Första vandringen i Paihia blev en 30 minuter rutt i uppförsbacke hela vägen. Bra träning men jobbigt. Men det var definitivt värt det för utsikten vi fick se när vi kom upp var magisk. Kunde se hela Paihia och öarna runt omkring. Är verkligen superfint här. Vi älskar det!

Äntligen är vi i Paihia, 4 timmar norr om Auckland, och här ska vi stanna på obestämd tid. Planen är att jobba här i några månader så vi har pengar till att i slutet av resan åka runt i hela landet.

När det gäller Paihia så har vi bara varit här i några timmar men vi älskar det redan. Det är precis vad vi har önskat oss. En liten by precis vid vattnet där det finns massvis med aktiviteter att prova på. Här finns mataffärer, jättegoda restauranger och såklart viktigast av allt (för Simon) ett gym. Om man är sugen på att promenera finns här flera slingor man kan gå i bergen, ett av dom som leder till ett vattenfall till exempel. Att ta båten över till någon av de andra öarna tar bara 15-20 minuter, vilket är nått som många rekommenderar här nere. Vi bor nämligen vid Bay of Islands vilket består av 144 öar om vi vet rätt. Så det finns mycket att utforska och hitta på.

Men först ska vi hitta ett jobb vilket vi förmodligen gör snart då vi var och lämnade våra CV idag till lite olika företag som sökte arbetskraft.

Nu ska vi sova, godnatt
Kram

Det blev ett mycket finare rum på detta stället!

Igår bestämde vi oss för att turista lite extra, vi gick till Mount Eden Domain för att se den fina utsikten över hela Auckland. Berget ligger ungefär 40 minuter från stan om man går. På detta berg fanns även en krater vilket var sjukt häftigt att se. Tyvärr så var det radiostörningar så vi kunde inte köra drönaren...

Resterande delen av dagen fixade vi bara lite inför vår flytt imorgon samt gymmade.

Kram

När vi nu inte längre bor hemma hos våra föräldrar som både handlar och lagar mat till oss så har vi fått göra detta och även tänka på vår ekonomi.
Vi måste dock säga att det har gått bättre än förväntat!

En vanlig dag kan se ut ungefär såhär:

Till frukost har vi köpt en påse havre och lite ägg.
Alltså blir det havregröt och ägg till frukost, ibland lyxar vi även till det med lite banan eller kiwi.
Ca 10-15kr per frukost

När det börjar bli dags för lunch så plockar vi fram två burkar tonfisk (2x50g protein), pasta skruvar och en burk pesto.
Sedan jag (Simon) blev introducerad till pasta pesto förra lördagen så har vi ätit det varje dag till lunch! Supergott och proteinrikt!!
Ca 20kr per måltid.

Dax för middag!
Middag har hittills varit den mest varierade måltiden. Efter gröt ägg och tonfisk så kan man ju lyxa till det lite grann i alla fall..
Middagen består oftast utan ris och majs sen har vi varierat mellan köttbullar, köttfärs och hamburgar biffar (ca 40g protein). Till detta har vi också en flaska ketchup för att göra det lite såsigt.
Ca 30-50kr per måltid.

Mellis och kvällis!
Till mellanmål så äter vi oftast någon frukt eller en proteinbar för att fylla magarna lite. Ibland slinker även en och annan TimTam ner (världens godaste choklad kex).
Sedan innan vi ska sova så blir det lite grekiskt yoghurt för att ha något att sova på. Mums fillibabba!!

Ja så såhär ser väl en mat-dag ut ungefär. Idag ska vi nog försöka hitta någon kul restaurang att äta på för att lyxa till det lite sista kvällen i Auckland.

Kramar från mat fantasterna

En lite molnig och lite kyligare lördag var det idag. Vi har mest tagit det lugnt och gjort lite research angående jobb, boende och turistande. I början funderade vi på att köpa bil för att enkelt kunna ta oss runt dit vi vill men efter att ha pratat med lite folk här samt lite efterforskning så har vi istället köpt ett busspass. Ett busspass som tar en till alla de populära och viktigaste platserna man måste se i Nya Zeeland både på nord och sydön. Vi fick även tips om en plats som heter Paihia som ligger långt upp på nordön som är riktigt fint samt en bra plats att jobba på. Så hon som tipsade hjälpte oss med att boka buss dit upp samt boende, vilket är toppen!!

Känns skönt att vi fått sån snabb start och kommit igång med letande efter jobb och boende.

Nu ska vi strosa runt lite på stan och ta in det sista av Auckland innan vi lämnar

Kram

Dag två i Auckland och klockan är 14.00 på fredageftermiddag. Vi har precis ätit lunch och sitter vid receptionen just nu där det finns wi-fi.

Vi anlände till vårt hostel igår kl 8 på morgonen ungefär, ganska slitna efter 16 timmars flygresa, men inte så trötta eftersom vi sov ungefär 12 av 16 timmar på flyget. Tack vare det har vi kommit in i dygnsrytm ganska snabbt. Vårt hostel är precis som vi förväntat oss, trevlig personal lite sunkigt kök och toa men perfekt mitt i stan på shoppinggatan. Lite farligt att bo på självaste shoppinggatan men än så länge har vi klarat oss ganska bra, faktiskt bara Simon som shoppat hittills.
När det gäller vårt rum var det dock inte som förväntat. Hade förväntat oss att bo med 5 andra unga trevliga backpackers istället blev det vi och en rysk gammal stinkande gubbe som sover 24/7. Tydligen så bor han på detta hostel. Men idag fick vi en till roomate, en backpacker tjej från USA som var jättetrevlig! Så att bo här några nätter till ska nog inte bli några problem. Dom hjälper dessutom oss med allt med jobb och bankkonto och sånt att göra, så det är toppen!!

Både igår och idag har vi i princip gått runt på stan och kollat in själva Auckland City och här är jättefint!! Men imorgon blir det helg och då ska vi nog försöka göra något äventyr eller hitta på nått, om jag känner mig friskare.... Har tyvärr blivit förkyld efter flygresorna och mår inte toppen. Men vi ska bara ta de lugnt idag så får vi hoppas det blir bättre imorgon.

Kramar från Nya Zeeland

Hej, nu var det äntligen dags för vårt äventyr till Nya Zeeland. Klockan är nu 01.43 och vi befinner oss på Dohas flygplats i Qatar. Här har vi nu varit i 9 timmar och ska snart få lämna för att anlända till slutdestinationen efter ett 16 timmars flyg.

När vi väl hade så gott om tid på flygplatsen så passade vi på att ta oss ut från flygplatsområdet och in i stan på en rundtur för att se Doha. Det var mycket mycket fint!! Pengar har dom som sagt. Och väldigt intressant att få uppleva denna kulturen i Mellanöstern.
Dock är vi väldigt trötta nu när vi snart varit uppe i 24 timmar för att vi ska försöka vända på dygnet. I Nya Zeeland är dom nämligen 11 timmar före....

Men nu ska vi snart gå på planet så hörs när vi är i nästa land.
Kram

En tuff match mot Trelleborg på Vångavallen IP som slutade med en 2-0 vinst till oss.

Godmorgon, min favoritfrukost är för tillfället banan pannkaka. Det är så enkelt och nyttigt men ändå supergott!!!!!! Allt som behövs är 1 banan och 2 ägg, så mosar man bara ihop det och sen steker på stekpanna. Ni måste testa!

Kram

En riktigt härlig vinst mot Div 1 Stattena som slutade 5-0 till oss. Fick in ett mål genom skott upp o krysset, kändes ganska bra.