Lige en lille opdatering fra syd!

Så blev det tid til at sige farvel til Chiang Mai, som har været et rigtig dejligt sted at være. Sidste dag var i går, søndag, vi startede dagen med en tur ind til hospitalet, for jeg skal have en læge til at erklære mig ok til at tage dykkercertifikat.. men åbenbart er ingen læger i Chiang Mai kvalificeret til at tjekke mine øre, så vi vendte tomhændet tilbage til hotellet og må vente til vi kommer til Koh Tao, hvor vi skal tage certifikatet. Jeg tog lige et par timer ved poolen for at arbejde på min tan, hvorefter vi gik på det kæmpestore søndagsmarked! Det var skønt der. Det vrimlede med lokale og turister, og der blev solgt alverdens ting og sager - dog intet skohorn - og mad i alle afskygninger. Jeg hyggede mig virkelig med det, men Frederik har vist fået nok af markeder for en tid nu. Et par timer inde i markedsvandringen fik vi os en lækker fodmassage på fortovet 👣 søndagsmarkedet ligger i Chiang Mais gamle bydel, som er fyldt med templer. Det betød at markedet smøg sig tæt op ad de fantastisk smukke templer igennem byen. Ikke nok med det, vokser der store frugttræer midt i byen med store, flotte mangoer og kærlighedsfrugter. Desværre er der også mange stæder, de sælger durian, en frugt med så frygtelig en lugt, at man får en bøde, hvis man tager den med op på værelset.. så engang i mellem måtte man holde vejret 🤢

I dag mandag, er turen gået med fly til Surat Thani, en kystby sydpå, og derfra med færge til Koh Phangan. En sejltur på cirka 3 timer. Vi har tre nætter her på Koh Phangan, som vist mest af alt er en festø med lækre strande. Herefter tager vi en færge til Koh Tao, som er øen, hvor Frederik skal tage dykkercertifikat. Nu ser vi om jeg kan for mine øre og mine enorme søsyge 😓 turen herhen var rigtig flot med solnedgangen over vandet. Freddy har taget nogle lækre billeder 📷

Sov godt alle, Thailand er god ved os. I dag har det kun været 30 grader!
Vi vil gå i seng og få ladet op til en god omgang strand i morgen 🏝

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - klik hér!

Nu er vores tid i Chiang Mai ved at være ved vejs ende, da vi flyver sydpå på mandag.
I går tog vi på en udflugt med bus til Thailands højeste bjerg, Doi Inthanon, på 2565 meter, der kun ligger 1,5 timers kørsel fra Chiang Mai ⛰Vi blev hentet på hotellet klokken 9 af en minibus med plads til 13 mennesker, så vi var en fin "lille" gruppe afsted. Vi var de eneste danskere om bord, og det var tydeligt, at vores humor ikke helt matchede de andres. I vores optik var den unge guide supersjov. Han var som taget ud af et asiatisk realityshow, hvor alle drikker og tager stoffer det meste af døgnet. Vi var sikre på, at han fyrede jokes af konstant, men ingen andre end os fortrak en mine når han sagde ting som "if you have a heart attack on top of the mountain, you will die" og "if you touch the local women, you have to marry them". Vi startede med at køre op til en lille kristen landsby, hvor kvinderne selv spandt deres tøj, hvis ikke de kunne det, "nobody will marry them". Her gik alle de ugifte i hvidt tøj, og deres største opgave i livet er at blive færdige med deres eget bryllupstøj inden brylluppet skulle stå 👰I landsbyen har de stor produktion af Arabica kaffe, som de efter kongens påbud begyndte at dyrke i stedet for opium. Nogle steder i Thailand laver de også "poopoo coffee", det skulle være en delikatesse med kaffe katte har skidt ud, og det er en meget stor eksportvare til især Kina og Singapore -"and it's really nice".

Hefter bevægede vi os til det højeste punkt, hvor en konges knogler er gemt inde i en "pagoda" på toppen af bjerget. "If you see the king, you should run!" 🏃🏼Denne konge hed Inthanon, deraf bjergets navn. På vejen herop understregede guiden flere gange, hvor heldigt det var, at vi ikke havde spist frokost endnu, for så ville bussen ikke kunne køre derop. Thailændere tager herop på toppen af bjerget for at opleve vinter, da det er det eneste sted der nogensinde kan blive minusgrader. I går var der kun 16 grader, nede i Chiang Mai var der 37! Men han forklarede også så fint at der kun findes 3 årstider i Bangkok: hot, hotter og hottest ☀️

Nu kørte vi hen til tvilling pagodaene, "king and queen pagodas", som var opført i 88 og 89 for kongen og dronningen. Herfra var en rigtig fin udsigt, men desværre var det ikke så klart vejr ⛅️

Så var det blevet tid til et lille marked, hvor de havde masser af lækre, økologiske varer. Både tørret og frisk frugt, og forskellige olier og eddiker. Her købte vi mange lækre snacks 😍 guiden drak sig vist lidt småfuld i likørsmagsprøver 🍷

Nu kørte vi til det store vandfald på 80 meter, hvor vi også spiste frokost, det kunne vi jo godt, nu hvor vi kun skulle ned ad bakke. Vi fik thaimad til frokost, og nød virkelig det smukke vandfald. Vi kørte også hen til det lille vandfald på 40 meter, som var det sidste stop inden vi kørte tilbage til Chiang Mai 🚌

I dag, lørdag, har været en meget chill. Vi havde ingen planer før klokken 14, hvor vi tog med en taxa op til Wat Doi Suthep. Nu har vi valgt at Wat betyder tempel og doi betyder bjerg - så altså templet på toppen af bjerget Suthep. Dette tempel er det helligste i Nordthailand, og er en stor pilgrimsdestination for mange rundt omkring i Sydøstasien. Herefter tog vi på lørdagsmarked, hvor man kunne købe allemulige små håndlavede ting og sager, men vi købte ikke så meget. I en af boderne sad et lille jordegern og hyggede sig en skål 🐹
Vi er nu tilbage på hotellet og nyder at et asiatisk gay poolparty er i gang lige udenfor vinduet 👍🏼

Hej alle, lige en kort opdatering fra det varme syd 😊

Vi havde ingen planer her til formiddag, så vi besluttede os for at lægge os ved poolen! Vi smurte godt med faktor 30 på vores hvide kroppe og gik til poolen, og lå der i bagende sol i cirka 3 timer, hvorefter vi skulle til skrædderen og prøve tøjet en sidste gang. Alt var fint, vi gik i bad, jeg kunne ligesom fornemme, at jeg var blevet brunere og havde fået en fin tan-line, så det var jo en vellykket omgang solbadning 😎
Vi gik til skrædderen, men jeg skal komme tilbage i morgen, da der måske skal foretages små ændringer på kjolen 👗
Klokken 16.00 blev vi hentet på hotellet, da vi skulle til madlavningskursus 👨🏼‍🍳vi startede kurset med en tir på markedet, hvor vi var med til at handle frisk kød og grønt ind til de forskellige retter🥕🍌 Vi lavede hver især 6 retter (der var 6 kategorier med 2-4 forskellige valgmuligheder i hver, hvoraf vi skulle vælge én ret fra hver kategorier), og vi var 8 på holdet, heriblandt to andre danskere, Morten og Sabine, de var rigtig søde, og vi hyggede os rigtig med madlavningen. Vi havde en rigtig dejlig aften med en rigtig dygtig lærer 🍜 i løbet af aftenen var det tydeligt at se i Frederiks pande, at han vist var mere rød end brun, det fornøjede jeg mig vældigt over - indtil jeg opdagede at mine lår også havde samme farve som en kogt krebs 🦀 kunne også lige så stille begynde at fornemme en brændende fornemmelse på maven. Tilbage på hotellet fik vi hurtigt taget det yderste lag tøj af, og kunne hurtigt konstatere, at den ellers så succesfulde solbadning, var endt i en mindre katastrofe. Så i morgen er det med lange bukser, ærmer på skuldrene og faktor 50 på alle bare steder 😅☀️

Tak for nu,
- de to kogte krebs

Efter 13 lange timer i nattog, ankom vi endelig i til Chiang Mai, klokken var da 7.30 og check in kunne først foregå klokken 14, så noget måtte vi jo få tiden til at gå med. Vi startede med at finde morgenmad på en lille café ikke så langt fra byen. Jeg havde haft en lidt dårlig start på morgenen, og kom til at græde fordi jeg havde hjemve 😅 vi snakkede om tingene, Frede klappede mig på skulderen, og vi blev enige om, at det hele nok skulle gå, hvis bare vi fik lidt bedre styr på planlægningen - så vi skyndte os tilbage på hotellet, hvor vi fik arrangeret de næste dage. Det var dejligt 😍
Hvad så nu? Vi spurgte på hotellet om de kendte til en god skrædder, og de henviste til en, som jeg også tidligere har læst om på tripadviser. Lynhurtigt havde Frederik bestilt et jakkesæt, og jeg havde bestilt en kimono og en skjorte. Vi kunne komme tilbage dagen efter (tirsdag) og prøve det på 👍🏼
Herefter fandt vi et superlokalt marked, hvor de solgte alt mellem himmel og jord - dog ikke en adidas kasket. Et sted kunne man købe levende frøer og skildpadder 🐸 inde på dette marked fandt vi et lidt tvivlsomt sted at spise frokost, så jeg sprittede skeen godt, og vi fik begge frokost til en svimlende sum på 12 kr.! I alt.
Nu var klokken ved at nærme sig 14, så vi vendte tilbage til hotellet til Check in. Vi har fået et fint lille værelse med en køjeseng, og deletoilet og bad nede på gangen. Her bliver vi indtil mandag i næste uge 👍🏼

Her i Chiang Mai er der en kæmpe aftenbazar, som vi bevægede os ned til. Her kunne man også få ALT. Undtaget den perfekte adidas kasket - vi kunne i hvert fald ikke finde den. Vi købte begge lidt tøj, og fik vores fødder spist af fisk 🐟
Jeg har selvfølgelig fået 13 myggestik fordelt som flot udsmykning på mine ben. Mit nærvær virker som myggespray på Frede, så han har selvfølgelig ingen fået.

Så blev det tirsdag. Det betød tempelvandring. Først besøgte vi det store, flotte Wat Phra Singj, som er Chiang Mais helligste tempel. Vi kom lige til munkenes spisetid, så vi overværede et højtideligt øjeblik med bønner og noget der mindede om en prædiken.

På vej videre til det næste tempel, blev vi stoppet af en thailandsk mand, der foreslog os at gå til Wat Srisuphan, som lå i et meget lokalt område. Det var en meget speciel oplevelse, der var både buddhist og hindutempler - og så var der vist et bryllup i gang 😂

Nu gik vi videre ind mod byen, fandt et lækkert sted at spise, og blev enige om, inden vi gik videre, at vi ville have massage 😍 i den guidebog, jeg har taget med, står der noget om sted kun med blinde massører, der hedder Thai Massage Conservation Club. De blinde massører siges at være ekstra gode, da deres andre sanser skulle gære skærpet - og så kostede det kun 40 kr. for et time, så den hoppede vi på. Det var en lidt besynderlig oplevelse, da vi alle lå i det samme rum fuldt påklædte, med blinde massører, der kravlede rundt oppe på briksen. Jeg synes, det var ret lækkert med massage, Frederik har stadig ondt efter sin omgang, og manden der lå på den anden side af mig, lød også til at have det rimelig hårdt.

Nu var vi klar til et par templer mere, og vi besøgte Wat Chedi Luang, som var Chiang Mais højeste bygning, inden der kom højhuse til. Man kunne se resterne af det originale tempel, som man nu har bygget et nyt foran.
Herefter besøgte vi naboen Wat Phan Tao, et lille, fint, teaktræstempel. 🌳

Efter en lang gåtur tog vi en taxa hjem, gik i bad og tog til skrædderen for at prøve vores ting. Min skjorte var ALT FOR LILLE, damen i forretningen blev nødt til at trække den af mig igen, men kimonen var blevet flot, og Freddys skjorte passede perfekt!

Vi gik nu på aftenbazar igen, spiste en pizza og gik hjem 😂

I dag, onsdag, har vi været på Happy Elephant Home, hvor vi legede, fodrede og badede med elefanter hele dagen. Det var dejligt! 🐘 vi havde en fantastisk tur, vejret var lækkert, og vi er selvfølgelig blevet lidt røde på ryggen ☀️ elefanterne her er elefanter, som tidligere har været brugt til at ride på eller til at fragte ting, så man har reddet dem, fra et utroligt opslidende liv. Den ene var blevet blind, pga. piskeslag og havde store mærker på ryggen efter sadler fra trekking med flere mennesker på ryggen. Her på Happy Elephant Home siger de "no riding, no hooks", hvilket var lige præcis det, vi ledte efter.
Her i Chiang Mai er mange blevet opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at behandle elefanterne godt. Og det var tydeligt at se, at man ikke behøver at bruge vold for at få en elefant til at følge efter. De er meget loyale og kloge dyr, der hurtigt fanger hvem der har mad, og hvem der bestemmer.
Den mindste elefant, Milo på 1 år, er så vild, at de har været nødt til at binde en klokke om halsen på den, så de altid ved hvor han er. Den gav sågar Frederik en hudafskrabning på albuen, og mig en ordentlig mavepuster.

Igen i aften var vi ved skrædderen for at prøve tøjet, der vil være færdigt i morgen 👔👘

Godnat fra Chiang Mai 😴✨

Den sidste aften i Kathmandu, var der nytår. Så der var rigtig mange mennesker i gaderne. Vi spiste på et steakhouse ejet af en dansker, et rigtig lækkert sted 😍 selvom det var nytår gik vi tidligt i seng, da vi ville blive hentet på hotellet 6.30, og kørt til lufthavnen.
Den internationale lufthavn i Kathmandu er den mindste lufthavn, jeg nogensinde har været i. Den eneste butik inde i lufthavnen er omkring 20m2, hvis den overhovedet er så stor. Den har også kun 5 gates.. Desuden må man godt have væsker med igennem security i Nepal og Indien 👍🏼
Da vi kom til Delhi var det en lufthavn af en helt anden kaliber, vi kom til. En kæmpe, moderne lufthavn med MANGE forkskellige dutyfree butikker ☺️ Frederik og jeg havde lige snakket om, at vi virkelig godt kunne spise et stykke rugbrød, hvorefter Frederik spotter en McDonalds, og bliver meget glad - han ville virkelig gerne have en cheeseburger. Vi har oplevet mange steder i Nepal, at den eneste slags kød, man kunne få var Kylling, så jeg siger for sjov "måske kan man kun få kyllingeburger", Freddy griner lidt, og siger "det ville være sygt nok". Til Freddys store skuffelse kunne man kun få burgers med kylling i Delhi, han var en meget skuffet mand, da vi gik derfra. Vi vendte dog tilbage igen efter en McChicken til Frede og en McFlurry til mig 👌
Herefter gik turen til Bangkok - her har de også en kæmpe lufthavn. De sidste to nætter har vi boet på New Road Guesthouse på et dormitory i den gamle del af Bangkok. Her har vi delt værelse med 8 andre, men det har slet ikke været et problem, folk er rigtig gode til at komme stille ind, hvis de kommer sent hjem 😴

I går, lørdag, tog vi på cykeltur rundt i Bangkok. Vi tog skytrain ind til hvor turen startede. Vores guide var en ung fyr på 24 der hedder Tom, som talte fabelagtigt engelsk, da han har boet det meste af sit liv i Libyen og gået på international skole der - så det var rart med en guide, man kunne forstå! Der var også en mor og hendes datter med på turen, de kom fra Israel. I går var det Thailandsk nytår, hvilket betyder, at landet bliver forvandlet til én kæmpestor vandkamp, så vi blev godt våde, men det gør ingenting i 35 graders varme 💦 ☀️ vi kom også igennem den fattige del af Bangkok, det var virkelig interessant at se. Det er helt utroligt så store kontraster der kan være mellem 2 gader. På cykelturen sejlede vi over floden, der går gennem Bangkok. På den anden side af floden var jungle, hvor vi også cyklede rundt, det var et dejligt afbræk fra Bangkoks ellers hektiske gader🌴
Da vi var færdige med cykelturen, spurgte Tom, om vi havde lyst til at mødes til en øl eller to for at fejre nytåret. Vi tog hjem og fik et bad, tog skytrain ind til byen igen. Efter at have lignet nogle dumme turister i noget tid, fandt vi endelig Tom og hans venner, vi sad på en open air bar, og drak et par coctails, men da de gik videre på diskotek, var vi trætte og tog en taxa hjem til dormet. Selv klokken 1 om natten er her 30 grader varmt ✨

I dag, søndag, besluttede vi os for at vi ville på marked. På vejen mod skytrain rendte vi ind i en gammel mand, som meget gerne ville hjælpe os. Han fangede en tuctuc for os, og forklarede chaufføren hvor vi gerne ville hen. Pludselig stod vi inde i en meget fin skrædderforretning. Der gik vi hurtigt fra igen - så blev vi kørt til en turist information, hvor vi fik købt flybilletter Fra Chiang Mai til Surat Thani og fra Krabi til Bangkok igen, så det var faktisk rigtig fint! Videre med tuctucen. Nu stod vi pludselig i en meget eksklusiv smykkeforretning, vi kiggede os høfligt omkring, men gik også ret hurtigt igen - vi ville jo bare gerne på marked! Vi prøvede at forklare chaufføren, at vi gerne ville shoppe, og han satte os af ved et shoppingcenter - vi betalte ham 70 thailandske Baht for ca. en times transport - måske helt vildt overpris, for han sagde meget hurtigt ja tak, da vi tilbød det.. men vi syntes ikke rigtig, vi kunne give ham mindre end 14 kroner for turen 😂
Vi fandt en teleforretning, og købte et thailandsk simkort hver, så vi kan komme i kontakt med hinanden, hvis nu vi gør noget hver for sig en dag 👍🏼

Klokken 18.10 tager vi nattoget til Chiang Mai, hvor vi skal være den næste uge!

Vi savner jer alle, men har det også dejligt! Mange svedige kram fra Thailand ❤️

Onsdag.
I dag har vi haft hele dagen til fri lej i Pokhara, og vi har kunnet gøre som vi ville. Frederik syntes, det var en kæmpe befrielse at vågne uden vækkeur. Dagen startede med, at jeg havde fået et forkølelsessår, så da vi endelig kom ud af døren gik jagten på et apotek i gang. Da vi endelig fandt et, var det lukket. Men heldigvis fandt vi et nyt, så jeg kunne få noget zoviragtigt til såret. Apotekeren fortalte, at det er meget almindeligt at få forkølelsessår efter trek. Måske får Frederik også et om et par dage 😂
Det er så sjovt, at dyrene bare går frit omkring her. Vi så flere køer gå rundt midt ude på vejen. Ingen gør nogensinde mine til at flytte køerne, de er jo hellige! 🐄
Her i Pokhara ligger en stor sø, Phewa Tal, som vi tog på robådstur på i dag - vi havde dog en med, der roede båden for os. Vi blev først roet ud til Varahi Mandir, det mest kendte hindutempel i Pokhara, som ligger ude midt på søen. Der var rigtig mange folk derude, specielt hinduer som stod i kø for at komme ind i det hellige Vishnutempel (Vishnu: én af de tre hovedguder i hinduismen). Derefter blev vi roet hen til den modsatte bred, så vi kunne komme hen til "the World Peace Pagoda", en stor stupa. Til vor begges store overraskelse, lå den 45 minutters gang stejlt opad en trappe. Med meget lidt vand tilbage, og næsten ingen penge på os, besluttede jeg mig for at vente for foden af trappen til Frederik kom tilbage. Jeg hyggede mig nede ved søen imens Frede kæmpede sig op ad trapperne, og kom tilbage meget udmattet. Heldigvis havde det været smukt på toppen, så det var næsten besværet værd 😉 vi blev roet tilbage hvor vi startede, og jeg måtte skynde mig tilbage til hotellet og hente penge, for vi havde åbenbart ikke nok med. Frederik var meget træt efter turen til stupaen, og vi købte derfor en sandwich til frokost, vi spiste hjemme på værelset mens vi så film på iPaden 😊
Det var meget rart at slappe af på værelset, vi har også næsten brugt en hel pakke imodium 😂💩

I aften er anden sidste aften i Nepal. I morgen skal vi med bus til Kathmandu 7.30, og på fredag flyver vi til Bangkok. Det bliver rigtig dejligt at komme til Thailand, hvor vi ikke har travlt eller fastlagt program, men kan tage det stille og roligt. Når det så er sagt har det også været rigtig spændende og dejligt her i Nepal. Selvom vi havde rimeligt høje forventninger begge to, er vi alligevel blevet positivt overrasket. De lokale er så venlige og hjælpsomme, som Bhadra sagde, så er turister som guder for de lokale, og vi bliver også behandlet derefter 🙏🏾 Vi har oplevet så mange ting på så lidt tid, at det føles som om, vi har været her en uge mere, end vi har.

"Fuck det var fedt" - Frede

Namaste, Nepal.

Sa-wat-dee, Thailand!

Hej alle. (Stine skriver)
Vi er nu kommet tilbage til civilisationen efter 5 dages trek i bjergene. Tag læsebrillerne på, for dette bliver et langt indlæg 🤓

Dag 1: i dag tog vi fra Pokhara til det første guesthouse på 3 timers trek 🚶 Dagen startede med morgenmad med vores guide og porter, Bhadra og Amar, hvorefter vi blev hentet på hotellet af en taxa og kørt 1,5 timer til starting point. Bhadra er rigtig venlig og erfaren, så vi føler os rigtig trygge ved at skulle trekke med ham. Han trekker ofte med danskere, og kender derfor mange danske ord "langsom, langsom" "samarbejde" "tissepause" og mange flere! Amar er ogå rigtig sød, men virker lidt nervøs og er ikke så god til engelsk. Han griner rigtig meget, og er i super godt humør, selvom han skal bære vores ting hele vejen. Om natten er det pisse koldt, guesthousene er overhovedet ikke tætte eller isolerede på nogen måde. Heldigvis lejede vi en sovepose hver i Pokhara. Her er rigtige toiletter lige så sjældne som rejer i rejeost 🚽 Nepalesiske toiletter er et hul i jorden beklædt med porcelæn. Efter et lille hvil på værelset i guesthouse, spillede vi kort med Bhadra og Amar, spiste aftensmad og gik i seng.

Dag 2: 7 timers trek til Ghorepani, som ligger i 2800 højdemeter. Vi gik derfor MEGET opad, på meget dårlige trapper. På vejen kunne vi se toppen af Annapurna South, som ligger i 7219 højdemeter, så der var sne på toppen og alting 🗻😍 vi kom også forbi en mase kæmpestore, flotte rhododendrontræer, med kæmpestore, flotte, røde blomster på. Rododendronen er Nepals nationalblomst, om man kan sagtens forstå hvorfor! 🌸 vi kom også forbi banantræer, og jeg fik lov til at tage et billede af en nepaleser, der vasker op 👍🏼 det er nu allerede lykkedes Frederik at miste både sin tandbørste, kasket og sweatshirt på turen, så det ender sikkert med, at han ikke har flere ting.
Til aftensmad spiste vi Dal Bhat. Dal Bhat er traditionel nepalesisk mad, som grundlæggende består af ris og linser i karrysovs. Det skulle vi selvfølgelig have, og vi spiste det selvfølgelig på helt traditionel vis - med fingrene! 🖐🏻 vi fik stor ros for vores talenter udi at spise med hænderne!
Vi spille også kort med Bhadra og Amar. Vi lærte et nyt spil Dunbal, virkelig morsomt.

Dag 3: vi stod op klokken 04.30 for at kunne nå op på Poon Hill (3200 højdemeter) til solopgang ☀️ En gåtur på ca. 45 minutter. Det var rigtig koldt, maks 5 grader, så vi havde jakke, hue og handsker på. Aldrig har vi set noget så storslået. Jeg var lige ved at begynde at græde. Herfra kunne vi næsten se alle bjergene i Annapurna, hvor det største er Dhaulagiri på 8171 meter. Det var så vildt at stå der, og se solen stå op bag Annapurna. Efter Poon Hill gik vi tilbage til vores guesthouse og spiste morgenmad, så vi kunne komme videre. Det næste sted var Ghandruk, som ligger i 2400 højdemeter, der var derfor rigtig mange trapper igen - denne gang nedad 😅 på turen kom vi forbi en å, hvor der var utallige stabler af små sten, det var så enkelt og fint. På et tidspunkt mens vi holdte pause, kom 500 blandet får og geder forbi os ned af trappen, det var helt vildt 🐐🐑 da vi kom frem var jeg blevet solskoldet på hænderne, på en plet i nakken og i hovedbunden, hvor skilningen er 😂 om aftenen spillede vi selvfølgelig kort med Bhadra og Amar.

Dag 4: skulle have været en easy peasy dag på 2,5 timer, mest nedad og lidt "nepali flat". Man skulle tro, at det havde været nogle nemme dage, når det gik så meget ned af, men utroligt nok kan man få RIGTIG ondt i benene af at gå nedad trapper i 5 timer. Desværre blev jeg også syg om natten, og turen tog derfor 5 timer i stedet.mennjeg fik mig kæmpet igennem med feber, dårlig mave og meget ømme ben 😂
Imens jeg lå på værelset og sov, da vi endelig nåede frem, tog Freddy med Bhadra og Amar på tur til museum og rundt i Ghandruk, som han vil fortælle om:

Som sagt drog vi først ned til museet, det var sådan et lille hus som viste hvordan folk plejede at leve i Nepal. Det var rigtig fint, jeg så den nok mest ubehagelige seng jeg har set i mit liv, udover det var der gammeldags våben, skjolde, mølle til at lave mel, krukker, ikke så højt til loftet, et bede alter, et smørkværn og mange andre ting jeg ikke kan huske. Efter vi havde været der inde gik vi ned til en helikopter landings plads, hvor der var en meget smuk udsigt ud over dalen hvor man kunne se alle de her små landsbyer og marker. Så spørger Bhadra om der er andet jeg ville se og jeg svare "sure if there is more cool places", og det var der søreme. Det skal lige siges at det sted vi sov den nat var det klart bedste sted af den alle, generelt så landsbyen meget moderne ud, altså i forhold til hvor vi ellers havde været. Så nu viste Bhadra mig det som han kaldte real Ghandruk, og nøj mand der lignede det alle de andre byer vi havde været i bare meget større, rigtig fin lille gammel landsby. Her viste han mig nogle unge drenge og piger som øvede en dans til et eller andet nepalsk nytår, jeg forstod det ikke helt, men fint var det. På vej tilbage til Stine fortæller Bhadra mig om hans hjem, eller hvad der plejede at være hans hjem. Det hele startede med at han viste mig noget gødning og spurgte om jeg vidste hvad det var, jeg fortalte ham at min far var tidligere landmand så ja det vidste jeg godt. Så blev han meget glad og sagde han også var landmand når det ikke var trekking sæson, og at han groede alle mulige små grønsager. Men tilsyneladende har han intet hjem, han sagde at hans hus på hans lille gård var gået i stykker under jordskælvet tilbage i 2015 og han nu kun havde et lille skur han boede i. Det synes jeg var meget vildt, intet hus i 2 år. Tror sådan set det var alt der skete på den tur.

Om aftenen spillede vi kort med vores drenge. Jeg blev nødt til at gå tidligt i seng, men Freddy blev oppe og spillede, og tabte hele tiden 🃏

Dag 5: sidste trek på ca. 4 timer. Det har været så fantastisk, langt over hvad vi havde forventet. Hver gang vi troede, vi havde set det flotteste, blev alting en lille smule smukkere. Jeg fik det meget bedre hen over natten, og bøvler faktisk kun med ondt i maven nu. Frederik har også fået dårlig mave 🙁 trekket i dag var dejligt ligetil, næsten kun "nepali flat". Frederik havde det dog lidt stramt med varmen, jeg syntes det var rart nok. Efter en helt fantastisk tur med de to gutter, var det helt underligt at skulle sige farvel, velvidende at vi nok aldrig kommer til at se hinanden igen. Den føste dag sagde Bhadra, "we are family now", og det føltes faktisk lidt som at være med familie sidste dage.

Vi er nu tilbage i Pokhara, og nyder en blød seng, og at vi har "fri" i morgen, så vi kan stå op når vi vil, og gøre hvad vi vil. Her er 24 grader varmt, og super lækkert,
Vi har fået vasket tøj. Det koster 20 kroner for vask, tørring udenfor, strygning og sammenfoldning - det kan man vist ikke klage over.

Trods en smule sygdom har vi det dejligt ❤️

Godnat Danmark 😴🌝

Selfies fra trekket:

Hej igen alle!
Tirsdag stod vi op klokken 5 for at tage en bus til Chitwan National Park, vi forventede at være der omkring klokken 14, men grundet noget vedligehold af en meget befærdet vej i bjergene, lukker de vejen 4 timer hver dag.. Busturen endte med at tage 14 timer 😂 køen af biler og busser der ventede på at komme igennem var uendeligt lang, så det var ikke kun os, der blev påvirkede af denne vedligeholdelse. Stedet vi holdte stille var virkelig kedeligt, så efter at have spist frokost for ca. 20 kr. i alt (alting er så billigt her), besluttede vi os for at se Tarzan på iPaden. Da vi endelig kom afsted igen, blev Frederiks dødsangst virkelig sat på prøve! For at komme ned til national parken, skal man køre på en meget smal, meget ujævn vej, hvor kanten af bjerget går lodret ned.. sådan var det i lidt mere end en time, og Frede syntes bestemt ikke det var sjovt 😅
Da vi endelig ankom til chitwan bliver vi vist hen til et værelse, som umiddelbart ser rigtig fint ud, men det lugtede som om ingen havde været der i et år - og rengøringen var nogenlunde ligesådan. Der var vi godt nok glade for at have vores bedbug lagen og egen lagenpose!

Onsdag var en rigtig god dag! Vi startede dagen med morgenmad klokken 7.00, og derefter en kanotur på floden inde i parken. Sikke en dejlig måde at starte sin morgen! Ved flodbredden så vi masser af krokodiller og fugle. Efter kanoturen gik vi over til parkens Elephant Breeding Center, hvor der var en masse dejlige elefanter 🐘 Dog var de bag hegn, og de største af elefanter var bundet med meget korte kæder, det så ikke så rart ud 🙁 heldigvis var vi også nede ved floden og se dem bade, der så de ud til at have det rigtig dejligt!
Nu var det tilbage til hotellet til frokost, og derefter ud på en jeep safari! Oplevelsen var rigtig god, men Stine var så træt grundet transportsygemedicin, at hun flere gange var ved at falde i søvn 😴 på safarien så vi næsehorn, elefanter, en enkelt bison, påfugle, firben, aber og dådyr 🦏 Desværre var mange af dyrene så langt væk, at det ikke rigtig var muligt at tage billeder af dem 📷 undervejs holdte vi pause ved et Crocodile Breeding Center, hvor vi kunne se både helt små krokodiller og den størrelse de har lige inden de bliver sluppet ud i parken. Der var også nogle rigtig store, flotte avlskrokodiller! 🐊

Onsdag aften tog vi med den gruppe ind til byen og så sådan et show med noget national dans, det var rigtig fint, og vi blev hurtige enige i, at det nok var en del af showet, at ingen af dem dansede i takt, og at nogle af dem så ud som om, at de der var under tvang 😂

I morges skulle vi afsted fra Chitwan til Pokhara, denne gang kom vi forbi vejarbejdet uden problemer, og landede i Pokhara ca. 7 timer efter afgang 🚎
Selvom Nepal er meget fattigt og beskidt, grundet al den affald de lokale smider over det hele, er det et enormt smukt land. Der er bjerge så langt øjet rækker. Her er meget frodigt og de lokale er meget venlige og imødekommende 🙏🏾
Hotellet her er lækkert nok, men vi skal kun sove her i nat. Frederik havde håbet meget på at se en tiger på safarien i går, men det gjorde vi desværre ikke. Men bare rolig, på hotellet her var der en pude med en tiger på , så skal alt nok gå!
I morgen tager vi på trek i Annapurna-området, i 5 dage - hvor det højeste punkt vi når er Poon Hill på 3200 højdemeter ⛰ Vi har lige mødt vores guide, en rigtig festlig fyr, som vi også skal spise morgenmad med i morgen inden afgang klokken 8.30.

Efter trekket vender vi tilbage her til Fewa Holiday Inn, hvor vi skal sove i 2 nætter.

Nepal behandler os godt 😍

Mandag d. 3/4-17 vil med stor sandsynlighed forblive den hårdeste mandag nogensinde 😱 Vi startede dagen klokken 8.30, vi snuppede lige 40 km. på cykel 🚲 Men 40 km. på cykel i Kathmandu er ikke som 40. km. i Danmark. For det første findes der hverken lysreguleringer eller noget der minder om cykelstier i Nepal, desuden er "sikkerhedsafstand" en by i Rusland for alle - så det var lidt med livet som indsats, at bevæge sig ud på cykel. For det næste ligger Kathmandu på et bjerg, så uden at skulle bruge særlig meget fantasi, kan man godt regne ud, at det går MEGET opad. Første halvdel af turen foregik up hill. Kiddesvej kan godt pakke sammen her, den har mødt sin storebror - med flere kilometer. Aldrig har vi haft så ondt i benene og numserne. Men nu skal det jo ikke lyde som om, at turen kun var up hill og sindssyg trafik, det gik dælme også nedad! 😂 jeg (Stine) var mere bange, da jeg kørte ned af bjerget igen, end jeg var, da jeg lavede faldskærmsudspring 😅 men vi oplevede også en masse skønne ting, blandt andet kørte vi ind i en nationalpark, som er så smuk og frodig. Helt oppe på "toppen" ligger et nonnekloster, hvor en masse dejlige nye nonner på 6-10 år rendte rundt og legede. Vi så også flere templer, meget gamle men meget fine, hvor mange kom for at bede. Ved et af templerne var der aber over det hele der bare hyggede sig 🐒Det er lidt sjovt, at alle dyr her bare går frit rundt - vi så rigtig mange geder og køer vandre frit omkring 🐄. Men alle dyr er også hellige her, og de fleste hinduer er derfor vegetarer. Vi kom forbi en kæmpe stupa, med en Buddha på toppen (en stupa er en buddhistisk struktur, som ofte indeholder relikvier eller andre religiøse genstande), selvom Nepal primært er et hinduistisk land, findes der i de store byer rigtig mange steder for buddhister også.

Vi håber, at i kan hitte ud af billederne.

Da vi kom hjem til hotellet var vi godt trætte, så det eneste vi har lavet er at gå i bad efter en svedig dag og købe snacks og vand til den 7 timer lange bustur vi skal på i morgen for at komme til Chitwan national park. Vi glæder os 👏🏼
Frederik er selvfølgelig allerede blevet solskoldet ☀️👍🏼

Alt i alt har der været en rigtig dejlig dag! Selvom det er mærkeligt at være så langt hjemmefra, nyder vi det rigtig meget! 😍

Godnat alle, hav det dejligt ❤️

Det var en hård nat i flyveren til Doha, det var svært for os begge at falde i søvn siddende. Derfor var vi begge super trætte i Doha lufthavn, Stine havde svært ved overhovedet at holde øjne åbne til tider. Men det gik, vi kom med det næste fly og så gik turen til Kathmandu. Alt gik vel, vi fik begge sovet lidt, dog slet ikke nok, og vi kom frem.
Her begyndte det rigtig at blive sjovt at rejse, vi startede ud med at udfylde et dokument for at søge om visum til Nepal, det gik fint. Efter det fik vi lov til at stå i kø i hvad der føltes som 3 timer for at betale for at søge visum, det gik også fint. Efter det fik vi lov til at stå i en endnu længere kø for at aflevere ansøgningen, for at finde ud af at vi skulle udfylde to dokumenter, heldigvis skulle vi ik helt om bag i køen for det 😊

Vi fik visum og endelig var turen rigtig igang, vi kom ud fra lufthavnen hvor nogle flinke fyre ventede på at køre os hen til hotel. Det var nok en af de sygeste køreture i mit liv! I nepal dytter man mindst hvert 10 sekund, udover det holder man ikke tilbage for nogen og lysregulering eksistere ikke. Stine sov hele turen, Frederik kunne ikke sove for det var for vildt, vi så en abe 🐒

Vi kom frem til hotel, eller jysk rejsebureau, hvor vi fik lov at snakke med en rigtig flink dame som forklarede alt om vores tid her i Nepal. Hun sluttede af med at vise os helt hen til hotellet og fortalte os hvor der var en hæveautomat. Vi kom ind på værelset hvor vi fik slappet lidt af. Nu var missionen at skaffe penge, det var ikke så let som man skulle tro, det lykkedes dog efter vi havde prøvet 3 forskellige kort og spurgt hende damen endnu en gang.

Vi fik fat en en ny tandbørste til frede og så gik vi ud efter mad. Vi var blevet anbefalet sådan et sted der hedder Places, der sidder man på gulvet og får vegetar mad. Det var et super hyggeligt sted, maden var rigtig lækker, og det kostede sgu kun 35 kr. per person 👍

Nu vil vi sove, det har faktisk været en rigtig fin dag 😁