Hej alle,
Der skete nogle ændringer i flytider, og vi er derfor endt med at tage hjem en dag før tid. Det betyder, at vi lige nu, klokken 01.29, sidder i Doha og venter på flyet til København. Flyet afgår klokken 7.30, så vi har riiiigtig god tid til at finde vej i dette monstrum af en lufthavn, som vi nu sidder i for 3 gang.

Zanzibar var lækker, nok mere for mig end for Frederik, da Zanzibar primært byder på badeferie 🏝 Vi ville godt nok have været inde i Stonetown fredag formiddag inden vi skulle i lufthavnen, men pludselig blev det hele lavet om, og vi fik ikke set nogle af de historiske steder, Zanzibar har at byde på. Dog var vi tirsdag begge ude på to dyk, og det var fantastisk. Der var så mange fisk, vi aldrig har set før og korallerne var helt utroligt smukke 🐠
På Zanzibar mødte vi også et pensioneret dansk ægtepar, som var på en dejlig badeferie, Jørgen og Mette hed de. De var de eneste danskere vi løb ind i i tiden i Afrika, så dem snakkede vi lidt med- der er da også vedhæftet et billede af dem! 👫

I går aftes under aftensmaden, sad vi og snakkede om alle de gode ting vi har lavet - men også de mindre gode, som vi allerede nu griner af, og vi besluttede os for at lave nogle top-5'er -de er dog lavet i vilkårlig rækkefølge, da det var for svært at rangere dem.

De 5 bedste oplevelser:
Poon Hill (højdepunktet på trekkingturen i Nepal)
Happy Elephant Home i Chiang Mai
Første dag i Serengeti
Dykning på Zanzibar (Frede synes Koh Tao)
Frede: Maya Bay
Stine: Madlavningskursus i Chiang Mai

De 5 værste oplevelser:
Stine:Fjerde dag på trek da jeg var syg
Frede: Thai massage af blind massør
Elefant besøget i Chitwan Nationalpark i Nepal
Tur til Grand Palace i Bangkok
Adams Peak i Sri Lanka
Railey (det var slet ikke turen værd)

De 5 bedste overnatningssteder:

Coco's guesthouse på Koh Phi Phi
Coral Grand Resort på Koh Tao
Værelset i Chitwan
Alle de pissekolde, utætte værelser på trekkingturen
Teltene på safari (selvom det nu ikke rigtig var slemt)

De 5 bedste guides:
Bhadra (trekking)
Tom (cykeltur i Bangkok)
Thomas (safari)
Doi Inthanun (ham der advarede os mod at dø på et bjerg i Chiang Mai)
Indike (første guide i Sri Lanka)

De 5 værste guides:
Sumit (anden guide i Sri Lanka - fyren sov næsten bag rattet)
Ham fra Bangkok Backwaters (super kedelig og detaljeret fyr)
Ham i Chitwan (en army gut, der kun måske var vores guide)

Der er ikke flere dårlige, hvilket jo er godt. Men de tre her tæller også for mindst to hver.

Da vi har spist RIGTIG mange forskellige steder, besluttede vi at lave en top-10 over de bedste spisesteder, vi lavede ikke en over de dårligste, da vi hurtigt blev enige om, at alle 10 ville være i Sri Lanka.

De 10 bedste spisesteder:
Hippos på Koh Tao
25 degrees i Bangkok (på trods af slatten bacon)
Places i Kathmandu
Kendwa Rocks på Zanzibar
River View i Chiang Mai
Street food
Chill i Ella
Et sted på Koh Tao med lækre Thai retter
Et sted på Koh Tao med lækre pizzaer
Et sted på Koh Tao med den bedste Massaman Curry

Torsdag morgen og formiddag var ikke en god dag for Frederik, og det endte da også med, at han måtte få en krammer midt i morgenmaden, da han var meget trist over, at turen var så tæt på at være slut. Vi gik op på værelset og tog endnu et slag 500, hvorefter Freddy konstaterede, at der skulle gå MEGET lang tid, inden han ville spille 500 igen 😂
Selvom at jeg godt forstår, hvorfor Frederik synes det er trist at skulle hjem, er jeg bare 100% klar til at komme hjem til alle jer derhjemme igen. Vi har haft en helt fantastisk tur med rigtig mange oplevelser - både gode og mindre gode - men for mig er det fint at det stopper her. Desuden rækker pengepungen ikke længere, så det er tid til at komme hjem og tjene penge til næste tur 😉

Det har været rigtig sjovt at skrive bloggen til jet, og vi håber at i har nydt vores fortællinger, vi siger tak for nu!

Vi ses om mindre end 12 timer 🇩🇰

Kæmpe krammere fra Freddy og Stine

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - klik hér!

Hej igen alle! Det her kommer til at blive et kort indlæg, men med rigtig, rigtig mange billeder. Vi tog over 600 på safarien.

Da vi ankom til Kilimanjaro Airport mandag eftermiddag, var vi godt trætte efter 21 timers transport. Der var lidt bøvl med vores visum, men endelig kunne vi komme ind i landet, og vi blev hentet i lufthavnen og kørt til hotellet i Moshi. Her er overraskende "koldt" ikke mere end 18 grader efter solen er gået ned, og omkring 26 grader i dagstimerne. Vi spiste aftensmad på hotellet efter et tiltrængt bad, og gik i seng klokken 20.00.

Tirsdag morgen gik turen til Arusha, en større by 1.5 timers kørsel fra Moshi, hvor vi hentede en tysker, Lennard, der også skulle med på safarien. Safarien startede den dag i Lake Manyara, og allerede efter første safaridag var vi positivt overraskede. Vi så både zebraer, elefanter, gnuer, giraffer, vandbøfler, antiloper, aber...... osv.

Onsdag kom en ny tysk fyr med i gruppen, Martin, og vi tog afsted til Serengeti. Det var fantastisk! Vi havde to dage i Serengeti, og vi så alverdens dyr, her i blandt 20 løver!
Vi blev meget positivt overraskede over hvor gode campingstederne var. Det var nogle dejlige, store telte, og jeg havde bestemt ikke noget imod at få pandekager hver morgen 🥞

Efter Serengeti fredag tog på vi besøg hos en Masai-familie. Her havde høvdingen 14 koner og 60 børn. Alle en stor familie. Hver mor bor med sine børn i et hus lavet af akacietræ, elefantgræs og elefantlort. Vores guide, som var "søn af høvdingen" og nr. 20 til at overtage titlen, påstod at have slået en løve ihjel. Desuden tilbød han Frederik hele 30 køer for mig, men efter at Frede forklarede ham, at han altså ikke ejede mig, henvendte han sig til mig og spurgte om ikke jeg kunne tænke mig at blive Masai, bare for en uge. Jeg takkede pænt nej, og forklarede at jeg havde en kæreste og familie jeg skulle hjem til. Han accepterede - dog kun kortvarigt, for der gik ikke meget mere end 10 minutter, før han generøst tilbød mig, at lave børn med mig 😅 jeg takkede igen nej, og sagde at Andreas nok ikke var med på den idé.

Vi sov ovenfor Ngorongoro natten til søndag, og der var pisse koldt. Jeg sov med bukser, hue og langærmet. Det er simpelt hen utroligt, at det kan blive så koldt her.
I dag, lørdag, tog vi ned i Ngorongoro krateret, hvor det vigtiste var at se et næsehorn. Og det gjorde vi! Desuden så vi en løveflok på 18, hvoraf 14 af dem var unger. Vi var så heldige, at vi overværede de voksne nedlægge en gnu.. det var virkelig fedt.

Nu er vi tilbage i Moshi, har sagt farvel til Tyskerne og vores guide, og i morgen går turen til Zanzibar.

Vi vil gerne lige bruge et par linjer til at anbefale Arunga, som er det selskab, vi var på safari med. Og her vil vi også give en stor ros til Thomas, vores guide, som var utroligt erfaren og helt sublim til at spotte dyrene. Han spottede dem selvom de bare lignede en sort plet i græsset. Han var helt fantastisk, og havde rigtig mange sjove historier at fortælle. Hvis jeg nogensinde skal på safari i Tanzania igen, vil jeg kontakte Arunga og forlange at få Thomas som min guide 😄

Nu er der kun 1 uge til vi sætter benene på dansk jord, så vi vil nyde den sidste tid på Zanzibar.

Nyd billederne ❤️

Vi ankom til Male International Airport onsdag klokken 8.15. Færgen fra lufthavnsøen ind til Male tog kun 10 minutter ⛴ Færgen til Dhiffushi gik først klokken 14.30, så vi havde lidt tid at slå ihjel. Men vi tænkte, at det nok ikke ville være et problem i en hovedstad. Vi tog grueligt fejl - her er lige 3 grunde:
#1: Det ramadan nu, så alle caféer og restauranter udenfor havneområdet holder lukket så længe der er sollys.
#2: Da vi endelig fandt et sted at spise en sandwich begyndte det at stå ned i lårfede stråler 🌧 Dette fortsatte længere end hvad sjovt er.
#3: Male har intet spændende at byde på. Ingen seværdigheder og ingen virkelig fede butikker.
Utroligt nok blev klokken 13.30 og vi begyndte at bevæge os over til den modsatte havn hvorfra vores færge gik. Da øen ikke er mere end 2,5 km. På det bredeste sted, var vi i rigtig god tid, troede vi. Da vi kom hen til havnen viste det sig, at færgen allerede afgik klokken 14.00 i stedet, så det var virkelig heldigt, at vi allerede var taget derover så tidligt.
Nu ventede der os en 3 timer lang sejltur i en lillebitte færge med meget hårde træbænke, som bestemt ikke var rare at sove på.. men en lille lur blev det da til 😴 Der var rigtig meget vind, som resulterede i rigtig høje bølger - altså bevægede båden sig rigtig meget. Så jeg havde det ikke så godt, og Frederik indrømmede også at han kunne mærke indholdet i maven vende sig et par gange 🤢

Dhiffushi er en lillebitte ø der er 900 m. lang og 200 m. bred, og her bor ca. 1200 lokale. Vi bor på et lille guest house med 4 værelser, som er ejet af et dansk par. Stemningen her på øen er totalt laid back, bohemeagtig. Og alle tager det stille og roligt. Butikkerne har åbent når de vil og alle kender hinanden. Her er sådan rigtig østil 🏝

Klokken 19.00 gik vi til aftensmad på et af nabohotellerne, og gik på hovedet i seng derefter, da vi var godt trætte efter at have været oppe allerede 4.30 😴

Torsdag lagde ud med rigtig god omgang regn og blæst, så vi spillede 500 på guest houset, jeg vandt selvfølgelig. Klokken 12 stoppede regnen, og vi fik os et par overskyede timer på stranden. Vi fik også aftalt med et dive center, at Frederik kunne dykke fredag. Om eftermiddagen ankom en af ejerne til hotellet, Sebastian, så ham har vi snakket en del med. De er ved at bygge et guest house i den anden ende af øen, så han er her for at snakke business.
Torsdag gik vi også tideligt i seng 😴

Fredag blev dagen hvor der kom sol gennem skyerne! Jeg hoppede i min bikini med det samme efter morgenmaden, som består af pandekager og tun (Frederik får toast og marmelade, da han ikke kan lide fisk), jeg er vild med den maldiviske morgenmad 😍 imens jeg gik på stranden, gik Frederik ned på dive centeret for at få styr på udstyr. Klokken 13.00 tog de ud på havet, og det var en meget glad Freds der kom tilbage, de havde både set en kæmpeskildpadde og en stor djævlerokke komme forbi 🐢
Vi havde fået anbefalet at spise på et lokalt sted, der hedder Faruma, men grundet ramadan åbnede de først klokken 21.30. Vi spiste alligevel først frokost 15.30 da Frederik var ude at dykke indtil, så vi kunne godt udsætte aftensmaden. Da de endelig åbnede viste det sig, at de grundet de ændrede åbningstider kun serverer sandwiches og drikkevarer. Så vi fik os en clubsandwich hver - ingen lokal mad denne gang 🍟 Frederik var ved at falde om af træthed da vi var færdige med at spise, så han sov nærmest allerede inden hovedet rammede hovedpuden 😴

Lørdag morgen tog vi begge ud på dyk! Der var så mange fine fisk og endnu en drævlerokke 🐠 Resten af dagen brugte vi ved stranden, og vi fik arbejdet videre på vores kulør ☀️
Frederik løb tør for rene underbukser, så efter at have vasket nogle i hånden er han ved at tørre dem på blæseren 😂

Nu er det blevet tid til aftensmad, og i morgen rejser vi videre til Tanzania, hvor vi lander mandag eftermiddag. Vi går 20 timers rejse i møde 😅✈️

Vi glæder os til alt det Tanzania og Zanzibar har at byde os ❤️

Vi savner jer alle derhjemme, men nyder helt bestemt også livet her i paradis på jord 🏝

Det er utroligt som tiden går. Nu er vores tid på Sri Lanka ved at være slut, og vi vil snart kaste os over Maldiverne - hvilket vi begge glæder os helt vildt til 🏝

Den sidste aften i Trincomalee, kom jeg tilfældigvis med i et spil cricket på stranden. Det var virkelig sjovt. Efter en times tid gik jeg tilbage på hotellet og fandt Frederik, så vi kunne få aftensmad 🍝 Selvom Trincomalee ikke havde så meget at byde på, og morgenmaden på hotellet var ret kedelig, så havde de Lurpak, hvilket altså var et kæmpe plus 👌🏼Vi forlod Trincomalee klokken 9.30 lørdag, og efter et par timers kørsel ankom vi til Habarana. Habarana er en lillebitte by - ligesom de fleste andre her i landet - som er meget kendt for deres massage💆🏼 Så imens jeg fik en lækker massage satte Frederik sig på en restaurant og brugte deres wifi mens han fik sig et par colaer. Jeg sluttede mig efterfølgende til Frederik, vi spiste frokost, hvorefter jeg lige kunne nå hjem og få vasket mit meget fedtede massagehår inden vi tog på jeepsafari i Minneriya National Park. Jeepsafarien bød på en masse, masse elefanter, en stor flok vandbøfler, en hel del fugle, en enkelt ørn, et par påfugle og så selvfølgelig aber. Der er så mange elefanter i det her område, at det er et problem for lokalbefolkningen, da de kommer og spiser deres afgrøder 🌱

Søndag var en yderst aktiv dag! Vi startede ud med at tage til Sigiriya Rock Fortress, som er det mest værdifulde historiske monument i Sri Lanka, som selvfølgelig også er på UNESCOs liste! Dette er en stor klippe, omgivet af 34 huler, kaldet Boulder Gardens, hvor der i nogle af dem er nogle virkelig flot bevarede frescomalerier - desværre måtte vi ikke tage billeder af dem 📷 på toppen af klippen blev der omkring år 500 bygget et palads, og selvom det hele ligger i ruiner, kunne man sagtens fornemme hvor storslået det har været. Navnet Sigiriya betyder løve. Der er tydeligt huggede løvefødder ved klippens fod, som ligger ovenpå de mange huler, der er gamle dage udgjorde kamre. Dog er arkæologer begyndt at tvivle på, om det overhovedet er løvefødder, da der kun er 3 kløer på hver fod. Det siges, at der engang også har været et løvehoved hugget ud af klippen, men der er nu snak om, om det ikke har været en ørn eller anden storslået fugl i stedet. Foran klippen er der et stort grønt område bestående af water gardens og royal gardens, som sagtens kunne være gode omgivelser for en dejlig picnic ☀️

Efter Sigiriya tog vi på en MEGET lokal frokost i en lille landsby kaldet Diyakabuma. Her lavede ægteparret alting selv. De kværnede også selv melet til rotierne. De er nærmest selvforsynende, og behøver ikke at købe sig til andet end krydderier. Maden blev tilberedt over ild, og huset var lavet af mudder. Her fik vi rigtig Sri Lankansk frokost, og det var super lækkert. Jeg var bare bange for, at vi måske ville få diarre 💩

Efter frokosten tog vi til Dambulla, en lille naboby til Habarana, hvor "Cave Temple" ligger. Dette berømte klippetempel består af 5 separate huler, hvor der ialt befinder sig 153 Buddhastatuer. Det var meget sjovt at se hvordan hulerne var forbundet af en hvid tempelfacade, imens selve templet lå inde i klippen.

Desværre blev søndag også den dag, hvor vi sagde farvel til Indike, vores guide, dahan blev nødt til at tage hjem til en begravelse. Mandag morgen ville den nye komme og tage over 🙂

I dag, mandag, startede vi dagen klokken 8 med morgenmad. Vores guide kom og mødte os klokken 8.30 hvorefter vi kørte til Polonnaruwa, som er Sri Lankas tidligere hovedstad. Det meste af byen ligger i ruiner på grund af mange krige med Indien, der har prøvet på at overtage landet. Polonnaruwa er selvfølgelig også på UNESCOs liste, og det kan man også sagtens forstå. Ruinbyen består af et kæmpestort nedbrændt slot, en masse templer og noget der engang var en markedsplads.
Det var nogle ret imponerende levn vi så her, og jeg er især glad for, at vi nåede at se det inden vi tager afsted herfra.
Udover ruiner findes der også et tempel der er hugget ud af én sten, med 3 smukke buddhaer i forskellige positurer (deep meditation, reclining og contemplation) - også hugget af samme sten.

På vej tilbage til Habarana opdagede vores nye guide, Sumith, pludselig at han havde glemt sin pung et sted, så vi måtte skynde os tilbage, og det er ikke uden livet som indsats. Hold da op en kørsel 😅 vi måtte ikke komme med tilbage ind i Polonnaruwa, så vi måtte sidde og vente ved politiposten foran, hvor vi opdagede en flaske vodka med en blå plastik kop stå og gemme sig bag bordet 😂
Endelig kom guiden tilbage, dog uden pung, da ham der havde fundet pungen var kørt til en af nabobyerne. Så han fik igen travlt med at få os tilbage til hotellet og afleveret til nogle andre, som kunne fortsætte dagens program med os.
Efter en hel del forvirring kom vi ind til en restaurant og spiste frokost, hvorefter vi fortsatte på village tour. Vi startede turen på en oksekærre, derefter på en "katamaran" og så ind i landsbyen til en udvidet udgave af det vi så søndag. De var så søde og vi fik lov til at prøve at være med til at male mel, sortere ris og skrabe kokosnødder. Efter turen til landsbyen sejlede vi tilbage til et sted, hvorfra en tuctuc kørte os tilbage til hotellet.

Alt i alt en god dag.

Frederik fik også købt sig en moderigtig sarong.

Vi har nu kun 2 nætter tilbage i Sri Lanka. I morgen tager vi til Negombo, hvor der absolut intet er at lave. Onsdag morgen klokken 5 kører vi til lufthavnen, og siger så farvel til Sri Lanka og goddag til Maldiverne 🏝

Det er vist blevet tid til en update igen 👍🏼
Vi har fundet ud af, at Sri Lanka er et ret kedeligt sted at være, når mørket er faldet på. I løbet af dagen er der masser af muligheder for aktiviteter både på land og i vand, men om aftenen står alting stille, og i de små byer er det svært at få mere end en time til at gå (vi spiste dog på en restaurant, hvor tjenerne skaffede hash til gæsterne, så der kunne man nok godt bruge et par timer, hvis man var interesseret i det).. så efter aftensmad, går vi tilbage til hotellet og sover senest klokken 22, og så står vi tideligt op, så vi kan bruge dagslyset.

Vi havde jo 2 nætter i Kandy, desværre var der væggelus i sengen, så vi blev begge bidt. I mellemtiden fik Frederik dårlig mave, så han kunne ikke komme med på de aktiviteter vores guide havde planlagt i Kandy om mandagen. Men det kunne jeg, så vi var i tempel. Kandy er meget kendt for lige netop dette tempel, da en af Buddhas tænder skulle ligge i en lille kiste i templets midte. Herefter var jeg på ædelstenemuseum, hvor de var meget påtrængende og anmassende i håbet om at få mig til at købe noget, men da sælgeren allerde var gået 20 dollars ned i pris, selvom jeg tydeliggjorde det, at jeg ikke var interesseret i at købe noget, gik jeg min vej 💎 Herefter var vi inde hos en "træmager", hvor de lavede nogle rigtigt fine, håndlavede ting i træ - så de behøvede ikke at presse mig til at købe noget, det kom helt af sig selv 😍 Nu var det blevet tid til at besøge den kæmpebuddha der troner over byen på en bakketop. Deroppefra var en helt fantastisk udsigt over den gamle by, og jeg fik forklaret, at der i Kandy er mere end 100 fredede bygninger, som er bygget før eller under kolonitiden - derfor er Kandy på UNESCOs liste!
Om aftenen besluttede vi os for at købe pizza. Det var de mindste pizzaer vi nogensinde har set - på størrelse med en kagetallerken 🍕 Heldigvis smagte de godt, og vi gik ikke sultne (dog heller ikke mætte) i seng.

Tirsdag morgen kørte vi til Trincomalee, en kystby i nordøst. På vejen derop blev mine væggelus bid værre, og jeg fik en ret vild allergisk reaktion, så vi fandt en læge inde i byen, der kunne give mig noget creme, antibiotikakur og allergipiller. Heldigvis hjalp det rimelig hurtigt, og udslettet er næsten væk nu 👍🏼
Da vi havde spist lidt frokost efter den lange køretur, tog vi op til et meget kendt hindutempel som også lå på toppen af en bakke helt ud til havet, det var en rigtig fin oplevelse, da der her var en ceremoni igang.
3 hele dage har vi haft her i Trincomalee, hvor vi kunne gøre hvad vi vil. Jeg har hele tiden haft planer om at lægge mig ved stranden og arbejde på min tan. Efter at have planlagt nogle forskellige ting med Frederik, og jeg havde overbevist ham om, at jeg bare gerne ville ligge og slappe af de næste dage, tog vores guide hjem til sin familie 👋🏼
Frederik tog Onsdag morgen klokken 6.00 på hvalsafari, desværre så han ingen hvaler men en masse delfiner, der lystigt sprang op af vandet, så turen var ikke helt forgæves. I går, torsdag, tog han på dykkertur, hvor de så mange fine små fisk og svømmede blandt klipper 🐠 her til morgen er han igen taget på hvalsafari. Dem han havde været med ude onsdag, opsøgte ham i går, og tilbød ham en gratis tur, da han åbenbart tydeligvis havde været træt af, at de ikke så nogle hvaler, så vi krydser vores fingre for, at en blåhval, og måske endda en spækhugger, stikker halefinnen op 🐳 Efter hvalsafarien skal han på snorkeltur, hvor der, eftersigende, er stor sandsynlighed for at se hajer 🦈
Vejret her er meget omskifteligt, det kan gå fra at være 31 grader med høj sol, til at blæse en meget kold vind og stå ned i stænger på meget få minutter. Her er det en meget kold regn, der falder og havet er også en del koldere end det var i Thailand - dog stadig varmere end det nogensinde bliver hjemme i Danmark.
Det Sri Lankanske køkken er forholdsvist kedeligt. Enten er det mega stærkt, eller også smager det ikke rigtigt af noget. Rice and curry med "dhal" (linser i gul carry) er det de lokale spiser mest, og også noget, man kan få på alle restauranter. Derudover kan man få rotto, som er en slags pandekage med fyld. Og så kan man få kottu, som er de samme pandekager hakket i småstykker og stegt på panden med kød og grøntsager. Det er selvfølgelig også muligt at få sandwiches, supper og salater - men de ting gør de bare ikke ret godt, så det har endnu ikke været en succes med nogle af de ting her i Sri Lanka.

Freddy kom lidt skuffet tilbage fra hvalsafarien, da vandet i dag var endnu vildere end i foregårs, og de kunne derfor slet ikke komme ud til hvalerne. Til gengæld så han op til flere hajer svømme forbi 🦈 Han fik taget et par billeder med sit actionkamera, der desværre er lige så dårligt, som han frygtede 📷😂
I dag kom vores guide hjem tilbage fra et par dage med sin familie, og vi tog ud og så "hot spring wells", hvor der fra jordens undergrund kommer meget varmt vand. Der er så blevet bygget brønde der, og de lokale kommer og får sig et varmt bad. Jeg ville egentlig også gerne have plasket varmt vand ud over mig selv (de fleste bade vi tager her i landet er kolde), men da vi kom var der en flok unge mænd, og jeg følte ikke lige for at blande mig i deres lej - til gengæld stillede de glædeligt op til et billede 👨‍👨‍👦‍👦

I morgen tidlig tager vi videre, og har et ret fedt program de næste dage 😄

Der er nu kun 3 uger til vi flyver hjemad, og selvom jeg synes det er fedt at være afsted, glæder jeg mig også til at komme hjem. Frederik er derimod lidt mere bange for at komme hjem - og det kan jeg godt forstå. Vi kommer begge hjem uden jobs og må bare håbe på at finde noget hurtigt!

Vi snakkes snart ved igen, krammer fra Sri Lanka ❤️

På vejen til Nawara Eliya besøgte vi en tefabrik - obligatorisk når man befinder sig i telandet. Nawara Eliya var en by bestående af hele to hovedgader. En meget skummel by med meget sparsom gadebelysninger, mange gadehunde pg en hel del mørke gyder, så vi gik hurtigt hjem på hotellet efter aftensmaden og så Netflix. Dagen efter, torsdag, stod vi op allerede klokken 5.00 for at se Horton Plains - et kæmpe naturreservat, som er en af de mange ting på UNESCO's liste over verdensarv. Det var skønt med en masse frisk luft. Og så var omgivelserne bestemt heller ikke til at klage over - en rigtig dejlig måde at starte dagen 👌

Efter Horton Plains tog vi tilbage til hotellet til et bad inden vi drog videre mod Del Housie.
Del Housie er navnet på området hvorfra vi startede vores trek til Adams Peak. Vi brugte hele torsdag på at slappe af og lade op til 7 km. stejl trek til toppen af Adams Peak, hvor Buddhas fodaftryk eftersigende skulle befinde sig. Klokken 02.00 begyndte vi at gå. Det var kulsort omkring os, så vi var glade for vores lommelygter, og at vi mødte et par, der også skulle op på toppen til solopgangen klokken 5.30. 🌛☀️Det var de hårdeste 3 timer i begge vores liv, men det føltes ret sejt, da vi nåede toppen på 2230 meter. Men. Templet på toppen var lukket ⛰ Vi ventede tålmodigt i regn og kulde på at nogen ville komme og lukke op, så vi kunne nyde den fantastiske udsigt fra templet Sri Padaya. Men solen ventede ikke, og ingen kom og lukkede op. Det var også meget overskyet, vi befandt os praktisk talt inde midt i skyerne, så det var ikke meget sol vi fik at se. Til gengæld har Frederik fået nogle rigtig fine billeder af skyer 😂☁️ da vi nåede vores hotel igen klokken 08.15, var vi udmattede og trætte i benene, så vi så begge frem til en dag uden program - vi skulle kun fragtes et par timer til Kitulgala.

Hotellet i Kitulgala lå langt væk fra alting inde midt i en kæmpemæssig skov, så den eneste mulighed for mad, var den de serverede på hotellet. Ret kedelig, men det var jo mad. Hvad skulle vi dog få hele dagen til at gå med her? Det var intet problem for mig. Jeg sov cirka 5 timer i streg, og Frederik så film på iPaden. Klokken 18.45 vækkede Frederik mig, det var blevet tid til aftensmad. Klokken 21.00 gik vi begge ud som lys og sov uforstyrrede til morgenen efter, hvor vi skulle på white water rafting. Kitulgala er kendt for de her watergames, og det er sådan set også det eneste, man kan foretage sig der.
White water rafting var sjovt, men endnu sjovere var det, da vi bevægede os ud på canyoning. Ingen af os vidste hvad vi gik ind til, Frederik troede at vi skulle på "canoeing". Men der var skam ingen kano 🛶 kun os iklædt hjelm og redningsvest, og så skulle vi ellers bare hoppe og glide fra klipper ned i det holde flodvand. Det var dælme morsomt 😄🤙

I dag, søndag, er vi kørt til Kandy, den næststørste by i landet. Kandy er også på UNESCO's liste, men indtil videre forstår vi ikke helt hvorfor. Her er beskidt og egentlig ikke særlig flot. Nærmere slidt og grimt inde i centrum. På vej ind til byen var vi i botanisk have, som er 60 hektarer🌵🌺 jeg var også lige inde forbi en butik og prøve den traditionelle sari 😍 Klokken 17 var vi til en times underholdende folkedans i kulturcenteret, efter at have gået en tur rundt inde i byen. Kandy er bl.a. kendt for sin meget store, kunstige sø inde midt i byen - vi så et kæmpestort firben 🦎
Her i Kandy bor vi i et bed&breakfast, hvor vi har vores egen lejlighed, og i morgen tidlig kommer ejeren herop med morgenmad. Det er nok det dejligste sted i Sri Lanka indtil videre - den eneste downside er, at vi bor for langt fra byen til at gå derind 🚘

Nu vil vi se 13 Reasons Why inden vi lægger os til at sove.

Godnat og tak fordi i læste med ❤️😴

Ps. Emil 🤙🤙

Den sidste dag i Bangkok brugte vi i en longtail båd, hvor vi sejlede rundt i Bangkoks kanaler. Turen var rigtig god, men guiden vi havde fået, var meget speciel og meget detaljeret "to your left: yellow boat", så det var til tider svært at nyde omgivelserne, da man hele tiden blev pumpet med information. Det var vireklig spændende at opleve denne fattige del af Bangkok, hvor folk bor i bittesmå hytter helt ud i kanalerne. Guiden fortalte os, at en del af området bliver kaldt "happy village". Beboerne her er altid glade på trods af enorm fattigdom, fordi de ved, at de er beskyttet af Buddha. Vi kom også ind forbi en orkidéfarm 🌸
Da bådturen var slut, var vi inde ved Grand Palace, hvor den afdøde konge boede, og den nye vil flytte ind, når folk er færdige med at sørge over den tidligere konge. Ved Grand Palace er et stort tempel, hvor den berømte smaragd-buddha bor. Frederik er ligeså færdig med templer, som han er med thaimad 😂 om aftenen tog vi ind til byens bedste italienske restaurant og spise pasta og pizza, hvorefter vi tog på Lebua State Tower Skybar, som er den højeste skybar i verden. Det var noget af en eksklusiv oplevelse, så det blev kun til en enkelt drink, inden vi gik hjem i seng 😴

Lørdag skulle vi tideligt op, da vi skulle være i lufthavnen 7.10. Vi synes begge, at det er helt mærkeligt, at det nu er slut med Thailand, og at det er utroligt, at en hel måned allerede er gået.
Flyveturen til Colombo gik smertefrit, og vi startede ud med at hæve 40.000 colombianske rupees, svarende til 2000 danske kroner. Vi blev kørt ind til vores dorm inde midt i Colombo, hvor vi skulle bo på værelse med en mand fra Singapore.
Vores første mission i Colombo var at finde et hospital, da jeg skulle have 3. stik af min rabiesvaccine. Desværre var vi nogle dumme turister, og da en tilsyneladende uskyldig mand kom passerende med en uskyldig bemærkning om vejret, spurgte vi ham om vej til hospitalet. Han vidste i hvert fald godt hvor der var et hospital tæt på, men allerførst skulle vi tage til ceremoni i det store tempel, da det var en meget speciel buddhistisk helligdag. Ind i en tuktuk med os. Vi fik at vide, at tuktuken kørte med taxameter, så alt var jo fint. Vi ankom til det store tempel, hvor man kan se en lok af Buddhas hår. Derefter ville vi virkelig gerne til hospitalet, men først skulle vi da lige ind og besøge en juveler, hvor man "kun i dag" fik 50% på alle sten. Et mønster begyndte at tegne sig for os, og vi vidste at vi var gået direkte i den berømte tuktuk fælde. Men hvor galt kunne det gå? Jeg købte et par rigtig fine sølvøreringe med "cat's eye" sten til 60 dollars, selvom 80 var hans allerbedste pris, og som han absolut ikke kunne ændre på 😅 endelig kom vi til et hospital, hvorefter tuktukmanden forlanger hvad der svarer til 285 kr. for taxaturen, jeg vidste at det var altalt for meget, men igen vidste vi heller ikke hvor meget der var rimeligt. Vi slap for 200 kr. men fandt meget hurtigt derefter ud af, at han kun skulle have haft ca. 25 😂 vi lavede alle turistfejlene på meget få timer, så dem kan vi i det mindste undgå fremad.
Efter en masse forklaringer på hospitalet fik jeg endelig mit stik, og vi besluttede os for at gå en tur rundt i Colombo. Colombo ligger rigtig lækkert helt ned til det indiske ocean, så der satte vi os lidt og nød udsigten. Vi spiste tidlig aftensmad, fik os en kæmpeis og gik tilbage til hotellet for at sove tidligt. Desværre snorkede vores værelseskammerat meget højlydt, så jeg sov næsten ikke den nat 😓

Vores 2. Og sidste dag i Colombo gik vi ud for at opleve byen. Det viser sig, at den største attraktion de har, er templet med Buddhas hår og et område der hedder Galle Face, der har rødder tilbage i kolonoseringen. Vi gik os en tur dernede, og egentlig var det et skønt område med græs, små butikker og bænke helt ned til vandet, men desværre er der meget beskidt. På trods af, at der er skraldespande overalt, smider folk bare skraldet hvor det passer dem 😓
Vi lærte at Sri Lanka er en smule mindre end Danmark, og alligevel bor her 22.000.000 mennesker. Vi lærte også at 75% af befolkningen er buddhister, og de resterende 25% er blandede kristne, muslimer og hinduer.
Selvom det egentlig er regntid nu, kommer der ingen vand,så vi har virkelig lækkert, varmt vejr ☀️

Vi var inde i en lækker butik der hedder Barefoot, hvor de sælger en masse lokaltproducerede produkter, det var en hel oplevelse i sig selv 👌

Om aftenen spiste vi arabisk mad på Arabian Knights, hvor jeg synes, vi fik det bedste måltid på hele turen 😍

Mandag blev vi hentet klokken 8.30, af en guide i en minibus. Den skal vi tre køre rundt i sammen de næste 17 dage 👍🏼🙈 det er lavsæson i Sri Lanka nu, så det er derfor, der ikke er andre med på turen. Nu startede vores rundtur i Sri Lanka som ser sådan ud: Colombo - Ella - Nawara Eliya - Adams Peak - Kitulgala - Kandy - Trincomalee - Habarana - Negombo - Lufthavnen. Vi vedlægger et kort over Sri Lanka.

Ella er en meget lille by, som faktisk kun består af 1 vej, alligevel er her meget turistet. Her er meget smukt og omgivet af teplantager. Byen ligger i højlandet lidt mere end 1 km. over havets overflade. I dag, tirsdag, har vi været ude at bestige Mini Adams Peak, set et vandfald og en togbro der blev bygget af englænderne under koloniseringen. Nu sidder vi her i hotellets restaurant, og skal finde ud af, hvad vi vil bruge resten af tiden på.

I morgen rejser vi videre til Nawara Eliya med tog, da dette skulle være den smukkeste strækning i hele Sri Lanka 🚆

En hilsen fra det meget varme, meget regnfulde Bangkok.

Dagen efter hospitalsbesøget om lørdagen i Krabi brugte vi i sengen, vi havde begge spist et eller andet og fået dårlige maver - igen 😓 med lidt Imodium gik det heldigvis hurtigt over igen, og vi var klar på en tur til Railey om mandagen. En lille halvø, man kun kan komme til ved at sejle derhen. Det tog ca. 20 min. med longtailbåd. Railey var virkelig et smukt sted, hvor mange prøver kræfter med klatring på karstklipperne. Jeg prøvede kun kræfter med solbadning ☀️ Frederik derimod kæmpede sig op til en udkigspost og en lagune. Turen derop krævede en del koncentration, og det var bestemt også en mudret Freddy, der kom tilbage igen, efter at have bevæget sig på de mudrede stier i klipklapper. Men det var vist det værd, for det var rigtig pænt på toppen 👍🏼 Railey havde også mange aber. Og vi fik os noget af en forskrækkelse, da vi kom gående med en pose med en sandwich, og en stor abe kom og stjal den ud af hånden på Frederik 🐒 heldigvis blev ingen bidt denne gang. Vandstanden herude veksler så meget, at træerne nogle gange står ude midt i havet, det er meget besynderligt, og igen føles det som om, at man befinder sig midt i et eventyr 🏰
Efter at have brugt dagen her tog vi tilbage til Krabi for at få den sidste overnatning.
Tirsdag klokken 16.20 skulle vi nå et fly tilbage til Bangkok, inden da skulle jeg bare lige nå endnu et stik af min vaccine. Vi ville blive hentet på hotellet af en taxa klokken 14.30, så da jeg satte mig bagpå en scooter, der legede taxa, klokken 12.20 for at komme til hospitalet, tænkte jeg, at jeg havde rigtig god tid. Men jeg tog desværre fejl. Den eneste grund til, at jeg nåede flyet til Bangkok, var fordi at scootertaxamanden ventede på mig, og da jeg begyndte at komme i enormt tidspres, fik han mig frem i køen. Vuptivupti, så havde jeg fået mine vacciner, og vi kunne komme afsted til lufthavnen ✈️
Alt imens jeg kedede mig på hospitalet gik Frederik rundt og legede turist for en stund, og fik købt noget mere faktor 50 til sin sarte hud.

Den første aften tilbage i Bangkok fik vi os en lækker fodmassage, hvorefter vi gik rimelig tidligt i seng 😴

Onsdag tog vi en smut til Kina ⛩ Chinatown i Bangkok er den største i verden udenfor Kina, selvfølgelig. Chinatown var præcis som forventet. Tæt pakket med mennesker og små forretninger alle vegne. Vi havde fået at vide, at mange af stederne nok ville holde lukket, da der var national helligdag i går, Buddhadag. Men hvis der var stille i Chinatown i går, er vi glade for, at vi ikke var der på en helt almindelig dag, da det simpelthen ville have været umuligt at bevæge sig rundt.
Efter Chinatown tog vi ind til centrum, hvor der var spækket med kæmpestore shoppingcentre. Denne del af byen er meget forskellig fra resten af landet, da storbystilen er gennemført med nogle af de højeste skyskrabere i verden og et rimelig godt skytrainsystem 🏬🚆Vi var inde i Central World, som er det 10. største shoppingcenter i verden. Hvor der selvfølgelig også er en skøjtebane midt i det hele ⛸ Frederik håbede stadig på, at kunne finde den perfekte Adidas kasket her. Men desværre ikke. Han må leve med bøllehatten lidt endnu. Vi kan virkelig mærke, at regntiden er trådt ind nu. Ikke fordi, at det regner hele dagen, men fordi at det føles som om, at gud tænder for en kæmpestor bruser et par gange om dagen 🚿

I dag, torsdag, har vi været i Ayutthaya, som er Thailands tidligere hovedstad. Her kunne vi virkelig mærke historiens vingesus.
Vi var på en guidet cykeltur rundt i Ayutthaya, hvor vi så forskellige tempelruiner og den store, 42 meter lange, liggende Buddha. Templerne ligger i ruiner på grund af Thailands mange krige med Myanmar (dengang Burma). Templerne er simpelthen blevet brændt ned i krigene. Det var en virkelig god tur, hvor vi fik en masse frisk luft væk fra Bangkoks kaotiske trafik, en god portion historie og en del kultur. Vi spiste frokost et lokalt sted, hvor vi fik den berømte, dog meget spicy, papayasalat og den klart lækreste kylling, vi har fået de sidste 6 uger 🐥
Efter frokost stoppede vi et sted, hvor de laver en traditionel Ayutthayansk dessert. Det var super lækkert, og vi har fået en portion med hjem til hotellet 😍

Det er helt mærkeligt, at vi kun har en dag tilbage, inden vi lørdag morgen flyver til Colombo. Thailand har været så fedt, og har behandlet os rigtig godt. Selvom Frede også er vild med Thailand, er han også klar til at få noget andet en Phad Thai, Fried Rice og Chicken Cashew Nut - så i går spiste vi frokost på Pizza Hut og aftensmad på Mc. Donalds 😂

Vi er lige kommet hjem efter at have spist på en restaurant, 25 degrees, der siges at have byen bedste burgere 🍔 De var virkeligt gode, men vi er rørende enige i, at baconen skulle være stegt mere 🥓 Derefter spiste vi den lækreste is vi endnu har fået (og jeg har godt nok spist mange) 🍦 I aften har været den absolut dyreste på madkontoen. Vi har spist og drukket for i alt 1300 thb, 282 kr. 🙈

Jeg elsker det her land. Jeg elsker at alle er så hjælpsomme, jeg elsker maden, naturen, kulturen og ikke mindst vejret 😍 og så kan man heller ikke klage over, at alting er så billigt ❤️

Trods alt det, glæder jeg mig også til at opleve Sri Lanka.

Vi er mega proppede efter et lækkert måltid mad, og trætte efter dagens udflugt, så det bliver godnat herfra 😴🌛

Frederik fortæller: klokken var 05:35 om morgenen og jeg havde fortrudt jeg tog advanced diver kursus. Dog kun indtil vi kom i vandet for nu kom vi til de tre sjove dyk: dybt vand, skibsvrag og nat. Vi startede med det dybe hvor vi bevægede os ned på 30 meters dybde det var vanvittigt at kigge op fra den dybde, man kunne nærmest ikke se overfladen og det dykkersted vi var på, var fantastisk. Da vi kom lidt højere op var der en kæmpe gruppe fisk, uanset hvor man kiggede var der fisk. Og det her var kun begyndelsen, det næste dyk var ned til et skibsvrag, det var utroligt at se en så stor båd ligge nede unde vandet. Her viste vores instruktør, Mitch, os en flot scorpion fish, som er en fisk der er virkelig god til at camouflere sig, til at starte med forstod jeg ikke hvad vi kiggede på. Klokken 17.45 tog vi afsted ud på natdyk. Er du gal, det er et vildt dyk. Det der med, at det bare er sort omkring én, og kun lyset fra lygten gør det muligt at se. Det var nok det bedste dyk overhovedet, vi så tre rokker der svømmede lidt rundt. Nu er jeg så advanced diver 👌👌👌🏊🏼

Imens Freddy var på morgendyk, tog jeg til to timers lækker yoga inde ved byen 👌 derefter mødtes vi til frokost, hvorefter Jacques, den ene sydafrikaner, tog mig med til udkigsposten på øen, imens Frede var til dykkerteori 👨🏼‍🏫 Da Frede skulle på natdyk havde jeg et par timer på værelset at slå ihjel, men jeg syntes egentlig, det var okay, så kunne jeg slappe af og høre lydbog. Men hjem kom vores kinesiske værelseskammerat med en stor cheeseburger i hånden. Og selvom vi ikke verbalt kunne kommunikere, holdte det ham ikke fra at skrive spørgsmål i en oversættelses-app, han havde på sin telefon. Efter lidt small talk over telefonen, forlod han værelset, dog uden overhovedet at have rørt sin cheeseburger 😅 Frede kom hjem, og vi fandt et sted at spise. Da vi kom tilbage til værelset et par timer senere, havde vores bofælle stadig ikke rørt sin burger. Jeg spurgte ham, om han ikke havde tænkt sig at spise den. Men der tog jeg grueligt fejl. Cheeseburgeren var en offergave 👍🏼

Onsdag morgen tog vi afsked med vores dykkerkammerater og tog til Krabi med færge og bus ⛴🚌

Værelset vi boede på første nat i Krabi, var nok det dejligste på hele turen. Lækker seng, lækker beliggenhed, god aircon og et rigtig dejligt badeværelse med varmt vand og det hele 💦 vi vidste at vi ville til Koh Phi Phi allerede torsdag, så vi gik ud for at finde en turistinformation, der kunne hjælpe os med færgebilletter. Pludselig var der en gut, der viste os vej hen til et lillebitte sted, der så lidt sketchy ud. Der ville vi helst ikke lægge væres penge. Heldigvis skulle vi alligevel ud og hæve penge, og på vejen tilbage fra hæveautomaten stod manden pludselig foran os 🙈 han forsvandt hurtigt igen for at lokke nye, uskyldige kunder, og vi gik over til den turistbutik vi var blevet anbefalet af hotellet i stedet. Om aftenen gik vi rundt på et mindre gademarked inde i byen, hvor vi fik dejlig streetfood, inden vi gik tilbage for at sove 😴

Koh Phi Phi er guddommelig smuk. Den største af øerne, Koh Phi Phi Don, er den af øerne, der er beboelig, og den er godt nok også tæt pakket med turister. Der er ingen biler på øen, og på den tid vi brugte der så vi 2 eller 3 scootere. Vores værelse lå lige ved trappen til et viewpoint, hvor vi gik op og så solnedgangen, det var utroligt smukt deroppe.
Dagen efter lejede vi en longtail-båd med chauffør i 5 timer, som sejlede os ud til de omkringliggende øer. Det er som at befinde sig midt i et eventyr, når man er derude på vandet. Sceneriet ser næsten helt uægte ud, og man kan slet ikke fatte, at sådanne ting findes i virkeligheden, når man kommer fra lille, simple Danmark. Vi tog ud til Maya Bay og forbi nogle forskellige snorklesteder inden vi til sidst skulle på den berømte Monkey Beach. Alt var liv og glade dage, indtil et af de små bæster bed mig i hånden 😓
Vi tog tilbage på værelset, gik i bad, slappede lidt af. Pludselig stod det ned i stænger udenfor, som om nogen havde tændt for en bruser, så vi holdte os indendøre lidt endnu, inden vi bevægede os ud i byen for at finde aftensmad. Vi har længe snakket om, at vi gerne ville have lavet en tatovering her på turen, men jeg har hele tiden været nervøs for helingstiden osv. Men skæbnen ville, at vi kom forbi en tatovør, vi fik os en god snak, og vupti, så sad vi der i stolene, og blev tatoveret på rigtig sydøstasiatisk manér. Nemlig med bambus!

Lørdag eftermiddag, i dag, tog vi færgen tilbage til Krabi, hvor vi havde booket en nat mere på samme hotel som sidst. Under aftensmaden kom vi til at snakke om mit abebid, og vi fik hurtigt googlet os frem til, at jeg hellere måtte besøge en læge, så jeg eventuelt kunne få rabies vaccine. Efter en længere vandring fandt vi endelig hospitalet, og jeg er nu sat i gang med en vaccinationsplan. Jeg skal stikkes i alt 5 gange med flere dages mellemrum. Det betyder også, at jeg skal håbe på, at de på Sri Lanka kan fortsætte behandlingen 😅 lorteabe 🐒

Vedlagt er et billede af en gadekat, der leger med en kakerlak INDE på hospitalet. Det var dejligt beroligende.

I morgen, søndag, skifter vi hotel igen, men bliver i Krabi. Vi håber på at finde på noget sjovt at lav, ud over at finde et sted, vi kan få vasket vores tøj 😄

Godnat Danmark 😴

På månedsdagen for vores afrejse, blev det tid til endnu et opslag.
Det er så vildt, at der er gået en måned, for selvom nogle dage har syntes lange, er tiden alligevel fløjet afsted, og vi kunne i virkeligheden sagtens bruge en måned til her i Thailand.

Koh Phangan var rigtig dejlig. Tirsdag aften mødte vi nogle søde mennesker i hotellets bar, som vi havde en rigtig sjov aften med. Vi var en lidt sjovt, blandet gruppe. Mohasir og Carolina, begge fra Sydamerika men bosiddende i Miami. Et vennepar, der rejste sammen ligesom os, de var dog begge meget åbenlyst tiltrukket af det samme køn. Så var der Steve, en tysk prettyboy, der bare var på ferie et par uger i Thailand for at slippe for arbejde lidt. Og så var der sidst, og allermindst Zoila, en kvinde på kun 1.50 fra Spanien, som vist nok prøver lykken som instagrammodel med ingen mindre end 5.000 følgere. Og så var der selvfølgelig Frede og mig, de klart hvideste på hele øen.

Dagen efter var ikke så sjov 🤢 så den brugte vi på at sove og spise smeltet ost og oreo is 😍
Samtidig besluttede vi os for at tage på en 4 nætterstur til Maldiverne, da det kun er 1,5 timers flyvetur fra Sri Lanka. Så det ser vi bestemt frem til ✈️

Torsdag morgen tog vi færgen til Koh Tao. Det var blevet tid til, at jeg besluttede mig for, om jeg ville tage dykkercertifikat eller ej, og efter en masse overvejelser og et "good to go" fra lægen, besluttede jeg mig for at gøre det! Vi kom i gruppe med 3 sydafrikanske mænd, to af dem bosiddende i Hong Kong, den tredje på New Zealand. Vores instruktør, Mitch, har været helt fantastisk og hele gruppen bestod - og vi kan nu kalde os Open Water Divers 🏊🏼 på det allerførste dyk så vi en skildpadde 🐢 og så har vi selvfølgelig set en masse, smukke mangefarvede fisk 🐠🐟
I går aftes, da vi egentlig var færdige med at dykke, besluttede Frederik sig for at tage advanced diver kurset, så planerne blev ændret en smule. Det var meningen, at vi her til aften, mandag, ville tage bussen til Phuket, men nu bliver vi her på Koh Tao til onsdag, når Frederik er færdig, og så tager vi til Krabi i stedet. Vi hopper let og elegant over Phuket. Da vi besluttede os for at blive her på øen, skabte det også nogle problemer med værelset, men efter en masse snakken frem og tilbage, fik vi et 4-mands værelse, hvor der måske ville dukke nogle værelseskammerater op. Der er dukket en op, en kinesisk fyr, der ikke snakker et ord engelsk. Så det er jævnt svært at kommunikere, da hverken mig eller Frederiks talenter udi kinesisk er særligt veludviklede 😂

Her på hotellet har de en fugl "mr. Speaker". Og som navnet indikerer, kan fuglen snakke 🐧

I går tog jeg på Pub Crawl med de sydafrikanske gutter, Frederik var træt og blev hjemme. Vi havde det dejligt, der var livemusik og beerpong, hvad mere har man brug for? 🎤🍺

Imens Frederik er på dykkerkursus nyder jeg livet i solen, og jeg har fundet et yogacenter tæt på, hvor jeg kan komme i morgen fra 10-12.
Frederik er lige kommet tilbage fra sit første dyk på det nye kursus, og det har været rigtig godt. De så en kæmpe gruppe baracudas og en stor rokke der tog en lur. I morgen skal han allerede afsted klokken 6.00 og så igen på natdyk klokken 18.00.