Livet

Hade inget pass idag på restaurangen så var med andra ord ledig! Vaknade runt 11 och åt frukost i min säng (bästa med att ha ett jobb också där jag börjar kl 12 varje dag är att jag får äta mysfrukost i sängen även när jag inte är ledig) innan jag gick ut och sprang. Jag gillar verkligen inte att springa egentligen och hade faktiskt tänkt gå till gymmet, men vädret var så himla härligt idag. Har dessutom varit produktiv och hunnit med att både fixa i mitt rum och plugga! Nu ska jag möta upp Klara och vi ska köpa thaimat och dra hem till någon och mysa.

Just nu flyter allting på i livet, men inte så mycket som händer heller. Gjorde härom om kvällen en liten lista på allt jag ser fram emot den kommande tiden som jag kan kolla på när jag känner att höst- och vinterdeppigheten kommer...

- Sofias födelsedag på fredag. Vi ska käka middag ett gäng och sen blir det party, hon ska ha nåt event! Så nöjd med min lilla present till henne också som jag hoppas kommer på posten snart! Fredag blir kul!

- Min födelsedag! Fyller 19, har inget planerat men hoppas mina kompisar vill hitta på något kul med mig! Det är också dagen efter min tenta i Politisk Filosofi så jag kommer ha kursen avklarad då också!

- Lediga dagar när man får mysa i sängen hela dagen och kolla film!

- Lucia eftersom min teatergrupp ska spela upp en julpjäs i Stadshuset runt den tiden! Inför massor av människor så ganska så nervöst men kul!

- ASIEN!! Jag och Lovisa bokade vår enkelbiljett till Beijing härom helgen och vi sticker då i väg till Asien i ca fyra månader! Vi börjar i Kina och sen kommer vi resa runt massor i Sydostasien. Det är det som jag längtar efter mest just nu och det som får mig att stå emot att köpa massa nya höstkläder och gå ut så ofta som jag gjorde förut... På alla tråkiga jobbdagar drömmer jag mig bort dit <3

Det var nog det! Superhungrig nu så ska sticka iväg! KRAM

Livet, Resor

En layover i Dubai på 27 timmar. Vi hann med poolen, solen och havet. Som var sååå varmt!! Efter vårvädret i Sydafrika var det skönt att komma till 40-graders värmen och få pressa i lite i solen... Brännan försvann ju dock, som väntat, på planet hem haha...

Puss

Livet, Mat, Resor

Frukost utomlands är ju bland det bästa som finns!! Älskar att det alltid finns så mycket mer frukt att köpa i varma länder! Detta från ännu en härlig morgon i Durban; gröt, färsk frukt och bläddrande i trevliga tidningar. Vi hade inget wifi i vår lägenhet vilket till en början kändes förödande haha men man vande sig så småningom och det var ganska trevligt att sitta och kolla igenom en sydafrikansk modetidning istället för att scrolla igenom instagramflödet varje frukost...

Åh blir så ressugen när jag kollar igenom alla bilder. Haft så många bildvisningar från Sydafrika för släkt och vänner och varje gång vill jag så gärna åka tillbaka. Nästa resa blir i slutet av januari, kanske mitt livs största då också... Tre månader i Asien! Det är det som får mig att ta mig igenom alla grå jobbdagarna nu. Börjar mitt pass om 10 minuter nu så vi hörs!

PUSS

Livet, Resor

Okej, så innan vi kom till Hluhluwe så stannade vi på ett rehabiliteringscenter där man hjälper olika, främst utrotningshotade, kattdjur att komma tillbaka till naturen. Idéen är att föda fram fler geparder, till exempel, och släppa ut bebisarna i det fria sen. Denna dag var det så fruktansvärt varmt så alla katterna låg och vilade sig i skuggan haha... Vi fick en tur av centret och fick gå in till de olika djuren där de bodde och till och med klappa några! Så häftigt! Vi fick främst se lite mindre kattdjur och när jag trodde att turen var slut så fick vi äntligen gå in till geparderna! De var så vackra och kändes så ofarliga när de låg där och sov och man kunde gå fram och sätta sig bredvid. Detta dock tills en liten pojke som var med på turen började springa runt och leka utanför stängslet vid en annan inhängnad som en av geparderna rusade fram till staketet mot honom. Lite läskigt för det lilla barnet men tack vare hans närvaro fick jag lite närbilder hahah.... Jättehäftigt att få se djuren så här på nära håll på rehabiliteringscentret men var så mycket mer av en upplevelse att sen faktiskt se djur i sin naturliga miljö på safarin!

Hade hoppats på att få se lite leoparder där men tydligen fanns de bara i själva reservatet där de endast fanns 90 stycken. Fick dock tyvärr aldrig se någon leopard så blev fyra av the big five... Mycket nöjd ändå!

Kramar

Livet, Resor

Om det är något jag verkligen saknar med Sydafrika och framförallt Durban är det stranden och havet...

Kvällssol på uShaka Beach 💗

Livet, Resor

Är ordet jag skulle beskriva denna upplevelse med. Safari är bland det häftigaste jag varit med om och man blir nästan förändrad som person efter att man gjort det. Vi åkte med en guide (vi hade bokat med "Tim Brown Tours", rekommenderas starkt om ni ska på safari!!) från Durban kl 07 till Hluhluwe Game Reserve ett par timmar bort och bodde då i den här "vilddjursparken" två nätter. Vi bodde på Hilltop Camp som låg högst upp på ett berg med utsikt över alla dalar. Vi var så högt upp att det var moln runt om kring oss! Supertrevligt ställe med apor som hoppade runt kring vår stuga (de kom till och med in till oss...) och nialor (typ Sydafrikas rådjur) som betade utanför terassen. Redan första dagen vi kom fick vi se lejon och zebror och noshörningar och bufflar och allt vad det var!

Vår safari gick till så att vi gick upp kring 06 (wä) och åkte ut med vår guide i ca 2 h och sen tillbaka till campet för frukost och sedan ut igen. Vår guide, Sibo, var hur trevlig som helst och man hängde ju med honom hela tiden, vilket resulterade i att han lite blev som en i familjen haha.. Vi käkade middag tillsammans varje kväll efter safarin.

Det bästa på den här trippen till Hluhluwe var helt klart morgonturerna då det var lite dimmigt och solen inte riktigt gått upp än. Allt var så fridfullt och den bästa tiden att se djuren på. Mina favoriter var lejonen som man bara kunde sitta och titta på hur länge som helst. De låg och vilade i gräset alla tre gånger vi såg dem men de var ändå så fascinerande och man blev typ lugn av att kolla på dem. Sedan var det himla kul att se giraffer och noshörningar som gick intill vägen...

Safarin var inte alls som jag föreställt mig, det såg inte ut som i Lejonkungen direkt... Även om vi såg Pumba! Det går inte riktgt att beskriva känslan som man får när man är där och jag tror inte man kan första riktigt heller om man inte gjort det själv.

Meeeen, jag tog såklart 100 miljoner bilder så jag har valt ut några att visa er. När jag tittar på bilderna känns det nästan inte som att jag faktiskt sett de i verkligheten haha...

Vår sista tur hade vi verkligen tur (haha) då vi innan inte sett några elefanter. Helt plötsligt på vägen tillbaka till campet står det en elefant på vägen och stoppar alla bilar som vill passera. Det bara gick där på vägen och åt lite, stod stilla ett tag, åt lite mer, och fortsatte. Vi kunde alltså inte åka förbi och blev fast där i ca 1 h hahah.., Man kunde inte heller bara köra förbi eftersom de kunde bli aggressiva och typ klampa sönder bilen så vi fick vänta tills den gick av vägen. Så coolt att se den på så nära håll, nästan overkligt. Blev en rolig ursäkt sen till varför vi var sena tillbaks!!

Vi var även på en flodtur i St Lucia och såg massa söta flodhästar och krokodiler SAMT på ett kattdjurscenter med geparder så ska göra ett inlägg om det också men kände att det fick räcka med djurbilder för detta inlägg...

Puss och kram

Livet, Resor

Igår blev en dag full av äventyr och jag, min mor och Saga bestämde oss för att spendera dagen på bästa sätt; dvs på stranden. Vi kom dit runt 1130 och bara solade och badade innan vi åt lunch på ett av strandställena här.

Vet på riktgt inte vart jag ska göra av mitt hår i den här fuktigheten, när vi dessutom badar hela tiden... Det är som ett fågelbo nu :(

KRAM

Livet, Resor

Vi blev upphämtade på morgonen av min fars kollega här i Durban som skulle ta med oss till en marknad för traditionell medicin. Vi åkte till centrum av staden och kom sedan till en bro som inte ledde någonstans, vilket var där det byggts upp en stor marknad.

Jag har nog aldrig varit med om något liknande förut; det främsta som såldes var döda torkade gamar, apor, ormar och ugglor hängandes från taken (jobbigt att se) och massa olika typer av bark. Allt som såldes var till för helande och det var intressant att få se en annan typ av syn på medicin och tillfrisknande än den som finns i Sverige. Det var verkligen en upplevelse och ganska överväldigande... Man fick inte riktgt fota där heller men jag lyckades ta några smygfoton med ingen specifik person med haha och frågade sen såklart om det gick bra att ta några bilder..

Efter den upplevelsen gick vi vidare till en mer vanlig marknad med saker och kläder där jag köpte lite traditionella sydafrikanska plagg. Alla där var så trevliga men allt fortfarande i den där ganska udda miljön under bron.

Efter marknaden åt vi alla lunch på en indisk veganrestaurang, vilket var hur gott som helt! Därefter åkte jag, mamma, Saga och papppas kollegas kollega (??) på shoppingrunda., Vi åkte till en mall i Umhlanga, ca 30 min från Durban. Den här andra kollegan var så trevlig och jag och hon klickade superbra haha, hon var lite mer min ålder så det var jättekul att gå runt i butikerna med henne. Dessutom tog hon med mig till en veganbutik OCH INTERNETDELADE till mig!! Ska fråga henne om jag får lägga upp en av våra selfies haha (isf uppdaterar jag detta inlägg med en bild)!

Vi hörs! KRAMIS

Livet, Resor

Äntligen är vi i Sydafrika! Vi flög in över Durban på eftermiddagen och blev hämtade på flygplatsen och skjutsade till vår lägenhet. Det var så annorlunda och se att se ett helt annat typ av klimat när vi åkte förbi alla kullar och sådana träd som finns på savannen... Trötta efter lång flygning med mellanlandning i Dubai tog vi oss ut till en utomhusgalleria, "uShaka Marine World", och lite middag innan vi drog oss tillbaks till där vi nu bor.

Jag ville uppdatera tidigare men tyvärr har vi inget internet i vår lägenhet, vilket suger, så jag sitter just nu på ett litet café i uShaka och skriver ihop ett par inlägg!

I förrgår gjorde vi lite matshopping och spenderade halva dagen på stranden som är något av det finaste jag sett! Durban är känd för sina vackra och långa stränder och det var så himla underbart att promenera längs vattnet och borra ner fötterna i den varma sanden. Det är ju vår här och vintern är precis förbi (det är alltså vårkläder i butikerna här???), vilket innebär att det är ganska lagom temperatur just nu. Skönt!

Här är utsikten från där vi bor (Durban har största hamnen i Sydafrika) och min första riktiga frukost sedan vi började resan från Sverige i lördags... Overnight oats med kokos, kanel och äpplen, avokadotoast och kaffe såklart! Vi gjorde en storhandling i typ den enda matbutiken i närheten av oss, älskar att gå runt i mataffärer i andra länder haha.. Även om Sydafrika än så länge är fantastiskt så måste jag säga att en sak de inte kan är att baka bröd, det är bara smulor :(

Nu ska jag snart möta upp resten av familjen och vi ska äta middag någonstans vid vattnet! Kram

Resor

En beskrivning av denna underbara stad är svårt att ge, bilderna får tala för sig själva även om 20 stycken knappt räcker till... När ni läser detta sitter jag på ett plan påväg till Durban, Sydafrika. Savannen i 20 bilder nästa kanske? :)