Första dagen i Portugal började vi med att söka efter en lokal marknad utan resultat. Slutade med att vi kom till en strand varifrån man sedan kunde gå över bergen till andra sidan där vi bodde. Trots att det var höga stup ner mot havet och mycket uppför var det helt klart värt det med tanke på utsikten och de fina vyerna. På eftermiddagen hoppade vi på ett litet lokaltåg som gick i medeltal 15km/h mot UNescos världsarv Sintra. Vi besökte det färgglada slottet Pena och Mouros fortet.

Bloggaa matkapuhelimesta - Nouwilla on ehkä Ruotsin paras blogi-sovellus - napsauta tästä!

Här bor vi! Vi bor verkligen på "landet", det finns inga lokala taxin här och närmaste matbutik är några kilometer bort. Men naturen och utsikten är istället otrolig. Hit ska man åka om man tycker om vandring, höga höjder, lugn och surfing.

I lördags började jag min efterlängtade lediga vecka när vi tog tåget ner till Helsingfors. Träffade Jannes kompisar, gick på stan och såklart, åt massa mat. Orsaken till att vi for dit just den här helgen är Portugalresan vi har framför oss som vi bokat för flera månader sen- Äntligen! Mamma fyller 50 år och det är 6 år sedan vi har varit på en resa hela familjen så vad passar inte bättre?

Vi kommer att bo på två olika ställen, några nätter i ett nationalparksområde (Sintra) vid västkusten utanför Lissabon och resten av dagarna i huvudstaden. Ingen av oss har varit i Portugal tidigare så det här blir spännande!

Hej! Bloggen har fått lida lite nu igen medan det har hänt en hel del. Är väl så när man skriver med några månaders mellanrum :D Anyway, hade min sista skoldag förra veckan vilket betyder att jag har avklarat mitt första år inom vårdvetenskapen. Det har inte varit helt lätt och ibland har det känts lite hopplöst när deadlines-högen bara växte samtidigt som jag lovade jobba mer än jag kanske borde ha gjort. Men jag klarade det, och att jag i veckan kom fram till vad jag ska skriva om i min gradu gjorde mig ännu mera lättad. Ska skriva om något som jag verkligen är intresserad av och det gör mig så ivrig att sätta igång. Kanske tar tillbaka det här sen när jag sitter och kämpar med artikelsökningar osv haha.. Har inte valt exakt synvinkel ännu så berättar mera om ämnet när jag kommit igång.

Igår hade vi firmafest på jobbet, samtidigt som Mehiläinens idrottsklinik invigdes. Så nu har huset en ny avdelning med gym, en ny duktig idrottsläkare och nya fysioterapeuter. För varje dag som går blir jag mera stolt över att få vara en del av gänget och framförallt en del av vården. Känns vemodigt när jag endast har två jobbdagar kvar innan jag byter jobb över sommaren. Men det blir säkert bra med lite nytt arbetsklimat och nya uppgifter, det är ju trots allt endast frågan om några månader

Sådär, sista bilderna från vår resa i somras. Sov två nätter i Split om jag minns rätt före vi skulle flyga hem och det var ett bra val så hann vi se lite av Kroatiens fastland också. Drack billiga spritzar, shoppade och åt god mat. Hyrde också cyklar en dag vilket var en upplevelse i sig. Cyklade till en strand utanför centrum och till en park som låg högt uppe så vi hade fin utsikt över havet och staden längs färden

I fredags inledde jag helgen med att skriva tent, så efter den var över tyckte jag att jag var värd en läsfri helg vilket var jätteskönt. Har i princip kämpat med skoluppgifter varje helg under vårterminen när jag annars jobbat mycket så det var välbehövligt. Helgen bjöd dessutom på underbart väder så på lördagen blev det en utedag.

Började dagen med en morgonpromenad och ett gympass

Packade sedan ryggsäcken med picknick och körde iväg till Öjberget för att grilla korv

Tillbaka i centrum träffade vi Veikko och Alisa som också var sugna på att testa på skrinnskobanan nedanför ÅA så det blev en tur på isen. Roligt att skinna när det var vääldigt länge sedan sist och är glad för att jag fick njuta av en äkta vinterdag. Blev så ledsen när jag kom ut idag och såg hur slaskigt väder det var :( Har planerat in en skidtur på isen senare i veckan med en gymkompis men det blir väl knappast med den här farten..

Avslutade dagen på bästa sätt med middag. Ida och Willy hade lyckats i köket :)

Förra veckan hade jag riktigt vårfeelis med soligt och varmt väder + vårblommor på bänken men kanske får vänta ett tag till med tanke på snömängden som kom över en natt.. typiskt finländskt vinterväder nuförtiden! I och för sig är det helt roligt bara det hålls ett tag och inte blir slask direkt och så kanske jag skulle hinna stå på skidorna ännu i vinter som jag gärna skulle vilja. Och skrinna på isen!

Bilderna från Kroatien lämnade lite på hälft så här är ännu några bilder från favoritön. De flesta bilderna är från när vi gjorde en mopedutflykt på ön. Har ännu inte visat bilderna från Split så de kommer också någon dag snart. Får så resefeber när jag kollar på dessa bilder, skulle var så skönt med sol & bad nu!!