Hej alla goa läsare!
Nu har vi varit på svensk mark i en hel vecka. Har fortfarande inte riktigt fattat vilka otroliga saker vi varit med om och vilken fantastisk resa vi har gjort. Hur skönt det än är att vara iväg är det trots allt allra bäst att vara hemma. Att kunna duscha utan skor, sova i en fräsch säng och gå runt på golvet utan att hela tiden behöva kolla ner efter kackerlackor är höjdpunkterna från veckan som gått. Vi har alltså haft en riktigt bra vecka där vi fått träffa alla våra nära och kära igen.

De underbara människor vi träffat, den fina miljön och den annorlunda kulturen har gett oss mersmak på världen och nästa resa har redan börjat planeras.

Tack för denna gången alla underbara läsare!
Hoppas att vi ses och hörs nästa år, puss! ❤️

Som rubriken säger sitter vi nu på flygplatsen i Bangkok. En 12 timmars flygresa väntar innan vi sätter våra fötter på hemmamark igen :( Det är uppriktigt sorgligt att lämna backpackers livet bakom sig för detta år. Vi är inte mentalt förbereda att åka hem till kylan och att inte kunna ta dagen som den kommer. Kommer sakna värmen, dykningen, surfingen och ALLT som har med livet på andra sidan jorden att göra!!!

ASIEN vi syns igen nästa år 😃😃😃

Kramar från två ledsna personer

Möttes iallafall av denna vackra syn tidigare idag

PS. Ska dock bli så roligt att träffa alla er där hemma!! DS.

• Asien

Dag två i Bangkok börja lida mot sitt slut, vilket är både sorgligt och roligt. Tråkigt då vår backpackers resa är över för denna gång. Vi kan verkligen inte fatta att det redan har gått mer än två månader? Vart tog tiden vägen? Men roligt då vi får träffa alla där hemma igen!

Efter mer än en timmes bilfärd från flygplatsen (igår) kom vi äntligen fram till hotellet vi nu bor på. Vi trodde inte först på att det våra ögon såg var sant. Första tanken var; "Har vi verkligen kommit till rätt hotell?". Svaret på frågan var givetvis JA, och det tackar vi för. En dörrvakt öppnade bildörren åt oss, bar in våra väskor och tog upp dem till vårt rum. Varje gång vi går ut eller in öppnar någon dörren till oss. Hur skönt är inte det? Detta ställe har helt klart vunnit en plats i våra hjärtan. Ett lyxigt, fint och fräscht fem stjärnigt hotell med utsikt över Bangkok. Det blir A+++++ i betyg!!! Ett bättre avslut är svårt att slå ;)

När vi väl samlat oss, och även gjort oss hemmastadde tog vi varsin lång och härlig dusch! Bästa duschen på vår resa!! Att äntligen kunna duscha utan skor var UNDERBART. Går inte att beskriva hur det känns när allt plötsligt är så renligt i rummet och på toan. Därefter begav vi oss mot ett köpcentrum som ligger cirkus 500 meter från hotellet. Spenderade några timmar där innan vi gick hemåt. Vi blev dessutom några prylar rikare! Så värt varje öre!! :D Att ta sig till köpcentrumet är dock en utmaning, då man måste ta sig över tre olika gator som är hårt trafikerade. Utmaningen uppstår på grund av att det inte finns några övergångsställe och att alla trafikanter kör hejvilt.. Det kan ta allt från fyra, fem minuter till 15 minuter, haha.

Idag vaknade vi 10.50 och insåg att vi precis missat frukosten, som vi verkligen hade sett så framemot. Vad är oddsen?!? Denna frukost har vi längtat efter sedan vi bokade hotellet.. Besvikelsen förvandlades snabbt till lycka då vi insåg att man kunde beställa upp frukost till rummet. Så det blev alltså frukost på sängen! En perfekt start på dagen :D Lite ledsamt är det ändå, eftersom att vi imorgon inte hinner att ta del av frukostbuffén.. Detta för att vi behöver åka till flygplatsen 06.00.

Hela förmiddagen spenderades på rummet och i våra sköna sängar. På eftermiddagen gick vi till köpcentrumet igen. Shoppingcentret har sju våningar där varje våning är som Grand och Maxi tillsammans. Och nej vi har inte hunnit med att gå i varje butik :/ Så synd.. haha. Efter någon timme på Central World gick vi till ett spa för att njuta av en timmes massage!! Snart kommer vi inte kunna gå på spa varje dag, vilket är väldigt sorligt :(

För att lyxa till det lite extra åt vi tacos som kvällsmat och frozenyoghurt som efterrätt! Måste ju avsluta den fantastiska resan på allra bästa sätt!! ;) ;)

Efter att vi besökt tre länder, 13 städer/byar och gjort allt ifrån skydive, bungyjump, dykning och surfning till hayking i djungeln, hållit i koalor, klappat kängurus, kollat på vilda apor med mera är vårt stora äventyr i Australien och Asien över. Med så många minnen och upplevelser i bagaget är det imorgon dags att ta flyget hem mot Sverige. Om 17 timmar är vi åter på svensk mark!

Många pussar och kramar från Thailand!!!

Bangkok

Hotellet och dess utsikt

Hotellet och lite av det vi har ätit här i Bangkok

Massage (stora och fula kläder haha, men massagen var skön!)

• Asien

Hejsan!
Kan meddela alla att vi nu har kommit fram till Bangkok och att resan har gått bra. Sitter just nu på flygplatsens café för att äntligen äta mat! Har inte ätit sen lunch igår ;(

Har varit ett riktigt långt dygn då pucko becca (sagt med kärlek) bokade en flygplan där vi fick vänta i Singapore i 9h, mer än dubbelt så länge som vi flyger. Haha, men vi tog oss igenom det ;)

Blev dock stoppade i passkontrollen in till Singapore och vi fick följa med en barsk person in till ett annat rum. Tydligen hade vårt visum gått ut för 3 dagar sedan.. Var lite rädda, men det försvann direkt när vi kom in i det lilla rummet och möttes av ett antal glada och skämtsamma poliser. Fick betala lite extra för att sedan sitta och småprata lite med dem innan vi gick vidare mot vår gate. Så inget hat på dem. Däremot blev vi väldigt irriterade eftersom personalen i Jakarta sa till oss att det inte var några problem efter att kollat på vår flygbiljett härifrån... -.- Så det var lite segt.

Efter vi ätit ska vi ta oss till vårt 5-stjärniga hotell och lyxa de sista två dagarna. Ska bli underbart att sova i en ordentlig säng och kunna gå på toa utan att ständigt behöva kolla överallt för att inte trampa på någon förbispringande kackerlacka. Weeey!

Hörs senare, kram

Hejdå Indonesien 😢

Tjenare!

Började dagen kl:05.00 för att göra oss iordning för att sedan ta båten från hamnen kl:06.00 till Komodo Island. Han vi bokat resan av hade sagt att det skulle vara en stor fin båt för 15 personer (vi var bara sju som skulle åka), vilket inte var den båten som mötte oss i hamnen. Framför oss såg vi en lite skruttig båt som knappast kunde rymma 15 personer :p
Började iaf den drygt 3 timmars långa båtfärden mot Komodo med stora förväntningar.
Väl framme valde vi att gå den långa vandringen som guiden sa skulle ta cirka tre timmar (tog ungefär en timme). Såg åtta olika varaner på ungefär fyra meter. Dem var riktigt maffiga och häftiga! Kände oss väldigt trygga med vår guide som enbart hade en pinne med sig att skydda oss med, hehe. Dock var det ungefär allt, såg inte ens när dem rörde på sig. Häftigt att ha sett dem men inte mer än så, en liten besvikelse faktiskt:(
Tydligen hade dem ändrat konceptet för ungefär 5 år sedan för att varanerna skulle få det bättre, vilket jag som djurvän verkligen tycker är bra, men tråkigt för oss då det resulterade i att vi inte såg dem röra sig eller jaga :(

Påvägen tillbaka från ön stannade vi på lite olika ställen för att snorkla. Det var trevligt men lite tråkigt att snorkla efter alla dyk;(

Imorgon är det dax att lämna Indonesien för den här gången och det är vi definitivt inte alls glada över. Vill inte åka hem!! :(:(

Ha det bra, puss

Tjenixen!!

Idag har det inte varit en vanlig dag för oss, utan dagen har bestått utav tre SJUKT BRA dyk. Wiihhooo!! :D Vi dök vid Crystal Rock, Caulden och Sebayut Kecil. En super häftig och så färgglad miljö. Verkligen en fantastisk upplevelse undervattenslivet bjuder på.

Dagen började 07.20. En 2h båtfärd senare och vårt stora äventyr var igång. På båtturen hann vi med att se delfiner och njuta utav utsikten. Indonesien slutar aldrig att överraska en. Så vackert land!

Vi har alltid velat se hajar, vilket vi inte har gjort under våra tidigare dyk. Idag fick vi ÄNTLIGEN se en del hajar, och på nära håll. Det var så coolt!! Vi såg också två stora rockor, en sköldpadda samt en massa olika fiskar, ormar, krabbor och så vidare. Listan på vad vi såg är lång! Men wow vad häftigt det var!!

Imorgon ringer klockan 05.00, för vid 06.00 går båten mot Komodo Island!!

Dags för oss att tänka på refrängen! Godnatt alla fina läsare! Hoppas ni alla på andra sidan jorden har en bra dag! Puss :)

Från dagens dyk. ENJOY!!!

PS. Kameran laddades ur precis då vi skulle ladda över bilderna, därav så få foton från dykningen :/ DS.

1 vecka innan vi sitter på flyger påväg hem. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Kan inte fatta att det redan gått två månader?! Vet inte hur vi någonsin ska kunna vänja oss vid Sverige igen, har ju precis gjort oss hemmastadda här :(
Men lika sorgligt det är att åka hem, lika kul ska det bli att äntligen träffa alla saknade människor där hemma.

Låg helt döda på rummet igår hela kvällen efter att ha vandrat/klättrat runt till olika vattenfall hela dagen. Åkte redan klockan nio på morgon för att starta vandringen klockan halv elva. Hade en mycket trevlig guide som ledde oss genom djungeln till de olika ställena. Vi hade egentligen bara betalat för att se tre vattenfall men Alkho, som guiden hette, insisterade på att ta oss till alla fem ändå. Mycket snällt! Såg både apor, ormar och fina grodor under vår vandring. Så vi är mycket nöjda med "utflykten".

Kan inte fatta att vi sitter i Sverige utan att veta att det finns så fantastiska ställen på andra sidan jorden. Kan inte låta bli att tänka på hur många underbara ställen det finns undangömt runt om i världen.

Påvägen tillbaka stannade vår chaufför i någon liten stad då han ville visa oss en riktigt mysig lokalrestaurang. Fattade i stort sett inget av menyn eftersom den stod på indonesiska så han fick sitta och översätta allt. Sjukt jäkla starkt var det, men riktigt gott!

Somnade tidigt inatt men beccas sömn blev inte helt ostörd då jag drömde om en stor (då menar jag megastor) spindel på myggnätet. Drog ner myggnätet samtidigt som jag skrek och slängde mig till andra sidan sängen. Vaknade efter ett tag och förklarade skräckslaget och ganska luddigt vad det var som hänt innan jag lungt la mig ner och somnade igen. Haha

Gick upp tidigt imorse för att börja resan mot Labuan Bajo. Flög först till Bali för att sedan byta flyg mot Labuan Bajo. Efter massa förseningar kom vi fram. Tog något att äta för att sedan boka dykning och tur till den enda ön i världen där man kan se vilda komodovaraner. Ska bli riktigt kul!

Nu Ska vi äta mat på vår mysiga restaurang nedanför hotellet. Tro det eller ej, familjen Sjösten, men jag, Fanny, ska äta pizza Hawaii... Mums!

Puss på er!

Vattenfallet

Maten för kvällen,HAWAII!

Söndag och dags för nya äventyr.

På vår egna lista, "att göra i Kuta Lombok" stod det bland annat att vi skulle utforska staden och alla berg runtomkring. Vi hyrde därför varsin moppe och bara körde runt. Såg en massa stränder, gick upp på ett berg och möttes av den fantastiska utsikten, fikade på ett mysigt café ute på vischan och tog det lugnt vid stranden. En mysig dag helt enkelt!!

Ikväll blir det spa som vanligt haha, och förhoppningsvis en god middag på något mysigt ställe.

Morgondagen, vilket blir vår sista heldag på Lombok kommer spenderas vid några vattenfall och på våra moppar. På tisdag förmiddag åker vi nämligen vidare mot Komodo Island. Om vi är taggade?! Ohjaaaa!! Ska bli riktigt kul 😃

Haaaade, puss o kram 💋

Från utsikten vid Seger Beach

Från vår moppetur

Fikat

I förmiddags tog vi det lugnt vid poolen. SÅ VARMT, men skönt att bara njuta av tillvaron vid vårt mysiga boende.

Eftermiddagen spenderades sedan under vattnet, vid Meno Wall. En riktigt cool plats då det verkligen såg ut som en vägg full med fina koraller, mycket djurliv, häftiga fiskar och härlig miljö! Ja vad mer ska man säga? Att dyka är som att komma till en helt ny värld. Dock var inte detta dyk lika roligt som det första, men wow vad häftigt det är ändå!! :D Ni som aldrig har dykt innan bör verkligen prova på det. Kan lova er att det är såååå roligt! Nästa dyk blir vid Komodo där man bland annat kan dyka med delfiner, hur coolt?!?

Ikväll ska vi gå på spa igen (har blivit vår vardag nu), och sedan käka något gott vid någon mysig restaurang vid havet. Så fantastiskt! Tidigt imorgon åker vi vidare till Lombok :)

CIAO!!

Vårt mysiga boende

Dykning vid Meno Wall

Köpte oss varsin ananas och en smarrig smoothie på hemvägen. Frukten här är verkligen riktigt god och fräsch!!!

PS. Har ingen bild på våra smoothies :/ DS.

​Heeeey!!

07.30 ringde klockan. Då var det dax att packa om väskorna och sedan hinna äta frukost, för att vid 10-tiden ta båten över till nästa kända Gili ö, kallad Gili Air.

När vi väl var framme hittade vi oss ett mysigt ställe att bo på. Sisters Bungalow som det heter har en pool, bra wi-fi, fungerande air condition, och en lampa att använda vid strömavbrott. Så underbart! Varje kväll blir det strömavbrott i någon timme. Igår gick strömmen runt 18-tiden och var tillbaka straxt efter 23.00. Lagom kul då vi inte hade någon lampa att använda..

Idag har vi inte gjort mer än att sola och bada vid havet. Så härligt!! Morgon dagen kommer däremot vara fullspäckad. Förutom att cykla runt ön ska vi ÄNTLIGEN DYKA IGEN! Wihooo :D :D Vi är så galet taggade!

Håll utkik på bloggen och andra sociala medier imorgon för en bildbomb från vårt dyk!!

See ya, cheers :)

Gili Air

Super goda smoothies vi lyxade till det med