Idag är det 10 månader sedan jag och Kajsa lämnade Sverige för att åka iväg på vår långa resa. 10 månader. Tiden har gått så otroligt fort och jag har svårt att greppa hur mycket som har hänt sedan dess och hur mycket jag har utvecklats som människa medan jag varit borta. Som många av er redan vet är jag nu hemma i Sverige igen sedan en och en halv månad tillbaka. Att resa till andra sidan jorden är det bästa beslut jag fattat och jag ångrar inte en sekund av allt jag upplevt. Jag har haft så otroligt många underbart roliga stunder och träffat helt fantastiska människor som jag vet att jag kommer minnas för livet. Att vara hemma igen är mysigt, men jag saknar känslan av äventyr och den lätthet som kom med vardagen där borta. Jag saknar vännerna jag mötte och alla de fantastiska miljöer jag vistades i. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka och uppleva allt igen, eller åtminstone träffa alla igen. Nu jobbar jag dock mot nästa äventyr. I januari planerar jag nämligen att resa till Kanada för att träffa Keagan igen och samtidigt jobba och resa runt i ännu ett vackert land. Keagan och jag håller ordentlig kontakt över internet och idag ringde Ed mig när jag var på jobbet. Det är så otroligt skönt att kunna känna att de finns där på andra sidan jorden och att vi fortfarande är vänner fastän vi nu är så långt ifrån varandra. Att bara höra Ed's röst idag påminde mig om hur kul vi brukade ha det tillsammans där borta och om vilken underbar människa han är. Jag saknar honom massor, precis som att jag också saknar mina house mates och Keagan. Medan jag skriver detta ligger snön vit på marken utanför mitt fönster men via sms får jag höra av Keagan om vita stränder och svettig värme. Då förstår man hur långt bort deras värld är, den värld som också brukade vara min. Jag är dock rätt nöjd med tanken på kyla, vintersport och en förhoppningsvis vit jul. Jag önskar bara att jag hade personerna från min andra verklighet att dela även detta liv med.

Vackra Stockholm. Jag måste ändå säga att jag på många sätt är glad att vara här, att vara hemma.

Efter drygt sju månader lyfter vi nu snart från australiensisk mark och beger oss mot Auckland i Nya Zeeland. Det känns extremt konstigt och overkligt att lämna landet efter så lång tid, men att komma till Nya Zeeland ska bli riktigt kul!! Jag kommer dock sakna Australien. Om tre veckor kommer jag hem hörni, tre veckor!! Wow! Jag ser fram emot att träffa er alla igen. Nu ligger fokus tre timmar framåt i tiden dock, när vi landar i Auckland 4:50am lokal tid!

I Nya Zeeland ska vi hyra en "campervan" att resa runt i, och vi ska försöka se så mycket vi kan av de två öarna innan vi åker hem. Självklart ska vi också se till att ta det lugnt, för efter alla de guidade turer vi gjort i Australien är vi riktigt trötta och behöver ledigt. Vem kunde gissa att resa runt och se så mycket fint kunde vara så uttröttande? Inte jag! Det är värt tröttheten dock, vår resa i Australien har varit fantastisk!!

Bilden är från Tasmanien när vi avslutade en fem dagars guidad tur på en lokal pub i Hobart. Härliga människor och härliga fem dagar!

Nu lyfter vi snart så jag måste lägga undan telefonen, jag berättar mer senare! ✈️✈️

Ha det bäst!!

Över åtta timmar idag, nästan elva imorgon och ytterligare åtta nästa dag. Alla dessa ska spenderas "on the road" för att ta oss till nästa destination på vår resa, Uluru. Uluru eller Ayers Rock är en gigantisk sten (eller som Google specificerar: en sandstensmonolit) mitt ute i ingenstans. Runt 500 miljoner år gammal är den ett populärt turistmål och vi ska spendera tre dagar vid och runt omkring Uluru tillsammans med en grupp andra människor och en guide. Det ser vi mycket fram emot, men först har vi tre långa dagar av bilkörning framför oss för att ta oss de 250 mil som sträcker sig mellan Cairns (där vi spenderat de senaste fyra nätterna) och Alice Springs (där turen startar ifrån).

Sedan jag senast uppdaterade er om vår resa har vi hunnit med mycket. Vi har varit på Fraser Island, seglat runt i Withsundays, hunnit med att träffa Ed i Townsville, varit på Magnetic Island och spenderat några härliga dagar i Cairns. Fraser Island var riktigt kul men vi hade otur med vädret så det hade kunnat vara ännu bättre. Withsundays var helt fantastiskt och något av det bästa jag gjort hittills. Vädret var underbart och likaså var naturen och havet. Vi snorklade och dök i korallrev, solade på vackra stränder, spenderade mysig tid på båten och seglade bland valar och havssköldpaddor. Vi såg ett par valar på riktigt nära håll, en var endast 10-15 meter ifrån båten när den hoppade upp över ytan. Valarna som rör sig längs östkusten den här tiden på året kallas Humpback whales och det var alltså sådana valar vi fick turen att se ute på havet. Townsville var supermysigt och det var så kul att få träffa Ed igen! På Magnetic Island, som för övrigt är en otroligt vacker ö, bodde vi på det finaste hostel jag någonsin sett. Det låg precis vid havet och var supermysigt!! På ön tog vi det ganska lugnt med gick en "forts walk" där det fanns ruiner från andra världskriget. Där såg vi en vild koala och hennes lilla bebis, otroligt söta! I Cairns började vi förbereda för vår road trip och att slappade en del men hann ändå med en tur igår. Turen tog oss norrut mot Cape Tribulation via en hel massa stopp längs vägen. Ett av dessa var Mossman Gorge, en otroligt fin plats. Vi stannade också vid en flod där vi åkte på en kort båttur där vi fick se vilda krokodiler. En av dem, en hane på åtminstone 66 år, var riktigt stor medan kvinnorna var betydligt mindre. Vi fick också se några krokodilbebisar som var pyttesmå och rätt söta faktiskt. Riktigt häftigt var det!

Nu är vi i alla fall på väg söderut igen för att sedan ta oss inåt landet mot öknen i "the Australian outback". Hoppas att ni har det bra hemma i Sverige. Ta hand om er!

PS. Bilder kommer snart, jag lovar! DS.

Som många av er redan vet har vi nu lämnat Brisbane. Jag, Kajsa och Keagan har påbörjat vår långa resa som ska ta oss genom stora delar av Australien och Nya Zeeland. Vi lämnade Brisbane den 10e juni och har sedan dess varit i Noosa, där vi paddlade kanot på Noosa Everglades, och i Rainbow Beach, där vi befinner oss just nu. Tidigt i morgon bitti åker vi vidare till Fraser Island där vi ska stanna i två nätter. Jag kan lova att jag kommer ha massa att berätta om Fraser när vi kommer tillbaka därifrån, vi är supertaggade!

Noosa Everglades.

De varnar för konstiga djur här på vägarna i Australien, koalor och kängurur...

Rainbow Beach.

Att lämna Brisbane kändes tråkigt, speciellt eftersom jag trivdes så bra med mina house mates Zach, Jackson och Matt. De är alla superhärligt killar och jag kommer sakna dem massor. Samtidigt kände vi att det var dags att börja resa igen och också att börja röra oss hemåt så småningom. Som det ser ut nu kommer vi komma hem någon gång i mitten av september och då ha en hel massa att berätta för alla er där hemma!

I'll miss you guys!

Sista dagen i Brisbane startades med filmfrukost hemma hos Keagan där vi åt framför sista Sagan om ringen. Efter det åkte vi in till stan (till South Bank för att vara med exakt) där vi köpte glass och gick på marknad innan det blev mörkt.

När mörkret föll tog vi en åktur i "the Wheel of Brisbane", något som vi länge velat göra men som aldrig tycktes bli av, förrän nu. Som ni säkert kan se på bilderna är Brisbane en jättefin stad, speciellt på kvällen när det är mörkt och staden är upplyst.

Jag kommer sakna Brissy, men förhoppningsvis kommer jag tillbaka och hälsar på igen någon gång i framtiden.

Nu är det sovdags för mig, vi har en tidig morgon imorgon med check out klockan sju!! Jag hör av mig snart igen, ha det så bra till dess!

I slutet av maj åkte jag och Keagan iväg över en weekend (fredag till måndag för att vara exakt) och det var en av de mysigaste resorna jag har gjort. Vi åkte buss ned till Byron Bay fredag morgon och spenderade dagen där. Byron Bay är jättemysigt och vi hade picknickfika på några klippor vid en fin strand. Vi gick också till fyren i Cape Byron och såg solnedgången därifrån, så otroligt vackert! Efter det åt vi middag på en restaurang. Maten var inte så fantastisk men utanför restaurangen spelades livemusik och det var jättemysigt. På vägen tillbaka till hostelet där vi skulle spendera första natten köpte vi glass, vilket visade sig vara jättedumt då det var kyligt ute och vi började frysa så mycket att vi fick skynda till hostelet och värmen.

Vacker sandkonst och fika vid havet.

Cape Byron lighthouse, Keagan vid the most easterly point of the Australian mainland och en bild från promenaden till Cape Byron.

Solnedgången.

Nästa morgon tog vi en lokalbuss till Flat Rock Tent Park där vi campade de resterande två nätterna. Tältplatsen var fantastisk! Den låg precis vid havet och på en udde så att när vi stod på stranden upptogs mer än 180 grader av vyn av horisont. Vi hade otrolig tur med vädret och båda nätterna lystes upp av den mest fantastiska stjärnhimmel jag någonsin sett! Vi kunde se en galax och stjärnorna lös så otroligt klart i mörkret. Speciellt vackert var det när vi stod på stranden och lyssnade till vågorna, för där ute vid havet fanns inga ljus som distraherade eller bländade oss från att se himlen ordentligt. Det var helt enkelt otroligt. Hur som helst, en av dagarna åkte vi in till Lennox Head, den närmsta "staden", och gick på en marknad. Där åt vi den mest fantastiska vegetariska mat jag någonsin ätit och vi åt också en cinnamon roll som påminde mycket om en kanelbulle till etterätt, också jättegott.

Vår lilla tältplats. Bakom Keagan börjar stigen ned till havet.

Stigen som tog oss från vår tältplats till havet.

Och wow vilken strand det var, eller är rättare sagt. Den finns ju kvar, även om inte vi längre är där.

Marknaden i Lennox Head.

Oj vilken mat!

Krispig "kanelbulle", jag menar: MUMS.

Resten av tiden på campingplatsen spenderade vi letandes snäckor på stranden (jag har aldrig sett så många vackra snäckor på en och samma gång förut) eller vid brasan vi gjorde upp vid tältet. Keagan visade mig hur man gör s'mores, något som jag länge velat testa. Gott var det, men mäktigt! Vi lämnade Flat Rock Tent Park på måndag morgon och tog bussen till Byron Bay där vi fikade, gick runt på stan och tog en öl på en mysig bar. Även här spelades livemusik på gatan och de var riktigt duktiga! Sedan tog vi bussen tillbaka till Brisbane och verkligheten, med jobb följande dag. Men OJ vilken weekend, låter den inte fantastisk?

Jag skäms. Jag insåg just att mitt senaste inlägg är från 5e mars, vilket är mer än två månader sedan nu. Fy på sig Elin. Jag hoppas att ni som väntat på uppdateringar tar detta som det borde tas: att jag har det alldeles för bra för att vilja sitta med datorn och blogga! Idag känner jag dock att det är dags för en liten uppdatering.

Jag och Kajsa är alltså tillbaka i Brisbane sedan den 17 mars och bor nu i varsitt så kallat share house i Kelvin Grove, en förort nära city. Att bo i ett share house innebär att man hyr ett sovrum i ett hus där man delar gemensamhetsutrymmen med andra människor, housemates. Mina housemates är tre killar i min ålder som alla är jätteschyssta. Jag trivs jättebra med att bo med dem. Dessutom bor Kajsa i ett hus på endast 8 minuters gångavstånd från mitt, vilket är superbra. Keagan är också kvar i Brisbane men bor i Ashgrove, en annan förort häromkring. Till honom är det ungefär 15 minuter med buss så det är inte heller så långt.

Min gata och mitt hus.

Jag jobbar för tillfället med housekeeping på ett hotell i South Bank i centrala Brisbane. Det är inte ett jättekul jobb men tiden går fort när jag jobbar, dagarna är inte så långa och det är bra betalt. Planen är att stanna i Brisbane ett tag för att spara lite pengar och sedan resa igen. Vi har ännu inte bestämt exakt när vi kommer hem till Sverige igen, men att det blir senare än vad vi först hade tänkt är definitivt.

Resan tillbaka till Brisbane från Sydney var underbar! Att surfa var extremt kul, Byron Bay var jättemysigt och Gold Coast med Surfers Paradise var också häftigt. Både i Woolgoolga (där vi hade vårt surfcamp) och i Byron Bay bodde vi på hostel som bokstavligt talat låg på stranden. Det var helt underbart och vi spenderade oroligt mycket tid vid havet. Det resulterade i att vi var ordentligt bruna när vi sedan kom tillbaka till Brisbane. Tyvärr bleknar brännan rätt fort nu när vi inte har ett hav att ligga och sola vid. Första dagen av surfing gick inte så bra, det var sjukt svårt att få in rätt teknik och lyckas ställa sig upp, men andra dagen fick jag in tekniken och lyckades ställa mig upp på nästan varje våg jag försökte med.

I Byron Bay paddlade vi kajak ute på havet och chansen fanns att se vilda delfiner och sköldpaddor, Det var en jättefin dag och vattnet var oroligt klart. Trots att det var djupt såg vi alltid botten. Jag såg en hel del sköldpaddor som kom upp till ytan, men inga delfiner tyvärr. Vid ett tillfälle stannade vi och fick lov att ta av oss flytvästar och hjälmar för att hoppa i havet och simma. Det var en sjukt häftig känsla att simma mitt ute på havet jämfört med att simma vid stranden. Jag kände mig fri och som en del av naturen vilket var underbart. Förutom att paddla kajak i Byron åkte vi också på en dagstur till hippiestaden Nimbin. Där gick vi runt i staden ett tag för att sedan ta en kaffe på ett café innan vi åkte vidare för att äta BBQ lunch och titta på fin natur med vattenfall och grejer. Ett av vattenfallen, Minyon falls, var 120 meter långt och jättevackert! En annan dag i Byron bestämde vi oss för att se soluppgången från "the most easterly point of the Australian mainland". Vi gick alltså upp sjukt tidigt för att promenera till den kända fyren i Cape Byron. En liten bit från fyren, på samma berg, fanns skylten som bevisade att vi kommit rätt. Soluppgången var dock något av en besvikelse eftersom det var molnigt ute, men det var ändå extremt vackert.

Kajakpaddling i Byron Bay.

Nimbin.

Minyon falls och vackra nationalparker.

Soluppgång i Cape Byron.

På Gold Coast bodde vi i Surfers Paradise, en stad precis vid havet, vid en strand som sträcker sig längre än man kan se i båda riktningarna. Inte ens när vi var uppe i Q1, ett Sky Tower på flera hundra meter, kunde vi se ett slut på stranden. Uppe i tornet, på 230 meters höjd, beställde vi en lyxig middag och njöt av den fina utsikten under solnedgången. I Surfers Paradise var vi också på ett tivoli och en vattenpark, vilket var extremt kul. Vi åkte massa läskiga men underbara attraktioner och kände oss som barn på nytt. På vår sista dag i Gold Coast lämnade vi Surfers för att åka till Burleigh heads där vi promenerade i en nationalpark. Sedan åkte vi vidare till Coolangatta där det hölls surftävlingar under dagen. Vi missade själva tävlingen, men även när vi kom dit var det massa duktiga surfare där så vi stannade för att titta ett tag innan vi åkte tillbaka till Surfers Paradise. I Surfers gjorde vi också en pub crawl där vi och ett gäng andra backpackers gick till olika barer och klubbar för att festa loss lite grann.

Såhär mysigt hade vi det uppe i Q1.

Burleigh heads.

Coolangatta, dess stränder och surfare.

På morgonen den 17e mars satte vi oss på bussen tillbaka i Brisbane och kom fram ungefär en timme senare. Tillbaka på vårt kära hostel kändes det som att komma hem. Ed jobbade i caféet och eftersom vi inte hade berättat för honom att vi skulle komma tillbaka lyckades vi överraska honom rejält. Senare framemot kvällen träffade vi Keagan också. Den 17e mars var en sjukt lycklig dag! Både när jag träffade Ed och Keagan igen skakade jag av glädje, vilket var lite småpinsamt men kul. De var också glada att se oss så det var mycket glädje den dagen.

Tillbaka till nuet. Nu är det alltså maj månad, livet i Brisbane rullar på och jag och Keagan är tillfälligt vegetarianer. Vi deltar i något som kallas nomeatmay och äter alltså vegetariskt under hela maj månad. Det är förvånansvärt enkelt och vi försöker laga mat tillsammans så ofta vi kan.

Hoppas att ni har det lika bra där hemma som jag har det här! Lova mig att ni tar hand om varandra och att ni är redo att träffa mig när jag väl kommer tillbaka.. Jag saknar ju er!!

Kramar
Elin

Just nu sitter jag och Kajsa på en buss påväg bort från Sydney. Vi har haft en otroligt rolig tid där med våra svenska vänner, men nu är det dags att åka vidare. När jag får tillfälle senare ska jag berätta mer ingående om vad vi har haft för oss i Sydney, och också lägga upp lite fler bilder. Kortfattat har vi turistat i staden, ätit goda middagar, varit på akvarium, sett en prideparad, besökt Blue Mountains, snorklat samt badat och solat en massa!

Vårt nästa stopp på resan är nu ett surf camp på två dagar i en liten stad som heter Woolgoolga. Därefter rör vi oss vidare mot Byron Bay där vi ska stanna i sex nätter. I Byron Bay ska vi bland annat åka på en dagstur till Nimbin, som är en liten hippiestad, och paddla kajak där vi förhoppningsvis får se delfiner och sköldpaddor. Efter Byron åker vi sedan vidare till Gold Coast där vi bland annat har planerat att åka till ett tivoli och en vattenpark. Vi kommer dessutom ha en del fri tid i både Byron och Gold Coast där vi hoppas hinna med att upptäcka lite själva. Dessutom har en våra australiensiska kompisar lovat att tipsa om fina platser att se i Gold Coast, eftersom han är därifrån. Från Gold Coast åker vi sedan vidare tillbaka till Brisbane. Där hoppas vi kunna hitta jobb och bostad i några månader innan vi fortsätter resa.

Vi ser mycket fram emot resan vi planerat, precis som vi också ser fram emot att få komma tillbaka till Brisbane och träffa våra vänner igen! Dessutom längtar vi båda något otroligt efter en garderob och vi ser mycket fram emot att få lite rutin på vardagen, samt att börja tjäna lite pengar!

Kort och gott har vi det fortfarande helt underbart bra här borta och jag är så otroligt glad att jag bestämde mig för att åka på den här resan till Australien!!

Back in Brisbane efter Noosa kände vi att det var dags att börja hitta på saker om dagarna där med. En dag bestämde vi oss för att åka till Brisbanes Koala Sanctuary för att träffa på de australiensiska djuren. Det var lite som Skansen bara att djuren som fanns där inne var helt annorlunda mot våra svenska. Det fanns otroligt många vackra fåglar, extremt läskiga ormar, och typiska australiensiska djur som tasmanian devils, dingos, emuer, koalor och kängurur. Kängururna fick man både mata och klappa, och vi betalade också extra för att få hålla i och ta bild med en koala. Det var en bra dag!

Nu tror jag att jag har uppdaterat er med det viktigaste jag varit med om hittills här borta i Australien. Idag ska vi fortsätta uppleva sydneylivet med Stina och Karin som är lediga idag!

Have a good one!!

Som ni alla vet tillbringade jag och Kajsa en helg i beautiful Noosa för några veckor sedan, men jag har inte haft möjlighet att visa några bilder därifrån så det kommer nu!

Resan till Noosa tog bara ett par/tre timmar med buss, och kostade bara runt 150 svenska kronor. Väl i Noosa bodde vi först två nätter på YHA där, för att sedan bo sista natten på ett annat hostel, Dolphins Beach House. Det hostelet var helt rosa!

Den första dagen gick vi mest runt i staden och hängde på main beach i centrala Noosa. Från Dolphins var det sedan lite längre in till centrum, men nära till en nationalpark som vi hade hört skulle vara jättefin, så vi bestämde oss för att ta en promenad där på lördagen. Det var verkligen en jättefin promenad, skogen är annorlunda här från hemma, vi såg massor av häftiga träd och växter. Vi såg också en fågel som såg ut som en kalkon av något slag, men inga koalor trots att skyltarna utanför parken berättade att de finns där inne. Plötsligt öppnade sig skogen och vi stod på den finaste stranden jag någonsin sett. Den var nästan helt obefolkad och helt overkligt vacker, Alexandria Bay hette den. Där stannade vi ett bra tag och jag fotade tills Kajsa blev alldeles trött på mig. Vi fortsatte sedan att gå hemåt, men den här gången gick vi på ett berg utmed havet och för varje steg jag tog ville jag ta ett nytt foto för allt var så otroligt vacker. Hade jag tyckt att stranden var fin nedifrån var det ingenting emot vyerna uppifrån berget. Tillslut kom vi fram till Sunshine Beach, en stor och välkänd strand nära hostelet och det kändes som att komma tillbaka till verkligheten. Där var det massa folk, badvakter och bebyggelse. Ironiskt nog försvann solen i samma veva som vi kom fram till Sunshine. Efter att ha gått längs stranden i vad som kändes som en evighet hittade vi vägen upp mot hostelet och köpte en glass innan vi gick hem. Wow, vilken dag.

Vi har bestämt oss för att åka tillbaka till Noosa senare under vår resa, för det finns fortfarande så mycket mer att se där som vi inte hann med under vår helg. Ser mycket fram emot det!

Kram!!

• Noosa

Alright, så nu när ni vet var jag håller hus kan jag ta och försöka uppdatera er lite om hur vi har haft det hittills. Det har förstås hänt otroligt mycket och det finns inte en chans att jag ska lyckas sammanfatta allt i ett blogginlägg, men jag ska försöka nämna så mycket som möjligt! 😊 Vi har nu alltså varit i Australien i strax över en månad och vi älskar det! Den mesta av tiden har vi spenderat i Brisbane där vi har bott på ett hostel som heter Brisbane City YHA. Det är otroligt bra och mysigt hostel, inte det billigaste man kan hitta men klart ett av de absolut bästa! Första veckan betalade vi som vanligt för att få bo där, sedan åkte vi iväg för vår weekend i Noosa och när vi kom tillbaka betalade vi för ett par dagar till på YHA innan jag blev uppringd av hostelet. Innan vi åkte till Noosa skrev vi upp oss på en väntelista för volontärjobb på hostelet, och nu blev jag alltså uppringd för att bli erbjuden en ledig plats. Jag tackade ja till platsen och fick jobba 2,5h om dagen i utbyte mot att få bo gratis på hostelet. Jag flyttade in i ett annat rum tillsammans med de andra volontärerna (vi var totalt fyra stycken), medan Kajsa bodde kvar i vårt gamla rum. Ungefär en vecka senare fick en tjej sparken och Kajsa blev erbjuden hennes plats. Så de resterande två veckorna i Brisbane var vi rumskompisar igen och ingen av oss behövde betala för boende. Det kändes extremt bra! Dessutom hann vi lära känna en massa underbara människor nu när vi stannade så pass länge på en plats. Vi blev riktigt bra vänner med en av våra rumskompisar och en kille som jobbar i hostelets reception, och vi saknar dem massor nu när vi är i Sydney. Här är en bild på vårt lilla gäng. Keagan, vår roomie från Kanada, är bredvid Kajsa på bilden och bakom honom ser ni Ed, från Roma (en liten stad 6 timmar inåt land från Brisbane).

Hostelet vi bodde på ligger på gångavstånd från det allra mesta i Brisbane, så vi har nästan bara gått när vi ska någonstans. Några gånger har vi åkt färja längs floden exempelvis för att komma till Kangaroo point där vi fyra hade picknick sista dagen i Brisbane. En av färjorna är gratis så det är den vi tar om vi ska längre bort i längs floden.

Utsikten från Kangaroo point där vi hade vår picknick.

Här är två bilder på framsidan av hostelet, innan man kommer in till receptionen och resten av utrymmena som finns.

Här är en bild på poolen som finns på hostelets tak. Utsikten därifrån är underbar! Det är också uppe på taket man äter alla måltider, för köket ligger precis innanför. På samma våningsplan men inomhus finns också ett tv-rum, ett studie-/läsrum samt ett biljardrum.

För att komma in mot den centralaste delen av Brisbane kan man gå längs floden, en fin promenadväg faktiskt, men man kan också ta en annan väg som är något kortare. Över floden sträcker sig i alla fall fyra broar, och går man över någon av dessa till andra sidan floden kommer man till South Bank och West End, två andra områden i centrala Brisbane. I South Bank ligger den konstgjorda stranden, som för övrigt är den enda stranden som finns i Brisbane. Det är ett jättefint område och det är svårt att förstå att det är gratis att bada i lagunen.

Här är en av de fyra broarna och en bild från South Banks manmade beach.

Central Brisbane.

Här är två byggnader jag gillar för att de ser så malplacerade ut inklämda bland alla skyskraporna. Speciellt kyrkan ser extremt malplacerad ut och jag älskar det.

Nu blir det mycket uppdateringar på en gång här, hoppas att det känns mer kul än jobbigt, ta hand om er där hemma! Kram