Dom senaste dagarna här i Cairns har varit så dåligt väder.. Blixtrar och dunder, spöregn och molnigt 24/7. Så då finns det inte så mycket att göra när det är översvämning på gatorna. Så vi har bara chillat på hostelet, kollat ikapp lite serier, vloggar, spelat kort och även spelat gammal klassiker man spelade i skolan, Achtung die kurve!!

När mitt sår nu började bli bättre bestämde vi oss för att börja bada, vi badade i lagoonen som är ca 5 minuter promenad från oss som är som en pool men även som en strand! Man får inte bada i havet här pga av krokodiler, maneter och hajar. Men vi har bara sett skyltar om krokodiler haha.. lite läskigt ändå för det är inte det första djuret jag tänker på mitt i havet.

Sen blev vi medbjudna på roadtrip utav våran närmsta vän här som heter Ayaka hon kommer från Japan och är verkligen supersnäll. Sen var det en till tjej från hostelet som heter Emma, kommer från Kina och hon är en jättegullig tjej. Hon hade en killkompis som heter Michael och är en local här så han ville gärna visa oss alla coola ställen!

Först började vi med att åka till ett jättestort fikonträd, där grenarna/stammarna som växer ihop och bildar ett stort massivt träd, som man faktiskt kunde klättra upp i! Vågade inte klättra in så långt för det va massa spindelväv överallt.

Sen åkte vi vidare till en sjö som heter lake eacham som blev till utav en vulkan för väldigt många år sedan, va skyltar att det kunde finnas sötvattenkrokodiler och dom skulle tydligen vara "ofarliga" och inte komma nära en. Va skönt för jag såg ingen utan bara massa små sköldpaddor och fiskar.

Först åka vi till en by som heter Malanda som va en väldigt liten by, fanns en mataffär, ett café, en shoppingaffär, hotell/bar och det va ungefär det som fanns där haha. Men dom hade även ett vattenfall där och en damm med massa sköldpaddor!

Sen var det dags för vattenfall! Eftersom Michael visste ganska mycket om vattenfallen så tog han dom som inte va så "turistiga". Vilket var tur för vi åkte till 4 vattenfall och 1 av dom var turistigt och det var faktiskt dom sämsta av dom alla tyckte jag.

Så först började vi med Hypipamee falls, var som en stor pool men små vattenfall som man även kunde dyka under och komma in i en liten grotta!

Sen åkte vi till Millaa Milla som är en av dom mest populära vattenfallen, men denna tyckte jag var den sämsta av dom alla! Vattnet va väldigt grumligt och smutsigt och väldigt mycket turister, så på varje bild man tog va ju nästan alltid någon annan med på så jag gillade det inte.. men ändå kul att kolla hur det såg ut!

Zillie falls, vilket ställe! När man kom dit till utsiktsplatsen så såg man inte något alla knappt pga träd, blev lite besviken men då började Michael vandra iväg på en liten stig som ledde oss ner till vattenfallet, och wooooow! Va så himla fint och fridfullt, tyvärr kunde man knappt inte bada för det var lite vatten och stora hala stenar så satt bara och kollade på utsikten!

Sista vattenfallet heter Ellinjaa falls, hyfsat likt Millaa Millaa men mycket finare, fräschare och inget folk alls!! Där hittade även Michael en liten sköldpadda som han plockade upp och lät oss hålla!

Sen sista destinationen va platypus(näbbdjur) spaning! Det va väldigt liten chans att se en, vi pratade med en gubbe som va galen i dom små djuren och han berättade att ungefär 95% av alla australiensare kommer aldrig se en för dom är väldigt skygga och brukar oftast simma runt på natten. Men vi såg 2!! Även fast det bara var i några sekunder så var det väldigt coolt.

Eftersom jag va lite dum och skadade mig innan resan så kunde jag inte bada och vågade inte vara så mycket i solen, så vi kollade upp vad man kunde göra i Carins (som inte innehåller vatten) och va gratis, så vi började med att dra till botanical gardens!

Vi gick dit på morgonen (svettades ihjäl) men när vi kom dit kunde man välja vart men ville gå. Det fanns olika fina trädgårdar, regnskogar, sjöar.

Vi såg 2 sköldpaddor och massa fåglar. Jag och Adeline har nästan blivit fågelskådare här nere för det finns så massa olika sorter än vad det finns hemma hahah.

Sen gick vi även till ett art museum men det va bara massa tråkiga bilder så inget kul där inte. Men bra sätt att fördriva tiden lite.

Jag tänkte att jag skulle försöka uppdatera med bilder och lite text under resan, även fast jag suger på att skriva så tänker jag att det kanske är några (eller bara jag) som vill se bilder och ha något att kolla tillbaka på när äventyret är slut, men det är inte än på väldigt länge hihi!

Så nu tänkte jag lägga upp lite bilder från dom första dagarna i Carins!

Resan hit tog ca 22 h plus alla timmar som vi fick sitta på flygplatsen och bara vänta. Jag tyckte att resan gick väldigt bra, nästan lite förvånad då jag var orolig över att jag skulle få ont i mina öron som jag får när jag flyger.. Men alla som känner mig vet att jag är en jävel på sova så jag sov dom flesta timmarna på flyget. När vi kom fram var vi super jetlaggade och gick runt o kolla lite, vi åt lite mat och sen gick vi och tog en "powernap" som råkade bli en 15 h sovstund.