Idag följder jag och Malva med pappa på en biltur till Ljugarn. Han skulle köpa ett par tunnor (fråga mig inte varför). Jag var lite tveksam till om jag skulle hänga med eller stanna kvar och fixa med lite ansökningar och fix. Mamma påminde mig om att det inte kommer bli så många fler utflykter, så jag hoppade in i bilen i alla fall.

Det tog säkert en timma till Ljugarn, men då jag inte varit där på jättelänge var det fint att se igen. Fiskebodar, loppisar, caféer och inte minst stranden är härlig. Pappa badade i vågorna. Jag och Malva blev lagom svalkade av att stå i blåsten. Visst har det blivit höstigare nu! Man känner liksom att kylan börjar komma i vindarna. Här på Gotland blåser det nästan alltid då vi är lite ute i ingenstans ;)

Under vår biltur hann vi fika på Ardre café. Malva tog en budapest- bakelse och jag en chevré/potatis paj. Caféet var gammaldags inrett med äldre tavlor och möbler. Tipsar om att åka dit på mumsigt fika om ni är i krokarna. I stan ville pappa till Biltema där vi köpte en färg, en plasthamburgare till hundarna och varsin stor mjukglass. Biltema har den bästa mjukglassen för bara 15 kr med strössel. Vem gå och köper på glassbaren numera, hallå?

​Jag blev så baksugen ikväll. Hittade ett av Leilas cupcake- recept med mörk choklad, kaffe och mintfrosting. De blev så där lagom kladdiga med ett perfekt fluff. Sist jag bakade blev det en alldeles för kladdig kladdkaka. Därför blev jag så glad ikväll, yey. Det blev en god kväll framför "världens bästa veterinär" på tv.

Så längesen, jag vet! Jag släppte det mesta när jag slutade skolan. Bloggen liksom mycket annat har tagit sommarlov och det har varit väldigt skönt. Andra veckan på lovet åkte jag och min familj (utom min bror) till Kaunas. Kändes så roligt att få visa var jag håller till och hur annorlunda många saker faktiskt är. Bara att när man kliver på bussen känner man att detta inte är Sverige, hehe. Efter Kaunas höll jag mig hemma för att jobba på Apoteket kronan. Jag känner mig lyckligt lottad att få stå i kassan där i sommar. Det var ett ganska svårt med alla mediciner på olika hyllor, men ett roligt jobb. Stämningen blir lite lugnare på ett apotek om man jämför med en turistbutik i stan där jag jobbade förra sommaren. Ingas besök hemma hos mig kommer jag inte glömma. Det var kul att turista med henne på min egen ö.

Jag och familjen hann också med att åka till Stockholm över en helg. Malva och jag sprang runt på Gröna lund och skrek tillsammans på vägen ner för berg och dalbanornas stup. Lite shopping hann vi såklart med innan jag åkte hem i förväg. Förutom att jobba resten av sommaren har jag åkte på en del bilturer med familjen eller bara jag, Malva och hundarna. Att ta med sig picknick och bikini ner till Gustavsvik har varit härligt. Det bästa med somrarna är att solen håller sig uppe ända fram till kvällen. Finns massor att hinna med!

Sommaren har varit lång och väldigt bra i år. Den 3:e september är mitt flyg bokat till Kaunas. Bara en dag innan första skoldagen börjar. Känner mig inte alls förberedd mentalt. Kan jag plugga ?... ;)

Bild från biltur nere vid havet med hundarna.

Två glada doggys vid Norderstrand.

Stadsrunda med vän.

Malva med sin supergoda kaffe-milkshake.

En kväll såg jag och pappa Miram Bryant vid kallbadhuset.

Åh, vilken vecka som följde efter Litauen. Jag började direkt jobba på apoteket och Inga kom med båten hem till mig. Inga är en vän från min klass som reste ända från Tyskland för att turista i Sverige. Jag blev så glad att hon ville komma hit en vecka. Trots att jag har jobbat nästan varje dag har vi hunnit ses på kvällarna, sett på film och pratat med sänglampan tänd.

Igår var jag ledig från jobbet och som bestämt tog jag och Inga bussen till Fårö! Allt gick dock inte som planerat... Fårösund ligger vid färjan som tar en till Fårö. När vi hoppat av bussen i Fårösund var vår plan att hyra cyklar och ta med oss dem på färjan. Efter letade runt i Fårösund och hittade tillslut stället med en skylt "ingen cykeluthyrning". Vi fick hoppa på färjan till Fårö utan cyklar. Väl på färjan bestämde vi oss för att lifta med någon så vi kan komma till en cykeluthyrning i mitten av Fårö. Vi skulle ju inte kunna gå ända dit (!) Inga hittade ett tyskt par med en husvagn på färjan. De var så glada, snälla och sa att vi absolut kunde åka med dem till uthyrningen. Vi tog plats i husvagnen tillsammans med deras två hundar.

När vi blivit avsläppta vid cykeluthyrningen såg vi att de hade lunchstängt. Det gjorde inte oss så mycket då vi passade på att bada på Sudersand. Jag tror det är Sveriges finaste strand. Vattnet var dock iskallt, så det blev bara ett snabbdopp. Efter lunch fick vi äntligen våra cyklar. Inga är en riktig bike- lover och cyklade på med världens fart. Vi hann cykla genom nästan halva Fårö och såg många raukar. Jag undrar hur många kilometer vi cyklade den här dagen för våra rumpor gjorde så ont när vi kom tillbaka till stranden på Fårö. Vi var helt slut, Inga såg ut som om hon skulle somna. Det blev en bulle på Sylves döttrar och en kycklingrätt på Ebbas kök. Sylves döttrar är ju ett måste när man är på Fårö! En cyklist vi mötte påvägen berättade en historia om när en främmande dam gett honom en hundralapp för att han bara inte kunde missa en fika på Sylves döttrar. Vi skrattade och lovade att vi inte heller kommer missa det.

Vår resa till Fårö sluatde klockan tio på kvällen då vi kom hem med bussen. Jag var så trött som en labrador efter en promenad. Inga däremot hade piggnat till och berättade om äventyret för min familj. Vi somnade gott den kvällen :) De flesta bilderna från resan är tagna av Inga, därför mest på mig, men, men.

Här sitter vi och trivs i tyskarnas husbil.

Inga på en rauk.

Vi lämnade Kaunas i förrgår och är nu inne på vår sista kväll här i Vilnius. Huvudstaden känns såklart mycket större med 530 000 invånare. Gamla stan sträcker sig längre och arkitekturen här är fantastisk fin. Vilnius är verkligen att rekommendera som ett weekend resemål. Det finns så mycket att se och att strosa runt i kvarter efter kvarter, mer eller mindre mysigare än det andra.

Idag har vi upptäckt mer av gamla stan, gått på KGB museet och gått på kattcafeet. Det var min andra gång på kattcafeet då jag även var där i höstas med Judit. Jag gillar den lugna, mysiga stämningen där med flera gosiga katter som hänger i fönstrar och på stolar. Blir en så avslappnad hemtrevlig stämning med missarna ) Imorgon lämnar vi Vilnius, snyft. Vill berätta mer om resan när jag kommer hem till Sverige!

Urmas var enormt! Jag pratar om den stora marknaden och shoppingplatsen i Kaunas. Urmas är en gammal tågstation som byggts om till ett marknadsområde. Affärerna var uppdelade i olika teman och hade ett eget nummer, som en egen plattform. Det fanns tre olika längder gul, brun och röd med 15 st olika små affärscentrer på vardera längd . Det är svårt att förklara, men jag tycker ni ska åka dit om ni gillar shopping. Det tar 25 min med buss från Kaunas centrum. Några butiker hade fint sydda designkläder för ett värdigt pris. Resten av kläderna var inte i den bästa kvaliteten, men inget större fel på. Förutom kläder fanns också gott om snygga väskor och skor i alls prisklasser, möbler, husgeråd, mat och annat. Jag fastnade i en pärlbutik där jag köpte nytt material till min smyckes- hobby. Min familj fick vänta i en halvtimma på mig utanför, stackarna. Pappa köpte med sig korv, ost och några lökar till trädgården. Malva hittade en väska i skinn för 15 euro.

Efter nästan 4 timmar i Urmas var vi rätt trötta och hungriga. Vi åt pizza på min favoritrestaurang Talutti. Alltså, det var den godaste pizzan jag ätit! I Lithauen, jag vet... men den var perfekt i min smak. Lagom storlek med knaprighet (ingen himla seg deg), chevre, parmaskinka, fikon, sesamfrön, olivolja och bladspenat. Dessutom en vitlökssås vid sidan av.

Ikväll träffade jag min klasskompis Jeanette en kortis på vägen hem. Kul att se henne här i Kaunas. Nu blir det glass och jordgubbar i soffan!

Första dagen i Kaunas går mot sitt slut. Vi kom fram igårkväll, men hann med att se lite av gamla stan och äta litauisk snabbmat. Min familj blev först lite tveksamma över Kaunas när vi klev av tåget. -" Är det så här grått och tråkigt överallt?" Bussen vi åkte från tågstationen gjorde inte stämningen bättre då föraren som vanligt körde som en galning och knappt lät folk hoppa av innan dörrarna stängdes. Efter idag är de däremot glatt överraskade av den fina staden, bra shopping, god mat och bra priser.

Vi gick en lång promenad till Akropolis. Jag hann visa familjen en hel del på vägen. Resturanger jag gillar, klädaffärer och byggnader. I shoppingcentret Akropolis hittade Malva och jag kläder på Berska. Jag köpte en ljusrosa "skinn"- jacka och en randig klänning. Får visa er sen. På hemvägen hem stannade vi på ett mysigt café i gamla stan. Känns som det kommer bli en bra semester detta :)

Sommarlovets nyheter:

1. Jag och Judit åkte till Tofta innan alla turister fyller ut stranden. Det var härligt med sol och bad. Inte lika härligt blev det när jag kom hem igen och fick se att jag har samma färg som mitt rosa linne. Jag var smart som inte använde solkräm.

2. Planterat en blåbärsbuske i hörnet av trädgården. Lättare sagt än gjort då det var lika mycket rötter som jord i vägen. Fick också ner en jordgubbsplanta och blomma.

3. Ätit middag på creperiet med Frida. Vi fick en underbar plats på balkongen med en servitris vi övervägde att bjuda ut, haha.

4. Städat, lagat mat, gått på hundpromanader och rensat garderoben, vilken rolig punkt.

5. Repeterat lite gammal anatomi som kändes historia.

6. Sprungit längs strandpromenaden och kärleksstigen. Träffade en stockholmare som visade mig vägen ut ur skogen.

På fredag är det midsommar och på lördag åker vi till Kaunas! Sen kommer min klasskompis Inga hit och vi ska turista på ön. Jag börjar jobba på apoteket om två veckor. Oavsett om ni jobbar eller inte, njut av den underbara solen. Det hinner man även efter en lång arbetsdag, tack och lov!

Godmorgon Sverige! Vad härligt det är att vara hemma ändå. Hur skönt är det dessutom inte att få vakna när jag vill och äta frukost framför en serie. Sommarlovsliv i mitt hjärta.

Frida knackade på i förrgår och hade med sig bullar. Snacka om en trevlig överraskning! Vi hann sitta ute i trädgården en stund innan regnet kom. Kändes inte så längesen vi sågs trots att vi har missat en del från varandras liv. Jättekul i alla fall. Ser fram emot att träffa Elina och Judit snart också.

Sen jag kommit hem har jag hunnit prata med chefen på Apoteket där jag ska jobba från och med juli. I tisdags träffades jag och syster på stan för fika och lite shopping. Mysigt att ses bara vi två. Jag har hjälp till en del här hemma med matlagning och tvätt, hundpromenader. Igår lagade jag ett långkok med färskpotatis. Lite stolt att jag klarade av det efter min enkla studentmat, haha.

När byggarbetarna väckte mig tidigt i morse tog jag tiden till att baka scones.

Långkoket från igår. Blir en god middag idag igen.

Haha. Fint smile jag har.

Vill man verkligen åka härifrån nu? Jag har nog mest längtat efter pluggfria dagar, familj och vänner såklart. Skulle inte ha något emot att stanna här lite till om det inte vor för att alla andra åker... Men det ska bli jättekul att få träffa de där hemma. Nu har jag packat klart och är på väg till en klasskompis inflyttningsfest. Sak bli spännande att se var hon har hamnat. Ses snart Sverige!