Inleder inlägget med en väldigt öppen titel. Kost är någonting som är väldigt hett diskuterat bland många bloggare, i tidningar och all annan media och människor sinsemellan - alla har sin åsikt om hur man bör äta.

Att alla har sin egna åsikt om hur man bör äta tycker jag inte är fel, då det man stoppar i sig blir bränsle, och vad som är rätt bränsle utifrån hur ens liv ser ut just då är väldigt individuellt. Så vad som är rätt bränsle för mig, kanske är helt fel bränsle för dig. Det vi dock har gemensamt, är att trots att vi behöver olika bränslen utifrån behov och mål, påverkar de olika varianterna av bränslen oss på någorlunda samma vis. Det jag nu har förenklat och kallat bränslen är såklart näringsämnen, vilket det finns en mängd av! Så jag har tänkt att dela upp dessa i några större grupper jag tror ni alla hört tala om, och i detta inlägg börja med:

PROTEIN: är det allra viktigaste näringsämnet när det gäller både muskelbyggande och viktnedgång. Proteinet håller dig mätt, ökar ämnesomsättningen, deltar i cellernas uppbyggnad och har en viktig del i immunförsvaret. Dessutom hjälper det dig att gå ner i vikt eftersom det krävs ganska stor energi för kroppen att bryta ner protein.

Protein hittar du i kött, fisk, linser, bönor, ägg och mejeriprodukter som kvarg, keso och ost.

Proteinpulver är någonting som också diskuteras. Proteinpulver enligt mig är absolut ingenting som ska ersätta din kost, men som du kan tillsätta. Proteinpulver är koncentrerad form av protein och har absolut sin plats i en kosthållning om man tränar tillexempel styrka. Proteinbehovet för dem som tränar och inte tränar skiljer sig självklart åt. Tränar du styrketräning så behöver du 1,8-2g/kg om dagen. Samt att varje måltid bör innehålla minst 20g protein. Protein ger 4kcal/g. Här följer en lista tagen från iform.se/ över proteinrik mat på en top 10.

PROTEINRIK MAT TOPP 10: FISK, KÖTT OCH ÄGG

per 100 gram

  • Tonfisk: 27 g
  • Kyckling: 26 g
  • Sardiner: 25 g
  • Räkor: 24 g
  • Kalkon: 22 g
  • Rostbiff: 22 g
  • Rökt lax: 21 g
  • Hälleflundra: 21 g
  • Ägg: 13 g

PROTEINRIK MAT TOPP 10: BÖNOR OCH LINSER

per 100 gram

  • Sojabönor: 34 g
  • Röda linser: 27 g
  • Bruna linser: 25 g
  • Mungbönor: 24 g
  • Vita bönor: 21 g
  • Kikärter: 20 g
  • Bruna bönor: 19 g
  • Tofu: 8 g
  • Böngroddar: 3 g
  • Gröna bönor: 2 g

PROTEINRIK MAT TOPP 10: Mina favoriter

per 100 gram

  • Keso: 10 g
  • Salami: 17 g
  • Gravad lax: 21 g
  • Sill: 12 g
  • Skagenröra: 16 g
  • Kikärter: 20 g
  • Bruna bönor: 19 g
  • Parmesan: 39 g
  • Russin: 4 g
  • Mozzarella: 29 g

PROTEINRIK MAT TOPP 10: SNACKS

per 100 gram

  • Linfrö: 25 g
  • Jordnötter: 25 g
  • Jordnötssmör: 23 g
  • Pistagenötter: 21 g
  • Mandel: 21 g
  • Cashewnötter: 17 g
  • Pekanötter: 10 g
  • Russin: 4 g
  • Torkade fikon: 4 g
  • Torkad aprikos: 3 g

PROTEINRIK MAT TOPP 10: GRÖNT

per 100 gram

  • Broccoli: 5 g
  • Rosenkål: 5 g
  • Grönkål: 5 g
  • Majskolvar: 4 g
  • Kronärtskockor: 4 g
  • Blomkål: 3 g
  • Champinjoner: 3 g
  • Spenat: 3 g
  • Sparris: 2 g
  • Jordärtskocka: 2 g

PROTEINRIK MAT TOPP 10: MEJERIPRODUKTER

per 100 gram

  • Riven parmesan: 39 g
  • Fast ost, 20+: 30 g
  • Mozarella 30+: 29 g
  • Fast ost, 30+: 29 g
  • Emmentaler 45+: 28 g
  • Cammembert 30+: 25 g
  • Fast ost 45+: 25 g
  • Skyr: 11 g
  • Ymer naturell: 6 g

Källan jag använt för detta är Olga Rönnbergs bok, styrka för kvinnor. En bok jag rekommenderar!

Tips, om du vill ha en proteinrikare måltid kan du enkelt nog bara tillsätta tillexempel keso på sidan av tallriken.

Sköt om er!

Likes

Comments

Som Bengt Frithiofsson skulle ha sagt det. Det är måndagsmorgon, och då passar jag faktiskt på att skapa en blogg. Jag har haft många bloggar förut, som inte har varit särskilt långlivade, och jag har inte heller använt nouw som min bloggportal. Men detta tror jag blir superbra.

Jag heter Frida, och jag är uppvuxen på ett bondeterritorium söder om Gävle, mellan Uppsala och Finlands huvudstad ungefär. Jag har precis fyllt 17, och precis flyttat hem från huvudstaden. I Stockholm påbörjade jag mitt första gymnasieår, International Baccalaureate, en engelskspråkig utbildning med en utdelning av en internationell merit. Jag kommer att fortsätta läsa IB på Katedralskolan i Uppsala, där jag precis har gjort klart min första vecka. Jag är hemma nu under lovet på grund av en halsoperation, men hoppas på att vara tillbaka i skollokalerna inom kort då jag stormtrivs. Det händer väldigt mycket i mitt liv för stunden, och jag brukar ha en tendens att ställa till det en hel del med min explosiva, utåtriktade spontanitet och dåliga tålamod.

Jag brinner för träning, nya saker och är väldigt öppen och lill-gammal har jag hört. Så förutom träning, kan nog lite vad som dyka upp på den här bloggen.

Så tillsvidare, ha det super och krama om någon kär så hörs vi nog inom kort!

Likes

Comments