View tracker

Denna söndag sov jag länge. Strax efter nio. Valde igår kväll att jag skulle få sova ut. Har ju tendens att vakna ganska många gånger under nätterna men i natt vaknade jag bara en gång av katterna och sen tidigt på morgonen när A kom hem från nattens jobb.

När jag fått i mig frukost så får jag ändå en känsla av att borde gått upp tidigare och greja iordning här hemma och fixa inför veckan och kommande kalas för släkten.
Men jag har varit helt slut denna veckan. Efter massagen i måndags så har jag varit helt slut. Musklerna har varit ömma och tröttheten varit stor. Inte bättre har det blivit av förlite sömn, långa jobbpass och hård träning. Så hah behöver denna sovmorgon och vilodag från gymmet. Total återhämtning helt enkelt!

Idag ska jag göra mina naglar och städa lite. Inget annat.
Jo, äta massa mat och mysa med katter och sambo.

Veckans träning har varit riktigt bra! Ett grymt benpass startade veckan och ryggpassset var väl det som fick bli lite lättare än planerat pga muskelvärken från massagen.

Känns riktigt jäkla kul med träningen igen! Tänk vad lite benträning kan göra för motivationen! Nu ska jag bara få igång löpningen också. Fick rekommendation av naprapaten att vänta liiite till med löpningen pga knäskadan. Och denna veckan har det varit rätt halt ute så det har varit rätt ok att avvakta ändå.

Nu ska jag hänga tvätt och börja städa lite.
Ha en finfin söndag oavsett om den är aktiv eller om du vilar liksom jag.

Likes

Comments

Ouch! Min kropp är rött mör efter gårdagens massagebehandling och benpass.
Men innan jag skriver mer om det så tänkte jag backa bandet till torsdagens naprapatbehandling.

Johan på Naprapatlandslaget är nog en av de bästa naprapater jag träffat! Duktig, noggrann, lyssnar in och får mig att komma på banan med kroppen med övningar osv. Torsdagens behandling fokuserade vi helt på knät. Förhoppningsvis kanske jag kan slippa kortisonspruta.
Är så jäkla tacksam för att jag hittade dig Johan! Du är grym! Tack!

I söndags träffade jag coach Camilla. Vi poserade lite och ändrade lite kring teknik för vidden. Ich föga förvånande hade jag gått upp lite i fettprocent. Jag har ju inte kört efter vårt upplägg sen i mitten av dec. Och min plan var väl att inte fortsätta heller då jag vill bygga. Å andra sidan vill jag ju inte gå upp massor av fett nu när jag är begränsad med cardion.
Nu när jag kan träna ben hyfsat så gäller det att överäta ordentligt mina överätningsperioder. Så nu kör jag två veckor med mycket energi innan jag kör mina två dietveckor.
Datum för den riktiga dieten är också satt! Tusen tack bästa Camilla! Det är en sådan ära att du tagit dig under mina vingar! Tillsammans skapar vi något jäkla bra!💪🏻

Gårdagens benpass kanske inte blev det tyngsta och bästa resultatmässigt. Men de var helt utpumpade när jag avslutade (utan att göra ont i knät såklart). Och det är fan huvudsaken! 😉

Där efter åkte jag till redbergsplatsen för att utnyttja min julklapp. Fick presentkort på massage hos Melinda på Treat and teach. 60 min djupgående massage. Herrejävlar vilken massage! Den var.... plågsam... men nyttig och välbehövlig. Tydligen satt det sjukt mycket i vänster sida utav ryggen och i höger baksida lår. (Högerbenet har jag ont i knät). Så idag är kroppen rätt så sur på mig. Haha! 😂
Kan varmt rek Melinda om ni vill ha en massage som är behandlande och djup! Bästa massören jag varit hos! Tack Melinda!

Att omge sig med grymma människor är både inspirerande och utvecklande!

Nu blir det strax jobb på Nordic Wellness med både pass och ett gäng grymma klienter innan PT-möte och bröstpass!
Hoppas du får en fin tisdag!

Likes

Comments

God morgon!
Sitter här i soffan och dricker kaffe. Ska strax göra matlådekyckling innan en sen jobbdag.

Är riktigt glad över hur jag känner att träningsvärken i benen är på väg!
Det var igår som jag tränade ben och det var nära att jag sköt på det. Hade fått lite känning i knät när jag cyklat 10 min med en klient på motionscykel tidigare igår. Men övertalade mig själv att prova.
Gick superbra! Ingen känning alls! :) pga dåligt med sömn så var inte passet magiskt, men mycket väl godkänt! Och som sagt: träningsvärken är på väg! :)

Hade en supermysig helg med min familj i Värmland. Passade på att skaffa årskort på Arvika träningscenter så nu kan jag betydligt lättare komma iväg till gymmet när jag är och hälsar på.
Mamma fyllde år i lördags så det blev god kalasmatmed thai-biffsallad och pavlova-tårta som syrran och jag lagat.

Att få fira min mammas 60-årsdag med nära och kära var väldigt mysigt! Nästa i klanen som fyller år är syrran. ❤


Denna vecka ska jag till Johan på Naprapatlandslaget och träffa min coach. Ser fram mot detta och massa härliga träningspass! Hoppas du får en fortsatt fin vecka!

Likes

Comments

Vart ska jag börja?
Humm... kanske tillfällig status? La mig i tid igår. Innan kl 21 så låg jag i sängen. Men inte sjutton kunde jag somna. Vände och vred mig. Försökte med allt möjligt. Men klockan var nog minst halv ett innan jag somnade.
Tror ni jag sov "hela" natten. Nä, det gör jag aldrig. Vaknade ex. Antal ggr innan jag skulle upp.
Utan en slurk kaffe i kroppen (slut hemma och tänkte köpa på Pressbyrån, men glömde plånkan hemma) sitter jag på väg till jobbet.
Har en fullknökad dag med massor av motiverade klienter! Och det glädjer mig!
Har även ett bröstpass som skall utföras idag! ☺

Men det som var kul igår var det att jag testade att springa!
Var väldigt nervös på hur det skulle gå. Tog det sjukt lugnt. Sprang väldigt långsamt och kände efter i varje löpsteg hur knät mådde. Blev en tur mellan 3,2-3,5km.
Hade ingen smärta medans jag sprang däremot sprang jag med ett fånigt leende på läpparna! Hela tiden. 😂
Vi får se hur knät mår idag. Men hoppas på det bästa!

Har också en fet träningsvärk i kroppen efter mitt axelpass i söndags! Herrejäklar vilket pass jag hade! Vågade köra lite ostrikt (men med kontroll). Och det är något jag bör lägga in mer faktiskt. Om jag ska komma vidare.

Så till mitt nyårslöfte.
Jag ska gå upp ett kilo i muskler på ett halvår. Det är nästan ouppnåeligt fysiologiskt för mig. Men jag har hellre ett svårt mål än ett lätt.
Så det är bara att ösa på. Har mycket att ge både gällande träning. Får jag träna benen hårt en gång i veckan så kommer det göra en stor skillnad.

Ett annat mål jag har är ju att tävla. Men det har många parametrar som ska klaffa så det har jag inte som ett nyårslöfte.


Ha nu en fin dag så hoppas jag att jag överlever dagen 😂

Likes

Comments

Vad tycker ni om nyårslöften?
Jag tycker generellt det är bra! Man vill förändra eller göra något speciellt. Och ofta har löftena en riktning mot ett bättre liv.
Det dåliga är just att många(men långt från alla) misslyckas med sina löften.

Fundera på om ditt löfte är konkret? "Jag vill komma i form" är inte särskilt konkret. "Jag vill tappa 5kg i fett" eller "jag ska kunna springa 5 km utan att stanna på vägen" är mer konkret. Det är ett mål.

Har du satt en tid? Ska du lyckas med målet till sista dec 2017? Eller vill du vara helt rökfri om ett halvår?

Det kan också vara en god idé att sätta delmål för att hålla motivationen uppe.
Vecko-, månads-,dagsmål... beroende på hur stor utmaning det är och hur lång tidsplan du har.


Belöning vid delmålen kan funka som en ytterligare morot sålänge belöningen inte sätter hinder för själva målet.

Visualisera.
Visualisera dig själv och hur du klarar av det hela även när det dyker upp hinder. Exempelvis ett hinder skulle kunna vara fredag kväll då familjen vill äta chips och godis. Fundera på hur du löser det som skulle kunna vara ett hinder mot målet. Se dig själv övervinna suget.

Fundera på om du behöver ta hjälp av någon.

I nästa inlägg ska jag berätta om mitt nyårslöfte. Yes. I år har jag ett löfte 😉

Likes

Comments

View tracker

Benpasset i förrgår gick skitbra! Fick inte ont alls!
Däremot så var jag rejält trött efteråt.
Låg mest i soffan under eftermiddagen/kvällen och kunde riktigt känna hur träningsvärken smög sig på.
Somnade tidigt men trots detta så var jag så sjukt trött igår. Fy.
Träningsvärken kändes, men faktiskt inte så farligt som sist. Vi får se hur det artar sig idag.

Jag är iaf väldigt glad att Benpassen går att genomföra!

Inatt har jag dessvärre sovit riktigt dåligt och lite för kort. Ca 4h blev det iaf.
Får jag mycket koffein bara så går det nog bra! 😉

Har ett ryggpass på morgonen. Men innan dess så ska jag jobba lite.
Årets sista arbetsdag kommer bli lång. PT-jobb och jobb på Gymgrossisten butik med inventering efter stängning.
Kanske kommer jag vara nära att dygna idag?🙈
Hur som helst så ser jag fram mot denna dag! Älskar mina jobb!

Likes

Comments

Ny arbetsvecka startar och jag har haft en utmärkt och vilsam jul.
Jag har laddat om och är redo för mycket jobb framöver! :)

Och min egna träning kommer bli jävligt kul! Ser framåt iställlet för att blicka bakåt!
Idag är det tuttar och mage på schemat. + cardio.

Vad tränar du idag?

Likes

Comments

Idag har jag tränat ben.
Och då menar jag ett riktigt benpass!!! 😊

Detta hade väl inte varit så speciellt. Jag menar "legday" görs ju av alla seriösa 1-2ggr/veckan som oftast.
Själv har mina benpass varit bråkiga sen i maj och jag har nog inte gjort ett benpass utan att göra rehabövningar eller skippat många benövningar pga knät på över ett halvår.

Och eftersom rehaben inte har hjälpt tillräckligt så kommer rehaben bara finnas lite då och då. Och köra på ett vanligt benpass i veckan.

Kanske är det dumt. Men jag orkar inte hålla på och lalla runt. Jag behöver mina benpass. Och självklart gör jag inget som gör ont.

Dagens pass:
•Frontböj: uppvärmning med stång och sen 30kg. Tanken var att jag skulle hålla mig till 40kg nu i början då jag är rejält ovan vid denna typen av träning. Men 10kg-kakorna var slut så jag fick ta 15kg-kakor istället. Försökte göra ganska så excentriskt. 4-5reps 4set.

•Liggande benpress: var rejält skakig i det dåliga knä-benet. Men stegade upp vikten till 130kg höll mig kring 10-8reps. Ingen monstervikt men tungt för mig som inte är van 😂

•Raka mark, hantlar: här var jag osäker och lite rädd. För av denna övning har det ibland gjort ont. 2set uppvärmning sen 22,5kg hantlarna 3set 7-10reps (berodde på när jag tappade greppet) inte superbra kontakt.

•benspark
•lårcurl
•abductormaskin för gluteus
•sittande vadpress: här kände jag en liiiten smärta när kudden klämde mot det dåliga knät. 4set 10reps

Superglad att knät höll så bra och att jag fick träna mig ordentligt svettig!
Älskar mina lyftarskor och mina nya rosa skor från Gorilla wear. Sååå sköna!

Nu blir det till att ta hand om tvätt, foamrolla lite till, stretcha, läsa och laga mat.

Hoppas din dag varit bra!

Likes

Comments

Igår var jag hos Johan på Naprapatlandslaget för en behandling av knät.
Det var andra behandlingen på en vecka. Hade bokat tid för nacke och bröstrygg i måndags. Men förra veckan fick jag svinont i knät igen. Så vi la fokus på knät då.. Igår var jag på ett besök till.
Johan är noggrann, duktig och en av få som får mig att ta tag i saker (sömnen, funktionell kropp och läkarbesök osv).
Är så tacksam över att kommit till världens bästa naprapat!

Förra veckan, när jag fick ont igen efter några dagar utan smärta, så blev jag riktigt sänkt.
Sedan i början av maj har jag haft ont och problem med knät. Sedan dess har jag inte kunnat träna ordentligt och stressen kring att försöka göra det bra igen har gjort att min lust till att verkligen gå och träna har varit låg. Men försökt hålla uppe positivt tänkande och kämpat på. Trots dåliga tankar och känslor.
Men förra helgen orkade jag inte bära på allt längre. Grät som ett barn. Grät och grät. Över allt som har med knät att göra.
Utebliven löpning, uteblivna benpass, minskad muskelmassa, hur det påverkar mitt yrke, att inte veta exakt säker vad det är för fel, och hur mitt psyke påverkats.
Känsla av deppighet och ensamhet.

I måndags började jag skriva av mig. Och tänker fortsätta med det i helgen.

Det blir nog vissa förändringar. Dels kommer jag inte lägga fler tårar på knät. För det är var det är. Och jag är inget offer. Det går att göra något åt det.
Dessutom har jag hunnit reflektera över andra sakernas jag börjat skriva som inte riktigt har med knät att göra.
Så det behövdes väl en meltdown över knät.

Idag väntar jobb på Gymgrossisten butik på Vasaplatsen. Och eftersom det är julafton om en vecka så lär det vara endel julklappsinköp i butiken idag. ☺️

Önskar dig en riktigt fin dag idag!

Likes

Comments

Du kan utvecklas på många olika vis.
Men tittar vi på det jag pysslar med och det jag tänker på så gäller det träningen.
Jag tycker att min utveckling varit rätt kass det senaste två -två och ett halvt år sedan. Dietande, ett år som var kantad av sjukdom, psykisk ohälsa och skador är bara något som varit hinder i min utveckling i gymmet.
Jag tycker att jag både blivit svagare och fått mindre muskelmassa.

Men hittade en gammal bild på när jag gjorde skivstångsrodd. Där var vikten betydligt lägre och jag minns att jag gjorde 6-8 reps. Tyckte skivstångsrodd som övning var svår.
Idag älskar jag skivstångsrodd. Får fin kontakt och gillar att den inte är superenkel. För samma repsantal som då har jag nästan dubblerat vikten.

Och om jag nu har tappat muskelmassa och styrka i många övningar så har jag iaf gjort en utveckling här.
Och det lär ju säkert vara fler övningar också. Visst, fåfängan vill ju se större ökningar. Men efter allt som hänt min kropp så är jag jävligt glad över att ha snubblat över bilden på min då "tunga" skivstångsrodd. Motivationshöjare!


Sen har jag gjort riktigt bra utveckling på andra delar i mitt liv. En utveckling som tagit mycket kraft men också varit riktigt viktig.
Nu kan jag så smått lägga mer och mer fokus på min utveckling i gymmet igen och det ser jag fram mot!

Nu är jag snart på jobb nr 1 för idag. Två klienter ska få jobba på sin utveckling och sen blir det jobb nr 2 på bästa Gymgrossisten butik på Vasagatan ihop med Sara. Ska bli sååå kul! Kom förbi och köp en julklapp eller två. 💪🏻

Önskar dig en grym lördag.

Likes

Comments