Denna veckan har vi arbetat med studietekniken mindmap. Vi återberättade en text genom att endast rita bilder på en mindmap. I svenskan har vi också arbetat med argumenterande texter både i form av annonser och genom vårt arbete med Indianställets hemlighet.
Treorna har även skrivit ett nationellt prov. Alla arbetar jättebra och koncentrerat.

Några av treorna har agerat skådespelare/skådespelerskor i 5-6:ans film om skolregler.

I matematiken har fyrorna skrivit ett prov om bråk. Många tycker fortfarande att det är svårt att beräkna en del av ett antal t ex 3/4 av 24. Ett tips är att rita bilder som stöd. Nu har vi gått vidare med att jämföra decimalform och bråkform t ex 0,4= 4/10. Treorna arbetar också vidare med bråk.

I NO har vi arbetat med matspjälkningen. Låt gärna barnen berätta om vad som händer med maten när den passerar genom kroppen.

I onsdags var här två skådespelare och hälsade på 4-6:an. De förarbetade teatern Att vara Andreas som de kommer att åka till Varberg för att titta på på torsdag nästa vecka.

Fredagen avslutades med filmtajm på temat rymden.

Vecka 13
Måndag -
Tisdag
- idrott 3:an, slöjd 4:an
Onsdag - idrott 3-4:an
Torsdag - slöjd 3:an, teater 4:an
Fredag - Läsläxa kap 19-20 + skriva artikel

Likes

Comments

Veckan startade med en teknikdag där vi arbetade med teknik på olika sätt. Det konstruerades, designades och programmerades. Dessutom fick vi besök av Isaac Newton!

Treorna har startat med sina nationella prov i svenska.

Fyrorna har tillsammans med elever ur klass 5 och 6 spelat in en liten film om en av skolans regler.

I matematiken arbetar vi med bråk på olika nivåer samt kopplar 1/10 till decimalformens 0,1.

Vecka 12
Måndag
-
Tisdag - 3:an idrott, 4:an slöjd
Onsdag - 3-4:an idrott, bad för de som ännu inte klarat simtestet
Torsdag - 3:an slöjd, 4:an idrott, 3-4:an läsläxa kap 17-18 och skrivläxa om argumentation
Fredag - 3:an veckans ord, 4:an engläxa

Likes

Comments

Vecka 11
Måndag - TEKNIKDAG
Tisdag - 3:an idrott, 4:an slöjd, 3-4:an matte-läxa med bakning
Onsdag - 3-4:an idrott
Torsdag - 3:an slöjd, 4:an idrott, läsläxa kap 15-16
Fredag -

Likes

Comments

4:orna har bakat scones och ätit "afternoon tea". Under måltiden tränade vi på att konversera på engelska.

I NO:n har vi fortsatt att arbeta med kroppen. Vad innehåller blodet? Vad är cellkärna, cellmembran och mitokondrier? Hur bildas det nya celler? Vad händer med de gamla som dör?

Vi har också börjat läsa en ny bok, Kampen mot superbitcharna. Det är en bok med ett tufft och ovårdat språk, men med ett budskap som handlar om mobbing, utanförskap och hur det är att se annorlunda ut. Boken leder till många diskussioner om både språket och hur man ska vara mot varandra.

I torsdags gjorde vi en sammanställning av vad alla skrivit om för sagoväsen. Det blev diskussioner om spöken finns på riktigt eller inte. Flera har sett på Internet att det finns spökjägare och då måste det ju vara sant, eller? Tisdagens föreläsare Ingo pratade om just detta med barns Internetanvändande och här såg vi i skolan ett exempel på hur påverkade eleverna blir av information från nätet. Ingo gav mig, både som lärare och förälder, många tips på hur jag ska bemöta barn och föra diskussioner om Internetanvändning.

Vecka 10
Måndag
-
Tisdag - 3:an idrott, 4:an slöjd
Onsdag- 3-4:an idrott, bad för dem som ännu inte simmat 200 m
Torsdag - läsläxa kap 13-14 samt skriva ett brev till någon av brevvännerna på stencilen. OBS! Alla elever slutar 11.30
Fredag - studiedag

Likes

Comments

Veckan har gått i hjärtats tecken både vad det gäller att lära sig om hur kroppen fungerar, hur vi berömmer varandra och genom att rita lite fina, men kluriga, hjärtanbilder. Vi kontrollerat vår vilopuls samt pulsen efter att vi gjort upphopp i 2 minuter. Alla kom fram till att det skiljde minst det dubbla mellan de olika mätomgångarna. Vi provade också att arbeta med händernas muskler lika mycket som ett hjärtmuskeln arbetar med hjälp av en tennisboll.

I matematiken har treorna fortsatt arbeta med klockan och fyran med att addera bråk och skriva bråk i blandad form. Treorna var på en jättebra konsert med Allis Trio och vi lyssnade på några smakprov från deras skiva på musiken.

Hoppas alla får ett riktigt skönt sportlov!

Vecka 9
Måndag
-
Tisdag - 3:an idrott, 4:an slöjd, Föreläsning för föräldrar 18.00
Onsdag - 3-4:an idrott
Torsdag - 3:an slöjd, 4:an idrott, 3-4:an läsläxa kap 11-12 samt skrivläxa att skriva om ett sagoväsen.
Fredag - 3:an veckans ord, 4:an engläxa

9/3 Skolan slutar 11.30 pga utbildning för personalen
10/3 Studiedag

Likes

Comments

Likes

Comments

Denna vecka har alla gjort klart sina redovisningar om landskapen. Många tyckte det var pirrigt men alla gjorde ett bra jobb.

I matematiken har vi för tillfället lagt ner arbetet med division och istället fokuserat på klockan, både analog och digital tid. Några av fyrorna har även hunnit börja på arbetet med datum och almanacka. Jag tipsar om en jättebra sida på nätet som heter NOMP. Där kan man skapa sig ett inlogg och träna olika matematiska delar, bland annat klockan.

I NO:n har vi börjat läsa om huden. Hur den är uppbyggd och vilka funktioner den har.

Vecka 7
Måndag
-
Tisdag - 3:an idrott, 4:an slöjd
Onsdag - 3:an teatern Sagosånger, 3-4:an idrott
Torsdag - 3:an slöjd, 4:an idrott, 3-4:an läsläxa kap 9-10 samt skrivuppgift som de klistrat in i läsläxeboken.
Fredag - 3-4:an matteläxa om klockan

Vecka 8 är det sportlov och alla elever är lediga.

Fredagen vecka 10 är en studiedag där eleverna är lediga. Torsdagen innan, alltså den 9/3, kommer hela skolan att sluta kl. 11.30 då personalen ska på utbildning.

Likes

Comments

Tänk på att eleverna har med sig varma kläder, kylan har kommit tillbaka. Vissa lektioner vi har genomförs utomhus och det blir inte roligt om man står och fryser!

Likes

Comments

Denna veckan startade vi med ett experiment. Det serverades havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk kl 8.00. Detta var starten till vårt arbete om kroppen. På onsdagen serverades åter igen havregrynsgröt med färska bär och frukt. Eleverna fick sedan sätta ett mått på hur hungrig man var kl 10.00. Vi såg att de flesta i klassen inte alls var hungriga kl 10.00 men de som inte tyckt om gröten var jättehungriga. Vad ska man äta för att hålla sig mätt länge?
I veckan har vi också arbetat mycket med att skriva faktatexter om olika landskap. På måndag börjar några att redovisa sitt arbete.

Vecka 6
Måndag
-
Tisdag - 3:an idrott, 4:an slöjd
Onsdag - bad för de som ej klarat simtestet, 3-4:an idrott
Torsdag - 3:an slöjd, 4:an idrott, läsläxa kap 6-8 +rituppgift
Fredag - 3:an skriva en instruktion i veckans ordboken, t ex hur man leker en lek eller bakar en kaka. 4:an engläxa

Likes

Comments