I ett par dagar har jag knåpat ihop några bokrecensioner att använda i år 1-3! Det var faktiskt riktigt roligt att knåpa med dessa och det skulle inte förvåna mig om jag gör ännu fler sedan.

Dessa två tänker jag mig främst i årskurs 1 eventuellt in i årskurs 2

Två olika varianter på liknande upplägg! Årskurs 2.



Dessa två lämpar sig främst för årskurs 3.
Den nedan är mer avancerad!

Den sista jag har att bjuda på är en fyrasidig bokrecension!

Varje bokrecension har en pdf och den når ni genom att klicka på bilden på den bokrecension ni vill ha!​

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Nu är dem äntligen klara! Efter många om och men har jag lyckas knåpa ihop aktivitetskort. Klurade en del om det var något jag missade! Om det skulle vara så, säg gärna till då så ordnar jag det. Ni kan hitta aktivitetskorten i pdf här! Bild på de flesta nedan

Likes

Comments

Kan någon lista ut vad denna ska användas till?
Kämpat på i 3 dagar när jag väl haft tid för att fylla i denna med färg! Nu är den klar men jag har många kvar!

Likes

Comments

Något som jag verkligen vill rekommendera att man har i klassrummet är stressbollar!

Är till stor hjälp för alla elever! Vissa kanske alltid behöver en medan andra behöver en ibland. Jag vet att jag hade behövt en stressboll när jag gick i skolan! Det hade underlättat väldigt mycket då min koncentration inte varade en hel lektion.

Finns alla möjliga sorters stressbollar nuförtiden! Här är bild på bara några enstaka. I nästan alla butiker kan man hitta stressbollar av något slag.

En stressboll jag däremot inte rekommenderar är de som innehåller någon form av vätska eller något annat material som t.ex. mjöl. Jag har upplevt vid ett flertal gånger att dessa går sönder och då är det inte lika roligt längre.

Likes

Comments

För att göra bokmärken behöver du:

  • Papper i fina färger
  • Lim
  • Sax
  • Penna
  • Linjal
  • Eventuellt färgpennor

Vi börjar med att göra en mall!

- Rita en kvadrat som är 10 x 10 cm. Vill man ha ett större bokmärke, gör man sidorna längre.

- Markera sidorna vid hälften, vilket i detta fall är vid 5 cm.


- Dra sedan linjer vid markeringarna du gjort så att det blir 4 mindre kvadrater.

I två av de mindre kvadraterna drar du linjer på diagonalen, som bilden till nedan visar. Sedan markerar jag de bitar som inte ska vara med när du klipper ut mallen.

Nu är det dags att klippa ut mallen!


- Placera mallen på det papper du vill ha till ditt bokmärke.

- Rita av och klipp ut!

- Vik sedan som på bilden.


- Sedan limmar du ihop flärparna som du har vikt in.

- Alternativt kan du limma fast t.ex. tänder innan du limmar ihop flärparna.

Likes

Comments

Tänk vad elever kan uppskatta det lilla! Dessa bokmärken har jag själv ritat och sedan låtit elever välja ut vilken de vill ha så att jag kan göra deras bokmärke personligt genom att tillägga deras namn. Det finns två olika sidor med bokmärken och på bilden ser ni den ena! Här kan ni hitta båda sidorna för utskrift .

Likes

Comments

Förberedelse: Eleverna tilldelas en tärning och ett "tärningsslags" papper. Fungerar även med en tärning per bänkpar. Det viktiga är att eleverna har varsitt papper att fylla i. Om övningen ska göras i par, räcker det med ett "tärningsslags" papper.

Genomförande:
Vem? Eleverna behöver två karaktärer och kommer därför slå tärningen två gånger. För varje karaktär som eleven får, skrivs detta ner på "tärningsslags" pappret. Varje siffra på tärningen symboliserar en karaktär från de sex olika som finns.

Ett tips är att sätta upp de olika alternativen som finns på tavlan så att alla elever lätt kan se dem framför sig. Det går självklart att välja egna karaktärer, platser, tidpunkter och problem när man som lärare tillverkar uppgiften. Den går lätt att spara för användning vid andra tillfällen.

Var? Eleverna slår tärningen en gång för att ta reda på platsen som det utspelar sig på. Även platsen skrivs ner på "tärningsslags" pappret.

När? Eleverna slår tärningen en gång för att ta reda på tidpunkten och skriver ner det på sitt "tärningsslags" papper.

Problem? Eleverna slår tärningen en gång för att ta reda på problemet och skriver ner det på sitt "tärningsslags" papper.

När detta är klart är det bara för eleverna att skriva sina berättelser.

Ett tips: Andra gången jag gjorde denna övning valde jag att sätta rubrikerna ovanför varje tillhörande grupp med ord

För att inspirera eleverna kan man läsa upp en egen berättelse som man skapat på detta sätt, exempel på det följer:

Vem? En clown och en tjuv
Var? Ett museum
När? En mörk natt
Problem? Ett skott avlossas

Det var en mörk natt i den lilla staden Grillby. Clownen Krusbär hade precis vaknat. Han bodde i en liten rosa husvagn utanför museet där han jobbade.
Det hade blivit dags för Krusbär att gå till sitt jobb. Vid den här tiden var han helt själv på museet. Ibland kunde det vara väldigt läskigt.
När han kommer in hör han ljud inifrån den stora salen där de ställer ut dinosaurierna. Krusbär smyger dit för att se efter. När han står i dörröppningen ser han en man i luvtröja stå en bit bort och plocka ner saker i en väska. En tjuv tänker Krusbär! Han bestämmer sig för att ta saken i egna händer och smyger långsamt dit.
Plötsligt vänder sig tjuven om och på bara en sekund avlossas ett skott och ett skrik hörs. Men det är inte Krusbär som skriker.

Där valde jag att avsluta för att skapa lite spänning i klassen. Sen kan man skriva klart den eller låta eleverna hitta på egna slut vid ett annat tillfälle. Nedan visar jag bilder på hur "tärningsslags" pappret ser ut samt hur man kan hänga upp de andra papperna.

Här hittar ni ​"tärningsslags" pappret !




Likes

Comments

Om det är något föremål som jag verkligen tänker ha i mitt klassrum så är det denna läslur. Under min tredje VFU blev jag inspirerad av denna. Inte bara den stora efterfrågan som skapades hos eleverna utan även hur den skapade ett lugn hos de elever som i vanliga fall inte uppskattade läsningen.

Denna läslur ser till synes ut som ett slags ihåligt handtag, det var min egna första uppfattning. Men efter frågat en elev varför den var så bra så förstod jag precis vad hon menade. Många elever läser nämligen högt för sig själva men lågt så att ingen annan hör bortsett från dem själva. Det denna då hjälper till med är att föra ljudet upp till örat direkt när de pratar in i luren. Då kan eleverna läsviska utan att störa någon annan.

Så om ni inte sett denna tidigare så är det ett riktigt bra tips!

Finns att hitta på ​betapedagog

Likes

Comments