Spørgsmål til Dorte

1.Hvordan/hvornår fandt du ud af hvad legoleague var?

”jeg læste noget om det i en artikel og syntes det lød spændende. Det er mange, år siden det er nok 6-7 år siden. Jeg tilmeldte mit første hold uden rigtig at kende så meget til det.”

2.Hvor mange hold har du haft til FLL?

”Jeg har været med 4 gange og 1 gang i Horsens, 2 gange i Sønderborg og 1 gang i Kolding.”

3.Hvad skal man koncentrere sig mest om når forbereder sig til FLL?

”Der er jo mange til man skal gøre. Man skal lave en rigtig god forberedelse og undersøge rigtig mange ting om sit emne. Man skal være god til at komme ud og snakke med folk og spørge om de ved noget om det emne man har, fordi det kan være svært at vide nok. Det er godt at komme ud og snakke med nogle eksperter og så selvfølgelig samle det sammen, og så skal man selv være god til at lave den lille forberedelse, til når man skal fremlægge for dommerne, de skal jo imponeres på kort tid, så der skal man være skarp og ikke stå og stamme eller være i tvivl om hvad man skal sige.”

4.Hvorfor startede du på FLL?

”Fordi jeg syntes det er en god sammensat konkurrence som både handler om bygge lego og konstruere og programmere, men så handler det også om at tage udgangspunkt i et aktuelt emne, og lave en forskningsopgave. Så skal man også lave et pit-område hvor man designer området der passer ti emnet, så jeg synes der kommer rigtig mange kompetencer i spil. Der er rigtig mange elever der kan få lov til at være dygtige fx dem der bygger lego, de kan typisk lide matematik og strategier, og så kan de kreative lave pit-området og måske kan ”dansktyperne” lave interviews og/eller skrive. Så derfor kan jeg godt lide det, fordi der er så mange områder.”

5.Har du haft nogle hold der er kommet med til anden runde?

”Nej, jeg har ikke prøvet at vinde konkurrencen, vi er ikke gået videre på den måde. Vi er gået videre i Lego bygning til finalen, på selve den dag, men vi er ikke gået videre der fra.”

6.Hvad tog længst tid at forberede?

”Man kan sige at man selv bestemmer hvor lang tid man vil bruge. I princippet bare skrive en opgave på en halv dag, hvis du bare finder nok oplysninger, der er nemlig ikke nogle krav til hvad det skal indeholde og man kan også i princippet programmere sin Lego-robot rimelig hurtigt. Det der tager længst tid er når man virkelig gerne vil gøre et godt stykke arbejde, når man bliver grebet af det, det har jeg oplevet ved nogle elever.”

7.Har der været forskel på koncentrationen på de hold du har haft?

”Ja, det har der. I starten syntes alle elever og lærer det var rigtig spændende, men nogle gange kan det være svært at finde hvad det lige går ud på og ud af hvad vi skal.

Som lærer skal man lære eleverne selv at tage ansvar, for det de skal lave til konkurrencen.

I skal forberede jer i 8 uger, så kan der måske komme en periode hvor man tænker at man ikke gider mere, det er jo en lang arbejdsproces. Når man nærmer sig konkurrencen bliver det spændende fordi så skal man sætte et pit-sæt op, fremlægge lidt for hinanden og så kommer der et punkt hvor det helst skal gå rigtig godt. Det kommer til at gå op og ned – det har jeg i hvert fald oplevet med nogle af mine hold.”

8.Hvordan var sammenholdet på holdene?

”Det er jo det er er så fantastisk ved sådan en konkurrence. Når man arbejder i 8 uger sker der en masse ting. Man kan have et godt samarbejde og så kan man også blive lidt træt af hinanden. Man kan juble og synes det hele bare er fedt og så kan det også bare være træls, men når man så når til konkurrencen så er man ét stort hold der hjælper hinanden. Der er nogle der skal ind og fremlægge og så kan de andre stå og heppe lidt og råbe kom så, og sige at man gjorde det godt. På de dage syntes man for det meste at det bare er mega fedt og spændende og når man så køre med robotten i to et halvt minut så står resten af klassen og hepper og bidder negle.”

9.Hvilket tema har været det fedeste at arbejde med og hvorfor?

”Jeg har prøvet at arbejde med et tema om ældre, sidste år var det noget med dyr, men det fedeste var nok at arbejde med naturkatastrofe, det syntes jeg var rigtig spændende – det syntes eleverne også. Det var et emne de kunne forholde sig til og man kunne hurtigt finde nogle videoer og man havde også selv kendskab til nogle naturkatastrofer og nogle aktuelle nogle med fx storme, oversvømmelser og skovbrand. Det var også noget eleverne gik rigtig meget op i. Da vi havde om ældre var det lidt svært at forholde sig til og vi var også ude at besøge nogle ældre ved nogle ældreklubber og plejehjem, så på den måde var det også spænende, men hvis jeg skal pege på et så er det naturkatastrofer.”

10.Hvordan har det været igennem forløbene – som lærer?

”Jeg syntes det er har været en rigtig spændende opgave at arbejde i 8 uger frem til en dag hvor det hele skal kulminere, det kan jeg godt lide. Det kræver kræfter og meget energi at få engageret alle de her elever i de her ting, men jeg syntes det er rigtig spændende.”

Likes

Comments

Så er vi igang med at se hvordan maskinerne virker og prøver det af

Likes

Comments

Vi prøver os frem med at bygge nogle forskellige robotter.

Likes

Comments

Vi er godt i gang

Journalisterne taler med robotprogrammørene.

Blokredaktøren skriver vores blog.

Lørdag den 16. september åbnede konkurrencen i First Lego League 2017.
Her er fire klip fra konkurrenceguiden.
Vi skal arbejde med kerneværdier, skrive en lang rapport, programmere og bygge Legorobotter samt finde et projekt om vand.

Likes

Comments

Dorte er lærer på skolen.

Dorte har tidligere deltaget i First Lego League med en klasse.

Dorte har fortalt os om konkurrencen og om hvordan vi deltager i konkurrencen.

Likes

Comments