Motivation stammer i høj grad fra at kende sig selv. En af de bedste måder at lære sig selv at kende på er ved at skrive tankerne ned på papir eller computer.

Jeg læste i dag et opslag om hvordan børn motiveres til at dyrke sport, som fik mig til at tænke på hvordan jeg som barn, trods totalt inaktive forældre, ikke kunne drives væk fra min fodbold og at jeg en enkelt gang havde været så uartig, at jeg ikke måtte komme til træning som straf. Aldrig siden var jeg uartig. Det var den værste straf jeg overhoved kunne forestille mig dengang.

Som voksen byder vi os selv at vi skal være aktive og leve sundt. Ofte vil vi gerne stramme kroppen op og lige tabe de der irriterende kilo, der har sat sig.

Men som så mange andre, er det altid udfordringen ved at gennemføre et vægttab og holde vægten efterfølgende. Det handler altid om motivation.

Motivation kommer fra at kunne svare på nogle essentielle spørgsmål. Hvad får du ud af det? Hvad kræver det? Hvorfor er det vigtigt nok til at ofre andre ting for? Eller måske hvorfor er det ikke vigtigt for dig? Og sidst men ikke mindst: Hvad vil du ofre for at få tid og overskud til at gennemføre dit vægttab?

Hvad får du ud af det?

Da jeg var bare en anelse yngre og noget mindre veltrænet end jeg er nu, handlede det om at få respekt fra de andre fyre og en følelse af, at pigerne bedre kunne lide en veltrænet fyr frem for en slatten type. Og jeg må indrømme, at uanset hvad alle piger nogen sinde har sagt med deres mund, så har deres handlinger og kropssprog altid bekræftet mig i, at veltrænet er og bliver mere attraktivt. Mine venner bekræfter i øvrigt! Den rette pige for mig, var det jeg fik ud af at træne. Jeg bliver tiltrukket af en bestemt type pige, der er i rimelig god form, og det er kun naturligt, at hun typisk selv vil være interesseret i en aktiv fyr også. Det gav mening for mig. Så jeg var super motiveret over lang tid. Jo mere jeg trænede jo mere blev min følelse bekræftet, og det hjalp selvfølgelig også.

Hvad kræver det?

Hvad det krævede at nå mine mål havde jeg ikke helt sat mig ind i i mange år. Alt for mange år! Jeg har først inden for de seneste 3-4 år opnået så meget viden og selvindsigt, at jeg sådan virkelig har fået resultater i min sport. Men på andre områder af livet, har jeg oplevet det flere gange. Det var hårdt at opnå sort bælte i Jiu Jitsu. Det var hårdt at få en kandidat-grad. Løsningen var hårdt arbejde. Det ved mange. Jeg er sikker på du som læser dette har måtte kæmpe hårdt for noget du har ønsket dig og har fået succes med det. Tænk på den indsats det krævede og den kæmpe glæde og følelse af at du er noget værd og god til noget, som du har opnået. Vægttab, muskelopbygning, toning eller hvad dit mål er, er hårdt. Der er bare ingen nem løsning. Hvis det ser nemt ud for nogen, er det fordi en af de karakttertræk succesfulde mennesker har er, at de ikke snakker så meget om det de gør, de gør det bare.

Men i hvert fald, skal du danne dig overblik over hvad det kræver at opnå dit mål. Ønsker du at tabe dig, så kræver det typisk at du sætter 2-4 træninger af om ugen, og det tager typisk 2 timer per gang inklusiv omklædning og transport. Yderligere kræver det et kæmpe fokus på din kost og en masse forberedelse af dine måltider, så du bør sætte cirka en time ekstra af om dagen til formålet.

Hvorfor er det vigtigt for dig?

Når du har dannet dig overblik over hvad du vil, hvad du får ud af det og hvor meget tid det vil kræve, så skal du igen svare på hvorfor det virkelig er så vigtigt for dig? Hvad regner du med at få ud af det? Ofte vil svaret været det samme som da jeg spurgte om hvad du får ud af det, men andre gange, så er du nu klar til at være lidt mere ærlig over for dig selv. Mit mål var i lang tid at få mere muskelmasse, men i virkeligheden ville jeg bare gerne have sixpack. Hvorfor? Fordi jeg var overbevist om, at det sendte et signal til pigerne om at jeg var attraktiv og fordi det er noget som er svært, så det ville give respekt fra de andre fyre. Går jeg lidt dybere, søgte jeg efter selvrespekt. Jeg ville vide med mig selv, at jeg havde kæmpet for noget og opnået det.

En klient jeg havde engang ville rigtig gerne være slank. Hun elskede at shoppe! Men når hun prøvede tøj blev hun ofte bare ked af det for det sad så skidt. Hun ønskede inderligt at kunne passe tøjet. Men jo mere vi talte om det, jo mere indrømmede hun over for sig selv, at der var meget mere til det. Det var bare nemmere at indrømme, at hun bare gerne ville shoppe. Der var dog meget mere under overfladen. Og sådan er det tit. Mærk efter og vær ærlig med dig selv. Helt inde inderst, hvad er det som driver dig fremad? Når du har sat ord på det, så har du en indre ild, som får dig til træning igen og igen. Og et indre ønske som ikke er så nemt at undskylde sig ud af når det bliver svært. Det er uendeligt nemt at sige, ej så vigtigt er det shopping heller ikke. Jeg har i øvrigt ikke råd. Men hvis din inderste hemmelighed er, at du ligesom jeg mener, at et bestemt mål ville udvikle din personlighed og give dig selvværd eller noget helt andet, så er det en kilde til motivation, der virkelig rykker noget.

Her må jeg dog lige sige, at det også kan stikke af i en negativ retning. Vi skal stadig gå efter et sundt vægttab og fokusere på at have sunde værdier i livet. Det er en balancegang! Men det er et andet emne til et andet blogindlæg.

Hvad vil du undvære for at få tid og overskud til ditprojekt?

Det er faktisk et større spørgsmål end man lige skulle tro. Men at opnå et mål kræver ofre. Der er bare nogel ting man ikke kan. Hvis målet er at bygge en virksomhed op og være succesfuld, så kan det være svært både at møde sent og gå tidligt hjem for at passe og pleje familien og samtidig have råd til løn. Eller hvis man vil have top karakterer på studiet, er det svært også at være med til samtlige fester og ses med alle vennerne lige så meget som man måske har lyst til. Præcis de samme betingelser gælder for fitness.

At træne flere gange om ugen går direkte ud af din afslapnings-tid. Men mange opdager heldigvis, at det giver mere energi og overskud i hverdagen at være i god form. Det går dog også ud af din pengepung, da fitness kræver medlemskab, tøj osv. Der går tid fra dine venner, medmindre dine venner går til fitness sammen med dig. Der går noget af de sociale, fordi vi af kulturelle årsager bygger meget af vores samværd op omkring mad. Er du klar til at være mindre fuld til festerne? Er du klar til at bruge en time ekstra om dagen på at gøre din mad nem og lækkert for dig selv senere på dagen eller næste dag? Hvad kan du undvære? Kan du skære ned på din facebook-tid? Kan du skære ned på den tid du sidder og ser tv om aftenen? Kan du undvære en halv times arbejde og en halv times afslapning? Hvad kan du gøre i dag, som gør det nemmere for dig selv i morgen?

Opsummering

Svar slavisk og skriftligt på mine spørgsmål med så mange ord, som du kan. Vær ærlig. Skær ind til benet. Mærk dig selv og dine inderste ønsker og drømme. Og begynd at udleve dem. Mærk glæden og lykken ved at leve i overensstemmelse med dig selv.

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Likes

Comments

Det er ret normalt, at man bruger maden til at få ro i kroppen. Hjernen har en række sensorer, som mærker hvordan du har det både fysisk og psykisk. Du kan måske relatere til, at man godt kan få fysiske smerter, hvis man har det dårligt psykisk og omvendt. Dvs. hjernen forsøger at gøre dig i bedre humør når du er lidt nede. Når du er stresset, prøver den at få dig til at slappe af osv..
Vi har et hormon, der hedder dopamin, som hjernen frigiver når du har succes eller oplever noget godt og rart, som f.eks. mad. Din underbevidsthed har lært, at hjernen frigiver dopamin når du spiser, og da mad er ret let tilgængeligt er det som oftest det vi griber ud efter. Ulempen ved at bruge mad til at forbedre humøret er, at det aldrig løser de ting, som har gjort os i mindre godt humør i første omgang. Hvis du f.eks. er stresset eller keder dig, så løser maden ikke hverken det ene eller det andet ret længe af gangen. Så vi spiser, har det godt et øjeblik, indtil livets realiteter rammer os igen. Så spiser vi noget mere, har det godt mens vi tygger af munden, og så rammer den dårlige samvittighed plus livets realiteter igen. Nu er vi endnu mere kede af det, så hjernen søger endnu mere end før noget til at få humøret op med, og hvad har vi lettest tilgængeligt?! MAD! Så vi prøver lige igen, vel vidende, at det ikke hjælper noget. Men vi kæmper mod urinstinktet. Det er svært at vinde over.
Løsningen er at begynde at lede efter andre ting, som gør os glade. Det kan være RIGTIG svært!! Især i situationen. Men så må vi til at teste ting af. For mange hjælper det at gå en tur. Både fordi motionen og den friske luft kvikker os op, men også fordi en gåtur tit giver os tid og plads til at stresse af og reflektere - altså løse mange af de ting vi går og tumler med. For andre er træning løsningen, da det også frigiver dopamin på samme måde som mad gør. Derfor ser du også mange, som er afhængige af træningen. Andre igen laver lister med små opgaver og begynder at ordne alting i huset. Jeg selv har især ryddet meget op eller gjort rent gennem årene når jeg skulle bruge en pause, fordi det giver en følelse af at have opnået noget uden at være en total tidsrøver.
Prøv at lave en liste af ting, som du kan gøre, der giver en følelse af velvære, af at have opnået noget, af at have gjort noget godt for dig selv. Find listen frem når du kæmper med lyst til mad, selvom du ikke burde. Forskning har vist, at hvis du kan distrahere dig selv i et kvarter f.eks. ved at gå og rydde op, så forsvinder lysten til mad som oftest.

Likes

Comments

På det seneste har jeg måtte slæbe mig selv til træning, da jeg bare hverken havde energien eller lysten. Når jeg endelig kom til træning, var jeg tung i kroppen og fik typisk kun gennemført en halv træning inden jeg valgte at gå hjem. Med undtagelse af en enkelt dag her og der, hvor jeg har været mere ovenpå og har braget igennem med god energi, har det været sådan min træning har været de seneste 14 dage. Hvad er der sket? Hvor er min motivation blevet af? HVORFOR er jeg ikke motiveret for tiden?
Jeg fanger mig selv i at tænke, om jeg skal kontakte min træner igen og begynde at tage nogle timer hos ham, men jo mere jeg tænker over det, jo mindre en god idé er det. Motivation kan ikke komme udefra. Hvis jeg lader det være op til min træner, bliver jeg skuffet. Det vil måske være sjovt og spændende de første par gange, men snart vil jeg se det som en sur pligt at komme og på en eller anden måde ikke pengene værd. Motivation skal komme indefra.
I den netop overståede weekend fik jeg et opkald fra en af mine klienter om søndagen, hvor hun bare ønskede at spise pizza mere end noget andet på trods af, at hun havde sund mad i køleskabet. Det var bare slet ikke lige så lækkert og spændende efter en god fest om lørdagen. Om lørdagen havde jeg en snak med hende om, at det er okay at spise noget usundt når du vælger, at det skal være. Det er nødvendigt at have plads til at leve og være social selvom man er igang med et vægttab. Hun havde forinden sørget for at reducere antallet af kalorier hun fik ind ved at have light-sodavand og undgå de værste ting som sommersby og at drikke sig helt fra sans og samling. Så selve festen var gået rigtig godt uden at smide hele ugen væk. Men om søndagen var det svært.
Vi talte om hvorfor hun ønsker at tabe sig? Hvad er det for nogle følelser hun lever med nu og hvordan kan vægttabet hjælpe på det? Hvad gør mest ondt i sjælen: At leve med den nuværende vægt og alle de følelser det medfører eller at undvære en pizza her og nu, som kun giver glæde de næste 2 timer?
Hun valgte at gå ud og følge sin kostplan. Hun kom i tanke om HVORFOR hun træner og spiser sundt.
På samme måde sidder jeg nu i en situation, hvor det er nødvendigt, at jeg besøger mit HVORFOR igen. Hvorfor træner jeg? Hvad er det jeg opnår med det? Jeg er jo allerede i ret god form, så hvorfor ikke sætte tempoet lidt ned og fokusere på andre vigtige ting?
Hver dag er jeg i et dilemma mellem at arbejde mere eller tage ned at træne. Som selvstændig, er der altid mere at lave og altid en masse opgaver, som faktisk haster ret meget! Jeg sidder i dette øjeblik og skeler ned til uret og overvejer hvad der er vigtigst, dette blogoplæg eller nogle af de andre opgaver jeg har. Men jeg vælger dette oplæg fordi jeg har lyst til at dele hvordan jeg arbejder med mig selv og min motivation. Metoden virker nemlig uanset om det handler om træning eller andre ting i livet.
Jeg skal svare på HVORFOR jeg vil den ting jeg vil. I den proces, finder jeg nogle gange ud af, at træning faktisk ikke er vigtigt nok for mig lige nu. Der er andre ting der er vigtigere. Men så har jeg om ikke andet fået afklaret med mig selv og jeg kan give slip på den dårlige samvittighed. Forsvinder den dårlige samvittighed alligevel ikke, så er det fordi jeg stadig har ubalance mellem de ting jeg prioriterer at bruge min tid på. Det kan være, at jeg faktisk inderst inde mener, at jeg burde finde tiden et andet sted i stedet for at bytte den for arbejdstid. Det kunne være jeg skulle spille mindre computer eller se mindre tv? Det kunne være jeg skulle stå tidligere op? Det kunne være, at jeg bruger for meget tid på facebook, eller at jeg har gabt over for mange opgaver, hvor nogle af disse projekter faktisk ikke betyder så meget for mig, men jeg sagde ja bare fordi nogle spurgte mig om jeg ville hjælpe til?
HVORFOR træner jeg? For at være helt ærlig... fordi det giver mig en følelse af maskulinitet at være stærk både at se på og følelsen af at ting er nemme at løfte. Når jeg træner, lærer jeg mig selv at kæmpe videre når alt er svært og jeg har lyst til at give op. Jeg lærer min underbevidsthed, at hvis jeg kæmper for det, så får jeg også belønningen. Jeg træner fordi jeg føler det giver et niveau af respekt at kunne fremstå som en flot og veltrænet fyr. Jeg træner fordi jeg ikke vil stå og kalde mig for personlig træner med tyk mave og slatne arme. Jeg træner fordi jeg synes det ser godt ud at være i form. Jeg træner fordi jeg oplever, at verden behandler mig bedre når de ser, at jeg kan passe på mig selv. Det er som om det sender et signal om, at jeg nok skal behandle dem godt også. At jeg er værd at stole på og at jeg gør tingene ordentligt. Jeg træner fordi det er den bedste måde for mig at udtrykke minde inderste værdier på.
Andre eksempler på hvorfor jeg har hørt mine klienter træne er bl.a. for at kunne passe deres tøj. For at se godt ud og ikke skulle tænke over at skjule sig for meget. For at kunne slappe af i sig selv. For at score den fyr de drømmer om. Vores grunde er som oftest for at opnå en annerkendelse fra andre. Men i virkeligheden oplever jeg også, at jeg selv og mine klienter begynder at respektere sig selv mere fordi man lærer at handle i overensstemmelse med sin indre stemme. Selvrespekt giver selvværd.

Likes

Comments

En af de vigtigste, hvis ikke den vigtigste kilde til min succes, uanset hvilket mål jeg har sat mig, er vedholdenhed.

Det er også en af de sværeste ting jeg kæmper med dagligt fordi det kræver sand, ægte og vedvarende motivation til at handle.

Jeg lever i en verden, hvor jeg konstant kæmper med overstimulering i en sådan grad, at jeg går med en konstant frygt for at gå glip af livet og en konstant følelse af at være utilstrækkelig. Det paralyserer mig nogle gange, for jeg aner ikke hvor jeg skal starte og hvad jeg skal vælge til og fra.

Derfor vil jeg bruge mit første blogindlæg som indledning til de mange fremtidige blogindlæg om hvordan jeg dagligt arbejder på at få mere fokus og motiverer mig selv til at skabe min egen lykke i modsætning til at jagte det næste sus, det næste fix eller det næste håb på endelige at løse gåden til et lykkeligt liv.

En ting har jeg lært:

De ting, der er værd at have i livet, tager tid at opnå. Det kræver langvarig vedholdenhed og en evne til at blive ved, selvom belønningen ligger langt ude i fremtiden. Der findes enorme mængder forskning på området, og jeg har gennem de seneste 10 år brugt hele min studietid og efterfølgende mit arbejde på at lære hvordan jeg omsætter teorien til handlinger, der får mig derhen hvor jeg ønsker at være.

Det har været en lang kamp, men jeg føler jeg har løsningen nu. Og den løsning vil jeg dele med dig på denne blog i takt med, at jeg i mit arbejde som personlig træner arbejder med både mig selv og mine klienter.

Hvad kan du gøre lige nu, som får dig tættere på dit mål?

Jeg har nogle øvelser fra min fys, jeg skal have lavet
Jeg skal træne
Jeg skal lave billed- og videoredigering
m.f.

Jeg sidder og diskuterer med mig selv mens jeg skriver dette indlæg, om jeg skal tage ned og træne nu, eller senere. Jeg ved inderst inde godt, at hvis jeg udskyder det, er der en stor risiko for, at jeg ikke når det i dag. Det er en af de klassiske ting, der kræver en løbende indsats for at give belønningen, så afsted med mig og tak fordi du læste med.

Likes

Comments