På det seneste har jeg måtte slæbe mig selv til træning, da jeg bare hverken havde energien eller lysten. Når jeg endelig kom til træning, var jeg tung i kroppen og fik typisk kun gennemført en halv træning inden jeg valgte at gå hjem. Med undtagelse af en enkelt dag her og der, hvor jeg har været mere ovenpå og har braget igennem med god energi, har det været sådan min træning har været de seneste 14 dage. Hvad er der sket? Hvor er min motivation blevet af? HVORFOR er jeg ikke motiveret for tiden?
Jeg fanger mig selv i at tænke, om jeg skal kontakte min træner igen og begynde at tage nogle timer hos ham, men jo mere jeg tænker over det, jo mindre en god idé er det. Motivation kan ikke komme udefra. Hvis jeg lader det være op til min træner, bliver jeg skuffet. Det vil måske være sjovt og spændende de første par gange, men snart vil jeg se det som en sur pligt at komme og på en eller anden måde ikke pengene værd. Motivation skal komme indefra.
I den netop overståede weekend fik jeg et opkald fra en af mine klienter om søndagen, hvor hun bare ønskede at spise pizza mere end noget andet på trods af, at hun havde sund mad i køleskabet. Det var bare slet ikke lige så lækkert og spændende efter en god fest om lørdagen. Om lørdagen havde jeg en snak med hende om, at det er okay at spise noget usundt når du vælger, at det skal være. Det er nødvendigt at have plads til at leve og være social selvom man er igang med et vægttab. Hun havde forinden sørget for at reducere antallet af kalorier hun fik ind ved at have light-sodavand og undgå de værste ting som sommersby og at drikke sig helt fra sans og samling. Så selve festen var gået rigtig godt uden at smide hele ugen væk. Men om søndagen var det svært.
Vi talte om hvorfor hun ønsker at tabe sig? Hvad er det for nogle følelser hun lever med nu og hvordan kan vægttabet hjælpe på det? Hvad gør mest ondt i sjælen: At leve med den nuværende vægt og alle de følelser det medfører eller at undvære en pizza her og nu, som kun giver glæde de næste 2 timer?
Hun valgte at gå ud og følge sin kostplan. Hun kom i tanke om HVORFOR hun træner og spiser sundt.
På samme måde sidder jeg nu i en situation, hvor det er nødvendigt, at jeg besøger mit HVORFOR igen. Hvorfor træner jeg? Hvad er det jeg opnår med det? Jeg er jo allerede i ret god form, så hvorfor ikke sætte tempoet lidt ned og fokusere på andre vigtige ting?
Hver dag er jeg i et dilemma mellem at arbejde mere eller tage ned at træne. Som selvstændig, er der altid mere at lave og altid en masse opgaver, som faktisk haster ret meget! Jeg sidder i dette øjeblik og skeler ned til uret og overvejer hvad der er vigtigst, dette blogoplæg eller nogle af de andre opgaver jeg har. Men jeg vælger dette oplæg fordi jeg har lyst til at dele hvordan jeg arbejder med mig selv og min motivation. Metoden virker nemlig uanset om det handler om træning eller andre ting i livet.
Jeg skal svare på HVORFOR jeg vil den ting jeg vil. I den proces, finder jeg nogle gange ud af, at træning faktisk ikke er vigtigt nok for mig lige nu. Der er andre ting der er vigtigere. Men så har jeg om ikke andet fået afklaret med mig selv og jeg kan give slip på den dårlige samvittighed. Forsvinder den dårlige samvittighed alligevel ikke, så er det fordi jeg stadig har ubalance mellem de ting jeg prioriterer at bruge min tid på. Det kan være, at jeg faktisk inderst inde mener, at jeg burde finde tiden et andet sted i stedet for at bytte den for arbejdstid. Det kunne være jeg skulle spille mindre computer eller se mindre tv? Det kunne være jeg skulle stå tidligere op? Det kunne være, at jeg bruger for meget tid på facebook, eller at jeg har gabt over for mange opgaver, hvor nogle af disse projekter faktisk ikke betyder så meget for mig, men jeg sagde ja bare fordi nogle spurgte mig om jeg ville hjælpe til?
HVORFOR træner jeg? For at være helt ærlig... fordi det giver mig en følelse af maskulinitet at være stærk både at se på og følelsen af at ting er nemme at løfte. Når jeg træner, lærer jeg mig selv at kæmpe videre når alt er svært og jeg har lyst til at give op. Jeg lærer min underbevidsthed, at hvis jeg kæmper for det, så får jeg også belønningen. Jeg træner fordi jeg føler det giver et niveau af respekt at kunne fremstå som en flot og veltrænet fyr. Jeg træner fordi jeg ikke vil stå og kalde mig for personlig træner med tyk mave og slatne arme. Jeg træner fordi jeg synes det ser godt ud at være i form. Jeg træner fordi jeg oplever, at verden behandler mig bedre når de ser, at jeg kan passe på mig selv. Det er som om det sender et signal om, at jeg nok skal behandle dem godt også. At jeg er værd at stole på og at jeg gør tingene ordentligt. Jeg træner fordi det er den bedste måde for mig at udtrykke minde inderste værdier på.
Andre eksempler på hvorfor jeg har hørt mine klienter træne er bl.a. for at kunne passe deres tøj. For at se godt ud og ikke skulle tænke over at skjule sig for meget. For at kunne slappe af i sig selv. For at score den fyr de drømmer om. Vores grunde er som oftest for at opnå en annerkendelse fra andre. Men i virkeligheden oplever jeg også, at jeg selv og mine klienter begynder at respektere sig selv mere fordi man lærer at handle i overensstemmelse med sin indre stemme. Selvrespekt giver selvværd.

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

Likes

Comments

En af de vigtigste, hvis ikke den vigtigste kilde til min succes, uanset hvilket mål jeg har sat mig, er vedholdenhed.

Det er også en af de sværeste ting jeg kæmper med dagligt fordi det kræver sand, ægte og vedvarende motivation til at handle.

Jeg lever i en verden, hvor jeg konstant kæmper med overstimulering i en sådan grad, at jeg går med en konstant frygt for at gå glip af livet og en konstant følelse af at være utilstrækkelig. Det paralyserer mig nogle gange, for jeg aner ikke hvor jeg skal starte og hvad jeg skal vælge til og fra.

Derfor vil jeg bruge mit første blogindlæg som indledning til de mange fremtidige blogindlæg om hvordan jeg dagligt arbejder på at få mere fokus og motiverer mig selv til at skabe min egen lykke i modsætning til at jagte det næste sus, det næste fix eller det næste håb på endelige at løse gåden til et lykkeligt liv.

En ting har jeg lært:

De ting, der er værd at have i livet, tager tid at opnå. Det kræver langvarig vedholdenhed og en evne til at blive ved, selvom belønningen ligger langt ude i fremtiden. Der findes enorme mængder forskning på området, og jeg har gennem de seneste 10 år brugt hele min studietid og efterfølgende mit arbejde på at lære hvordan jeg omsætter teorien til handlinger, der får mig derhen hvor jeg ønsker at være.

Det har været en lang kamp, men jeg føler jeg har løsningen nu. Og den løsning vil jeg dele med dig på denne blog i takt med, at jeg i mit arbejde som personlig træner arbejder med både mig selv og mine klienter.

Hvad kan du gøre lige nu, som får dig tættere på dit mål?

Jeg har nogle øvelser fra min fys, jeg skal have lavet
Jeg skal træne
Jeg skal lave billed- og videoredigering
m.f.

Jeg sidder og diskuterer med mig selv mens jeg skriver dette indlæg, om jeg skal tage ned og træne nu, eller senere. Jeg ved inderst inde godt, at hvis jeg udskyder det, er der en stor risiko for, at jeg ikke når det i dag. Det er en af de klassiske ting, der kræver en løbende indsats for at give belønningen, så afsted med mig og tak fordi du læste med.

Likes

Comments