det

På hemvägen svängde vi in hos Sandra & Kim för att inviga deras nybyggda terass. Älskar sommarvärmen vi har nu!