Plutselig var den siste kvelden i New York kommet. Det føles alltid som turen og dagene har gått sykt fort når man tenker tilbake den siste dagen. Samtidig som jeg nå synes at dagene har flydd, har vi fått gjort så utrolig mye. Vi har vært her i 11 hele dager nå, og når jeg ser tilbake på dagene har vi jammen fått mye ut av oppholdet våres. Vi har opplevd og lært masse, og fått mange erfaringer som er både bra og dårlige. De fleste bra da! De dårlige har vi ledd mye av i ettertid. Det pleier jo alltid å gå bra til slutt! Nå skal det bli godt å komme hjem til gode rutiner igjen, både når det gjelder søvn, økonomi og ikke minst mat! Maten vi har spist her borte, når vi først har spist hehe, har nesten bare vært "drittmat", så det blir nok mye fisk og salat de neste ukene. Vi føler vi har fått gjort alt vi "måtte" få gjort når vi var her. 12 dager holder i massevis om man bare er på ferie i hvert fall. Nå var ikke det tilfelle våres, i og med at vi har hatt praksis her borte, men det var nok dager for våres del også. Det er foresten på grunn av praksisen vi har vært på så mange guidede turer og møter her. Jeg har sagt jeg skal komme nærmere tilbake til dette senere. Så det blir masse informasjon og tips til din New York-tur de neste ukene! Gled dere, jeg har så mye bra å anbefale!

Den siste dagen i New York brukte vi på enda en veldig hyggelig guidet tur i SoHo og en bitteliten tur til Staten Island. Det kommer mer om vår siste dag når vi har kommet tilbake til Norge igjen. Nå skal vi nyte den siste kvelden på hotellet. Kveldene på hotellrommet kommer jeg til å savne veldig mye, vi har hatt det veldig gøy sammen og jeg tror aldri jeg har ledd så mye på en tur som på denne. Kunne ikke fått et bedre reisefølge enn May Elena! (Som jeg snart skal på tur med igjen).

- Emilie

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

I kveld var vi med på et event/møte med GANYC (Guide Association of New York City). Det var veldig interessant og vi fikk et bra innblikk i hvordan det er å være guide i New York. Hva de jobber for og med. Ellers har vi ikke gjort noe veldig spesielt de to siste dagene. Vi har gått rundt og shoppet litt. I går spiste vi foresten pizza på en litt finere italiensk restaurant som lå i en gate mellom 6th og 5th Avenue. Det er de mest bortkastede pengene jeg har brukt på hele turen. Pizzaen var drept av ost og bunnen var som brød lagt i vann. I dag derimot spiste vi middag på en mexicansk restaurant i Brooklyn som het Roccos Tacos, den kan virkelig anbefales! Hyggelig betjening og veldig god mat. Det var også veldig enkelt å ta subwayen fra Manhattan dit.

- Emilie

Ny uke nye muligheter! Vi har allerede fått unnagjort en del attraksjoner man MÅ få med seg når man er i New York. Det er viktig å få med seg attraksjonene "alle" snakker om. De mest kjente i hvert fall. Vi startet dagen med å ta subwayen til Ground Zero, hvor vi så den nye skyskraperen som er bygget der "One World Trade Center" og 9/11 memorial. Sist gang jeg var i New York var de så vidt begynt å bygge på det, så det var fint å komme tilbake å se det ferdig. Det var blitt utrolig fint, noe dere så i det forrige innlegget. Videre fra Ground Zero gikk vi til Battery Park, hvor vi så Frihetsgudinnen fra land. Vi vurderte å ta ferjen ut til Staten Island, hvor den står, men valgte å heller ta det en annen dag. Vi spiste frokosten vår på Starbucks ved Battery Park. Middagen i går kveld holdt oss i live en stund kan man si, så det ble en sen frokost. Wall Street var også på planen, så vi dro av gårde dit og gikk gjennom gaten før vi tok turen over Brooklyn Bridge, og en kjapp tur til Chinatown.

- Emilie

Dagen begynte med en gåtur til Rockefeller Center. Været var perfekt i dag. Det var sol og mye varmere enn de andre dagene her, så vi fikk skikkelig vårfølelse. Etter Rockefeller gikk vi til FN-bygningen før vi skulle møte en dame på restauranten "Palm Too". Vi hadde en avtale med salgsmanageren på denne restauranten som het Mary. Hun skulle vise oss hvordan restauranten fungerte, og gi oss litt fakta og innblikk i selve restauranten. Det endte opp med en kveld vi sent kommer til å glemme. Vi ble behandlet som VIP-gjester, og ble introdusert til alle som jobbet der (føltes det vertfall ut som), det var rundt 15 personer som var utrolig hyggelige og imøtekommende. Vi ble også vist rundt i restauranten etterfulgt av matservering. Vi fikk nesten like mye mat som vi har spist til sammen på turen til nå!
 Forretten besto blant annet av scampi-coctail og calamares, hovedretten var kjøtt og moste poteter, og desserten var sjokolade og gulrotkake. Egentlig takket vi pent nei til dessert, men plutselig kommer Mary med en stor pose med kaker til oss som vi fikk ta med hjem til hotellet. Dette møte og måltidet var så overveldende, og jeg er helt sjokkert over at mennesker kan være så utrolig gjestfrie, gavmilde og hyggelige. Nordmenn har virkelig noe å lære av amerikanere! Mary visste ikke hvem vi var før vi kom, og visste heller ikke at vi driver å skriver anmeldelser om restauranter. Det eneste hun visste var at vi var reiselivsstudenter fra Norge som kom for å få et innblikk i restaurantverden. Allikevel tok hun imot oss med åpne armer og var så søt og snill.  Jeg kommer til å skrive et eget innlegg av "Palm Too" senere, det er derfor jeg ikke har lagt ut noen matbilder enda. Jeg gleder meg veldig til å dele vår opplevelse med dere og vise dere bilder av maten og restauranten.

Nå er vi snart klare for en ny uke her i New York. Vi har mye på ukeplanen, så det er bare til å henge med!

- Emilie

Lørdagen startet for vår del med en guidet Broadway-tur, hvor vi lærte masse om Broadways historie; musikaler og kjente skuespillere. Jeg skal innrømme jeg aldri har vært kjempeinteressert i det, men denne guidede turen var utrolig interessant og spennende allikevel! Guiden var så entusiastisk og superhyggelig. Hun heter Amada, og er faktisk skuespiller selv! Jeg kan virkelig anbefale en slik guidet tur med henne. Kommer til å skrive og linke til nettsiden hennes senere.

Etter denne turen som tok to timer, bestemte vi oss for å sette kursen mot hotellet igjen. Det var iskaldt i dag, og etter å ha gått ute i to timer gjorde det faktisk vondt. I tillegg til at det nesten ikke gikk an å komme seg frem i gatene på grunn av så utrolig mange mennesker. Dermed tok vi subwayen til hotellet, kjøpte med oss lunsj og hadde en koselig og avslappende ettermiddag på hotellrommet. Det høres kanskje dumt ut å tilbringe en ettermiddag på hotellet når man er i NY, men vi fant ut at det var smart å slappe av litt før en ny og travel uke begynner. Senere på kvelden tok vi en liten tur rundt i område her vi bor for å titte litt, det er også her bildene ovenfor er ifra.

- Emilie

I går tok vi turen til Williamsburg i Brooklyn, hvor vi skulle møte Maria-Leena og en norsk student i New York, Hege, som studerer grafisk design. Vi hadde avtalt å spise lunsj sammen. Det var et veldig hyggelig møte hvor vi fikk vite litt om hvordan det var å studere og være student i New York. Lunsjen spiste vi på en bitteliten koselig restaurant som heter "House of Small Wonder". Det føltes som vi satt oppe i en trehytte, noe som var veldig spesielt og fint. Jeg har aldri vært på en lignende restaurant før så det var veldig gøy med noe nytt! Bilder av restauranten ser dere nedenfor, først noen bilder fra Williamsburg i Brooklyn hvor vi var i dag. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle besøke Brooklyn på denne turen, men det var veldig gøy å ha vært der og fått sett en liten del av bydelen. Brooklyn var veldig annerledes fra Manhatten; folkene er mer avslappende, bygningene er i "vanlig" størrelse og høyde og trafikken langt ifra like stor. Hvis man er på Manhatten og vil ha en pause fra det heftige bylivet er dette plassen å ta turen. Det er også veldig enkelt å komme seg dit med subwayen!

Dette er Hege, den norske studenten i New York og Maria-Leena; hun som er med oss hele denne turen og som lærer oss og gir oss innblikk i reiselivsbransjen. (Jeg kommer til å skrive mer detaljert om henne og hva hun driver med senere).

Dette var den koselige restaurantet vi var på. Hvis dere skal til Williamsburg en gang anbefaler jeg å ta turen hit for en annerledes mat- og restaurantopplevelse!

- Emilie

Dag 4 gikk over all forventning! Dagen har vært så fin, lærerik og morsom. Vi startet dagen på Plaza Hotel hvor vi møtte Maria, hun vi møtte første dag og som vi skal være sammen med nesten hver dag den neste uka. Etter litt snakking med henne møtte vi en fotograf og guide som tok oss med rundt i Central Park. Han lærte oss hvordan å ta gode bilder, og fortalte litt om Central Park når vi gikk rundt. Denne turen varte i nesten tre timer og jeg kjedet meg ikke et sekund! Det var kjempemorsomt og lærerikt. Det var typisk at denne dagen var den kaldeste dagen til nå, men det gikk overaskende bra. Vi tok en pause for å varme oss på en veldig koselig kafé i parken som het Le Pain Quotidien.

Senere på kvelden var vi med på et møte med noen guider her i NY. Dette gav oss et godt innblikk i reiselivsbransjen, noe som var utrolig lærerikt og spennende å være med på! Vi møtte så mange hyggelige og imøtekommende mennesker.

Slik ser altså Central Park ut en vakker januardag.

- Emilie

Dag tre gikk ikke helt etter planen den heller, men vi er fleksible og gjorde det beste ut av det! I reiselivsbransjen er det viktig å være fleksibel, noe vi virkelig har fått testet ut de to siste dagene. Da vi endelig fikk fikset nye avtaler med folk vi skal treffe tok vi tok turen til Central Park og Times Square. Været var kjempefint og temperaturen var ikke så værst den heller, så vi koste oss masse! Her er noen bilder fra vår fine dag på Times Square.

I dag skal vi ha omvisning i Central Park og på et event senere i kveld. Håper dere får en fortsatt fin dag!

God morgen!

Sist gang jeg var i NYC var på sommeren, noe som var helt annerledes enn hvordan det er her nå i januar. De første dagene var det kaos her med masse snø og vann overalt. Det var umulig å gå over gangfeltet uten å bli klissvåt på beina. Nå har mye av snøen smeltet og vannet er nesten borte, så å være her nå er ingen problem. I går var vi blant annet en liten tur innom Central Park hvor snøen fortsatt ligger på bakken. Vi gikk ikke så mye iparken i dag siden vi skal ha en guidet tur der i morgen, men her er i hvert fall noen bilder fra gårsdagens lille tur i Central Park.

Resten av dag 3 kommer senere i dag, så følg med!