Då var vi hemma och vilken dag det varit!

Vi landade igår på Kastrup vid 16.00 och då visste vi att familjen var på plats i ankomsthallen. Vår flygresa gick väldigt bra, men den var definitivt den flygresan som känts längst hittills. Vilket inte var så konstigt, haha. Jag kan ju säga så mycket som att sista timmen på sista flygresan var precis likadan som första timmen på första flyget för fem månader sedan. Jag var ett emotionellt vrak. Oscar och jag började sitta och titta på bilder från resan och med helt fel (eller rätt) låt i lurarna triggades tårarna fram. Det var verkligen alla känslorna på en och samma gång. Extrem lycka över att min dröm gått i uppfyllelse och extrem glädje över att komma hem till min fantastiska familj och alla nära och kära, men också sorg över att vårt äventyr plötsligt var över.

När vi kom av flyget var jag iallafall helt samlad och övertygad om att det emotionella var över, men så fort jag såg min familj kom tårarna innan jag ens hann blinka! Det går inte ens att beskriva känslan av att se de igen, efter fem månader. Hela bilresan hem satt jag spänd som ett barn.

Jag kom hem till en fantastisk överraskning! Mina föräldrar hade äntligen gjort klart balkongen utanför mitt rum och öven möblerat om i mitt eget! Allting var SÅ fantastiskt fint och jag hade aldrig förväntat mig allt det. Här ska jag njuta ordentligt hela sommaren!

Idag har vi spenderat vår sista dag i Bangkok och därmed också vår sista riktiga dag på resan!!

Vi började dagen med att ta sovmorgon, igen... Vi fattar inte hur vi har kunnat sova så mycket nu efter vår vecka på Koh Samui... 😂. Iallafall, väl ute från hotellet tänkte vi ta oss bort till Grand Palace och Wat Pho. Wat Pho är ett stort känt tempel med en liggande Big Buddha. Men tyvärr gick det inte riktigt som planerat... När vi kom fram fick vi veta att det var en helgdag här i Thailand, så det var proppfullt med folk på gatorna. Och de hade även stängt av alla vägar in till templena förutom en väg. För att man skulle kunna komma in där var man tvungen att visa giltigt Thailändskt ID-kort eller pass... Och såklart hade vi lämnat passen i vårt kassaskåp på hotellet... Det var en jättegullig thailändsk man som stannade oss när vi var lite vilsna och ville förklara för oss vad som stod på. Han berättade att de höjt säkerhetskraven nu efter bomben som hittades på ett sjukhus här i Bangkok för en tid sedan. Jag minns inte riktigt när det var, men det var samma dag som ett av dåden skedde i England. Jag tror att det var dådet i Manchester om jag inte minns fel... Han var mycket hjälpsam och väldigt intresserad av var vi hade varit i Thailand och han har väldigt mån om att vi inte skulle glömma hans land.

Därefter tog vi oss tillbaka till vår del av staden. Bangkok är helt enormt! Verkligen en jättestor stad. Så eftermiddagen blev mest till att strosa runt i Bangkok. Sedan packade vi klart och gick för att äta middag på samma ställe som kvällen innan.

Det känns SÅ galet att vi ska åka hem imorgon. Just nu sitter vi på hotellrummet fulla med extas! Hur tusan ska vi kunna sova inatt?! Klockan är redan 22:30 här och vi ska upp vid 04! Kanske bättre att inte sova alls...? 😉 Vi har under flera dagars tid hela tiden sagt till varandra att "herregud, om X dagar åker vi hem" och just nu känns det som att en av oss säger det var femte minut ungefär och kroppen fylls med alla glädjekänslor!! ❤️

Då har vi kommit till Bangkok! Vi anlände hit igår runt 21-tiden. Vi tog oss direkt till vårt hotell och stannade där tills vi däckade, haha.

Idag tog vi en rejäl sovmorgon och var inte ute från hotellet förrän vid 11. Super härligt kände vi! Vi bor på Bangkoks längsta gata som heter Sukhumvit Road. Ungefär tre kilometer bort från vårt hotell ligger det stora shoppingcentret MBK. Vi upptäckte dock att det fanns ett annat köpcentrum bara 500 meter från oss som heter Terminal 21. Väldigt fint ställe faktist! Där fanns jättemycket internationella butiker!

Efter Terminal 21 tog vi en tuktuk till MBK. Vi trodde inte att vi skulle bli långvariga här, men jisses asså. Vi shoppade inte särskilt mycket, men stället är helt gigantiskt! Jag har varit där en gång innan och minns hur stort det var. Det var dock betydligt mycket mer ett köpcentrum nu istället för en massa stånd, mer liknande en marknad, än vad jag kom ihåg det som.

Här i Bangkok finns det grymt mycket stora köpcentrum! Med betoning på grymt! Efter MBK ville jag gå till ett köpcentrum som heter Central World, som ligger nära MBK. För att komma dit var vi tvungna att gå igenom tre andra köpcentrum längst med vägen! 😂 Alla köpcentrum är så himla maffiga och fina!

Inne på MBK körde det något extremt med sin luftkonditionering. Asiater älskar verkligen luftkonditionering... Så när vi kom ut från MBK efter några timmars frysande så kondenserade helt ärligt min kropp! Så fort vi kom ut i värmen blev hela min kropp helt fruktig och blöt, precis som om jag hade svettats lite lätt! Det blev så halt i mina flipp-flopps att jag fick hålla i Oscar! Haha! 😂

När vi var klara med det var klockan mycket och det började bli mörkt. Vi hade typ 3km till hotellet och precis när vi bestämt oss för att gå tillbaka öppnade hela himlen sig så vi fick kasta oss in i en taxi! 😂 Efter en stunds vilande på hotellrummet satte vi segel mot Terminal 21 och middag! Vi hittade en fin och mysig restaurang! ☺️

Efter middagen var vi helt slut! Så trötta har vi inte varit på ett tag! 😂 Jag däckade så fort jag lagt mig i sängen och myst till det med lite serier. När jag vaknade av att Oscar stod med mobilen i en misstänksam riktning mot mig, frågade jag om han hade fotat mig. Såklart sa han nej, men vad hittar man sen bland sina bilder...

Stolthet är en svår känsla. Jag har många gånger i mitt liv haft svårt att känna mig stolt över mig själv, trots att jag borde gjort det. Dagen då jag var så stolt över mig själv att tårarna kom var idag för ett år sedan, 2016-06-08, dagen jag tog studenten. En så fruktansvärt rolig dag som jag önskar att jag hade kunnat få uppleva 100 gånger om. Idag, ett år senare, är jag också stolt över mig själv. Så jäkla stolt över att jag haft modet att uppfylla min dröm jag haft under hela gymnasiet. Jag är så jäkla stolt över att jag gjort denna resa och att jag kan titta tillbaka på detta år och känna att jag gjorde exakt det som jag drömde om när jag sprang ut med tårar i ögonen från Katte. Detta var ett år sedan! Tänk så fort tiden går...

Som rubriken avslöjade, idag har vi spenderat vår sista dag på stranden innan det är dags för hemfärd! Känns SÅ galet!

Vi fick tyvärr ytterligare en regnig dag igår. Vi båda två kände att måtte det vara sol idag för annars hade vi klättrat på väggarna. Så när vi vaknade upp till solsken och fågelkvitter kände vi oss väldigt nöjda. Vi har verkligen tagit vara på vår sista dag på stranden. Vi var ute redan en timme tidigare än vi brukar och trots någon enstaka skur gav vi oss inte! Vi kände oss som äkta svenskar när vi kunde se de stora gråa molnen ovanför oss, men vägrade att resa oss från solstolen innan vi kunde känna regnet komma. Vilket slutade med att vi i panik fick gömma våra saker och kasta oss in under träden, men det var de där extra minuterna värda, haha. 😉 Vi fick iallafall sol snabbt igen och låg ute tills solensstrålar hade sänkt sig förbi byggnaderna så att de inte kunde nå oss längre. Himla mysigt! Vi tog vårt sista dopp i havet och gick sedan mycket nöjda tillbaka till vårt rum.

Vi har precis hunnit packa klart efter att vi varit ute och käkat vår sista middag på Koh Samui. Jag har en rolig sak jag måste berätta som hände igår när vi var och åt middag. El-ledningarna här i Asien är inte särskilt säkra... De hänger ner från stolparna, flera stycken som är lite sådär hopknutna och intrasslade. Jag har många gånger tittat på dessa ledningar och tänkt att de måste börja brinna hyfsat ofta. Och det är precis vad som hände igår på restaurangen där vi åt! Det var bara en i personalen som riktigt reagerade och som han reagerade, haha. Han började springa omkring och skrika på thailändska. Det roligaste var att Oscar och jag var i princip orörda av vad som hände, vi fortsatte att äta vår mat och tittade spänt på kaoset som tog plats. Har vi varit för länge i Asien nu tro... 😂

Imorgon ska vi upp tidigt och ta oss upp till Bangkok igen. Resan dit tar 12,5h ungefär, utan förseningar (vilket man alltid får räkna med 😉). Så ja, morgondagen kommer endast att vara en resdag, sen har vi två dagar i huvudstaden innan vi ska flyga hem! Det pirrar ordentligt i magen nu när man tänker på att det är så nära! 😃

Då är vi inne på vår sjätte dag här på ön, helt galet! Tiden går så fort... Det känns annorlunda för oss att vara på samma ställe så länge. Vi har faktiskt bra varit på fyra andra ställen under lika lång tid som här på hela resan. Vi, eller framförallt Oscar börjar känna sig lite rastlös haha, men det är lite den känslan vi vill ha när vi åker härifrån. Vi vill känna oss utvilade och redo att ta oss vidare och inte önska att vi hade fler dagar här.

Vi har tre nätter kvar här på Koh Samui i Lamai. Vi började med att endast boka fyra nätter på hotellet, för att vi skulle kunna förflytta oss på ön om vi kom dit och inte trivdes. Men vi gillar verkligen Lamai och bestämde oss då för att stanna här. Vi letade lite efter andra hotell, men det var inget annat vi fastnade för, så vi bokade ytterligare nätter här. Däremot bor vi i ett annat rum, haha. Så lite förändring har vi fått.

Vi har haft JÄTTEFINA dagar här på Koh Samui och ingen är lyckligare än jag! Idag var första dagen med regn, vilket inte gjorde oss så mycket då vi haft så många jättefina dagar innan. Vi har även två dagar kvar på stranden, så vi håller tummarna för att det återgår till det fina vädret. Jag lovade mig själv att jag inte skulle skriva det här på bloggen, för varje gång jag gjort det har det slutat med att vi haft regn eller bara dåligt väder dagen efter... Men äsch, lite spänning i vardagen 😉. Iallafall, idag har blivit en mysig dag ändå. Jag hann ut i solen en liten stund på förmiddagen innan regnet kom och då satte vi oss på rummet och spelade kort istället! ☺️ Vi har haft lite skurar här på nätterna/kvällarna,

Så ja, som ni förstått har dagarna här spenderats på stranden och inte särskilt mycket mer än det. Stranden här i Lamai är verkligen jättefin och havet är så fantastiskt blått och underbart! Här har vi det bra! Det kommer en del bilder i inlägget från häromdagen då Oscar var lite rastlös och bestämde sig för att fotografera vår fina omgivning. Väldigt fina bilder blev det!

Trots att vi har varit borta så länge känns det ändå som att vi är på solsemester nu en vecka, haha. Vi lyxar till det och gottar oss! Men det är väl så det ska vara nu när vi inte har så lång tid kvar, man vill ju inte komma hem med allt för mycket pengar liksom... 😉 Igår var det exakt en vecka tills vi åker hem och det känns SÅ sjukt! Det är mycket blandade känslor kring det. Vi börjar inse att man ska komma tillbaka till någon form av verklighet, men det ska bli fantastiskt roligt att träffa nära och kära igen! ❤️

Resortet vi bor på har en hel del hundar som vandrar omkring på området. Hundarna är väldigt trevliga mot alla gästerna på hotellet, men inte riktigt lika trevliga mot alla försäljare som kommer på stranden. Ganska härligt tycker vi, haha. Denna lilla rackarna tillhör också hotellet och den är sååå söt! Oscars hjärta smälte totalt för denna valp!

Utsikten vi har från restaurangen där frukosten serveras på morgonen.

Då har vi spenderat vår första dag på denna vackra ö! Vi kom hit igår eftermiddag. Vi hann inte göra så mycket mer än att käka och ligga lite vid stranden. Vi bor på ett resort som ligger precis på stranden! 😍 Vi har vår egen "villa" med en liten trädgård runt om! Super mysigt! Vår villa ligger ungefär 40 meter från stranden så igår när jag stod och borstade tänderna på toaletten kunde jag höra hur vågorna slog upp mot stranden, asså hur mysigt?!

Igårkväll åt vi middag på en svensk restaurang som heter Eriks. Asså Oscar och jag dog lite när vi såg menyn! Servitrisen skrattade lite när det tog oss sisådär femton minuter för oss att bestämma oss för vad vi skulle ha 😂. Jag beställde lövbiff med persiljesmör och pommes!! Oscar tog en burgare och han sa att det var den bästa han ätit under hela resan. Så ja, jag tror inte att vi kommer behöva diskutera kommande kvällar om var vi ska äta 😉. Vi pratade om det igår, hur mycket vi uppskattar allt det svenska som finns i Thailand just nu när vi varit hemifrån i 4,5 månad. Men vi kände oss lite skeptiska till hur mycket man hade uppskattat det om man bara åkte på semester hit under någon veckas tid 😂. Vi fick träffa ägaren från restaurangen igår också. Han måste vara en riktigt supporter för Djurgården. Hela restaurangen var fylld med hockey/fotbollströjor och 90% vad DIF tröjor, haha. Andra lag som också hängde där var IFK Göteborg, Hammarby och Rögle! Inget MFF faktiskt... Och såklart landslagströjan. Även personalen på stället hade landslagströjor på sig!

Idag har vi haft SÅÅ fint väder! Ingen har varit lyckligare än jag. Det är helt otroligt hur mycket vädret gör med ens humör, framförallt när man är på ställen som detta! Vi vågade inte hoppas på för mycket när vi gick och la oss igår, vi brukar bli besvikna då haha. En rolig grej var faktiskt att igår på restaurangen så pekade servitrisen på mitt armband som jag fick av personalen på vårt hotell i Seminyak, Bali och sa "good luck for you", eftersom att armbandet ska ge tur. Jag blev jätteförvånad över hur hon kunde se att det var ett sådant armband. Det är liksom en svart, vit och röd tråd som blivit flätade. Hon berättade iallafall om hur de inom buddhismen menar att det ska ge tur. Oscar hade iallafall inte sitt på sig, han tappade det när vi var på Phi Phi, men som tur var hittade vi det. Så vi satte på det igårkväll för att göra allt för att vi skulle få fint väder idag, och vad hände? Jo, fint väder! Vi kommer aldrig våga ta av oss dessa armband igen 😂.

Idag har vi iallafall haft en fantastisk dag på hotellets egna privata del av stranden Lamai Beach! Det är där vi är nu på Koh Samui, Lamai. Havet är så blått och fint att man knappt kan tro det. Det är helt underbart att bara ligga och sola med denna utsikt, jag hade kunnat göra det förevigt. Det är få saker som är så avkopplande som att bara ligga på stranden och höra vågorna i bakgrunden av en riktigt bra podd i lurarna. Kunde inte heller låta bli att tänka på att mitt största och enda problem just nu är att min framsida har lite mer färg än min baksida och att lösningen på det är bara att göra mer av det jag älskar, sola! 😍☀️ Hur ska vi kunna komma tillbaka till verkligheten? Haha 😂.

Oscar fick en liten kompis som grävde ner sig under hans solstol.

Nu var det ett tag sedan jag skrev, men mycket har hänt sedan dess! Vi har förflyttat oss från Koh Lanta till Krabi och sedan till Koh Samui!

Koh Lanta blev inte som vi hade tänkt oss. Vädret var väl inte det som påverkade oss mest, vi slapp regn, men det var väldigt molningt. Det som chockade oss var hur tom ön är under lågsäsongen. Ungefär 70% av alla restauranger och barer var stängda, vilket gjorde oss jätteförvånande! Så istället för sex nätter på ön blev det tre nätter... Jag tror att Koh Lanta kan vara väldigt härligt under högsäsongen, men det är ingen jättehitt under lågsäsongen. Åker man hit under lågsäsongen skulle jag nog rekommendera att lägga pengar på ett bra resort så att man ändå får den där härliga semesterkänslan.

Vi bodde iallafall på ett väldigt mysigt hotell, i en egen villa med en liten terass! Super mysigt! 😍

Relax Bay på Koh Lanta!

Från Koh Lanta tog vi oss till Krabi Town. Tanken med detta stopp var att vi härifrån direkt skulle ta oss till Koh Samui. Men Oscars mobil gick sönder, för andra gången under denna resa, första dagen på Koh Lanta så vi stannade här en dag extra för att kunna fixa en lösning 😂. Lösningen fungerade dock tyvärr inte, men det är en annan, lång, historia... 😉 Krabi Town var en mysig liten stad! Vi strosade runt mycket i staden och såg lite av de sevärdheter som finns inne i staden.

Vi besökte ett känt tempel som finns i Krabi. Det heter Wat Karew Korawaram. Det påminner en hel del som The White Temple som vi besökte i Chiang Rai. Vi glömde dock helt bort det här med klädseln för kvinnor... Så det slutade med att jag hade Oscars regnjacka runt benen och min regnjacka på överkroppen i typ sådär 40 graders värme (kändes det som iallafall 😉). På detta templet fanns det väldigt mycket herrelösa hundar också.

Igår var dagen vi åkte till Koh Samui! Mer om Koh Samui kommer! 👍🏼☺️

Som jag skrev igår så var det vår sista dag i Patong. Vädret var lite sämre än tidigare dagar, men det stoppade inte oss! Widde tog sovmorgon medan Oscar och jag gick och klippte oss! 😬 Aldrig har jag haft mer ångest i en frisörstol! Oscar hade tydligen fotat mig när jag satt där och jag ser nästan gråtfärdig ut, herregud asså... 😂 Vi söke upp stället vi gick till innan såklart. Det låg i Jungceylon, det stora shopping centret som finns i staden. Det hette Hair Studio 9 och det finns tydligen lite världen över. Det gick iallafall jättebra. De var sjukt försiktiga med varje centimeter, haha. Jag klippte av hela 15 cm och det var SÅ skönt! Och det kostade mig 125sek, helt galet. Nu när det börjar närma sig hemfärd kände jag att jag fick ta tillfället! 😉 Oscar blev inte riktigt lika nöjd. De var lite för försiktiga med att klippa hans hår så jag fick med skräckblandad förtjusning agera frisör på hotellrummet! 😂

Efter att vi klippt oss gick vi och käkade lunch med widde på hotellet innan vi tog oss tillbaka till Jungceylon för bio! Vi köpte biljetter till premiären av den nya Pirates Of The Caribbean. Den var väldigt bra! ☺️ Vi slog på stort och köpte Delux platser för sisådär 50sek, vilket var en upplevelse i sig bara! Vi köpte även varsin extra large popcorn och typ 2 liter stor läsk! 😂 På tal om upplevelse, efter reklamen innan filmen började skulle alla resa sig när de spelade kungens melodi. Vi blev väldigt chockade, men en spännande och annorlunda upplevelse! 😃

Innan bion hade vi någon timme att spendera. Så vi gick till spelhallen brevid för att bli av med våra mynt. Killarna var ju ganska så mycket mer exalterade än vad jag var... Bilderna säger allt 😉. Jag undrar hur Oscar ska klara sig utan widde nu 😘.

Imorse sa vi hejdå till Widde! Men det är inte lång tid kvar nu tills vi ses igen! 😃 Någon timme efter widde åkt till flygplatsen åkte Oscar och jag mot hamnen där vi skulle ta båten till ön Koh Lanta. Så där är vi nu! 👍🏼 Vi bor på ett väldigt mysigt och fint bungalow hotell alldeles intill stranden Long Beach. Jag är super taggad på morgondagen och hoppas på sol! 😍☀️

Vi har haft två super härliga dagar här i Phuket! Vi kom tillbaka från Phi Phi i förrigår och åkte då ifrån regn på ön till sol i Phuket! 😍 Så det blev en härlig eftermiddag på hotellets poolområde!

På kvällen gick vi och käkade vid stranden, men påvägen dit stannade vi på Patong Square för widde och jag ville testa få våra fötter rena av fiskar! Jag vet inte vad man kallar det, men sjukt roligt var det! 😂 Widde och jag reagerade som jag aldrig hade trott att vi skulle! Det var så sjukt obehagligt haha! 😂 Jag lyckades ändå ta mig igenom mina 15 min plus widdes sista 5 min då han inte klarade av det längre! Jag bjuder på en rolig video på våra reaktioner i inlägget också! 😘

Igår hade vi blå himmel hela dagen! Helt underbart!

Vi började dagen med frukost och gick sedan direkt till stranden. Jag glömde helt bort att ta bilder på stranden, jag var alldeles för upptagen med mina nedladdade podcaster och att bara slappa 😍.

Vi gick tillbaka för sen lunch på hotellet och stannade sedan där. Jag åkte såklart upp till poolen och utnyttjade alla soltimmarna, medan killarna blev rastlösa och gick på marknad när jag slappade! 😘

Det blev middag på Harry's igen och sedan utgång till White Room! 😘

Idag är Widdes sista dag här i Phuket 😢! Så vi får se vad vi hittar på. Vädret ser ut att bli lite sämre idag, men än är klockan bara halv tolv så förhoppningsvis ändras det! 😍