Happ nu får ni två inlägg på rak. Det andra skulle egentligen publicerats i måndags. Myanmar var fantastiskt men tror de får jobba lite på sitt internet, as. Sitter för tillfället på Bangkoks flygplats. Tredje gången denna resa. Bästa :-). De sista dagarna var både bra och dåliga. Vi åkte rullskridskor och åt indiskt i Inle. Så himla kul, från ingenstans dök det upp en lokal där all lokalbefolkning (eller tonåringarna iaf) åkte runt. Duktiga dessutom. Sista dagen i Inle lake cyklade vi som sagt. Blev en tur till någon liten by, givetvis en skola och en vingård.

I onsdags var vi tillbaka i Yangon. Hamza blev sjuk och jag bestämde mig för att se stan. Det finns ett tåg som åker runt hela Yangon så jag satte mig på det. Kostar typ 1,5 kr. Satt och åt frukt med en farfar och hans barn, fick en dansuppvisning av en gammal man från Kongo och fick en lektion om Myanmars historia av en journalist.
Dagen efter åkte Hamza vidare till Bangkok. Vid frukosten mötte jag ett gäng som skulle åka tåget och jag passade på att ta en runda till. Det är så mycket att se(!!!). Bokade också en bussbiljett till en random stad med en kille i gänget. På kvällen gick jag och han för att se pagodan. Mötte en munk som gick och drack te med oss och prata lite buddhism.
Morgonen efter åkte vi till staden som visade sig vara Myanmars tredje största. Staden var verkligen jättefin men denna kille var otroligt oskön och uppenbarligen bara ute efter sex. Tog därför nattbussen tillbaka till Yangon. Hann åtminstone strosa lite längst vattnet, gå på en marknad och se en extremt stor Buddha. Något som definitivt kommer bli en turistig grej i framtiden. Häftig faktiskt.
Min sista dag i Yangon valde jag att umgås lite med mig själv. Gick omkring på gatorna, in på marknader och små butiker. Åt en supergod lunch på ett yogaställe. Avokadomacka bl.a. MUMS!!!! På kvällen mötte jag munken igen. Tänkte ta ett säkert kort men denna munk skulle tydligen sluta vara munk snart och letade efter någon att leva ihop med. Lyckades tillsist smita ifrån honom också.
Imorse mötte jag iallafall två supersnälla killar och åkte med dem till flygplatsen. Nu har jag som sagt tagit ett flyg och väntar in nummer två. Hejjjs

Nuuda. Har inte riktigt haft tid eller internet för att blogga. Kom till Myanmar på eftermiddagen den 5e. Dagen i Krabi var ganska tråkig och natten på flygplatsen var fruktansvärd (sov nog ca en timme). Därav ganska skönt när jag landade på Yangons flygplats.
Åkte in, strosa lite och vid sex mötte jag Hamza för att ta bussen till Bagan. Vi kom fram runt 5-tiden på morgonen. Hade inte bokat något hotell men fick heldigvis ett rum direkt. Var SÅ TRÖTT men fanns igen tid för att sova. Hyrde en e-bike och körde till ett tempel för att se soluppgången. Wow. Har ni chansen att åka till Burma så ta den. Serr, detta var nog den finaste soluppgången jag sett. Resten av dagen åkte vi runt bland tempel, spelade biljard, besökte en skola, pratade med invånare och avslutade vid ännu ett tempel för solnedgång. Lika magiskt!
Dag två i Bagan såg i princip likadan ut. Vi var riktigt tidiga till soluppgången och klättrade upp till våra VIP-platser. Vi kom nämligen på att det gick att ta sig ett snäpp högre än alla andra. Funkade asbra första dagen men denna dag blev det en trend. Slutade med att vi inte fick sitta kvar. Hur som, åkte runt bland tempel med en kille från hostelet, såg också solnedgången med honom och två andra innan vi var på nästa buss mot Inle lake.
Här har vi haft en dag. Tog en båttur efter att jag fått mig lite sömn. Dessa bussturer as. Och då bokar vi ändå VIP? Denna stad är otrolig. Ute på vattnet paddlar fiskarna med ett ben och fiskar på ett sätt som jag fortfarande inte helt förstått mig på. Vi besökte några av byarna som är byggda på vattnet, och olika små "fabriker" de har. Allt görs på deras egna vis. Nu ska vi ut och äta middag, imorgon är det cykeltur som står på schemat!

Hej och hå! Då var vi inne på ett nytt år. Tiden går fort när man har roligt, ikke sant? 2016 är hittills i livet mitt favoritår. Ingen skola och mycket resande, säger det något om mig kanske? JAJA. Ser fram emot 2017 som är mitt balansår. Ska lära mig hantera alla bollar jag har i luften och inte bara kasta runt dem så saker och ting glöms bort.
Nyår var inte något att hänga i granen. Hade åtminstone en mysig, solig dag på stranden. På kvällen åt vi middag tillsammans med campet-gänget. Superkaotisk restaurang. Efter det var det stress men vi hann med lite lekar. Jag och Jakob höll ett tal innan alla hoppa in i en tuk-tuk och åkte till stranden där fekkkken va. Tjoho tänkte vi, men så tjohoigt var det inte. Målade oss med självlysande färg och begav oss till stranden. Det var fan värre än många konserter jag har varit på. HELT packat av aspackade människor.
00.00 sköts fyrverkerier och sprakandet kom rakt på folkmassan =brännsår på armar, bröst och rygg. Fick även i ögat...KUL!!!! Festade vidare lite ändå innan vi bestämde oss för att åka hem och sova. Men äsch! Nyår är bara en kväll. Helt ok för mig.
Imorse åkte Amalia vidare, imorgon fortsätter vi andra. KL för tvillingarna och Karro, Koh Tao för Ellinor och Krabi för mig. Stannar bara 2 nätter innan jag flyger till Burma. Spännande(!). Kram

Hej mina fantastiska läsare! Beklagar dålig uppdatering. Vi har firat jul. Det blev en alkoholfri dag med mexikansk mat och varm choklad som efterrätt. Vi satt vid stranden och körde kategorier (ni vet, när någon väljer en kategori oså går man varvet runt). Det var mysigt. På juldagen åkte vi på båttur. Snorklade med fiskar och såg en fin solnedgång. Amalia kom till Phi Phi och det firades med en utgång på kvällen. Dansade på stranden, sjöng Carola och åt pizza.

Nu är vi på Koh Phangan. Denna ö är över förväntan, faktiskt. Trodde det skulle vara en lite småtråkig ö full av svenskar och alkohol. Men ärligt talat har jag inte mött speciellt mycket svenskar och det finns ett stort utbud av hälsosammare mat. Sjung halleluja för det! Vi har åkt runt lite på ön med moppar. Var förbi ett fint vattenfall och badade. Igår hade vi stranddag och på kvällen var festandet igång igen. Det var kul! Slutade dock lite kaotiskt då vi skulle hem. En jävla idiotjävel slog Daniel med ett slagträ helt oprovocerat i pannan och på handen. Fattar inte hur det kan finnas så mycket idioti i människor. Blir så förbannad. Men i övrigt var det kul. Imorgon är det nyår vilket betyder ännu mera fest....... börjar bli gammal känner jag. Hänger inte med i allt festande. Får ha vit månad nu när jag ska resa själv (det kommer antagligen absolut inte bli så men en kan väl försöka!). Kram på er alla och gott nytt år!

Hej hallå, och GOD JUL! Kolla vad mina systrar är sötaste ever. Börjar ju gråta (saknar er!!!!!). Här är det julaftonsmorgon nu. Vi firade in julen igår, var ute på bargatan och nere på stranden och sånt där. Tänkte att jag skulle tillbaka till hostelet lite tidigare och få min skönhetssömn till idag. Det gick inte vill jag lova. Har lyckats boka ett hostel mitt på bargatan. Fick sätta i hörlurarna och försöka somna till Mumford, gick sådär.
Ska inte klaga, da. Solen är framme idag. Har visserligen noll julstämning men nog fan ska det firas idag också! Såg på julkalendern till frukosten, lyssnar på julmusik i skrivande stund och ska givetvis streama Kan du vissla Johanna senare. Har julklapp till mig själv också som ska öppnas. Oså kanske vi ska köpa Way out west-biljetter till oss idag. Kanske kan leta sig en gnutta julstämning hit genom det.
Vad som känns lite surt är väl detta med julbord. Finns inget. Trodde det skulle finnas två?! Hittar inte ens julmeny. Blir indiskt eller mexikanskt istället. Lolzzz. Hoppas ni alla får en fantastisk jul, njuter av julmaten och gosar med tomten. Massvis av kärlek från andra sidan jorden! God jul!!

• Thailand

Dan före dan. Det blev ingen ö för vår del. Vi flyttade oss istället från Karon till Phuket town. Här bokade vi tre nätter och är inne på den sista. Imorgon åker vi med säkerhet till Phi Phi, så nu vet ni hur vi ligger till!
Vi hade en riktigt kul kväll med campetgänget. Blev som sagt inbjudna till tacohäng hos Hannes och Krille. Alltså mummmms, det har saknats. De bodde i världens lyxvilla/lägenhet/venne. Lyx var det uansett. Pool, x antal sovrum, bioskärm, fint kök, fantastisk utsikt....allt? Hängde där, åt och drack gott sedan tog vi en taxi till Patong och dansade lite.
Senaste dagarna har vi ärligt talat inte gjort speciellt mycket. Sett på julfilmer, gått på marknad, i köpcentrum, längst byggnaderna i gamla stan, haft ost- och vinkväll. Lite sånt. Varit skönt men nu är vi färdiga. Letat lite svenskt julbord på Phi Phi vilket tydligen ska finnas. Har köpt glöggkryddor MEN ingen julklapp till mig själv. Den är tråkig. Hur som helst blir det nog en fin jul.

Phuket. En plats som verkligen bekräftar synen jag har på Thailand. Det där som gjort att jag inte riktigt lockats hit. Här har vi skandinaviska småbarnsfamiljer som är redo för julfirande i solstolar. Längst gatorna hittar vi resort efter resort med stora frukostbufféer och restauranger med menyn på svenska. Stranden smyckas av färgglada parasoll, saronger och solbruna/rödbrända/kritvita turister.
Men det finns självklart en charm i detta också. Dessutom är vi bara här i två dagar och då är det ganska skönt att bara vara en i mängden. Ikväll ska vi till Hannes och Krille, de bor hos några vänner (tror jag) vilket innebär KÖK. Vi röstade därför tacos, och så blir det. Grym dag & lajvet helt enkelt. Imorgon reser jag och Ellan vidare till någon ö. Vilken återstår att se...;-)

Hej hallå! Ni får lite fler bilder från tubingen. Tänker att ni verkligen ska få med er hur vackert det var. Ser ni, liksom?! Waoooow.
Som sagt är vi i Luang Prabang nu, blir fjärde natten. Inte likt oss? Brukar vanligtvis åka vidare efter två eller tre nätter. Men detta blir sista. Är färdiga här och nästa destination är Phuket, Thailand.

Såhär har dagarna sett ut. Har inga bilder från de tempel vi sett, dock. Vi åkte med Sofia och Anna (två från campet, selvfølgelig) till Kuang Si Waterfall igår. Det var också otroligt vackert. Laos, alltså, vilket land! Tipstipstips om ni ska ut och resa. Vi badade inte. Vädret var inte på vår sida och både jag och Ellan har dragit på oss förkylning. Lite segt. På kvällen drack vi öl och åkte och bowlade. Tydligen är det något alla gör här. Finns inga klubbar (möjligtvis några undangömda men dem hitta vi inte), så istället åker alla till en bowlinghall och kör fyllebowling. Kul grej! Kan vi göra när jag kommer hem, pappa. Idag har vi inte gjort något vettigt. Vädret zzzuger. Fika lite scones oså i alla fall. Snart middagsdags, och marknadsdags. Lajvet

Vi tog oss via moppe från Hoi An till Hue. Tog några timmar och var väldigt fint, men svinkallt. Kan tänka mig att det är en fantastisk upplevelse en varm dag. Ska inte klaga dock! Vi åkte över berg och längst havet och det var fullt av intryck. Halvvägs började det regna. Sen slutade det liksom aldrig. Vi tänkte därför ta bussen till Vientiane, Laos, redan dagen efter mennnn när vi ville boka hade den redan åkt. Istället checkade vi in på ett nice hotell. Gymmade (saknat!), badade bastu och tog en massage. Riktigt lyxliv. På kvällen träffade vi två killar från campet och tog en öl. Skojjj

Morgonen efter var det dags för en fruktansvärd bussresa. 22 timmar från Hue till Vientiane. Efter 5 minuters bussfärd stannade vi i en och en halv timme för att lassa på varor. Sedan var det ett toastopp, trodde vi, vid gränsen. Men när vi gått på toa var bussen borta och alla passagerare bortsätt från oss och två koreaner. De var dock fantastiska, bjussa på juice och höll oss lugna. Tre timmar senare kom bussen tillbaka. Fattar ni ens?! Förfärligt! Vi fick gå över gränsen och fixa visum. Sen var givetvis bussjäveln borta igen. Heldigvis hittade två killar den åt oss. Resten av resan rullade vi i alla fall.

Vientiane var tack och lov en bra stad! Vi besökte tempel, ett museum, hade parkhäng och gick på marknad. Dessutom finns det ett svenskt café som vi gick till, så tredje advent firades med lussebullar(!!!). Alltså den lyckan. Inte för de var fantastiskt goda men själva faktumet att det fanns gjorde hela dagen till da bezt.

Efter Vientiane fot vi till Vang Vieng. Mest känt för tubing, skulle jag tro, och det testade vi på igår. SÅ roligt! Hela konceptet är liksom att man åker gummiring från en bar till en annan. Det är jävla strömt men fett kul. Så blir man indragen med ett rep och hänger på baren tills man tröttnar. Kul, va? Dessutom är miljön SÅ fin! Det gjorde vi från 13-18 ca igår. På kvällen drog vi ut. Idag mår vi kanske inte helt hundra. Klarar inte helt av 12timmarsfyllor längre. Vad hände med Bråvalla-Alva egentligen? Ingen vet. Vi kände oss färdiga med Vang vieng sååå nu är vi i Luang Prabang. PoK

Dag två i Nha Trang bjöd på bättre väder. Men skulle inte kalla det bra. Vi kunde i alla fall ta oss runt och se lite mer av staden. Såg Buddha. Och ett tempel. Sen skrev vi i dagböcker på ett café och åt fisksoppa. Innan bussen hämtade upp oss hade vi lite dötid. Passade på att ta en helkroppsmassage. Ni vet, sånt man gör här när det finns lite tid över! Kostade oss ca 70 kr var (max) och varade i 60 minuter. Fantastiskt? Ja.

Efter en smått kaotisk (men ändå ok) nattbussresa hamnade vi i Hoi An. En liten gosig by. Här checkade vi in på ett guest house som Mallan tipsat om. Och vilka sitter vid frukostbordet när vi kommer ut om inte just Amalia och Daniel? Hade inte alls hängt med på att de var kvar i Hoi An. Men då fick vi en heldag med dem, vilket inte var helt fel. Vi cyklade på översvämmade gator för att dreja. Åt god mat på en vegansk restaurang. Gick ut och sprang. Myste. Och på kvällen åt vi indiskt. Det är fan lajvet.

Nu har vi pussats hejdå och ses inte förrän jul. Jag startade dagen med en cykeltur i gamla stan. Otroligt mysigt. Fick nästan en ny bild av staden tack vare denna del, som är fylld av caféer, små butiker och marknadsstånd. Efter mycket trampande tog jag en cappuccino och skrev lite på årets musikquiz (som traditionsenligt kommer hållas på nyårsafton). Hämtade upp Ellinor vid lunchtid och vi cyklade till vegetable village. Där odlas alla grönsaker som används i Hoi An.....om vi förstått det rätt? Åt mumsig lunch, tog ännu en cappuccino och cyklade tillbaka. Kom nyss hjem från middag. Åt efterrätt och firade två månader på resande fot(!!!!) det ni. Kram