View tracker

Sommaren har alltid lockat folk att komma i form. Man kan inte längre dölja sin "happy life" mage bakom stickade tröjor. Jag har verkligen svullat ett bra tag nu, förmodligen mer än vad som är normalt. Då snackar jag kladdkaka med grädde, chips, och Ben and Jerrys, varje dag.

Men nu har jag tagit mig i kragen och får bara äta skit på lediga dagar. Samt har jag börjat träna smartare och tänker mer funktionellt än utseende.

Jag tänker på ordet "atlet" i allt jag gör.

Ta en MMA kille, en gymnast, och en basketspelare så får man mer eller mindre en bad ass.

Och ikväll, lite basic med mina vänner, paraletterna ;)



"Time under tension plus movment with strenght and balance is key​"

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

För ca 2 veckor sen var jag full av energi och jobbade, tränade, städade, fixade och dona. Den här veckan har mitt huvud och kropp varit off. Jag har 4 dagar ledigt på rad, vilket inte hör till vanligheterna, och det har varit jätte skönt, men jag är inte ett dugg utvilad. Visserligen går jag ju upp vid halv sex på morgonen ändå eftersom jag har min dotter hos mig den här veckan, och hon har skola. Och det känns fel att gå och lägga mig igen när hon åker vid sju, i vanliga fall blir jag pigg och energifull sådär efter kaffe och frukost, men inte den sista tiden, då vill jag bara gå tillbaka till sängen. Idag har varit lika, jag håller mig uppe, men är konstant trött och redo att somna. Dock tvingade jag mig till en timmes ganska ansträngande yoga, och det gav mig så mycket extra boost att jag sedan övade bra länge på olika formers headstands. Jag har väggen bakom för säkerhets skull, men jag behöver sällan använda den. Har jag en lite tjockare matta under mig gör jag det alltid fritt, men den är hos Kenny och då blir jag lite harig att slå runt rakt på golvet :P

Skönt var det iaf, och musklerna känns så otroligt sköna efter ett pass. I morgon blir det styrka igen, armar/ben.

Nu kollar vi lilla sjöjungfrun och äter lax med sötpotatis och champinjoner =)

Likes

Comments

View tracker

Sitter på ett café i stan och myser för mig själv. Är hos Kenny några dagar eftersom jag är ledig och han jobbar, så kan vi mysa på kvällarna iaf. Tyvärr måste jag sitta och åka hem till Heby fram och åter för att skriva på lite papper hos sjuksköterskan. Men det är så SKÖNT ute idag! Jag håller faktiskt på att svettas ihjäl där jag sitter just nu, mitt i gassande sol innanför stora fönster och ser alla jäkta förbi på utsidan, älskar't ;)

Jag tycker det är så kul att sitta och studera människor, speciellt dom som är intressanta att se på, dom som sticker ut lite från mängden och folkmassan. Oftast tjejer. Vi vågar förändra oss och prova på mer än män oftast. Jag förändrar mig lite hela tiden, främst håret, för det är så LÄTT att ändra på, och gör så stor skillnad. Hadejag långt hår (vilket jag önskar mig nu) hade jag experimenterat med frisyrer hela dagarna! Nä, men det hade garanterat blivit en å annan vinkväll framför spegeln med snoddar, spännen, blommor och flätor :D

Folk har en förmåga att fastna i det "trygga" och bekväma. Vad gäller det mesta, som jobb, boende, träning, vänskaper, resmål osv. Våga förändra! Ibland går det åt fanders men ibland blir det så rätt och så bra!! Man lever upp av det. Lev livet och sitt inte och "önska" att du vågade klippa av dig håret, eller resa hitan lr ditan, lr tatuera dig i pannan, haha. Just do it!!

Likes

Comments

Go kväll!

Hemkommen från en lång arbetsdag från 07-20 är jag nu äntligen och sen jag började på mitt Senaste nya jobb är de flesta dagar så långa, men jag får istället mer ledig tid är det tänkt, när jag inte åtar mig en massa extra pass =)

Jag tänkte bara berätta om min nyfunna kärlek inom träning, yoga... Japp! Som så många redan upptäckt så är det en fantastisk skön träningsform, och den går så jäkla bra att kombinera med vanlig träning, och speciellt ihop. Jag har fått träningsvärk i ben, mage, triceps, biceps och rygg efter att ha kört ett rejält pass. Jag trodde inte för allt i världens att man kunde få sådan träningsvärk och trötta muskler av lite yoga tidigare, men då hade jag inte provat, på riktigt.

Nu vet jag bättre, och jag älskar det!

Eftersom jag lugnt kan klassas som nybörjare inom ämnet, så tänker jag börja dokumentera min träning här. En nystart. Jag Behöver en nystart i livet, inte bara inom träningen, utan i det stora hela, och jag har bestämt mig för att dela med mig lite mera av både med och motgångar. Kenny kommer få ta sin plats här med, och vi kommer göra gemensamma inlägg, liksom var för sig. Men jag har en positiv Syn och inställning och tänker dela med mig av den! Jag måste dock skaffa mig en bra kamera, för det gör så mycket att ha bra bilder att lägga till, istället för dom halvkassa mobilbilderna :D

Men just nu får ni hålla till godo med dom. Slänger in lite bilder på en av träningarna jag gjorde hemma från tidigare i förra veckan, den innehöll en del styrkeövningar för ben, armar och rygg, och det jag använde mig utav var en tung kettlebell 20 kg, två superlätt hantlar 2kg/st och en hantel 9kg, och en stol. Övningarna är oändliga! Sen avslutade jag med 30 min yoga. Finns HUR mycket som helst att hitta på Youtube, men jag har hittat en Kvinna jag trivs kanon med och som har hur många varierade pass som helst, ska berätta sen vem det är.


Jo jag hade även tyngderna runt fotlederna också, tror dom ligger på 1 kg styck. Snacka om att man känner sig lätt som en fjäder efteråt då dom åker av. Lite kul är det iaf, med en nytändning i träningen. Lyfta vill jag fortsätta med, men inte jaga vikter som jag så prompt gjorde förut. Jag måste inte squatta 80 kg, eller marklyfta 100 (fast nog är det för jäkla kul när man slår sina pr då och då :P ). Jag ska iaf se till att trivas och ha kul och må bra! Det är mitt krav till mig själv ♡

God natt!!

Likes

Comments

Hejsan!


Det var länge sen jag var inne på bloggen och skrev, men ni vet hur det är. Är livet stormigt så prioriteras inte nöjen på samma vis. Ialla fall så har jag inte varit på ett riktigt gym på lite drygt en månad nu, men nog saknar jag det alltid. I dagarna nu ska vi fixa ett medlemskap på Actic, deras gym ligger bra till och är fräscha, så det ser jag verkligen fram emot :-). Lite orolig blir man ju att ens små muskler ska tyna bort, för ska sanningen fram så är jag urdålig på att äta rätt och få i mig proteinet jag behöver, SPECIELLT när jag inte tränar. Ajabaja.

För övrigt så började jag arbeta på en restaurang/bar i stan för några veckor sedan, men för att göra en lång historia kort så vart jag ganska grundlurad på den tjänsten, så denna vecka har jag flera arbetsintervjuer jag ska på, det är lite kul med intervjuer tycker jag, spännande och irriterande. För jag är ju en sådan där otålig person som vill att det ska gå till ungefär såhär: "Ja men Sofia, vi gillar det vi ser och hör så vill du ha det är jobbet ditt!" Inte: "Sofia, tack för att du kom och du hör av oss inom 2 veckor". Visst har det första scenariot uppstått någon gång, men det är tyvärr sällsynt. I vilket fall, nytt gym (igen) ny energi!

​Formcheck:: 


Likes

Comments

Idag har jag piskat mig själv med två övningar extra mycket. Sen jag började med mer "gymnastiska" övningar så märker jag att jag blivit starkare i både bänkpress och marklyft. Jag är liksom inte lika knakig i fogarna liksom 😎 det flyter på bättre och mina leder känns smorda.

Här är en av övningarna. "Tip the monkey"

Nu kan man bara ladda upp korta filmer, men gunga fram och tillbaka så många gånger du kan. 

Frank i bakgrunden är väldigt imponerad 😉

Parraletter (hur det nu stavas) är ett grymt redskap. 😊

Likes

Comments

Ett bra sätt att träna styrka är att träna isometriskt. Att hålla ett ansträngt läge under en viss tid.

Mitt första träningsredskap var en bullworker. Jättegammalt redskap från 70 talet som gick ut på just isometriska övningar.

Men egentligen är det bara att komma på jobbiga lägen och hålla dem så länge man kan. Liksom allt så anpassar sig kroppen, vilket gör den till ett gränslöst redskap.

Likes

Comments

Då min axel fortfarande muppar sig så lägger jag olympiska lyft och sånt åt sidan ännu en gång.
Dagens pass består istället av 12 st 2 min ronder av skuggboxning med inslag av kickar.

Ligger man på effektivt här och överkommer osäkerheten av att man skulle se töntig ut, så är detta en grym träning. Väldigt underskattat också.


Skit i hur det ser ut, föreställ dig ett mål och se till att träffa det varje gång. Här handlar det inte om styrka, utan om koordination och finlir, samt att behålla balans och kontroll efter en spark eller slag.

Stretcha höftböjaren före och efter. Känner verkligen hur jäkla stel jag har blivit efter år av förnekelse. Med åldern så har jag banne mig blivit stelare 😜.

Så går du inte på nån klubb, kolla tekniker på youtube, håll dig vig och börja skuggboxa.

"Move like butterfly, sting like a bee" ;)

Likes

Comments

Jaha! Så jag fick min axel ur led på en övning på jobbet för en vecka sedan. Så nu får jag försöka träna runt det lilla problemet.

Axeln är på plats igen, men mitt rörelseomfång tillåter inga rörelser ovanför axelhöjd. Så mina övningar har bestått av

Shruggs




Bicepscurl


Och en jäkla massa tröttsam cardio.




Att nöta på löpband eller någon annan enkelspårig enhet är inte min grej. Jag är mer för boxning, hopprep eller cirkel träning.  Men eftersom axeln fortfarande morrar vid "rolig träning" så får jag sätta på min bästa playlist, stänga av hjärnan och nöta på medans jag varvar med roliga utåtrotationer med mitt kära gummiband.

Likes

Comments

Idag har jag haft cardio på schemat, och då jag har ägnat mig lite för mycket åt att vara ute och springa förr förra veckan så protesterar mitt knä nu. MEN, jag rotade bland alla mina hundratals olika träningsscheman och upplägg och hittade en gammal favorit, nämligen en cirkelträning som jag vill minnas var kort, intensiv och apjobbig!

Jag gjorde den idag på exakt 30 min, utan fusk och bara med små korta vattenpauser ett par gånger. Såhär såg det ut:

3 min jogg på löpband

Cirkel 1: 10 reps Clean & Jerk, 8 reps burpee-lifts med hantlar, 16 reps hantelrodd stående i armhävningspose, 50 snabba hopprep.

3 min snabb löpning

Cirkel 1 igen

3 min snabb löpning

Cirkel 2: 30 hipthrusters (höftlyft), max antal pushups, 20 sumokicks

3 min snabb löpning

Cirkel 2 igen

3 min snabb löpning

Löööööv it! Man tar det i sin takt, med vikter man anser passar så att man klarar och orkar antalet reps men ändå så att mjölksyran kommer smygande. Utför man den här cirkeln 1-2 gånger i veckan och klockar sig själv varje gång är det kul att se att man fixar det på kortare och kortare tid :)

Svetten lackade fortfarande när jag kom hem, röd och fin 😜



Likes

Comments