Hello again!
Inte långt kvar nu...
Den andra dagen i Bryssel spenderades, om vi nu ska va helt ärliga, för det mesta liggandes i sängen då det fanns komplikationer i tillvaron. Så det sög såklart, MEN tur i oturen, det blev en billig dag!
Vi gick upp på morgonen och köpte frukost för 3,5 euro var som inkluderade juice, kaffe och en croissant (eller pain du chocolat). Dock kunde de som ägde caféet inte räkna så vi betalade bara 2 euro totalt, vilket vi inte protesterade mot.
Efter detta tog vi spårvagnen in till Centralstationen för att försöka boka biljetter från Amsterdam till Köpenhamn eftersom det inte gick dagen innan. Dock var det samma visa denna gången, det var omöjligt och ingen visste varför, frustrerande. Så vi fick åka tillbaka och vila lite till, vilket vi gjorde.
Dagen rullade vidare och vi spelade lite kort på hotellrummet, vilade mm.
Sedan bestämde vi oss för att gå och köpa lunch vilket blev en kycklingmacka med mayo som vi delade.
Därefter tog vi en promenad till centrum där vi beslöt oss för att sno med oss lite peppar från McDonalds att ha till maten senare på kvällen. Det var nämligen dags för oss att laga vår alldeles egna specialitet: pasta med gorgonzolasås!! Och hur god blev den inte?! Succé skulle jag vilja påstå.
Sen gick vi ut och tog en till liten Promenad och sen hem för att sova.
Dagen efter var det dags att ta vårt pick och pack och checka ut, innan dess så gick vi ut och köpte varsin kycklingmacka med mayo som vi åt som lunch dagen innan för att ha en matsäck på tåget som skulle ta oss från Bryssel till Amsterdam.
Det gick som smort och tåget var även gratis vilket uppskattades mycket.
När vi kom fram till Amsterdam gjorde vi som vi alltid gjort när vi kommit till något nytt ställe: går runt och känner in staden.
Måste dock inflika att det hotell vi bor på nu, här i Amsterdam, har varit både det sämsta och det dyraste hittills, luktar skit, väldigt lyhört och litet. Men dock ganska bra läge... hmm, tveksam. Dock det billigaste alternativet även räknat med hostel, vilket är knasigt men så kan det va.
Men, så vi gick ut och kände in staden. Första intrycket var: mycket fina hus och väldigt trevlig atmosfär. Sedan träffade cannabis-doften oss, och den försvann inte. Du kan omöjligt gå genom stan utan att konstant känna denna lukt, det är nästintill olidligt. Men det går inte att klaga, det är ju lagligt här. Vilket syns i alla små kiosker, haha det är nästan lustigt hur mycket saker dom har uppfunnit: kakor, klubbor, tvålar, muffins, godis med massor av mer som innehåller cannabis. Kolla bilderna bara.
(Ni kan vara lugna föräldrar, vi har inte testat, handen på hjärtat)
Sedan satte vi oss för middag på en pastarestaurang, Supergott! Det blev spenat-tagliatelle med alfredosås och bacon för Folke och svamp för Siri. Extremt lyckad middag!
Sedan gick vi runt igen i staden, det låg alltid någonting nytt runt hörnet som man var tvungen att se. När klockan närmade sig 22 gick vi till red light district. Behöver vi berätta vad vi såg där? Det var i alla fall annorlunda och lite läskigt så vi gick hem vid 22.30 för att lägga oss.
Dagen efter detta gick vi upp (eller ja, vi blev väckta av en städerska som ryckte upp fel dörr) och gjorde oss iordning och gick och köpte en croissant var samt en vatten och en nestea. Lätt och god frukost. Sedan strosade vi runt längs med gatorna, vi orkade inte kolla upp saker att se på och Anne Franks hus tänkte vi inte ta denna resa då det kanske skulle bli jobbigt känslomässigt.
Vid lunchtid gick vi till ett kebabställe och åt en varsin kebabrulle. Sedan gick vi och rekade ställe att äta på på kvällen.
Vi hittade ett pizzaställe där alla pizzor kostade 5 euro så där bestämde vi oss att vi skulle äta.
Efter upptäckten gick vi hem och fixade iordning oss för den sista (?!?) restaurangmiddagen på resan... lite sorgligt.
Vi drog iallafall till il palio (pizzerian) och tog varsin pizza och varsin öl. Sedan till efterrätt delade vi på en tiramisu. En utmärkt sista finmiddag tillsammans.
Sedan tog vi en promenad och letade något gott smörgåsställe där vi kan köpa med oss lunch/middag till tåget imorgon. Vi ska nämligen till Köpenhamn då vilket innebär två byten och tre tåg, varav de två första tar ungefär 3 h var och det sista, från Hamburg till Köpenhamn tar 5 h 30 min. Så vi åker klockan 13:00 från Amsterdam och så kommer vi fram till Köpenhamn vid 00:49 tror jag. Lång resedag, men det kommer bli en mysig tågluffar dag, så som det ska va!
Vi ses snart Köpenhamn!
(OCH vi ses äntligen snart Haverdal!!!!)
Kram på er hörni, gnatt.

Hej igen! Nu har vi både lämnat Paris och kommit fram till Bryssel!

I Paris så bestämde vi oss (såklart) att göra baguetter som vi skulle käka vid Eiffeltornet. Så efter en långsam morgon drog vi iväg dit. Vi satt där ett tag och sedan bar det av mot triumfbågen med några stopp däremellan som att gå längs med champs elysees och kolla in alla coola bilar som man kunde betala 1000kr så fick man köra dem. Vi såg även hur hög säkerheten var hos de stora affärerna som t.ex Louis Vuitton samt så har vi aldrig Sett en så fräsch McDonalds som låg längs med vägen upp till triumfbågen. Väldigt mycket gående denna dag vilket var kul men tröttsamt. Så med trötta steg tog vi oss mot tunnelbanan som förde oss hem. Där lagade vi som vanligt pasta med pesto och gick och la oss mätta och belåtna. Sista heldagen i Paris tog vi först tunnelbanan till Gard de Nord och reserverade platser till morgondagens tågfärd till Bryssel. Detta var lättare sagt än gjort eftersom vi la 30min på att hitta disken för vårat ändamål, 30 min på att stå i kö för att Sedan få höra att vi tydligen måste ha med oss våra interrailpass dit annars kunde dom omöjligen ge oss reservation (störigt) så vi åkte tillbaka till lägenheten och hämtade våra pass och åkte Sen till en annan tågstation, gare de nord, som vi skulle åka ifrån dagen efter och reserverade platser (utan att passen behövdes). Efter detta tog vi ännu en tunnelbana men denna gång till Notre dame. Vi hade tänkt att gå in i kyrkan men den kilometerlånga kön fick oss att välja annat. Vi drog istället till en restaurang där vi beställde in en fransk löksoppa eftersom vi behövde smaka av den franska matkulturen. Därefter drog vi snabbt till ett creperie och tog varsin crep. Påväg hem ville vi ta en öl så vad passade bättre än en öl vid Notre Dame? Det blev den dyraste ölen i våra liv men något extra, det var den inte heller... men törstiga var vi inte längre i alla fall!
Sedan bar det av hem med ett stop vid en pizzeria för att dela på en pizza innan sängdags.
Dagen därpå bar det av mot Bryssel! Vi anlände i Bryssel runt fyra tiden och drog direkt in i staden efter incheckningen. Vi besökte ett fantastiskt hamburgerställe som Siri hade hittat. Påväg hem stannade vi nere i receptionen och tog en öl innan vi somnade.
Idag har vi gått runt i Bryssel och bl.a. sätt Grand Place, Manneken Pis och Europaparlamentet, vi har ätit pizza, belgiska våfflor och käkat vad vi fått rekommenderat kanske världens godaste pommes frites!
Dagen har även bjudit på strålande sol!
När vi var Påväg hem från dagens bravader kom vi på att vi glömt boka boende i nästa stad: Amsterdam. Vad vi inte redan visste var att det var sjuka priser i den staden på både Airbnb och hostel så att det till och med var billigast av allt att boka ett halvdåligt hotell för 1000kr/natt. Surt, men vad finns det att göra.. Vi valde även att stanna en till natt i Bryssel så planen blir 3 nätter i Bryssel, 2 i Amsterdam och 1 i Köpenhamn innan Johan kommer dit och möter oss med skjuts hem!
Nu ligger vi på hotellrummet och ska ta en lugn kväll så vi orkar med Bryssel även imorgon.

Cioa cioa allesammans!

Bonjour!
Nu ligger vi i sängen i en lägenhet en bit från centralaste Paris. Hur underbar är inte denna stad?
Vi älskar verkligen lägenheten vi fick tillgång till. Nu ska vi vara här i tre nätter och tänkte att vi imorgon skulle åka till Eiffeltornet och dagen därpå vandra till NotreDame och kanske förhoppningsvis hitta en plats för ett lås med våra namn på (fingers crossed).
I Barcelona om vi ska va ärliga hände det inte jättemycket. Vi gick som sagt runt första dagen och kollade på la sagrada familia, men sen dagarna efter körde vi på tre välbehövliga stranddagar då vi bara badade och slappade. Sista dagen bestämde vi oss dock för att äta en lite finare middag med padron peppers och (en, vi skrattade väldigt mycket åt att de endast serverade en) croquette, sen till huvudrätt delade vi på kyckling paella. Supergott var det men svenska som vi var behövdes mycket salt för att vi skulle uppskatta den som mest.
Efter detta åkte vi endast hem för att spela kort och dricka lite vin på terrassen vid hotellet.
Dagen efter vaknade vi upp tidigt för att checka ut och sen hinna gå till ett sallads-ställe som vi tyckte mycket om den andra dagen men som vi inte hittat igen förrän den allra sista kvällen. Vi tänkte då köpa med oss sallad på tåget eftersom tåget från Barcelona till Paris tog drygt 6 h (direkt dock, men kostade skjortan). Men även då det stod på internet att det skulle öppna 07.30 var det fortfarande stängt när vi kom dit (ungefär 08.15) så det blev en besvikelse.
Men vi gick förbi och handlade smörgåsar istället som hade på sig potatis-tortillas vilket också är typiskt spanskt och väldigt gott faktiskt så: tur i oturen.
Idag när vi kom hit till Paris (runt 16) tog vi direkt metron till stället där lägenheten ligger och träffade vår värd (supertrevlig tjej verkligen). Sen var vi väldigt hungriga efter resan så vi gick till ett kebabställe (hehe) och köpte oss en varsin kebabmacka med pommes och majjo. Billigt och bra.
Därefter gick vi och satte oss på ett kaffe där Folke tog en espresso och Siri en hot chocolate. Supergott alltihop.
Efter det gick vi och handlade sylt, en banan och mjölk till frukosten imorgon (det blir gröt).
Nu har vi även (ÄNTLIGEN) kunnat tvätta ordentligt. Fyfan vad skönt, går inte att sluta le när man tänker på det. Nej det var kanske att ta i, men man blir lycklig av tanken måste jag medge.
Nu tänkte vi lägga oss tillrätta för att så småningom somna innan en stor dag.
Grattis Folke också på namnsdagen!! Vad vore vi alla utan dig?
Samt grattis Frankrike på nationaldagen!! Även det att självaste Donald Trump valde att befinna sig här idag, det är stort!
Vi har det super och vi älskar än så länge Paris, mycket. Hoppas Paris älskar oss med men det lär vi få se imorgon.
Puss och kram

PS, i förra inlägget blandades bilderna från både Nice och Barcelona hej vilt. Vi kan berätta sen vilka bilder som är från vilka ställen!

Bonjour & hola alla läsare!
Vi börjar inlägget med vår Nice-vistelse. Vi kom fram till Nice runt 7 och hittade fort till vårt hostel som låg 2 minuters gång från Centralstationen. Vi duschade och sedan drog vi ner mot strandpromenaden. Vi visste sen innan att Johannes och Rebecca (Folkes kompisar) var där så vi träffade upp dom vid 8-8.30 för middag. Middagen bestod av en flaska vin, sex öl och tre pizzor som vi delade medan vi satt på stranden och käkade. Typiskt Nice hade vi hört. Det blev en lite längre kväll då vi efter det bestämde oss för att gå och dricka mer öl och drinkar. Väldigt rolig kväll blev det helt enkelt!
Eftersom Johannes och Rebecca skulle åka hem sent lördag kväll så träffades vi på lördagen vid stranden för att sola. Super skönt att koppla av efter alla mil vi gått varje dag tyckte vi. Men så skönt blev det inte när vi märkt att vi hade bränt oss...
Så vi fick undvika solen dom sista timmarna vilket inte gjorde oss särskilt besvikna. Vi gick runt vid strandpromenaden istället vilket var super mysigt. När vi vinkat av Johannes och Rebecca gick vi upp till tågstationen för att reservera biljetter till kommande dags resa mot Barcelona, vilket vi märkte inte var så lätt. Vi stödde på två stycken biljettsäljare i receptionen varav den ena tyckte vi var korkade som kom dagen innan och trodde att det skulle finnas biljetter kvar. Den andra kunde inte engelska och det blev mycket missförstånd. Efter mycket diskussion om vi skulle boka om allt eller om vi skulle köpa en biljett för 2700kr gick vi till en automat för att köpa biljetterna för fullpris, så att vi skulle kunna komma därifrån. Lyckligtvis fungerade inte maskinen och vi var återigen tvungna att ta en lapp och gå till receptionen. Där var satt det en man som i princip vinkade till sig oss. Han frågade finsk snabbt om vi hade ett interrailpass och då förstod vi att han hade sett våran kamp. Han hade efter två minuter fixat platser på tågen vi skulle ta den tiden som vi ville men för 800kr totalt och då hade han även uppgraderat oss till 1a klass vilket var det enda sättet för oss att ta oss till Barcelona. Vi tackar honom än idag.
Nu är vi iaf här! Första dagen vi var här var iaf Folke fortfarande bränd och röd så vi gick runt i staden och såg Sagrada Familia vilket var väldigt coolt! Sedan gick vi bara runt i affärer och mös runt i stan. På kvällen blev det tapas och canjas.
Dag nummer 2 kunde vi ta oss till stranden och satt under ett parasoll med solfaktor 30 hela dagen. Väldigt avslappnad dag vilket var väldigt skönt.
Nu ligger vi fortfarande kvar i sängen men ska köpa lite frukost efter detta inlägg. Sedan bär det av mot stranden!

Vi har det hur även super bra och väldigt väldigt roligt!

Hasta la vista baby!

Ciao i nostri amici!
Nu har vi under två dagars tid gjort Turin.
Vi kom fram i tisdags och det enda vi gjorde då var att gå en promenad i området där vi bodde (en bit utanför centrum). Vi bestämde oss även för att inleda vår vistelse i Italien med en riktigt god italiensk pizza. Så vi googlade lite och fick tag på pizzerian Bella Napoli som var väldigt befolkad av italienare så vi slog till och beställde hämtpizza (siri tog 4 ostar och Folke en diavola). Sjukt goda, rekommenderas starkt.
Dagen därefter vaknade vi upp ganska tidigt för att duscha och göra iordning en god frukost på macka med grönsaker och Philadelphiaost samt lite vaniljyoughurt då vi behövde en liten paus från gröt med läskig sylt/gelé.
Efter allt detta tog vi oss till il tram som de kallade det, betyder spårvagnen, nummer 4 som tog oss in till centrum. Då vi inte visste vad centrum va för station hoppade vi av där flest personer gick av. Detta ledde oss till en marknad som vi senare fick höra är en av världens största marknader av frukt och grönsaker. Men det fanns även kläder samt mobilskal och skinka och ostar. Allt möjligt alltså. På denna marknad köpte Siri ett linne och Folke ett par kalsonger (nytt märke: ghluin chlein).
Sedan tog vi oss in till centrumet vilket inte var så långt bort och gick runt. Först letade vi efter en användbar karta vilket var väldigt svårt att få tag på, men sen fann vi ett turistcenter där de hjälpte oss. Tackar för det.
Dagen spenderades vidare med att gå runt på stan tills vi nästan stupade av hunger. Vi drog hem och gick förbi en affär och köpte med oss lite mat samt vin. Lunchen blev klockan 17.30 därav värsta upplevda hungern någonsin. Efter det la vi oss och vila ett tag innan vi gick upp och lagade middag: pasta bolognese vid klockan 23.00.
Under tiden vi lagade middag tänkte Siri fråga sina kusiner om tips på vad man kan göra i Turin. Claudia (ena kusinen) svarade då att hon var i Venedig men aldrig varit där så vi borde fråga Emil eftersom han bor där. Vi blev båda exalterade och hörde snabbt av oss till Emil och bestämde träff dagen efter klockan 11 i centrum.
Torsdagen spenderades alltså tillsammans med Emil som tog med oss på en tur genom stan och till några trädgårdar sen satte vi oss ner för en riktig italiensk lunch. Supergod verkligen!!! Sen gick vi till ett orientaliskt museum som handlade mycket om buddhism och Japans forntida krigare osv. Väldigt spännande.
Därefter blev det glass i stora lass och sen slutade dagen eftersom Emil hade tenta dagen därpå och vi var också väldigt utmattande.
Allt som allt har vi pratat och kommit fram till att Turin är en underbar stad och att vi gjorde mycket utav den. Emil berättade också att det var en mycket viktig stad förut (italienska huvudstaden innan Rom blev italienskt) men nu är det mest en pluggstad som Uppsala.
Just nu sitter vi på tåget från Turin till Savona, där ska vi byta till ett tåg som tar oss till Ventimiglia och därifrån tar vi ett tåg till Nice.
Ha det superNice nu hörni!! Så hörs vi i Nice :P! Vi tänker på er.

PS. Dubbelparkeringar existerar verkligen här och man står och tutar när man vill komma ut haha!! Och det är så fruktansvärt varmt här så man droppar svett. Tack och hej!

De två senaste dagarna har vi helt ärligt inte gjort särskilt mycket. I lördags valde vi att gå ut en sista gång med Marie och Morgan och vi kom hem runt 4 efter en sjukt rolig kväll. Detta resulterade i att vi dagen efter vaknade väldigt sent och blev väldigt sega hela dagen. Tyvärr.
Det enda vi gjorde var typ att åka till Centralstationen för att reservera platser på kommande tåg.
På kvällen tog vi oss i kragen och gick ut och mötte upp Morgan och Marie för att ta tunnelbanan till en filmfestival. Denna visade sig inte vara särskilt rolig och efter ca 1 h när vi var 30 min in på en balettshow valde vi att dra därifrån. Så vi åkte hem och sa adjö eftersom det är här våra vägar skiljs åt, tyvärr. Det var ett sorgligt farväl men vi vet även att vi kommer träffa dem igen så det känns bra ändå.
Idag vaknade vi runt 8 för att duscha och packa ihop våra saker eftersom utcheckningen var 10. Sen låste vi in våra saker i Luggage-room och drog till stan för att kolla i lite affärer samt ta den andra delen av sevärdheter som vi inte hann i lördags. Vi hann dock inte så långt eftersom våra fötter sa ifrån efter många promenader den senaste veckan så vi gick tillbaka till hostelet, gjorde mackor som vi skulle ta med oss till tåget osv.
Där passade vi även på att spela lite kort samt biljard vilket var superkul.
När vi ska dra ska vi gå och hämta matsäcken vi gjort, den som vi bokstavligt talat lagt blod, svett och tårar på och vad tror ni har hänt?
Två av de fyra (de två stora mackorna) är borta. Någon har alltså gått in i vår påse och tagit dem för eget bruk. Där hade vi en rejäl dipp ska ni veta. Gud vad frustrerande...
Det är nämligen så att vi just nu sitter på ett nattåg till Venedig som tar 14,5 h och som därför kommer kräva matsäck. Vi kommer fram klockan ca 08.12 och tar därefter 08.32 tåget till Turin i Italien!!!
Där ska vi spendera 3 nätter på ett boende som vi bokat via Airbnb. Spännande!
Men nu köpte vi lite chips och dricka ändå så allt är coolt just nu.
Ha det så bra allihopa!! Hörs snart ;)

Hej på er alla! Igår kl 18:49 anlände vi till Wien. Vi var då trötta efter en dags resande så vi hittade vår väg till vårt hostel och lagade pasta med pesto där med lite sallad. Väl där träffade vi en trevlig man som bott i Wien i 18 år. Vi började prata och det hela slutade med att han visade vart vi borde gå under vår dag, vilket vi gjorde. Idag har vi därför gått en lång promenad till nästan alla ställen han rekommenderade för oss. Bilderna som ni ser kommer dock ligga i oordning då vi skickar bilder till varandra fram och tillbaka. Dagen har också bjudit på 25 grader och strålande sol vilket har varit kul samt utmattande. Nu ligger vi i sängen för att skaffa oss ork till att laga mat, sedan träffa Morgan och Marie som kom till Wien under dagen.
Ha det gött för det har vi!!

Update: gå inte hit tog 1,5 timma att få frullen👍

Hej igen fast denna gång från den urfina staden Prag!
Igår som sagt tog vi oss från Berlin till Prag och det var ett direkttåg vilket var skönt. Påvägen blev det oväder och galna blixtar tog plats på himlavalvet. Supercoolt.
När vi kom fram tog vi en promenad till city där vårt hostel ligger: the mosaic house. Ett supertrevligt ställe, lite ofräschare än det förra men fortfarande bättre än det första.
Ganska snart efter att vi kommit fram började vi göra oss redo för en utekväll tillsammans med Marie och Morgan samt en till tjej som sover i samma rum som vi. Hon heter Nehal och är 27 år och superhärlig. Så vi drog först ut till en billig men bra restaurang och åt lite snabbt innan vi drog vidare till M1, en klubb. Väl där kommer Morgan på att hennes id ligger på rummet vilket är ca 20 minuters gångväg från klubben. Hon säger att hon kan springa ("I'm a good runner") men hon kan såklart inte springa själv genom stan.
Till slut blir det så att jag (Siri) får äran att följa med. På full mage. Medan Folke och de andra 2 väntade vid klubben.
Vi sprang tillbaka sen tog vi taxi tillbaka till klubben och sa bestämt till varandra att vi inte skulle testa på det där igen.
Klubben var fantastiskt kul, vi dansade och hade superkul även om vakterna (här också?!?) var assholes.
Vid tre valde vi att dra hem till Hostelet för att orka med idag. Väldigt bra även om man är lite trött idag. Så vi vaknade upp imorse och tog på oss saker och nu sitter vi på le petit café som vi hört är både bra och billigt och vi har beställt sweet pancakes och scrambled eggs.
Vi ska även börja diskutera vad vi vill göra idag.
Ha det gött och fortsätt följa oss på vår resa genom Europa!!