Då var årets (enligt mig) mysigaste månad här och även den månad som vi har längtat näst mest efter (januari ligger ju såklart i topp). Nämligen månaden då vi ÄNTLIGEN flyttar in i vårt fina hus! Kan inte förstå att om bara fyra dagar bor vi i vårt första, gemensamma hus! Huset där vi ska få vårt första barn, där hon ska få växa upp och skapa minnen. Åh måndag, kom snabbt!

December är ju också julens månad och som jag nämt tidigare är jag lite utav en jul-fantast. Gick i sedvanlig ordning upp 07:00 i morse och gjorde i ordning frukost som jag sedan avnjöt framför det första avsnittet av årets julkalender. Och nej, jag blir aldrig för gammal för julkalendern. Tycker årets kalender verkar riktigt bra! Julen i år ska firas tillsammans med Johans familj i vårt hus. Det ser jag verkligen fram emot, kommer bli så mysigt!

I skrivande stund sitter jag i stugan framför brasan och läser om förlossning. Det är svårt att föreställa sig någonting som man aldrig har upplevt innan och jag vet att hur många böcker jag än läser och hur mycket information jag än matar mig med så kan jag inte förbereda mig helt, för jag har ingen aning om hur det kommer att bli och ingen förlossning är ju den andre lik. Men det lilla jag kan göra tänker jag göra, det vill säga läsa om händelseförloppet, vad för slags smärtlindring som finns, vilka sätt en förlossning kan starta på etc. Jag tänker väldigt mycket nu för tiden på den kommande förlossningen och tiden efter, när hon är här hos oss. Antar att det är normalt nu när vi närmar oss "the big day". Men jag kan inte påstå att jag är särskilt nervös...än. Det kanske är naivt av mig men det är lite så jag funkar. Det jag inte har någon aning om kan jag inte oroa mig för. Jag vet ju att det kommer tillslut.

När Johan fyllde år fick han en bok av sin syster (tack Mickaela!!) som heter "Grattis, du ska bli pappa" där författaren ger en massa bra-att-ha-tips om pappalivet och allt med en stor dos av humor. Vi har läst lite ihop tidigare men idag satte jag mig och läste den från pärm till pärm och jag måste säga att den är toppen! Den gav mig många skratt. En toppen-present till en blivande pappa (och mamma!)

Idag är det ju så kallad "Black Friday" då butikerna har galen rea. Vi har ju varit ute efter ett babyskydd till bilen och har inväntat denna dagen för att kanske kunna göra ett riktigt fynd. Jag vaknade till 05:30 nu på morgonen och tänkte då kolla om det babyskyddet som vi vill ha fanns på rean. Och visst gjorde de det! 1000kr sparade vi 😄👍🏻 hittade även den åkpåsen till vagnen som vi vill ha samt en skötväska till halva priset! Vilken lycka

Maxi Cosi Cabriofix
Jollyroom.se

Åkpåse från Petite Chérie

Skötväska från Petite Chérie

Åh, jag vet att jag är sämst på att uppdatera. Glömmer liksom bort det, är inte van vid att ha en blogg 🙈

I alla fall, nu är jag i Halmstad igen. Sista gången jag "bor" här den här hösten. Det har varit kanonmysigt att bo hemma och få umgås med sina föräldrar och det har ju verkligen räddat mig när Johan har flängt runt på olika baser och hotell. Detta har varit min "safety zone". Johan är på Bromma och undervisar nya piloter och på söndag möts vi i Kalmar igen. Då är det bara EN vecka kvar tills vi flyttar in i huset. Åh vi längtar nåt så kopiöst! Det känns nästan värre med längtan nu när det är så nära. Tiden liksom kryper fram. Men snart, snaaart är vi där! 😄

Jag är mitt uppe i vecka 31 av graviditeten. Har alltid tänkt att när jag når vecka 30 är det ju praktiskt taget dags att föda men det är ju faktiskt mer än 2 månader kvar. Eller nu är det lite mer än 8 veckor och det känns bättre att säga så, känns som att det är närmare. Vi börjar inse att tiden rinner iväg och att hon faktiskt snart är här. Och som vi längtar efter henne! Mycket längtan för oss just nu 😂 Vi är just nu på jakt efter ett babyskydd till bilen och det lutar åt ett Maxicosi Cabriofix. Imorgon är det ju "Black Friday" då många butiker har stor rea så vi hoppas på att kanske kunna fynda nåt där. Listan på saker som måste köpas till hennes ankomst börjar så smått bockas av men än så länge är det en del kvar. Mest småsaker.

Jag mår annars rätt bra. Får ibland små "svimningsattacker" eller vad man ska kalla det för. Oftast på morgonen efter frukost och på kvällen. Hjärtat börjar bulta hårdare, känner mig trött och konstig i kroppen och mår lite illa. Det går över om jag ställer mig upp. Tänker att det kanske är hon som trycker på någon nerv eller kroppspulsådern för jag upplever att det kommer när hon bökar runt där inne. Kroppen börjar nu också kännas tyngre och jag har svårt att hitta sköna sovställningar vilket resulterar i sämre sömn. Att sitta är också lite jobbigt, får flytta runt en del då det liksom krampar i benen och ryggen. Antar att det inte kommer bli lättare från och med nu direkt. Men det är det värt i slutändan 😊

Nu är det snart dags för frukost och sen ska jag fortsätta måla på en gammal kökssoffa som vi hade när vi var små. Den är från mammas farfar från början och nu ska jag måla om den vit och sy en dyna till den sen ska vi ha den i köket i huset. Kommer bli tipp topp.

Hoppas ni får en fin dag! ❤️

Undrar såå vem hon kommer vara mest lik. Blåögd som sin mamma eller brunögd som sin pappa?

I lördags hade mina älskade vänner fixat en baby shower till mig hemma i huset i Frösakull. Jag blev så himla glad och rörd över hur fina vänner jag har 😍 De hade bakat cupcakes, tårta, maränger och macarones samt pyntat med massa rosa pynt och ballonger. Så himla fint! Vi fick så fina presenter av alla också och det var sånt vi inte hade innan så det var toppen!

Josephine sov över till söndagen och då åkte vi ner till stranden för att ta lite gravidbilder på mig. Kul att ha som minne!

Hur söt är inte denna tröjan som jag hittade på Ica Maxi av alla ställen?! Kunde inte låta bli 🙈

Oj vad seg jag är på att uppdatera här märker jag. Vi kom ju faktiskt hem från resan för en vecka sen 😅
Men resan var hur mysig som helst! Det var verkligen såååå skönt att komma iväg ifrån allt här hemma ett tag. Både jag och Johan kände att vi verkligen signade ut för stunden.

Vi anlände till Kastrup på lördagen med vetskapen om att flighten var fullbokad men vi tänkte att vi skulle prova i alla fall. Som back up köpte vi även biljetter till Paris och sen därifrån vidare till Dubai senare på kvällen. Vi checkade in som vanligt och hamnade alltså på stand by så det var bara att snällt vänta tills boarding var klart. Tillslut visade det sig att de hade EN plats kvar men den tog vi såklart inte så istället fick vi hoppas på att vi kunde komma med Parisflyget. Ingen lycka där heller. Jahopp, en natt i Köpenhamn blev alltså resultatet av dagen. Men det var mysigt det också. Här bestämde vi oss också för att skippa Qatar och endast åka till Dubai. Eftersom vi "blev av" med en dag på resan ( i och med övernattningen) så kändes det onödigt och för "flängigt" att åka dit också. På söndagen åt vi frukost i en megastökig frukostmatsal på hotellet (usch sånt där kan göra mig galen! Noll myshetsfaktor) och sen gjorde vi ett nytt försök på Kastrup med att komma med flighten till Dubai. Redan vid incheckningen fick vi veta att vi hade fått plats på planet (wohooo!) så då kunde vi pusta ut. Kön till säkerhetskontrollen var lååång men då hade vi sånt flyt så vi fick gå via den andra delen som egentligen var till för de med sånt där "fast lane pass". Jag inbillar mig att allt var tack vare gravidmagen. "Bara visa magen så löser sig allt" 😉 (sen att jag blev fast i säkerhetskontrollen och fick alla möjliga checkar på mig är en annan femma)

Flygresan: Väl ombord på planet blir vi välkomnade av kabinchefen som direkt noterar min mage och ber snällt om att få se ett läkarintyg (vilken tur att jag hade med mig ett i alla fall!) han skulle visa det för kapten samt meddela resten av besättningen att jag är gravid och att jag skulle känna mig helt fri att vandra omkring i kabinen om jag behövde. Han kom även med varsinn vattenflaska till oss, superbra service! Flygresan i sig var hur bra som helst. Vi flög A380 och satt på övervåningen så vi hade superbra platser. Deras underhållningssystem med filmer, spel, dokumentärer etc är kanon och det finns mycket att välja mellan. 6 timmar gick fort!

Väl framme i Dubai tog vi taxi till vårt hotell som låg nära flygplatsen. Hotellet hette Best Western Deira Premier och låg alltså i stadsdelen Deira. Vi valde detta hotell då vi hade gratisnätter där, annars hade vi nog valt ett annat. Hotellet var fint och fräscht, personalen var supertrevlig och rummen var fina. Vi blev uppgraderade till Club Room så vi fick tillgång till en lounge som var endast för de gäster som bodde i ett Club Room. Där åt vi frukost varje morgon och där hade de även Happy Hour varje eftermiddag där man fick drinkar, lättare mat och snacks. Supertrevligt verkligen!

På måndagen, alltså första dagen, tog vi metron (som bara låg några meter ifrån hotellet) ner till Dubai Mall och Burj Khalifa. Världens största köpcentrum (tror jag?!) med massor av butiker, restauranger och annat. Ja, har man pengar så är ju det här stället kul att hänga på men annars är det faktiskt inte så spännande. Det är egentligen som vilket köpcentrum som helst....typ 😉
På kvällen åkte vi först till ett ställe som Johan rekommenderade där de hade goda drinkar. Han drack sin efterlängtade Tikka Pukka Pukka, en stark drink blandat med allt möjligt. Jag drack en supergod alkoholfri kokosmjölksdrink. Sen ville vi åka till den lite äldre stadsdelen Bur Dubai och kika lite där. Men taxichauffören som vi fick var nog ny på jobbet för han tog oss till ett helt annat ställe. Vi orkade inte åka taxi längre så vi hoppade av där, vilket var bra för då hittade vi ett litet hak som sålde Shawarma som alltså är en slags kycklingkebab som Johan ofta åt när han bodde i Qatar. Det var absolut inget fancy ställe utan vi satt vid ett bord mitt på gatan och jag var egentligen lite skeptisk till att äta där men Johan övertygade mig. Och visst var det gott! Kul att våga prova lite annat. (Jag hade inte ätit där om inte Johan hade lovat mig att det inte var ett skitställe som serverade dålig mat som man blir dålig av).

På tisdagen ville vi sola och bada. Hotellet hade endast en inomhuspool och låg ju i Deira vilket resulterade i långa taxiresor när vi skulle ta oss någonstans. Vi ville hitta en strand som låg hyffsat nära oss, utan att behöva köra ända ner till marinan, men då visade det sig att många av stränderna var avstängda för renovering. Tillslut hittade vi en strand (Kite Surf Beach) där det nästan var helt tomt på folk. Helt ok strand med en liten restaurang som vi åt lunch på. Det var helt gudomligt skönt i vattnet! Ca 30 grader, knappt så det svalkade! På kvällen tog vi taxi ner till Dubai Marina som jag hade hört så gott om. Taxiresan dit tog ca 30 minuter och kostade ca 200kr. Återigen så måste vi ha gått av på fel ställe för det var typ helt dött där vi var. Visst där var ju restauranger och sånt men vart var allt folk och liv? Vi gick in på Ritz Carlton för en drink vid deras fantastiska restaurang nere vid stranden. Så himla fint ställe! Här ska vi bo nästa gång 😉 Det var höjdpunkten för kvällen. Efter det skulle vi försöka hitta det som vi kom för men vi gick tydligen åt fel håll (fick vi reda på sen) så vi missade helt "rätt del" av marinan. Vi var så trötta i fötterna tillslut så vi gav upp. Det kändes väldigt trist och som en stor besvikelse att vi inte kunde hamna rätt, hade så gärna vilja sett den bra delen av Dubai Marina.

På onsdagen, sista dagen, tog vi oss till Burj Al Arab Beach som alltså låg bredvid det stora, lyxiga hotellet. Hotellet har en egen stranddel där jag tror man får betala ca 1000kr för att ens få vistas på stranden, vi valde alltså inte den delen utan den som ligger en bit ifrån och är gratis 😉 Där var mycket mer folk än på den stranden vi var på dagen innan. Det var en superhärlig dag! På kvällen åkte vi till Johans kompisar Johanna och Graham samt deras tvillingar. Vi åt indiskt och pratade till sent på kvällen. Superskoj att träffa dem och även att få komma till någon som bor i Dubai och se hur man kan bo 😊

Sen på torsdagen var det dags för hemresa igen, vi åkte 06 från hotellet och vi fick plats på planet direkt vid incheckningen så det var skönt. Vi flög Boeing 777 hem och i jämförelse med A380 så kändes denna liten, gammal och sliten haha! Det blev rätt kämpigt för min del, jag kunde inte hitta en bra ställning att sitta i så jag kunde inte sova nåt och kroppen gjorde ont. Men det gick bra ändå. Väl hemma i Sverige var det minusgrader och snö, kontraster!

Här kommer en bildbomb från resan 😄

Imorgon bär det iväg till Dubai och Qatar! Ska bli så skönt med lite riktig semester. Ja visst, jag går hemma hela dagarna och jobbar inte men att få komma iväg utomlands och få lite sol och värme känns helt fantastiskt just nu. Det är mycket som ska fixas inför en bebis ankomst och vår situation just nu (där vi väntar på att få flytta in i huset och flänger över hela Sverige känns det som) gör att man känner sig lite smått stressad hela tiden och det kommer göra gott att komma iväg ett litet tag 😎

Vi kommer ta tåget från Halmstad till Köpenhamn imorgon (lördag) förmiddag och sen går planet mot Dubai vid 15:30. Vi landar runt 00 lokal tid och ska sedan flyga till Qatar vid 02. I Qatar är vi i några dagar och åker sen tillbaka till Dubai för att spendera några dagar där. Ska bli så himla roligt! Både att få upptäcka Qatar men även att få åka tillbaka till Dubai. Jag var där för tre år sedan men åkte mest runt på olika hotell och kikade eftersom jag åkte med mitt jobb som då var på en resebyrå.

Att resa som gravid kräver lite förberedelser. Dels måste man ta reda på hur reglerna ser ut gällande gravida på det bolag man ska flyga med. I vårt fall är det Emirates och de har som regler att man får flyga fram till vecka 29 utan läkarintyg. När man har gått in i vecka 29 måste man alltså få ett intyg från läkare eller barnmorska som intygar att man är "ok" att flyga som gravid. Jag behöver inte detta intyg då jag kommer vara i vecka 27 när vi åker dit och vecka 28 när vi åker hem men jag har fixat ett intyg ändå bara för att vara på den säkra sidan (då det är såpass tätt inpå vecka 29). När jag var på mödravårdscentralen senast frågade jag min barnmorska om tips och råd inför resan och hon föreslog stödstrumpor för flygresan så det har jag inhandlat. Hon föreslog även vätskeersättning, det kommer vara runt 30 grader varmt där nere så det kan behövas! Är lite nojig för hur jag ska reagera på värmen nu när man börjar komma rätt långt in i graviditeten. Det kommer säkert bli lite kämpigt men kommer nog gå hur bra som helst 😊

Då vi flyger på ID-biljetter (billiga stand by biljetter för folk som jobbar inom flygbranschen) kommer vi endast ha handbagage med oss. Detta för att slippa springa och checka in och ut bagaget om vi inte skulle komma med flighten. Jag har nog aldrig haft så här lite packning med mig, är lite stolt faktiskt 😜 fick inhandla lite reseförpackningar såsom balsam, rengöringskräm, duschtvål etc. Hade rabatt på Body Shop och jag gillar verkligen deras produkter så det passade super. Nu känner jag mig helt redo för semester!

Ja det är ju också nåt som jag har insett är rätt svårt, hur man ska klä sig som gravid. Kroppen förändras och gamla kläder passar inte längre. Till en början när man bara hade en liten kula gick det ju bra att använda sina gamla kläder. Varenda byxa fick dock ha ett gummiband vid gylfen för annars fick man inte plats. Men nu när magen bara blir större och större går inte det längre. Tröjorna går till halva magen och det ser inte alls snyggt ut. Fick ett riktigt sammanbrott för ett tag sen när jag skulle ut och äta med några kompisar. Ville klä upp mig litegrann och tänkte innan att jag ju har massa kläder som jag kan ha på mig. Ha! Trodde jag ja...
Om jag spenderade lång tid innan jag blev gravid på att välja kläder så var det inget mot vad jag gjorde nu. Allting satt fel, magen var i vägen och jag kände mig tjock. Bara att inse att det inte är som det alltid har varit och det är helt okej. Jag och min kropp går ju faktiskt igenom något helt fantastiskt!

Efter det insåg jag att jag nog måste införskaffa mig lite mammakläder. Och hallelujah vad bekvämt det blev helt plötsligt! Byxor som sitter snyggt och bekvämt över magen, klänningar som formas efter kroppen och tröjor som inte går till halva magen. Så skönt!

Helgen har varit toppen! Firade pappa i fredags och tårtan blev supersmarrig! I lördags tog vi (vi är alltså jag, mamma och pappa) (och lilla loppan i magen förstås 😍) en runda på stan men fy vad kallt det var. Bättre att komma hem och tända brasan och läsa några rader ur den nya Harry Potter boken. På kvällen var vi bjudna till några grannar på middag, supertrevligt! Idag är vi nere i Helsingborg till Ikea bland annat. Ska inhandla täcke och kudde till spjälsängen. Även om bebisen kanske inte använder det i början kan det vara bra att ha.

Hoppas ni har haft en trevlig helg!

Vi har ju inhandlat en del kläder till henne, men oj vad svårt det är att veta vad man ska köpa! Hon kommer ju att komma mitt i vintern. Hur klär man egentligen en nyfödd? hur stor kommer hon att vara? ska man köpa strl 50 eller 56? Behöver hon vinteroverall? Frågorna är många! Nu känns det i alla fall som att hennes garderob är komplett till de första månaderna. Vi har säkert missat något men då får det vara så, affärerna finns ju faktiskt kvar efter att hon är född också. Och herregud så söta kläder det finns till bebisar! Skulle nog kunna köpa upp hela Zara Kids sortiment! Men det får vänta tills hon blir lite äldre 😉

Ett litet axplock av det vi har köpt. Allt med öron är ju bedårande! 😍

Hej där!
Då var jag i Halmstad igen. Kul att man som 27 årig, gravid är tillbaka och bor hos sina föräldrar! Äh, det är ju bara tillfälligt. Men ändå.

Idag fyller kära pappsen år. Vi firade honom tidigt imorse med paket och frukost på sängen. Nu i eftermiddag blir det lite fika, bad i bubbelpoolen i trädgården och god middag. Jag ska alldeles strax sätta igång och göra en tårta tills imorgon då lite släkt kommer hit för att fira pappa. Gjorde denna tårtan till midsommar också och den blev ruggigt god! En tårta med lager av jordgubbsmousse och vaniljkräm samt lite lemoncurd och färska jordgubbar på toppen. Mums!

Magen mår bra! Tycker hon är lite lugnare än vanligt dock. Känns som att hon har vänt på sig och sparkar inåt. Känner inte av sparkarna och hennes rörelser lika tydligt. Vet att man ska vara uppmärksam på om det minskas men än så länge känner jag ju henne lite då och då under hela dagen. I måndags var vi på kontroll hos barnmorskan och magen växer som den ska samt att henne hjärta slog väldigt fint. Då blir man glad! Nästa besök är inbokat den 15 nov. Time flies! Snart är hon här!

Hoppas ni har en härlig dag!

Jag och lilla magen i vecka 25+ 3 😊

På plats i Kalmar. Här är riktigt ruggigt väder! Det blåser som tusan och är alldeles grått ute. Tur att vi har kamin i stugan, det gör verkligen allt! Idag har vi varit på Ikea en sväng för att köpa saker till spjälsängen som vi ska ha uppe i huset i Kårböle. Jag har målat om Johans gamla spjälsäng som han sov i när han var liten. Kul att kunna använda våra gamla saker, i ny tappning. Vi köpte spjälsängsskydd, madrass, madrasskydd, sängkappa, dra-på-lakan, en jättefin stickad filt samt ett uppblåsbart skötbord som vi kan ta med när vi ska dit. Längtar tills vi ska upp dit i början av november så att vi kan göra i ordning sängen. Känns som att man kommer ett steg närmare då. Eftersom vi inte har flyttat in i vårt hus här i Kalmar än känns det kul att få boa någonstans i alla fall 😊 Efter Ikea åkte vi in till stan en stund och fikade och nu är vi tillbaka i stugan och myser framför brasan. Ikväll blir det god mat och film, skönt med en lugn helg.