View tracker

tillbacks från Kosovo och äntligen internet för o kunna blogga mera, sommarlov o utskriven från hvb (hemförbarnsomintekanvahemma) ja idag har jag väl inte gjort så mycket vilket har blivit att bära på mycket ångest sitter hos mamma o tar en cigg sen bär de av i träffa Linnea i stan o bara ta det lungt./juline

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker




1.
Försök förstå varför du får panikångest. För panikdagbok för att se i vilka situationer din ångest uppstår och vilka symptom du får. Registrera dina panikattacker och gradera din ångest.

2.
Tankar är inte fakta. Bli medveten om hur tanke och rädsla kan påverka och förstärka varandra. Tankar på att dö i en hjärtinfarkt kan till exempel leda till att hjärtat slår snabbare.

3.
Lär dig att andas rätt. Magandas och låt andningen bli ett verktyg för att lugna ner dig själv. Att överandas, hyperventilera, kan leda till överskott av syre och en rad obehagliga symptom som bland annat bröstsmärtor. Hyperventilering kan sätta i gång en panikattack.

4.
Identifiera dina tankar och tankefällor. Avgör om en tanke är negativ genom att fråga dig om du mår bra när du tänker så.

5.
Utmana dina negativa, automatiska tankar. Försök avgöra om din tanke stämmer med verkligheten. Vad säger fakta? Har du haft samma tanke tidigare, i så fall inträffade katastrofen? Vad är det värsta som kan hända?

6.
Utsätt dig för symptom som väcker din ångest. Prova hur du påverkas av olika fysiska symptom. Framkalla till exempel yrsel genom att snurra eller försvåra din andning genom att andas genom sugrör. Upptäck att reaktionerna är ofarliga även om de är kraftiga.

7.
Gör en skräcklista. Öva ofta på de saker som du tycker är extra obehagliga. Öka lite i taget, du skall inte slå något ångestrekord. Skatta din ångestnivå efteråt.

8.
Exponera dig för dina rädslor. Många personer med paniksyndrom börjar undvika vissa situationer. Nu ska du utsätta dig för dem. Det kommer att sänka din ångestnivå.

9.
Fortsätt att arbeta med rädslorna. Använd dina inre bilder. Se dig själv i framtiden när du inte längre har någon fobi.

10.
Acceptera dina känslor och stå upp för dig själv. Många med paniksyndrom har svårt att säga nej. Lär dig att be om betänketid. Tänk på paniksyndrom som en väckarklocka. Ofta kommer den första attacken under en stressig period. Kanske är det en signal att något är fel i din livsstil.

Likes

Comments

View tracker

förlåt för dålig uppdatering 3 veckors resa vi har åkt igenom Polen Serbien o Kosovo o nu har vi landat i Albanien, lägger upp bilder senare när vi tittat på aushwitz i Polen just nu är de mest sol o bad!!

Likes

Comments

helt okej skolavslutning, alla betygen klara o jävligt stolt över mig själv. Att jag klarat o bygga upp ett betyg!

Likes

Comments

helgen var väl helt okej, bella följde med mig hem under helgen, vi gick på fest sen på lördagen åkte vi till bakken i Danmark spelberoende som jag är spelar jag upp 500kr direkt på skitspel haha, vi fastnade även i karusellen Så där kom sjukvårdare o så helt sjukt hahah! Skriver mer Sen!
Kommentera gärna vad jag ska skriva om!
Hjärnstopp!

Likes

Comments

För drabbade som lider av ångestattacker förefaller marken under att försvinna, det blir oerhört svårt att tänka klart och den kraftfulla känslan sliter i det inre. Den här lathunden kan dock bli användbar för att häva en annalkande eller plötslig ångestattack. Läs och lär dig den utantill. Kanske kan den för dig bli ett värdefullt verktyg att bemästra ångesten med:
1. Känslorna är helt normala. Det du känner i kroppen är helt
normala, men överdrivna kroppsliga reaktioner. ”Rätt reaktion i
fel situation”.
2. Känslorna är inte skadliga. Reaktionerna är inte det minsta
skadliga eller farliga - men mycket obehagliga. Inget värre
kommer att inträffa. Du kommer inte att svimma, dö eller
"bli galen".
3. Lägg inte på skrämmande tankar. Öka inte din panik genom att
tänka skrämmande tankar om vad som händer dig just nu och
vad detta skulle kunna leda till inom de närmaste minuterna.
4. Andas lugnt. Ge akt på din andning och försök att ta tre-fyra
djupa andetag samtidigt som du tyst och mjukt säger ”lugn” till
dig själv.
5. Beskriv vad som verkligen händer. Beskriv så noggrant som
möjligt för dig själv vad som verkligen händer i din kropp just nu
- inte vad du fruktar händer eller skulle kunna hända.
6. Tillåt dig att känna det du känner just nu. Tala om för dig själv att
du får lov att ha ångest och att du inte behöver skämmas för eller
dölja att du just nu har det besvärligt.
7. Vänta, så går ångesten över. Vänta ett tag och ge
ångesten/paniken tillfälle att gå över, utan att kämpa emot,
försöka tvinga bort den eller springa ifrån den. Bara acceptera att
du är mycket rädd just nu.
8. Känn hur ångesten minskar. Lägg märke till att när du slutar att
öka ångesten/paniken genom skrämmande tankar, så börjar
rädslan försvinna av sig själv.
9. Detta är ett tillfälle att göra framsteg. Kom ihåg att du skall lära
dig hur du möter och klarar av din panikreaktion. Just nu har du
ett utmärkt tillfälle att göra framsteg.
10. Tänk på de framsteg du gjort hittills, trots alla svårigheter, och
hur belåten du kommer att vara när du genomfört också detta.
11. Planera vad du skall göra härnäst. Beskriv omgivningen för dig
själv och planera sedan i tankarna vad du skall göra härnäst.
12. Börja om med det du tänkte göra från början. När du känner dig
beredd, så börja om med det du tänkte göra från början och gör
det på ett lugnt och avspänt sätt.

Likes

Comments

helgen.
aa röd dag idag o sen fredagen ledigt i skolan.
Fett skönt faktiskt, idag blir de väl träffa kompisar o ta en cigg eller något, sen på fredag kommer bejben, fett mys ju. o förmodligen så blire slänga sig framför soffan o Tvn med varsin b&a
mp;j😍😍

Likes

Comments

helgen.
aa röd dag idag o sen fredagen ledigt i skolan.
Fett skönt faktiskt, idag blir de väl träffa kompisar o ta en cigg eller något, sen på fredag kommer bejben, fett mys ju. o förmodligen så blire slänga sig framför soffan o Tvn med varsin b&a
mp;j😍😍

Likes

Comments

Fyfan..
Vaknade idag o kände mig helt yr, jag tog febern som då visade 34.8 grader😵
Trodde jag skulle dö, mådde piss o sov i flera timmar! Skriver imorgon puss

Likes

Comments