Har varit hemma i Sverige i lite drygt en vecka nu. Det känns både jättebra och jättedåligt. Saknar värdfamiljen, USA och mitt liv där väldigt mycket men det är ju å andra sidan skönt att vara tillbaka i Sverige med vänner och familj också.

Igår när vi gick ut till bilen för att åka iväg så startade GPS:en som tur var! Skönt för då slapp vi åka till bilfirman igen. Vi åkte till Lombard St för att se på gatan som går sick-sack, sedan åkte vi till husen the Painted Ladies och satte oss på en bänk där. Därefter åkte vi till ett mall och kikade runt lite och sedan käkade vi på IHOP innan vi åkte tillbaka till hotellet. San Francisco har varit ett av mina favoritställen under denna resan, jättefin och mysig stad med väldigt branta gator.

Idag ska jag åka tillbaka hem till Georgia. De andra tjejerena åkte tidigt imorse för att hinna ner till Los Angeles och lämna hyrbilen idag, så jag sitter ensam på hotellrummet och ska vara här i ca 4 timmar till innan jag tar en shuttle till flygplatsen där jag kommer få vänta drygt 10 timmar innan mitt flyg går.

Idag åkte vi mot San Francisco. Vi såg jättemånga vindkraftverk när vi började närma oss staden. När vi kom fram så började vi med att promenera runt vid Pier 39, kollade i lite affärer, kollade på en massa sälar som låg och solade sig och sedan käkade vi glass. Vi gick förbi en gata som var avstängd för att de höll på med inspelningen av Masterchef (bilden där Fredrika pekar). Därefter tog vi oss vidare mot en kyrkogård för soldater och kikade runt lite, sedan åkte vi till Golden Gate Bridge. På vägen tillbaka åkte vi förbi en park som var fullproppad med människor som satt och hade picknick, så mysigt! Vår GPS bestämde sig dock för att sluta fungera och vi har ännu inte lyckats starta den. Vi har i alla fall lyckats ta oss till hotellet vi ska sova på, så GPS:en får vi försöka lösa imorgon.

Igår tillbringade vi dagen på Yosemite National Park. Det var sååå fint överallt och återigen så ger bilderna ingen rättvisa för hur fint det var i verkligheten! Vi hikade upp till toppen av ett vattenfall (tog 5 timmar upp och ner). Jag och Lovisa tog oss ända upp men Amanda och Fredrika tyckte det var lite för brant så de vände och tog en annan hike som gick längs marken istället. Som ni ser på bilderna så var det snö på toppen av berget, ascoolt känsla att gå runt bland snön utan att frysa! På vägen ner så var det en regnbåge vid vattenfallet vilket såg helt magiskt ut! Vi träffade även på två svenska tjejer på nervägen som var hur trevliga som helst så vi tog följe med dem tills vi mötte upp Amanda och Fredrika igen.

Igår kväll hängde vi vid beachen i Monterey, lite molnigt men väldigt mysigt! Sedan kollade vi runt i lite affärer i ett mall nära vårt hotell. Idag åkte vi mot Mariposa som ligger lite mer innåt i Kalifornien, där har vi nu checkat in på ett hotell. Vi har dessutom både hunnit hänga vid poolen (jättevarmt och skönt idag) och kika runt i affärerna på gatorna. Nu tar vi det lite lugnt på hotellrummet innan vi ska ut och käka.

Idag åkte vi som sagt tillbaka till Big Sur och såg den fantastiska utsikten från Hwy 1. Vi åkte även in till Pfeiffer Big Sur State Park en stund för att kolla omgivningen med massa stora träd. Vi tänkte även gått en hike upp till ett vattenfall men vi mötte två tjejer på vägen som sa att det inte var så mycket att se, så vi gick tillbaka till bilen och åkte vidare istället. Resten av dagen har vi spenderat vid poolen på vårt hotell, så varmt och skönt idag! Nu ska vi ut och se lite mer av Monterey och sedan åka till stranden vid Carmel.

Igår spenderade vi en stor del av dagen på vägen, vi åkte från Santa Barbara till Big Sur. Vägen (hwy 1) är så otroligt fin! På ett ställe längs vägen såg vi sälar som låg och solade sig. Vi stannade några gånger längs vägen vid Big Sur för att se på utsikten och ta lite bilder. Fredrika fyllde även 21 igår så vi bar små kalashattar nästan hela dagen och på eftermiddagen överraskade vi henne med tårta. I natt har vi sovit på ett hotell i Monterey men ska nu ta oss tillbaka mot Big Sur för att se lite mer utav den fina omgivningen där.

Nu har vi börjat åka uppåt längs hwy 1 igen. Vi är dock bara i en liten ort strax över Santa Barbara än så länge, men imorgon ska vi ta oss högre upp i staten. Sedan vi kom till hotellet så har vi hängt en stund vid poolen (ganska kallt dock) och nu ska vi snart ut och äta middag.

Idag har vi gått längs gatorna i downtown Santa Barabara. Väldigt fina och mysiga gator med en massa affärer. Vi käkade sallad på en restaurang och dessert på en glassbar som Matilda (som jag var på Hawaii med) tipsade om!

Här är några bilder från Santa Barbara och bilresan dit idag!