View tracker

​Som ni säkert har förstått så tar jag en liten paus från bloggen för tillfället! Jag hoppas på att få komma tillbaka med massa ny inspiration så småningom, men just nu känner jag inte riktigt att den finns där...

Så tills vi hörs igen - ha det så bra fina ni och glöm inte att följa min instagram (som jag uppdaterar flitigt nu till och med..!), där jag delar med mig utav vad som händer i mitt liv, främst kopplat till träning, mat, resor m.m! Ni hittar mig under namnet @fridafiitness. PUSS!!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Landade här på Cypern igår eftermiddag, känns helt fantastiskt! Här trivs jag bra, och kommer med all säkerhet göra det i de två veckor som vi kommer befinna oss här framöver...

Bilderna är från idag, från tidig morgon till eftermiddag. Första bilden tog jag från motionsspåret vid stranden klockan 7.30 imorse. Efter en god natts sömn på 8 h kände jag mig pigg och gla på en pw för att kolla läget och få igång kroppen! Vilade ju igår och gymmet som finns här har stängt på tisdagar. Annars kommer det se ut som så att jag tränar precis som vanligt, enligt de dagar jag annars tränar. Gött! Kommer nog springa/promenera en del på spåret om mornarna, typ vid 7 för då var det inte så farligt varmt. Sen frukost och sen gym är min plan! Däremellan en massa bad och sol på stranden såklart.

På nästa bild ser ni dagens frukost, fräsch och hälsosam, mmm..Det fanns en hel del att plocka bland, både mindre nyttigt och nyttigt såklart men jag tänker hålla mig så clean det går och unna mig någon gång ibland. Har redan sett pannkakor, frallor och massa gott pålägg som jag absolut tänker gotta mig med någon dag. På tallriken ovan är det: naturell yoghurt, fruktyoghurt, valnötter, vattenmelon, honungsmelon, gurka, tomat, ost. 

Sista bilden är från stranden. Så himla fint. Vattnet är klarblått, sanden är len och solen gassar på. Kommer ligga över 30 grader hela veckan, riktigt gottigt. Nu ska jag bara njuuuta av min semester...har bestämt att lasta av kraven från bloggen under min vistelse här, tror jag behöver lite paus från det..har märkt att det blivit ett större stressmoment än nödvändigt för mig att kontinuerligt uppdatera... Så jag hoppas ni har förståelse. Tänker mycket på det här med att må bra "inifrån och ut" och det är ju faktiskt så otroligt viktigt. Det är viktigt att distansera sig ibland, stressa av, njuta av livet och leva i nuet. Ägna sin tid och prioriteringar åt saker som också ger en energi och inte bara stjäler den. DU ska vara nöjd, inte bara alla andra, för det är du också värd. Kanske uppdaterar någon dag under dessa veckor, annars - följ mig på instagram (@fridafiitness), kommer troligtvis vara mer aktiv där!! Ta hand om er, puss!!

Likes

Comments

View tracker

Vart en sväng på coop nyss och kunde ju inte motstå ett paket jordgubbar och frukttuggummi...jordgubbarna tänkte jag vi skulle ha ikväll tillsammans med något annat gottigott!

Idag så boostar jag kroppen. Med boosta så menar jag att jag äter mat både för kroppen och själen. Man får inte glömma bort återhämtningen, den där "jag kan ligga i soffan hela dagen - återhämtningen". Har varit dålig på att få in den i vardagen på sistone, och det märks..min kropp reagerar genom att bli svullen och resultatshämmande. Tror att alla påverkas mer eller mindre på detta vis av stress, och reflekterar man en längre stund över det så är det ju bara normalt av kroppen att reagera så. Det är ju ett slags försvar.

Det jag vill komma till är att man måste stanna upp ibland och bara tillåta kroppen att vila. En dag kanske räcker, men ibland behövs det flera dagar, kanske till och med veckor. Tänk långsiktigt, även om du har ett kortare mål som du måste lägga in en högre växel för att nå, under en kort tidsperiod, så kommer du inte nå det om du utmattar kroppen. Visst ska du kämpa, lägga in 100 % och pressa dig själv till en högre nivå, men du ska också prioritera in stunder av vila i ditt schema.

Vila tycker min kropp om, och i gengäld får jag massa energi och en starkare kropp + resultaten hinner bearbeta sig och ploppa fram! Lyssna på kroppen så lyssnar den på dig är mitt bästa tips!! ❤️💜

Likes

Comments

Dessa sommarluncher alltså...detta åt jag igår, en sallad med grillad kyckling, bönor, sallad, plommontomater (nya favvisen, godaste tomaterna jag smakat..), gurka och lite kryddor. Behövs inget mer nu när det är så varmt och man inte är sugen på någon lagad mat. Eller är det bara jag som fått dille på fräscha sallader?? Sjukt fördelaktig mat dock, kalorisnålt och så gott! 

Hoppas ni förstår tystnaden här på bloggen, jag har haft mycket på gång, mycket som ska göras innan jag åker till Cypern på måndag. Träningen har varit ett högt krav för mig de senaste veckorna, inte minst denna veckan...sex dagars träning sedan i söndags, och min kropp var minst sagt död igårkväll. Nästan lite för utmattad..även psyket har fått stryk då jag inte fått vila ut sömnmässigt på hela veckan. Men mycket kul har hänt och jag är glad över det arbete jag la ner! Idag är därmed som ni säkert kan lista ut en vilodag, med gott samvete! En sovmorgon, en större frulle än vanligt, en del packning och en salladslunch (liknande den på bilden fast med fetaost & oliver istället för bönor) har hunnits med under dagen som gått. Efter lite ändrade planer så kommer min pojke hit ikväll, mys och kvalitetstid för oss innan jag lämnar Sverige. 

Nu ska jag ta mig utanför huset och få gjort lite ärenden! Puuuss på er!

Likes

Comments

Att börja dagen på ett harmoniskt och skönt sätt har alltid varit en viktig punkt i dagsrutinen för mig. Jag har denna veckan tagit min morgonrutin ett steg längre och gett mig ut på promenader innan frukost. Och ska jag vara helt ärlig så har jag börjat älska morgonträning! Det tar emot lite de första minutrarna efter klockan ringt, men 10 min och jag har hoppat i träningskläder, svept en halv nocco päron och är utanför dörren. Dricker resten av noccon när jag är tillbaka efter ca 40 min. Bra innehåll att få i sig både för att förhindra muskelnedbrytning men också för att piggna till!

När jag kommer hem så duschar jag osv och sen gör jag i ordning frullen som alltid är gröt med äggvita i. Toppar nuförtiden för det mesta med fräscha bär , frön, jordnötssmör & såklart kanel. Till det en stor kopp kaffe och ett glas iskallt vatten. Sen är jag pigg och redo för vad dagen har att erbjuda! Rekommenderar verkligen morgonpw:s...även om det kan ta emot att gå upp den halvtimmen-timmen tidigare så är det så värt känslan efteråt. Man får verkligen en energiboost och man känner sig så mycket fräschare när man fått gjort lite cardio på morgonen. En annan anledning till att träna innan frukost är för att förbränningen är som störst då, eftersom kroppen precis kommit igång och inte har någon energi att förbränna. 

Att det är varmt och strålande solsken när man stiger utanför huset gör det ju bara tusen gånger härligare... Så ut och gör er morgoncardio vänner!

Likes

Comments

Hej fina!! Alltså man måste ju bara älska vädret...stekande sol och 25 grader i Malmö! Jag har varit uppe med tuppen både igår 05.30 och idag 07.00 och gått morgonprommis. 30-40 min. Sen duschat, fått i mig frulle och stuckit till jobb! Idag var sista dagen på jobb för mig denna sommaren, sen tar jag leeeedigt för en massa resor! Cypern på måndag i två veckor, sedan Stockholm en helg, sedan Turkiet en vecka. Klagar inte..men anser mig vara värd det efter så mycket slit på jobb..

Mycket på gång nu, därav lite dålig update här på bloggen. Men nu är jag ledig och hoppas på lite mer tid till bloggen. Vill dock passa på att umgås med nära och njuta så mycket jag bara kan av sommaren, meen blogga är något jag har intresse för så är taggad på att ge er mycket kul att läsa om! Nu blire mellis: müsli, havregryn, bär, vattenmelon, nötter, solrosfrön, jordnötssmör, kanel & mjölk. Bästa melliset, tröttnar aldrig! Sen ska jag i alla fall pallra mig iväg till ett varmt gym och köra slut på ryggen, samt svettas lite på crosstrainern. Vi hörs!!

Likes

Comments

Hur kan man göra för att få hälsosammare kostvanor?

Enkla metoder att ta till när man vill satsa på en nyttigare kost, gå ner i vikt eller bara käka lite extra "cleant" är att byta ut livsmedel. Byt kolhydraterna såsom pasta, ris, bulgur, potatis mot den kalorifattiga salladen och grönsakerna. Kolla upp vilka grönsaker som innehåller mycket näring och mest protein, så får du samtidigt i dig en mättande och näringsrik måltid. Broccoli är exempelvis en grönsak som har ett högt värde av protein. På salladstallriken så har du självklart också protein. Smalt protein såsom kyckling, kalkon, ägg, bönor, keso är exempel på nyttiga alternativ. Jag brukar även äta nötfärs, men väljer en sort som har låg, ca 10 % fetthalt. Äter även ost, mjölk och fetaost, men där tycker jag inte man ska bry sig så mycket om fetthalten om man nu inte äter väldigt mycket utav det. Kvarg är också en bra proteinkälla som man kan byta ut yoghurten med eller ha i såser istället för creme fraiche. 

Övriga skillnader man kan göra i sin kost är: 

Byt ut potatisen mot sötpotatis eller vanligt ris mot matvete eller bulgur. Innehåller mer fibrer och näring och enligt mina smaklökar så är det så mycket godare och mer mättande!

Riskakan mot sport-knäckebröd. Innehåller både mer protein och mindre kolhydrater.

Sötad müsli mot havregryn/nötter/frön eller hemmagjord müsli.

Sylten mot frukt & bär.

Nötsmör mot naturella nötter.

Såser mot mycket kryddor i maten. Är man känslig för "torr" mat så tillsätt som tidigare nämnt - keso eller kvarg med egen smaksättning (jag brukar ibland mosa en avocado eller ha i en gnutta chilisås)

Summa sumarum så är mitt bästa tips att kolla vad olika livsmedel innehåller och jämföra deras kalorihalt och kolhydratsinnehåll. Sen är det ju viktigt att ta reda på vad som är halvfabrikat och inte. Tänk också på att få i dig tillräckligt mycket energi - ät bra fett från nötter, nötsmör, frön, avocado och snåla kolisar från gryn, fullkornsprodukter & grönsaker. 

Likes

Comments

Lite snapshots från dessa två dagarna. Har bara njutit, umgåtts och ätit god mat! Härligheterna fortsätter imorgon då jag först ska träffa en saknad vän över en lunch och sedan kommer min kärlek på kvällen..det blir biomys som fyller vår kväll! Kärlek.

Likes

Comments

Det här gottar jag mig med ikväll...kokoskvargen var god, men enligt mig smakade den inte så mycket kokos..lite utav en besvikelse!

Efter en grymt härlig dag ska jag om en stund dra mig mot sängen..Ska dock först agera chaufför åt sällskapet som vi haft här ikväll, vart väldigt mysigt som vanligt. Åt grillat där bland annat fläskfilé, grillade majskolvar, en stor sallad med fetaost och oliver serverades..såå gott med grillat dessa soliga sommarkvällar.

Har haft en grymt trevlig dag i övrigt! Kickade igång dagen redan klockan 7 med grötfrulle, och befann mig på gymmet 8. Blev ett benpass med fokus på styrka & 15 min crosstrainer. Sedan åt jag en lätt lunch och tog bussen till stan för att möta upp ett gäng gamla klasskompisar, var riktigt roligt med återträff! Blev en islatte, gott och svalkande idag när det var så varmt. Bilder kommer! Nu får jag kila, puusss

Likes

Comments

Hej sweeties! Idag jobbade jag min sista dag för denna veckan, så skönt! Inställningen imorse var inte alls på topp, men jag tog mig dit, gjorde ett bra jobb och kunde gå hem nöjd och glad. Försöker tänka såhär: Varje timme och varje minut av arbete du lägger ner kommer löna sig i slutändan. Varje liten kontinuerlig ansträngning kommer summeras och till slut bli en enda stor åstadkomst, och du får en belöning för de uppoffringar du gjort. Ha alltid din målsättning i åtanke! 

Hur som..nu går jag på lite ledighet och det känner jag mig värd. Nästa vecka jobbar jag två dagar än så länge och sen får vi se hur det artar sig. Resan till Cypern infaller om mindre än två veckor nu...kommer bli helt fantastiskt underbart! Framför allt nu när Sverige inte levererar något härligt sommarväder precis. 

Planerna för veckan är nu bara att träffa och umgås med fina vänner! Kommer nog bli en hel del lunchande i stan och mysiga middagar hemma. Morgondagen bjuder på tapas-kväll med tjejgänget och det ska bli sååå mys! Tänkte starta dagen med ett ryggpass + cardio, sen förbereda min mat som jag ska ta med. Åh härliga ledighet!! Hoppas ni också njuter av sommaren och umgås med era nära och kära, det är guld värt..❤️

Likes

Comments